LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO
dėl Lietuvos Respublikos ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ KODEKSO 21, 27, 871, 872, 873, 874, 875, 876, 224, 242, 244, 2591, 263, 268, 320, 324, 325, 327, 329 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR KODEKSO PAPILDYMO 877, 2414 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO (XP-75)
2005 m. sausio 19 d. Nr.
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas J.Sabatauskas, komiteto nariai – V.Aleknaitė-Abramikienė, P.Baguška; V.S.Draugelis; Č.Juršėnas; A.Sereika; A.Staponkienė, N.Steiblienė; V.Žiemelis, komiteto patarėjai – Andrius Kabišaitis, Loreta Zdanavičienė, Dalia Komparskienė, Julius Dirma, Albina Radzevičiūtė, Dalia Latvelienė, padėjėja- Aidena Jankauskaitė. Kviestieji asmenys – Lietuvos valstybinės žuvivaisos ir žuvininkystės tyrimų centro gen. direktoriaus pavaduotojas Algirdas Domarkas, Žuvininkystės departamento prie LR žemės ūkio ministerijos direktorius Aidas Adomaitis, Žuvininkystės departamento prie LR žemės ūkio ministerijos vyriausiasis specialistas Rolandas Juknevičius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
2.1. LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabos:
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.
Vertinant projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms pateiktinos tokios pastabos:
1. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad projektu siekiama žvejybos kontrolės funkcijas pagal kompetenciją padalinti Žemės ūkio ministerijai ir Aplinkos ministerijai. Santykius, atsirandančius žvejybos, akvakultūros, žuvų perdirbimo ir tiekimo į rinką srityse, reglamentuoja Žuvininkystės įstatymas (šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalis). Pagal Žuvininkystės įstatymo 27 straipsnį šio įstatymo vykdymą pagal kompetenciją kontroliuoja Vyriausybės įgaliotos institucijos. Vyriausybė 2004 m. lapkričio 29 d. nutarimu Nr. 1504 (Žin., 2004, Nr. 173-6402) tai įgaliojo atlikti Aplinkos ministeriją ir Žemės ūkio ministeriją, bet ne kitas institucijas, nors ir kuruojamas šių ministerijų. Tai sudaro pagrindą manyti, kad projekto 11-17, 19 straipsniuose numatomas minėtų kontrolės funkcijų suteikimas Žuvininkystės departamentui prie Žemės ūkio ministerijos neatitinka Žuvininkystės įstatymo 27 straipsnio ir minėto Vyriausybės nutarimo.
Komiteto nuomonė – pastabai pritarti. Turėtų būti pakeistas LRV nutarimas, vadovaujantis Žuvininkystės įstatymo 27 str.
2. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte taip pat yra nurodyta, kad priėmus įstatymo projektą nereikės priimti naujų, pakeisti ar panaikinti senus teisės aktus. Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad projekto 871, 873, 877 straipsnių, apibrėžiančių administracinius teisės pažeidimus, dispozicijose minimi poįstatyminiai teisės aktai nėra priimti arba nėra pakeisti atsižvelgiant į naujos redakcijos Žuvininkystės įstatymo nuostatas. Nesant patvirtintų Žuvininkystės įstatymą įgyvendinančių teisės aktų kiltų tam tikrų problemų taikant priimto įstatymo nuostatas.
Komiteto nuomonė – pastabai pritarti. Projekto straipsniai, kurių įgyvendinimui reikalinga priimti atitinkamus teisės aktus, bus neveiksmingi iki minėtų teisės aktų priėmimo.
3. Tikslintina projekte numatoma ATPK 2591 straipsnio redakcija atsižvelgiant į paskutinį šio straipsnio pakeitimą (Žin. 2004 Nr. 171-6317). Šiuo šaltiniu papildytinos nuorodos į oficialaus teisės aktų paskelbimų šaltinius.
Komiteto nuomonė – pastabai pritarti.
4. Nuorodos į oficialaus teisės aktų paskelbimų šaltinius taip pat papildytinos nuorodomis į “Žin., 2003, Nr. 28-1126, Nr. 112-4997”, tačiau išbrauktinos perteklinės nuorodos į “Žin., 1994, Nr. 58-1132; 2001, Nr. 25-826; 2002, Nr. 29-1031, Nr. 33-1252”.
