Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo pavadinimo

pakeitimo, 1, 2 straipsnių pakeitimo ir papildymo, įstatymo papildymo nauju skirsniu

įstatymo bei Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms

šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo

projektų

 

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

Įstatymų pakeitimų tikslas – nustatyti valstybės paramos daugiabučiams namams modernizuoti teikimo sąlygas ir būdus.

            Lietuvoje daugiau kaip 60 procentų gyvenamųjų namų buvo pastatyti 1960-1990 metais, vyraujant stambiaplokščių namų statybai. Šie pastatai neefektyvūs energijos vartojimo požiūriu (prarandama 30 - 40 procentų šilumos), jų šildymas brangiai kainuoja Lietuvos gyventojams, kurių nemaža dalis gauna mažas pajamas ir neišgali apmokėti šilumos kaštų. Dalį tų kaštų mažas pajamas gaunantiems asmenims ir šeimoms padengia valstybė (šias kompensacijas gauna apie 11 procentų šalies gyventojų).

            Brangstant energijos ištekliams, valstybės biudžeto lėšų poreikis šioms kompensacijoms kasmet didėja. Kadangi dauguma energijos išteklių importuojama, dalis Lietuvos mokesčių mokėtojų lėšų kompensacijų pavidalu atitenka energijos ir kuro išteklių tiekėjams.

            Blogėjant gyvenamųjų namų būklei, vis labiau aktuali tampa energijos vartojimo ir tinkamos gyvenamosios aplinkos užtikrinimo problema. Tokio pobūdžio problemos negali būti sprendžiamos pavienių gyventojų. Tam reikalingas kompleksinis gyvenamųjų namų modernizavimas, individualios energijos naudojimo apskaitos sutvarkymas.

            Gyventojai nėra pajėgūs sukaupti pakankamų nuosavų finansinių išteklių, o komerciniai bankai neskolina daugiabučių namų savininkų bendrijoms, nes nėra sukurtas patikimas kreditų gražinimo užtikrinimo mechanizmas, kai skolinama be įkeitimo.

            Vyriausybės iniciatyva šią problemą numatoma spręsti įgyvendinant daugiabučių namų modernizavimo, taupant energijos išteklius, programą, panaudojant valstybės biudžeto, komercinių bankų bei butų savininkų lėšas.

            Šios programos pagrindiniai elementai būtų: kreditų draudimas,  komercinių bankų kreditiniai ištekliai, ir socialiai orientuota valstybės parama, kuri sudarytų palankias sąlygas mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) dalyvauti įgyvendinant daugiabučių namų modernizavimo projektus.

Programos įgyvendinimas sumažins būsto savininkų socialinę atskirtį, užtikrins racionalesnį mokesčių mokėtojų pinigų panaudojimą, smulkaus ir vidutinio verslo plėtrą bei nedarbo mažinimą regionuose.

Programos nuostatoms įgyvendinti būtina pakeisti Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymą ir papildyti jį nauju skirsniu – „Valstybės parama daugiabučiams namams modernizuoti.“

Siūloma pakeisti įstatymo pavadinimą ir paskirtį įrašant žodžius „bei daugiabučiams namams modernizuoti“, taip pat papildyti įstatymo sąvokas, apibrėžiant modernizavimą bei daugiabutį gyvenamąjį namą.

Skirsnyje “Valstybės parama daugiabučiams namams modernizuoti” apibrėžiamos valstybės paramos daugiabučiams namams modernizuoti teikimo sąlygos ir būdai.

Numatoma, kad iš valstybės biudžeto mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) valstybės parama bus teikiama apmokant jiems tenkantį pradinį įnašą ar jo dalį, kredito draudimo įmoką ar jos dalį, kreditą ar jo dalį ir/ar palūkanas ar jų dalį. Valstybės parama taip pat bus teikiama, apmokant dalį investicijų daugiabučių namų modernizavimui, priklausomai nuo šių investicijų projektų, įgyvendinamų pagal Vyriausybės patvirtintą programą,  energinio efektyvumo. Tokiu būdu valstybės parama sudarytų prielaidas efektyvesniam energijos naudojimui ir šalies įsipareigojimų pagal Kijoto protokolą vykdymui (anglies dioksido išmetimų į atmosferą mažinimą).

Šiai paramai iš valstybės biudžeto 2005 m. skirta 3,0 mln. litų.  Priklausomai nuo daugiabučių namų savininkų bendrijų aktyvumo bei įgyvendinamų projektų pobūdžio, lėšų poreikis 2006 m. gali siekti 6 - 9 mln. litų. Valstybės parama skatins investicijas į būsto sektorių, didės valstybės biudžeto pajamos, mažės išlaidos skirtos kompensacijoms už šilumą.

Be to, siekiant suderinti įstatymus, būtina pakeisti Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatymo 8 straipsnį. Jame nustatyti - jeigu daugiabučio namo savininkai ar savininkų bendrija yra pasinaudojusi valstybės teikiamais tiksliniais kreditais šilumos taupymo priemonėms įgyvendinti arba įgyvendina, pagal Vyriausybės ar savivaldybių institucijų patvirtintas programas, daugiabučio namo modernizavimo investicijų projektą, būsto šildymo išlaidų kompensacija skaičiuojama taikant energijos ar kuro sąnaudų normatyvą, iki bus visiškai išmokėtas tikslinis kreditas.

Atsižvelgus į projekto aktualumą, siūlome jį svarstyti skubos tvarka.

 

 

 

 

 

Seimo narys                                                                                              Algirdas Butkevičius