AIŠKINAMASIS RAŠTAS
Dėl Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 1, 43, 70, 71 ir 73 straipsnių pakeitimo bei papildymo įstatymo projekto
1. Projekto rengimą paskatinančios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą
Lietuvos Respublikai tapus visateise ES nare, būtina įgyvendinti ES teisės normas, taip pat suderinti nacionalinių teisės aktų normas su ES teisės aktų normomis.
Siūlomą Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 1, 43, 70, 71 ir 73 straipsnių pakeitimo bei papildymo įstatymo projektą pasiūlė Susisiekimo ministerija.
2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 1, 43, 70, 71 ir 73 straipsnių pakeitimo bei papildymo įstatymo projekto (toliau vadinama – įstatymo projektas) tikslas – suderinti Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (toliau vadinama – įstatymas) (Žin., 2000, Nr. 94-2918) nuostatas su 1993 m. sausio 18 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 95/93 dėl laiko tarpsnių paskirstymo Bendrijos oro uostuose bendrųjų taisyklių (su vėlesniais pakeitimais), 1991 m. vasario 4 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 295/91, nustatančio bendras kompensavimo keleiviams taisykles atsisakymo vežti reguliariuoju oro transportu atveju (su vėlesniais pakeitimais), 1989 m. liepos 24 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2299/89 dėl elgesio su kompiuterinėmis rezervavimo sistemomis kodekso (su vėlesniais pakeitimais) bei nuo 2005 m. balandžio 30 d. įsigaliosiančio 2004 m. balandžio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 785/2004 dėl draudimo reikalavimų oro vežėjams ir orlaivių naudotojams (su vėlesniais pakeitimais) nuostatomis.
3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai
Įstatymo 43 straipsnio 1 ir 2 dalyse numatyta, kad orlaivių atskridimo ir išskridimo laikas koordinuojamas atsižvelgiant į oro uosto ir skrydžių valdymo gamybinius pajėgumus, o numatytam koordinavimui įgyvendinti konkrečiame oro uoste susisiekimo ministro nustatyta tvarka ir sąlygomis gali būti sudaryta speciali komisija. Įstatymo 70 straipsnyje nustatyta, kad kompensavimo keleiviams už atsisakymą juos vežti sąlygas bei tvarką nustato Vyriausybė. Be to, 71 įstatymo straipsnyje nustatyta, kad reikalavimus kompiuterinėms rezervavimo sistemoms, taip pat jų naudojimo sąlygas ir tvarką nustato susisiekimo ministras. 73 įstatymo straipsnyje nustatyta, kad orlaivio savininko arba naudotojo civilinė atsakomybė, taip pat keleiviai, bagažas ir kroviniai turi būti apdrausti. Minimalius draudimo sumos dydžius nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.
4. Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir laukiami pozityvūs rezultatai
4.1. Įstatymo 43 straipsnyje numatyta, kad Lietuvos Respublikoje bus tiesiogiai taikomas 1993 m. sausio 18 d. Tarybos reglamentas (EEB) Nr. 95/93 dėl laiko tarpsnių paskirstymo Bendrijos oro uostuose bendrųjų taisyklių (su vėlesniais pakeitimais), o įgyvendinant šio straipsnio 1 dalyje numatytą koordinavimą, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija skelbia oro uostą, kuriame darbas palengvinamas sudarant tvarkaraščius arba kuris yra koordinuojamas, nustato orlaivių atskridimo ir išskridimo laiko koordinavimo oro uostuose sąlygas ir tvarką, skiria oro uosto tvarkaraščių sudarytoją arba oro uosto laiko tarpsnių koordinatorių, koordinuojamame oro uoste sudaro laiko tarpsnių koordinavimo komitetą. Be to, bus nustatyta, kad laiko tarpsnių koordinatorius yra apsaugotas nuo ieškinių dėl žalos, susijusios su jo funkcijų vykdymu pagal nurodytą reglamentą, išskyrus didelio neatsargumo ar sąmoningo nusižengimo atvejus.
4.2. Įstatymo 70 straipsnyje bus nustatyta, kad Lietuvos Respublikoje bus tiesiogiai taikomas 1991 m. vasario 4 d. Tarybos reglamentas (EEB) Nr. 295/91, nustatantis bendras kompensavimo keleiviams taisykles atsisakymo vežti reguliariuoju oro transportu atveju (su vėlesniais pakeitimais), o Civilinės aviacijos administracija kontroliuos, kaip laikomasi reglamento nuostatų.
4.3. Įstatymo 71 straipsnyje bus nustatyta, kad reikalavimus kompiuterinėms rezervavimo sistemoms, taip pat jų naudojimo sąlygas ir tvarką Lietuvos Respublikoje nustato 1989 m. liepos 24 d. Tarybos reglamentas (EEB) Nr. 2299/89 dėl elgesio su kompiuterinėmis rezervavimo sistemomis kodekso (su vėlesniais pakeitimais).
4.4. Įstatymo 73 straipsnyje bus nustatyta, kad Lietuvos Respublikoje draudimo reikalavimus oro vežėjams ir orlaivių naudotojams nustato 2004 m. balandžio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 785/2004 dėl draudimo reikalavimų oro vežėjams ir orlaivių naudotojams (su vėlesniais pakeitimais), o vadovaujantis minėto reglamento 6 straipsnio 1 punkto nuostatomis, nekomercinių orlaivių, kurių maksimali kilimo tūpimo masė neviršija 2700 kg, naudojimo atžvilgiu Lietuvos Respublikos Vyriausybė gali nustatyti žemesnį atsakomybės už keleivius būtiniausios draudiminės apsaugos lygį, su sąlyga, kad draudimas bus ne mažesnis kaip 100 000 specialiųjų skolinimosi teisių vienam keleiviui. Šiame straipsnyje taip pat bus nustatyta, kad Civilinės aviacijos administracija kontroliuoja, kaip laikomasi keičiamo įstatymo 73 straipsnio nuostatų. Įstatymo projekto 6 straipsnyje bus nustatyta, kad pakeista Aviacijos įstatymo 73 straipsnio redakcija įsigalioja nuo 2005 m. balandžio 30 d.
5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis, kad šių pasekmių būtų išvengta
Priėmus šį projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai
Įstatymo projekto priėmimas kriminogeninei situacijai ir korupcijai neigiamos įtakos neturės.
7. Įstatymo įgyvendinimo pasekmės verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymo projekto nuostatų įgyvendinimas prisidės prie verslo skaidrumo užtikrinimo.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, tebegaliojantys šios srities teisės aktai ir galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą
Priėmus teikiamą įstatymo projektą kitų teisės aktų pakeisti nereikės.
9. Įstatymo projekto atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projekto nuostatos atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.
10. Biudžeto lėšų poreikis įstatymui įgyvendinti
Įstatymo projektui įgyvendinti lėšų nereikės.
11. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projektas suderintas su Finansų, Krašto apsaugos, Teisingumo ministerijomis, Europos teisės departamentu prie Teisingumo ministerijos bei Draudimo priežiūros komisija.
12. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai
Įstatymo projektą parengė Susisiekimo ministerija.
13. Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai:
13.1. kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: laiko tarpsniai, koordinavimas, kompensavimo keleiviams taisyklės, kompiuterinės rezervavimo sistemos, draudimo reikalavimai oro vežėjams ir orlaivių naudotojams;
13.2. reikšminiai žodžiai pagal Europos žodyną Eurovoc: įstatymas.
Susisiekimo ministras Zigmantas Balčytis