Komiteto nuomonė – pastabai pritarti.
2.2. Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos pastabos:
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 21, 27, 871, 872, 873, 874, 875, 876, 224, 242, 244, 2591, 263, 268, 320, 324, 325, 327, 329 straipsnių pakeitimo ir kodekso papildymo 877, 2414 straipsniais įstatymo projektą Nr. XP-75, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų dėl įstatymo projekto atitikimo Europos Sąjungos teisę neturime.
Komiteto nuomonė – atsižvelgti.
2.3. Teisės ir teisėtvarkos komiteto patarėjos L.Zdanavičienės pastabos:
1. Projekto eilėje straipsnių (872 str. 2 d., 873 str. 2 ir 4 d., 875 str. 2 d., 876 str. 2 d.) kaip kvalifikuojantis požymis yra nustatytas “šiurkštus nuostatų pažeidimas” ir atitinkamai sankcijose nustatoma didesnė bauda. Atkreiptinas dėmesys, jog nėra aišku pagal ATPK, kas yra laikoma “šiurkščiu pažeidimu” ir kaip bus taikomos šios nuostatos.
Komiteto nuomonė – pastabai pritarti iš dalies. 1999 m. birželio 24 d. ES Tarybos reglamentas Nr.1447/1999 nustato bendrosios žuvininkystės politikos taisykles šiurkščiai pažeidžiančių veikimo būdų sąrašą. Atsižvelgiant į pareikštą pastabą siūlytina atsisakyti projekto 4 straipsniu keičiamo bazinio įstatymo 872 str. 2 d., pirmojoje dalyje paliekant antrosios dalies sankciją.
2. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, jog priėmus šį įstatymą, nereikės priimti naujų, pakeisti ar panaikinti senus teisės aktus. Tačiau atkreiptinas dėmesys, jog priėmus šį įstatymą, reikėtų keisti LRV nutarimą 2004 m. lapkričio 29 d. Nr. 1504 bei priimti atitinkamus Žuvininkystės įstatymą įgyvendinančius teisės aktus, kurie yra reikalingi, siekiant įgyvendinti projekto 871, 873, 877 straipsnių nuostatas.
Komiteto nuomonė – pastabai pritarti. Projekto straipsniai, kurių įgyvendinimui reikalinga priimti atitinkamus teisės aktus, bus neveiksmingi iki minėtų teisės aktų priėmimo.
3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Teisės institutas |
1. Projekto 5 straipsniu siūloma keisti ATPK 873 straipsnio redakciją. Mūsų manymu siūloma redakcija yra nelogiška, nes pagal ją sankcijų dydžiai priklauso nuo formalios aplinkybės – kur padarytas pažeidimas (vidaus vandenyse ar jūrų vandenyse). Šiuo požiūriu paminėtina ir tai, kad Kuršių marios teisiniu požiūriu priskirtinos vidaus vandenų kategorijai. Atsižvelgdami į tai, kad teisės pažeidimo pavojingumą daug tiksliau apibūdina padaryta žala, ATPK 873 straipsnį siūlome išdėstyti taip:
„873 straipsnis. Verslinės žvejybos nuostatų pažeidimas Verslinės žvejybos nuostatų pažeidimas – užtraukia baudą nuo penkiasdešimties iki penkių šimtų litų su pažeidimo padarymo įrankių ir priemonių konfiskavimu ar be konfiskavimo su teisės užsiimti žvejyba atėmimu iki šešių mėnesių ar be šios teisės atėmimo. Verslinės žvejybos nuostatų pažeidimas, jei jis padarytas siekiant gauti turtinės naudos, išvengti išlaidų ar sumažinti sąnaudas arba jei dėl to padaryta žalos žuvų ištekliams – užtraukia baudą nuo trijų šimtų iki aštuonių šimtų litų su pažeidimo padarymo įrankių ir priemonių konfiskavimu ar be konfiskavimo arba teisės užsiimti žvejyba atėmimą iki dvejų metų su pažeidimo padarymo įrankių ir priemonių konfiskavimu ar be konfiskavimo. Verslinės žvejybos nuostatų pažeidimas, jei dėl to padaryta didelės žalos žuvų ištekliams, arba kitoks šiurkštus verslinės žvejybos nuostatų pažeidimas – užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio iki dešimties tūkstančių litų su pažeidimo padarymo įrankių ir priemonių konfiskavimu ar be konfiskavimo arba teisės užsiimti žvejyba atėmimą iki dvejų metų su pažeidimo padarymo įrankių ir priemonių konfiskavimu ar be konfiskavimo.“
