LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

 

I Š V A D A

 

DĖL preliminaraus įvertinimo Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 60 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo projekto (XP-242) atitikimo lietuvos respublikos konstitucijai

 

2005 m. vasario 15 d. Nr.

Vilnius

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Posėdžio pirmininkas Julius Sabatauskas; komiteto nariai – Petras Baguška; Vytautas Sigitas Draugelis; Česlovas Juršėnas; Jonas Pinskus; Albertas Sereika; Aldona Staponkienė; Nijolė Steiblienė; Vidmantas Žiemelis. Komiteto patarėjai – Andrius Kabišaitis, Dalia Komparskienė, Julius Dirma, Dalia Latvelienė, padėjėjos - Aidena Jankauskaitė, Birutė Kovalenkienė. Kviestieji asmenys – Lietuvos Respublikos Socialinės apsaugos ir darbo ministrė Vilija Blinkevičiūtė, Lietuvos Respublikos Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininkas  Algirdas Sysas.

 

            2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

            Seimo Teisės departamento išvada: Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 57-60 straipsniai reglamentuoja senatvės ir invalidumo pensijų padidinimą nuo 2004 m. kovo 1 d., todėl juose nustatytos taisyklės turi būti taikomos nuo 2004 m. kovo 1 dienos. Iš projekto 2 straipsnyje teikiamo Įstatymo 61 straipsnio pavadinimo galima numanyti, kad siūloma kitaip reglamentuoti kai kurių pensijų padidinimo taisykles ir jas taikyti nuo 2004 m. gruodžio 1 dienos. Iš pateiktos formuluotės nevisiškai aišku, ar čia siūloma sumažinti jau padidintas apskaičiuotas ir mokamas pensijas, ar šias nuostatas taikyti tik naujai skiriamoms pensijoms. Galima daryti išvadą, kad bet kuriuo atveju būtų pažeisti asmenų lygybės įstatymui bei teisėtų lūkesčių principai. Kartu reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad aptariamas nuostatas siūloma taikyti nuo 2004 m. gruodžio 1 d. Tokia nuostata nesiderina su teisės teorijoje galiojančia taisykle, kad įstatymas atgal negalioja.

Komiteto nuomonė: pritarti iš dalies, iš įstatymo projekto formuluotės gali susidaryti įspūdis, kad numatomas įstatymo veikimas atgal, todėl projektas taisytinas.

 

            Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto vyr. patarėjo A. Kabišaičio pastabos: 1. Atkreiptinas dėmesys, kad Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 60 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo projekto (toliau Projektas) 2 straipsniu pildomo bazinio įstatymo 61 str. pavadinimas yra “Valstybinių socialinio draudimo senatvės ir invalidumo pensijų padidinimo taikymas nuo 2004 m. gruodžio 1 d.”. Sistemiškai skaitant teisės aktą susidaro įspūdis, kad teisės normos bus taikomos nuo šios datos, t.y. įstatymas galios atgal. Pagal Konstitucijos 7 str. 2 d. galioja tik paskelbti įstatymai, tai reiškia, kad pagal bendrą taisyklę įstatymas neturi atgalinio veikimo galios. Šiuo požiūriu Projektas prieštarautų Konstitucijai.

Komiteto nuomonė: pastabai pritarti, projektas taisytinas.

2. Atsižvelgiant į tai, kad bazinio įstatymo 60 str. 3 d. numato galimybę keisti koeficientą ar pensijos prieaugį, o svarstomu projektu nustatomos tokio kitimo sąlygos, lieka neaišku ar gali sumažėti asmens pensijos perskaičiavimo metu gaunama pensija ir kaip būtų elgiamasi tokiu atveju. Jau gaunamos pensijos dydžio sumažėjimas laikytinas asmens teisės į nuosavybę varžymu. Konstitucinis teismas savo praktikoje (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004-12-13 Nutarimas Dėl kai kurių teisės aktų, kuriais reguliuojami valstybės tarnybos ir su ja susiję santykiai, atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams) yra nurodęs, kad asmens teisėtai įgytos teisės ir iš jų kylantys teisėti lūkesčiai turi būti ginami, net jei pakeičiamas įstatymas, jeigu tokios teisės nėra privilegijos.

Komiteto nuomonė: pastabai nepritarti, sumažinamos būtų tik pernelyg padidintos pensijos, kurios savo turiniu laikytinos privilegijomis.

 

3. Komiteto išvada:

1) Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 60 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo projekto 2 straipsniu pildomo bazinio įstatymo 61 str. pavadinimas “Valstybinių socialinio draudimo senatvės ir invalidumo pensijų padidinimo taikymas nuo 2004 m. gruodžio 1 d.” sistemiškai aiškinant teisės aktą laidžia manyti, kad teisės normos bus taikomos nuo šios datos, t.y. įstatymas galios atgal. Pagal Konstitucijos 7 str. 2 d. galioja tik paskelbti įstatymai, tai reiškia, kad pagal bendrą taisyklę įstatymas neturi atgalinio veikimo galios. Šiuo požiūriu  preliminariai įvertinus projektą darytina išvada, kad jis prieštarautų Konstitucijai, todėl siūlytina atsisakyti skaičių ir žodžio “2004 m. gruodžio 1 d.”.

2) Asmens teisėtai įgytos teisės ir iš jų kylantys teisėti lūkesčiai turi būti ginami, net jei pakeičiamas įstatymas, jeigu tokios teisės savo turiniu nėra privilegijos. Keičiamo ir pildomo įstatymo nuostatos sudarė sąlygas daliai asmenų gauti pernelyg dideles pensijas, kurios savo turiniu laikytinos privilegijomis ir nėra skirtinos ginamoms teisėms. Šiuo požiūriu preliminariai įvertinus projektą darytina išvada, kad jo nuostatos nepažeidžia asmenų teisėtų lūkesčių ir šiuo požiūriu neprieštarauja Konstitucijai.

 

            4. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

5. Komiteto paskirtas pranešėjas Julius Sabatauskas

6. Komiteto narių atskirosios nuomonės negauta.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Julius Sabatauskas