LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO
I Š V A D A
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (IXP-3841)
2004 m. gruodžio 15 d.
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė D.Mikutienė, Komiteto nariai V.Bogušis, V.M.Čigriejienė, A.Matulas, V.Vertelienė, M.Žymantas, Komiteto patarėjai R.Virbalis, E.Jankauskas, A.Bernotienė, Sveikatos apsaugos ministerijos atstovės N.Stasiulienė, I.Jarukaitienė, Valstybinės ligonių kasos direktorius A.Sasnauskas, Valstybinės ligonių kasos teisės skyriaus vedėja V.Griškova.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai pagrindžiantys nuomonę |
Seimo Teisės departamentas
Europos teisės departamentas |
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta. Vertinant projektą juridinės technikos reikalavimų požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais teisės aktais, galima pateikti šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Derinant tarpusavyje Sveikatos draudimo įstatymo terminiją, teikiamo projekto 1 straipsnio dėstomojoje dalyje ir naujai dėstomo Sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 7 punkte vietoj žodžio “šalių” siūlome įrašyti žodį “valstybių”. 2. Teikiamo projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad Lietuvos studentai, įstoję mokytis į Europos Sąjungos aukštąsias mokyklas, negali gauti būtinosios medicinos pagalbos tiek kitose šalyse, tiek Lietuvoje. Norime pažymėti, kad Europos Sąjungos valstybės narės, analogiškai kaip ir Lietuvos valstybė, laikydamasi asmenų nediskriminavimo principo, privalo visus jų aukštųjų mokyklų studentus – savo ir kitų Europos Sąjungos valstybių piliečius, drausti taikant tokius pačius draudimo principus. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad Lietuvos piliečiai, studijuojantys Europos Sąjungos valstybių aukštosiose mokyklose, yra draudžiami tų valstybių lėšomis ir atitinkamai gauna nemokamą būtinąjį gydymą tose valstybėse. Vertinant teikiamajame projekte išdėstytą siūlymą apdraustaisiais privalomuoju sveikatos draudimu laikyti ir Lietuvos Respublikos piliečius, studijuojančius Europos Sąjungos valstybių aukštųjų mokyklų dieniniuose skyriuose, reikia pažymėti, kad tokia nuostata dalinai neatitinka privalomojo sveikatos draudimo esmės ir tikslo. Sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje išdėstyta principinė norma, nustatanti, kad privalomuoju sveikatos draudimu yra draudžiami Lietuvos Respublikos piliečiai ir kitų valstybių piliečiai bei asmenys be pilietybės, nuolat gyvenantys Lietuvos Respublikoje, taip pat laikinai Lietuvos Respublikoje gyvenantys (pabr. mūsų) kitų valstybių piliečiai bei asmenys be pilietybės, jeigu jie teisėtai dirba Lietuvos Respublikoje, bei nepilnamečiai jų šeimos nariai(toliau – draudžiamieji). Ši nuostata leidžia daryti išvadą, kad esminis kriterijus, lemiantis valstybės garantuojamą privalomąjį sveikatos draudimą, yra ne Lietuvos Respublikos pilietybė, o teisėtas nuolatinis ar laikinas buvimas Lietuvos teritorijoje. Išimtis iš šios bendros normos numatyta tik to pačio 6 straipsnio 2 dalyje, kurioje įtvirtinta, kad Lietuvos Respublikos piliečiai, nuolat ar laikinai gyvenantys šalyse, su kuriomis Lietuvos Respublika yra sudariusi tarptautines sutartis dėl privalomojo sveikatos draudimo, draudžiami privalomuoju sveikatos draudimu šių sutarčių nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstyta, manome, kad siūloma nuostata iš dalies nesiderina su Sveikatos draudimo įstatyme įtvirtintais privalomojo sveikatos draudimo principais.
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (IXP-3841), pažymime, kad Lietuvos Respublikos pilietybės reikalavimas tam, kad asmuo būtų apdraustas valstybės lėšomis privalomuoju sveikatos draudimu, galėtų sukelti netiesioginę Europos Sąjungos valstybių narių piliečių diskriminaciją. Taip pat šiuo atveju norėtume atkreipti Jūsų dėmesį į 2003 m. lapkričio 25 d. Tarybos direktyvą 2003/109/EB dėl trečiųjų valstybių piliečių, kurie yra ilgalaikiai gyventojai, statuso, kurios 11 straipsnis numato, jog valstybės narės taip pat gali suteikti vienodą traktavimą ir kitose srityse. Todėl manytume, jog būtų tikslinga papildyti projektu siūlomą nuostatą, greta Lietuvos Respublikos piliečių numatant ir nuolatinius Lietuvos Respublikos gyventojus (kurie apimtų tiek ES valstybių narių piliečius, tiek ir trečiųjų valstybių piliečius, nuolat gyvenančius Lietuvoje).
|
Pritarti
Nepritarti
Pritarti
|
Tai numatyta Tarybos reglamento (EB) Nr.1290/97 1str. 3d. |
3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai pagrindžiantys nuomonę |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė |
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2004 m. rugsėjo 23 d. sprendimą Nr. 2274, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: 1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. IXP-3841. 2. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. IXP-3841 1 straipsnį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 6 straipsnio 4 dalies 7 punkto pakeitimas 6 straipsnio 4 dalies 7 punkte po žodžio „studentai“ įrašyti žodžius „taip pat Lietuvos Respublikos piliečiai ir kitų valstybių piliečiai bei asmenys be pilietybės, nuolat gyvenantys Lietuvos Respublikoje, studijuojantys Europos Sąjungos valstybių aukštųjų mokyklų dieniniuose skyriuose“ ir šį punktą išdėstyti taip: „7) Lietuvos Respublikos bendrojo lavinimo, profesinių, aukštesniųjų ir aukštųjų mokyklų dieninių skyrių moksleiviai ir studentai, taip pat Lietuvos Respublikos piliečiai ir kitų valstybių piliečiai bei asmenys be pilietybės, nuolat gyvenantys Lietuvos Respublikoje, studijuojantys Europos Sąjungos valstybių aukštųjų mokyklų dieniniuose skyriuose;“.
|
Pritarti |
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai pagrindžiantys nuomonę |
Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas
Biudžeto ir finansų komitetas |
Siūlyti pagrindiniam Komitetui tobulinti Sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą IXP-3841 atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos išvadas.
Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos: 1) iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui. 2) pasiūlyti pagrindiniam Sveikatos reikalų komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas bei pasiūlymus.
|
Pritarti
Pritarti
|
|
7. Komiteto išvada: atsižvelgiant į Teisės departamento, Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas bei pasiūlymus iš esmės pritarti įstatymo projektui.
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu “už”.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: D.Mikutienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nebuvo.
PRIDEDAMA. Patobulintas įstatymo projektas.