2. Projektu ATPK 877 straipsnyje siūloma numatyti administracinę atsakomybę už pažeidimus, susijusius su žuvų ir žuvininkystės produktų sandėliavimu, vežimu, perdirbimu ir pardavimu bei už atstovaujančių žuvininkystės produktų gamintojų organizacijų nustatytų gamybos ir prekybos nuostatų pažeidimus. Kituose Projekto straipsniuose, darant nuorodą į ATPK 877 straipsnį, atsižvelgiant į Žemės ūkio ministerijos ir Aplinkos ministerijos kompetencijų padalijimą, nurodomi 877 straipsnio pažeidimai, padaryti jūrų vandenyse (pvz. numatomas ATPK 2414 straipsnio 1 dalies pakeitimas) ir pažeidimai padaryti ne jūrų vandenyse (pvz. numatomi ATPK 242 straipsnio 1 dalies, 2 dalies 1 ir 2 punktų pakeitimai). Tokios formuluotės („kai pažeidimai padaryti jūrų vandenyse“ ir „kai pažeidimai padaryti ne jūrų vandenyse“) yra netikslios, kadangi 877 straipsnyje numatyti pažeidimai (sandėliavimas, perdirbimas, pardavimas ir pan.) gali būti padaryti ne tik vandenyje, bet ir sausumoje. 3. Aiškinamajame rašte nurodoma, kad kodekse turi būti padalintos žvejybos kontrolės funkcijos pagal kompetenciją Žemės ūkio ministerijai ir Aplinkos ministerijai. Kaip matyti iš pažeidimų pobūdžio ir daugelio Projekto nuostatų, Žemės ūkio ministerijos žinion atitektų 872 straipsnyje, 873 straipsnio trečiojoje ir ketvirtojoje dalyse, 874 straipsnyje (kai pažeidimai padaryti jūrų vandenyse), 875 straipsnyje, 876 straipsnyje (kai pažeidimai padaryti parduodant ar superkant jūrų vandenų žuvininkystės produktus) ir 877 straipsnyje (kai pažeidimai padaryti jūrų vandenyse) padaryti administraciniai teisės pažeidimai. Aplinkos ministerijai atitektų 871 straipsnyje, 873 straipsnio pirmoje ir antroje dalyse, 874 straipsnyje (kai pažeidimai padaryti vidaus vandenyse), 876 straipsnyje (kai pažeidimai padaryti parduodant ar superkant vidaus vandenų žuvininkystės produktus), 877 straipsnyje (kai pažeidimai padaryti ne jūrų vandenyse) padaryti administraciniai teisės pažeidimai. Todėl, aiškumo sumetimais, Projektu keičiant 2591 straipsnio 2 dalies 1 punkto 3 dalį, reikėtų numatyti, kad Aplinkos ministerijos organų pareigūnai gali surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus pagal (be kitų) 874 straipsnį (kai pažeidimai padaryti jūrų vandenyse), kadangi pagal tą patį straipsnį pažeidimai, padaryti vidaus vandenyse, Aplinkos ministerijos kompetencijon pakliūna pagal 2591 straipsnio 2 dalies pirmąjį sakinį. Dėl tos pačios priežasties reikėtų patikslinti ir 2591 straipsnio 2 dalies 1 punkto paskutinės dalies nuostatą, numatant, kad Žuvininkystės departamento kodekse nurodyti pareigūnai gali surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus pagal (be kitų) 874 straipsnyje (kai pažeidimai padaryti vidaus vandenyse), 876 straipsnyje (kai pažeidimai padaryti parduodant ar superkant vidaus vandenų žuvininkystės produktus), 877 straipsnyje (kai pažeidimai padaryti ne jūrų vandenyse) numatytus administracinius teisės pažeidimus. 4. Projekto 20 straipsnyje siūloma pakeisti ATPK 327 straipsnį. Tačiau teikiama formuluotė nelogiška, nes žodžių junginys “leidimų išdavimo tvarka” neįvardina konkretaus teisės akto, todėl gramatiškai apima tik žvejybos leidimų išdavimo, bet ne jų panaikinimo, tvarką. Dėl šios priežasties minėtas žodžių junginys keistinas žodžių junginiu „nustatyta tvarka“.
|
Nepritarti
Nepritarti
Pritarti
Pritarti |
Atkreiptinas dėmesys, jog straipsnio logika yra šiek tiek kitokia, nei teigiama pastabose. Sankcijų dydžiai priklauso ir nuo to, ar tai yra padarytas “šiurkštus pažeidimas”, ar ne. Kita vertus, neatsižvelgti į tai, kur padarytas nusižengimas, ar vidaus, ar jūros vandenyse kaip siūlo Teisės institutas, būtų nelogiška, nes taikyti vienodas sankcijas mažiems laivams, žvejojantiems vidaus vandenyse ir dideliems žvejybiniams laivams jūros vandenyse, būtų sudėtinga. Ta pati sankcija mažam laivui būtų pražūtinga, o dideliam – neveiksminga.
Straipsnyje vartojama sąvoka “ne jūrų vandenyse” nereiškia, kad tai nusižengimai, padaryti “vidaus vandenyse”. Šiame straipsnyje vartojama sąvoka apimtų visus nusižengimus, tiek sausumoje, tiek vandenyje, kurie padaryti ne jūrų vandenyse.
|
4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Seimo narys H.Žukauskas |
9 straipsnis. Kodekso papildymas 877 straipsniu Papildyti projekto 877 straipsnio pirmoje pastraipoje po žodžių pardavimas žodžiais “ir supirkimas” ir visą straipsnį skaityti taip:
Mažesnių negu nustatyta žuvų, skirtų maistui,
sandėliavimas, vežimas, perdirbimas, užtraukia baudą nuo vieno šimto iki penkių šimtų litų.
|
Nepritarti |
Žuvininkystės įstatymas nenustato draudimo supirkti mažesnių negu nustatyta žuvų, skirtų maistui. Jeigu būtų pritarta tokiam pasiūlymui, atitinkamai reikėtų koreguoti Žuvininkystės įstatymo 23 str. 4 d. |
2. |
Seimo nariai A.Rimas, J.Palionis
|
Siūlomi papildomi patikslinimai: 11 straipsnis. Kodekso 2414 papildymas. Papildyti Kodeksą 2414 straipsniu: 2414 straipsnis. Žuvininkystės departamentas prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos ir Lietuvos žuvivaisos ir žuvininkystės tyrimų centras. Lietuvos valstybinio žuvivaisos ir žuvininkystės tyrimų centras nagrinėja šio kodekso 871 straipsnio trečioje dalyje numatytų administracinių teisės pažeidimų bylas. Lietuvos Respublikos žuvivaisos ir žuvininkystės tyrimų centro Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos vardu nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylas ir skirti administracines nuobaudas turi teisę šio centro generalinis direktorius, jo pavaduotojai, filialų direktoriai.
14 straipsnis. Pakeisti 2591 straipsnio 2 dalį ir į ją įrašyti: "Administracinių teisės pažeidimų bylose, kurias nagrinėti priskirti šio kodekso 222, 225-24710 straipsniuose nurodytų organizacijų kompetencijai, administracinių teisės pažeidimų protokolus turi teisę surašyti tam įgalioti šių organų pareigūnai. Be to, administracinių teisės pažeidimų protokolus turi teisę surašyti: 1) tam įgalioti: Lietuvos valstybinio žuvivaisos ir žuvininkystės tyrimo centro generalinis direktorius, jo pavaduotojai, filialų direktoriai (871 straipsnio trečia dalis)";
15 straipsnis. 263 straipsnio 3 dalies pakeitimas. 263 straipsnio 3 dalyje vietoje žodžių "atsargų apsaugos" įrašyti žodžius "išteklių išsaugojimo", po žodžių "valstybiniai aplinkos apsaugos inspektoriai" ir "Žuvininkystės departamento prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos direktorius, jo pavaduotojai" skyrių vedėjai, vyriausieji ir vyresnieji specialistai" ir įrašyti žodžius "Lietuvos valstybinio žuvivaisos ir žuvininkystės tyrimo centro generalinis direktorius, jo pavaduotojai, filialų direktoriai" ir šią dalį išdėstyti taip: Padarius miško pažeidimus arba pažeidus medžioklės taisykles, žvejybos ir žuvų išteklių išsaugojimo taisykles, administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį į policiją arba savivaldybės seniūnijos kaimo vietovėje patalpas protokolui surašyti gali pristatyti Valstybinės miškų tarnybos pareigūnai, valstybiniai gamtos apsaugos inspektoriai, Žuvininkystės departamento prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos direktorius, jo pavaduotojai, skyrių vedėjai, vyriausieji ir vyresnieji specialistai, Lietuvos valstybinio žuvivaisos ir žuvininkystės tyrimų centro generalinis direktorius, jo pavaduotojai, filialų direktoriai, taip pat kiti Lietuvos Respublikos įstatymų tam įgalioti asmenys, jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens asmenybė negali būti nustatyta pažeidimų vietoje.
16 straipsnis. 268 straipsnio 3 dalies pakeitimas. 268 straipsnio 3 dalyje po žodžių "Žuvininkystės departamento prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos direktorius, jo pavaduotojai, skyrių vedėjai, vyriausieji ir vyresnieji specialistai", įrašyti žodžius "Lietuvos valstybinio žuvivaisos ir žuvininkystės tyrimų centro generalinis direktorius, jo pavaduotojai, filialų direktoriai" ir šią dalį išdėstyti taip: "Daiktus patikrinti gali tam įgalioti policijos, vidaus reikalų įstaigų objektų apsaugos, civilinės aviacijos, muitinės įstaigų, pasienio ir transporto veterinarijos postų, valstybinės mokesčių inspekcijos, valstybiniai aplinkos apsaugos, valstybiniai miškų pareigūnai, valstybiniai saugomų teritorijų pareigūnai, Ryšių reguliavimo tarnybos inspektoriai, Žuvininkystės departamento prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos direktorius, jo pavaduotojai, skyrių vedėjai, vyriausieji ir vyresnieji specialistai, Lietuvos valstybinio žuvivaisos ir žuvininkystės tyrimo centro generalinis direktorius, jo pavaduotojai, filialų direktoriai, taip pat kitų tam įgaliotų organų pareigūnai Lietuvos Respublikos įstatymų numatytais atvejais".
|
Nepritarti |
2004 m. spalio 28 d. LR Vyriausybė nutarimu Nr. 1348 įgalioja Lietuvos valstybinį žuvivaisos ir žuvininkystės tyrimų centrą organizuoti ir vykdyti žuvų išteklių atkūrimą valstybiniuose vandens telkiniuose, į kuriuos neišduodami leidimai naudoti žūklės plotus, o ne žuvų išteklių atkūrimo kontrolę. Kita vertus, projektu Kodeksas jau pildomas 2414 straipsniu, kuris reglamentuoja Žuvininkystės departamento prie LR ŽŪM nagrinėjamus pažeidimus. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
LRS Kaimo reikalų komitetas |
Siūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui tobulinti įstatymo projektą: 1) projekto 11-17, 19 straipsniuose siūlomas žvejybos kontrolės funkcijų suteikimas Žuvininkystės departamentui prie Žemės ūkio ministerijos gali neatitikti Žuvininkystės įstatymo 27 straipsnio ir 2004 m. lapkričio 29 d. Vyriausybės nutarimo Nr. 1504 nuostatų; 2) iki šiol nepriimti (nepakeisti) kai kuriuose straipsniuose minimi Žuvininkystės įstatymą įgyvendinantys teisės aktai, kas gali apsunkinti priimto įstatymo taikymą; 3) atsižvelgti į kitas Teisės departamento pastabas dėl juridinės technikos reikalavimų.
|
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas:
- Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu – už.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas:J.Sabatauskas, V.Abramikienė
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA: patobulintas projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas