Dešimtasis
(10) posėdis
2004
m. gruodžio 2 d.
Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko pavaduotojai Č.JURŠĖNAS ir A.PEKELIŪNAS
PIRMININKAS (Č.JURŠĖNAS). Gerbiamieji kolegos, pradedame Lietuvos Respublikos Seimo 2004 metų gruodžio 2 dienos vakarinį posėdį.
Pradedame, atsiprašau, šiek tiek vėluodami, nes neeilinė Seniūnų sueiga gana nuoširdžiai pasiginčijo dėl kai kurių aktualių ir šios dienos, ir kitos savaitės klausimų. Aš jums juos visus iš eilės referuosiu.
Pirmas klausimas yra toks. Šiandien mums lieka iš esmės spręsti tris klausimus: du klausimai yra arba įrašyti į darbotvarkę, arba numanomi, o vieną klausimą turime papildomai įsirašyti į darbotvarkę. Tai yra vienas klausimas, kuris pažymėtas esamoje darbotvarkėje priešpaskutiniu punktu, – tai Seimo nutarimas dėl tarpparlamentinių delegacijų pirmininkų patvirtinimo. Jis yra išsamesnis, jis jums išdalytas, yra visų šešių delegacijų vadovai, tie vadovai, kurie dar nepatvirtinti. Tas yra darbotvarkėje, ir čia mums papildomai nereikia įsirašyti.
Kadangi prieš pietus priėmėme Statuto pataisą dėl naujo komiteto sukūrimo, mums reikia pradėti nagrinėti klausimą dėl komitetų narių skaičiaus. Yra įregistruotas atitinkamas nutarimas, štai šį klausimą turime įsirašyti į darbotvarkę. Ar sutinkame, ar reikia dėl to balsuoti? Seniūnų sueiga tam pritarė. Tik pateikimas. Mes iš pradžių manėme, kad gal galėsime susitarti ir dėl galutinio sprendimo, bet sutarėme, kad reikia dar pasiginčyti, ir tik pateikimas. Sutinkame? Ačiū.
Trečias klausimas, kuris, kaip sakiau, yra numanomas, jis visada yra savaitės pabaigoje, – tai kitos savaitės darbotvarkė.
4 klausimas taip pat yra numanomas, bet jo nėra, nes realiai nėra Seimo narių pareiškimų. Gal dar atsiras per tą laiką, kol posėdžiausime. Štai toks šios dienos vakarinio posėdžio darbo planas. Sutinkame?
Pirmiausia kviečiu registruotis, kad žinotume, kiek mūsų yra posėdžio pradžioje, o paskui – pabaigoje. (Balsai salėje) Ne, tikrai tiek nėra. Prašom registruotis. Kolegos, pataisykite korčiukes.
Užsiregistravo 84 Seimo nariai. Tai tiek iš tikrųjų mūsų yra. (Balsai salėje) Aš siūlau. Labai atsiprašau, jau trečią kartą tikrai nesiregistruosime. Išvesime skaičių per vidurį, o kai reikės balsuoti, štai tada tas registravimasis ir balsavimas ir lems.
Taigi, mielieji kolegos, nagrinėjame priešpaskutinį mūsų patvirtintos ir išplėstos darbotvarkės punktą, t.y. nutarimo „Dėl Seimo delegacijų NATO Parlamentinėje Asamblėjoje, Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos Parlamentinėje Asamblėjoje, Frankofonijos Parlamentinėje Asamblėjoje, Europos Sąjungos ir Viduržemio jūros valstybių Parlamentinėje Asamblėjoje, Vakarų Europos Sąjungos Asamblėjoje ir 2005 metų delegacijos Europos Tarybos Parlamentinėje Asamblėjoje pirmininkų patvirtinimo projektą. Štai yra toks nutarimas. Liko priėmimo stadija. Primenu, čia yra vadovai visų šešių delegacijų, kurių vadovų dar nebuvome patvirtinę. Jeigu mums reikės dar sudaryti kokią nors vieną delegaciją, apie ką buvo kalbėta, tai tas bus padaryta vėlesniu laiku. Vėliau taip pat bus susitarta, kaip pasidalijame pirmininkų pavaduotojų vietas. Toks buvo šios dienos neeilinės Seniūnų sueigos sprendimas, kad šiandien priimame nutarimą tiktai dėl pačių pirmininkų, o pavaduotojus tvirtiname vėliau. Ar nori kas kalbėti dėl balsavimo motyvų? J.Razma.
J.RAZMA. Iš tikrųjų tai Seniūnų sueigoje aptartas projektas, paremtas frakcijų apsisprendimu. Lieka tikėtis, kad geranoriškai bus atsižvelgta į frakcijų norus ir galimybes formuojant pavaduotojų sąrašą.
Dėl pirmininkų aš tik vieną apgailestavimą norėčiau pareikšti. Aišku, būtų buvę geriau, jeigu valdančiosios daugumos frakcijos nebūtų žiūrėjusios į šias pareigybes kaip į tam tikrus postus ir nebūtų taikiusios tų kriterijų kaip dėl Vyriausybės narių ar komitetų pirmininkų pavaduotojų. Sakykim, būtų sutikusios, kad pirmaisiais delegacijų darbo metais jų vadovų pareigas gali eiti kad ir mažumos frakcijų atstovai, kurie turi reikiamą patirtį. Per tą laiką daugumos frakcijų atstovai, pabuvę tose delegacijose ir įgiję patirties, manau, efektyviau būtų reprezentavę ir mūsų parlamentą, kartais ir mūsų valstybę. Bet yra, kaip yra. Mes šiek tiek per klausimų formulavimą bandėme atkreipti dėmesį į šią problemą, kad kai kurie nauji delegacijų vadovai iš pradžių negalės efektyviai atlikti tų dabar tvirtinamų pareigų.
PIRMININKAS. J.Veselka – kita nuomonė. Prašom, kolega.
J.VESELKA. Bus ta pati nuomonė, nes kai ką jau kartosiu. Tiek prirašyta tų asamblėjų ir toje pačioje vietoje. Man labai keista, nejaugi mes negalime bent… Aš jau per „Vokiečių bangą girdėjau, kad net Europa svarsto, kaip jų sumažinti. Balsuočiau už, jeigu žinočiau, kad nors vienas nuvažiuotų ir pasakytų, na, užtenka tų asamblėjų, užtenka vienos – Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos. Į ją susirinktume, primuštume rusą ir visi grįžtume patenkinti, t.y. paauklėję, ir pinigų mažiau kainuotų, ir būtų tas pat efektas. Vis tiek ir po Vakarų Europą, ir prie Viduržemio jūros norite lakstyti, ir Europos saugumo ir bendradarbiavimo, ir NATO asamblėjose. Dar siūlyčiau įkurti Šiaurės Korėjos ir Lietuvos Asamblėjos delegaciją. Gal juos atvestume į demokratijos kelią? Tai būtų kur kas efektyviau. Todėl, manau, jų yra per daug, ir negaliu leisti švaistyti Lietuvos pinigų, kai ir taip yra įvairių socialinių, kultūrinių programų, kurioms reikia daug pinigų. Nenoriu, kad labai sunkiai vargtų mūsų Seimo nariai, kurie taip sunkiai dirba tose asamblėjose. Leiskite palengvinti jiems gyvenimą Lietuvoje.
PIRMININKAS. Ačiū. Iš tikrųjų tamstos intencijos labai tinkamos, bet prašom visa tai pateikti nustatyta tvarka. Pirma, aš kreipiuosi,.. Atsiprašau, negaliu kreiptis, nes nematau jūsų frakcijos vadovo, bet stenogramose liks. Aš kreipiuosi į jūsų frakcijos vadovą, kad jis būtinai įsiūlytų vietoj bet kurio kito jūsų nario į delegaciją J.Veselką, o jis prisiimtų įsipareigojimą nuvažiavęs į Europą pasakyti, kad jos nereikia. Tai yra vienas punktas.
Dėl Korėjos ir Lietuvos Asamblėjos, siekiant Korėją atvesti į doros kelią, irgi prašom pateikti oficialų siūlymą raštu. Dabar balsuosite už? Gerbiamieji kolegos, ar galime balsuoti, ar reikalauja kas dėl 1 straipsnio kiekvieno punkto balsuoti? Nereikia? Tada kviečiu susikaupti. Dabar iš tikrųjų prašom pasitikrinti visas korčiukes, nes reikės ne tik registruotis, bet ir balsuoti. Taigi kas už tai, kad būtų patvirtinti net šešių delegacijų vadovai? Prašom registruotis ir balsuoti.
Mieli kolegos, užsiregistravo net 102 Seimo nariai. Iš tikrųjų labai daug. Už balsavo 88, 1 – prieš, 13 susilaikė. Nutarimas… Patikrinkite korteles. Ištraukiat ir dar kartą įdedat. Ir aš pasiūlysiu perbalsuoti. Dabar tvirtai įkiškit. Tvirtai. Vyrai, pagelbėkit.
Kolegos, dėmesio! Perbalsuojam dėl techninių kliūčių, norisi, kad būtų daugiau balsų. Kviečiu dar kartą susikaupti ir balsuoti. Kolegos, dėmesio! Dar sykį balsuojame dėl parlamentinių delegacijų vadovų patvirtinimo. Balsavimas pradėtas.
Užsiregistravo 102. 87 – už, 1 – prieš, 14 susilaikė. Nutarimas priimtas. Mielieji kolegos, noriu pasveikinti delegacijos NATO Parlamentinėje Asamblėjoje pirmininką J.Oleką, Seimo delegacijos Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos Parlamentinėje Asamblėjoje pirmininką V.Domarką, Seimo delegacijos Frankofonijos Parlamentinėje Asamblėjoje pirmininkę J.Zinkevičiūtę, Seimo delegacijos Europos Sąjungos ir Viduržemio jūros valstybių Parlamentinėje Asamblėjoje pirmininką J.Lionginą, Seimo delegacijos Vakarų Europos Sąjungos Asamblėjoje pirmininkę L.Mogenienę ir Seimo 2005 metų delegacijos Europos Tarybos Parlamentinėje Asamblėjoje pirmininką A.Paleckį. Sveikiname ir linkime sėkmingo darbo! (Plojimai)
Gerbiamieji kolegos, mums liko vienas tas papildomas darbotvarkės klausimas ir dar keletas pranešimų. Dabar prašyčiau, kad pirmininkautų kolega Seimo Pirmininko pavaduotojas gerbiamasis A.Pekeliūnas ir malonėtų man suteikti žodį.
PIRMININKAS (A.PEKELIŪNAS). Gerbiamieji kolegos, suteikiu žodį Seimo Pirmininko pavaduotojui gerbiamajam Č.Juršėnui dėl Seimo nutarimo „Dėl Seimo komitetų narių skaičiaus. Prašau visus dėmesingai klausyti. Gerbiamasis Česlovai, sako, laikas pradėjo eiti…
Č.JURŠĖNAS. Gerbiamasis Pirmininke, mielieji kolegos! Čia, kaip sakiau, tas klausimas, kuris susijęs su mūsų ką tik pakeistu Seimo statutu ir kuris, sakyčiau, gana nuodugniai, karštai yra išnagrinėtas Seniūnų sueigoje. Jums pateiktas projektas yra negalutinis variantas. Mes sutarėm, kad šiandien pereiname tiktai pateikimo stadiją ir fiksuojame vieną labai svarbų skaičių. O dėl kitų skaičiukų arba, tiksliau, dėl kitų komitetų mažinimo, kadangi reikia įsteigti naują komitetą, susitarsime kitą savaitę, tiksliau, Seniūnų sueigoje, kuri bus ne pirmadienį, o antradienį. O kodėl antradienį, paaiškinsiu, kai man bus leista pateikti kitos savaitės darbotvarkę.
Taigi, gerbiamieji kolegos, Audito komitetą siūloma steigti, sakau naują skaičių, nes jis suderintas Seniūnų sueigoje, iš aštuonių Seimo narių. Ką tai reiškia? Jeigu yra septyni Seimo nariai, tai viena mažesnė frakcija netenka galimybės turėti savo atstovą šiame labai svarbiame komitete. O Seniūnų sueigoje dalyvavo absoliučiai visų frakcijų atstovai ir visi pageidavo dalyvauti geriau atsisakydami dalyvavimo kuriame nors kitame komitete. Taigi sutarėme, kad bus didesnis skaičius – aštuoni. Tokiu atveju pagal proporcinį atstovavimą dvi vietos priklauso didžiausiajai frakcijai, t.y. Darbo partijos frakcijai, o visoms kitoms – po vieną arba po pusę vietos, bet skaičiuojame, kad po vieną. Taigi sutarėme, kad Audito komitetą sudarys aštuoni Seimo nariai.
Dabar kitas dalykas, dėl kurio nesusitarėm, bet skaičiukai yra surašyti. Čia yra preliminarus sutarimas arba, sakysim, dalies frakcijų sutarimas, o ne Šventasis Raštas ir privalomas dalykas. Dėl šito mes dar ginčysimės antradienį, kai gausime frakcijų konkretesnius pasiūlymus, kurie jų žmonės, kurie Seimo nariai pageidautų arba turėtų eiti į tą naują komitetą, ir tada matysim. Ar, sakysim, iš Biudžeto komiteto reikia braukti tris Seimo narius, ar užtenka tiktai du išbraukti. Ar iš Ekonomikos komiteto reikia braukti du narius, ar vieną narį, ir t.t. O galbūt braukti iš kai kurių kitų, kurie čia nėra paminėti. Pabrėžiu, tai priklauso nuo to, kokie bus frakcijų pageidavimai. O išsidėstymas yra labai aiškus: du darbiečiai ir visų kitų frakcijų po vieną Seimo narį. Bet turime taip sudėlioti, kad liktų mažiausiai po septynis Seimo narius, o po to jau, žinoma, atitinkamai mažiau įvairiuose komitetuose. Štai toks sutarimas Seniūnų sueigoje. Šiandien mums būtų svarbu baigiant pateikimą fiksuoti, kad Audito komitetą sudarys 8 Seimo nariai. Primenu, kad pagal patikslintą Statutą vienas iš Audito komiteto vadovų turėtų būti kurios nors būsimos opozicinės frakcijos atstovas. Tokia įžanga.
PIRMININKAS. Gerbiamasis pranešėjau, paklausti užsirašė trys. Pirmasis – kolega K.Glaveckas.
K.GLAVECKAS. Gerbiamasis pranešėjau, du trumpi klausimėliai. Latvijoje panašaus pobūdžio komitetų nariai dirba dviejuose komitetuose, pavyzdžiui, Audito ir Biudžeto komitetuose. Tai yra leistina. Ir antras klausimas, kodėl vis dėlto prieitas skaičius 8, motyvuojant tuo, kad kiekviena frakcija turi atstovauti. Yra Informacinės plėtros komitetas, Žmogaus teisių, Sveikatos reikalų komitetas, kurie ne mažiau svarbūs, ten yra po septynis. Tokie du klausimai, kurie yra labai svarbūs.
Č.JURŠĖNAS. Atsakau dėl pirmojo dalyko. Yra šalių, kuriose Seimo nariai arba parlamentarai dirba dviejuose ir trijuose komitetuose. Bet tose šalyse įstatymų leidybos apimtis yra gerokai mažesnė. Tai todėl jie gali sau leisti prabangą: pirmadienį posėdžiauti viename komitete, antradienį – kitame, trečiadienį – trečiame. Į plenarinį posėdį susirinkti kartą per savaitę arba netgi rečiau. Kai mes pasieksime tokį mūsų legislacinio darbo lygį, tada mes galėsime leisti sau dirbti keliuose komitetuose. O šiandien kol kas mums neišeina. Mes vis dėlto turime per didelį darbo krūvį. Tuo labiau kad mes turime Europos reikalų komitetą, kuriame jau dirba komiteto nariai, viename ar kitame komitete pakankamai užimti. Jeigu mes darytume dar trečiąjį, o kai kas siūlo, kad ir Užsienio reikalų komitetas toks būtų, mes jau iš esmės pereitume prie vakarietiškų parlamentų patyrimo, turėdami visiškai kitokią mūsų darbo apimtį. Aš esu ankstesniajame Seime sakęs, bet galbūt ne visi ir senojo Seimo nariai girdėjo, o tuo labiau naujojo Seimo nariai negirdėjo. Štai jums palyginimas, kodėl britai gali leisti sau dirbti neskubėdami, dalyvaudami keliuose komitetuose ir komisijose. Prisimenate, Anglijos karalienė minėjo savo karūnavimo 50-metį ir ji taip pat susiskaičiavo ar jai jos pagalbininkai suskaičiavo, kiek ji promulgavo įstatymų. Kai aš pasižiūrėjau į šį skaičių, pasirodo, per 50 metų ji promulgavo mažiau įstatymų negu mūsų du prezidentai per nepilnus 10 metų. Jaučiate skirtumą? Kai mes pasieksime, aš nesakau, konstitucinės monarchijos lygį, bet atitinkamą europinį lygį, tada bus galima galvoti apie tokį dalyką.
Dabar antras dalykas, kurio K.Glaveckas pageidavo, dėl septynių aštuonių. Aš noriu pasakyti, kad 7, žinoma, geras skaičius ir jis buvo pirminiame variante pasiūlytas, bet tada iš tikro niekaip nepakliūva visos frakcijos. Pačios mažiausios… Čia reikėtų tada griežtai pagal proporcinį principą žiūrėti, tada nepakliūva arba Naujoji sąjunga, arba liberalai demokratai. Kad nebūtų tokio tragiško pasirinkimo Seimui, nutarėme, kad būtų 8 Seimo nariai. Tada pakliūva visos frakcijos, o didžiausioji turi du žmones. Štai šio skaičiaus parinkimo pagrindimas. Seniūnų sueiga su tuo sutiko.
PIRMININKAS. Klausia Seimo narys P.Jakučionis.
P.JAKUČIONIS. Dėkoju. Gerbiamasis Pirmininko pavaduotojau, dėl Audito komiteto steigimo, kuriame yra numatyti 8 nariai, vienu nariu yra sumažinamas Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas.
Č.JURŠĖNAS. Siūloma.
P.JAKUČIONIS. Aš pirmiausia norėčiau sužinoti, kas čia taip pasiūlė, nes komitete dabar neseniai buvome susirinkę, nebuvo svarstomas toks klausimas.
Antra. Norėčiau atkreipti dėmesį į tai, kad vis dėlto šis komitetas kuruoja keturias labai svarbias visuomenės veiklos sritis – švietimą, mokslą, kultūrą ir sportą.
Č.JURŠĖNAS. Pranešu, kad tas drąsuolis stovi prieš jus. Aš pasiūliau. Negaliu permesti kam nors kitam atsakomybės. Kažką reikia mažinti. Ir dar. Kadangi bus 8, dar kažkurį komitetą reikės mažinti. Prašom, entuziastai, jau esantys pirmininkai, kelti rankas, kas norite būti „sutrumpinti.
PIRMININKAS. Klausia Seimo narys E.Klumbys.
E.KLUMBYS. Gerbiamasis Seimo vicepirmininke, tie klausimai, kuriuos spręs Audito komitetas, neatsiranda nauji. Jie buvo tikriausiai Biudžeto ir finansų komiteto kompetencija. Pagal visą logiką, jeigu nemaža darbo apimtis iš Biudžeto ir finansų komiteto keliauja į Audito komitetą, aš siūlyčiau galbūt ne pusiau sumažinti Biudžeto ir finansų komitetą, bet bent trečdaliu tikrai, nes manyčiau, kad trečdalis darbo, kurį darė Biudžeto ir finansų komitetas, dabar bus daromas Audito komitete. Aš manyčiau, kad labai normaliai išsispręstų daug klausimų. Sumažinus darbo apimtį negali likti daugmaž tas pats komiteto narių skaičius.
Č.JURŠĖNAS. Čia aš su tamsta turiu ne visai sutikti. Perskaitykite funkcijų pasidalijimą, arba, tiksliau, funkcijų perdalinimą, ir matysite, kad kai kas paimama iš Biudžeto ir finansų komiteto, kai kas paimama iš Ekonomikos komiteto ir kai kas papildoma. Todėl iš šių komitetų daugiausia ir nubraukiama, siūloma nubraukti net 5 Seimo narius, o 3 rasti kitur. Čia maždaug ir atsižvelgta į tamstos siūlymą, nors Biudžeto ir finansų komiteto nariai mano, kad tiek daug iš jų nereikėtų braukti, o reikėtų tiktai porą braukti. Čia štai mums reikės ginčytis pagal konkrečius frakcijų siūlymus. Manau, pirmadienį tie siūlymai bus pateikti su konkrečiom pavardėm ir tada mes galėsime susidėlioti. Gal dar kai kas pageidaus pakeisti kitus komitetus, t.y. savo vietą pakeisti viename ar kitame komitete, sakysim, pakliuvo ne į tą komitetą, į kurį norėjo pakliūti. Tada mes galėsime galutinai viską sudėlioti, o kol kas man šiandien svarbu, kad jūs pritartumėte po pateikimo ir būtent su šiuo skaičiumi 8.
Tiesa, čia niekas neatkreipė dėmesio, kad yra dar vienas skaičius, kuris tiesiogiai nesusijęs su Audito komitetu. Tai yra Europos reikalai. Seniūnų sueigoje irgi buvo nagrinėta ir buvo pasiūlyta, kad Europos reikalų komitetas būtų padidintas vienu žmogum, tai yra siūloma, kad būtų 25.
PIRMININKAS. Gerbiamieji Seimo nariai, ar galime bendru sutarimu pritarti po pateikimo? Nėra prieš? Ačiū. Pritarta.
Savaitės (nuo 2004-12-06) – 2004 m. gruodžio 9 d. (ketvirtadienio) darbotvarkės projektas
Kitas klausimas, kurį siūlome pateikti Seimui, – dėl ketvirtadienio darbotvarkės. Prašom, gerbiamasis Česlovai.
Č.JURŠĖNAS. Gerbiamieji kolegos, kaip matyti, jūs turite tiktai vienos dienos darbotvarkę, nes paskutiniai pranešimai yra tokie, kad vargu ar mes pirmadienį turėsime Vyriausybės sudėtį, patvirtintą Ekscelencijos Prezidento dekretu. O kadangi atsiradus dekretui ne vėliau kaip per 24 valandas iki Seimo posėdžio pradžios turi atsirasti Vyriausybės programa, tai sunku tikėtis, kad mes galėtume pradėti nagrinėti Vyriausybės programą antradienį. Teoriškai tai yra įmanoma, sakysim, antradienį popiet. Jeigu taip įvyktų, dekretas atsiranda, sakysim, pirmadienį vakare, tada galima sušaukti specialų neeilinį posėdį po pietų ir pateikti, pabrėžiu, tik pateikti Vyriausybės programą, bet kadangi galimybės kol kas, atrodo, menkos, siūlome apsiriboti eilinių posėdžių surengimu tiktai ketvirtadienį ir nagrinėti tuos klausimus, kurie čia jums yra surašyti, šiek tiek patikslinti. Štai tuos klausimus, kurių nebaigėme dėl komitetų sudėties, dėl kai kurių vadovų patvirtinimo. Bet, kaip pastebėjote, atsiranda ir klausimų, kuriuos Vyriausybė išnagrinėjo, tai yra ši Vyriausybė išnagrinėjo savo paskutiniuose posėdžiuose. Atsiranda tarptautinių susitarimų, atsiranda kai kurių kitų klausimų ir mes juos visus nagrinėtume. Labai svarbus būtų… Dėmesio, kolegos! Nuo mūsų stropumo priklauso atitinkamas sprendimas. Mes turėsime apsispręsti dėl dviejų vetuotų Prezidento įstatymų. Štai tokia darbų programa kitam ketvirtadieniui. Neeilinio posėdžio galimybė neatmetama.
PIRMININKAS. Klausia kolega S.Pečeliūnas.
S.PEČELIŪNAS. Ačiū. Gerbiamasis pranešėjau, aš turiu jums du klausimus, gal net tris. Vienas dalykas. Ta darbotvarkė tikrai… gal mes nesusisiekime taip šimtu procentų su Vyriausybės programa. Kai ji bus, tada tą klausimą ir įtrauksime. Kaip aš pažiūrėjau, čia tų klausimų yra gana daug, o kai kurių tiesiog nėra ir noriu juos priminti. Pirmas dalykas, mes dar nesvarstėme ir nebuvo pateikimo sesijos darbų programos, nors sesija jau vyksta. Pagal Statutą toks klausimas vis tiek turėtų kuo greičiau atsirasti, gal bent pirminis projektas, kad visi susipažintų, galėtų ką nors pasiūlyti ar pataisyti.
Antra. Jeigu jūs atsimenate, lapkričio 23 dieną plenariniame posėdyje buvo pateiktos Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisos. Teisės ir teisėtvarkos komitetas tada pasakė, kad jie tikrai pajėgs tą klausimą svarstyti. Iš esmės 9 dienos posėdyje, sakėme, gal 7 dienos, tą klausimą jau galėtume čia, plenariniame posėdyje, svarstyti ir gal net priimti. Kiek supratau, jis ginčų neturėtų sukelti. Dėl šio klausimo prašyčiau jūsų vis dėlto pritarti. Gal tik Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas galėtų pasakyti, ar jie jau tą klausimą svarstė, jeigu ne, tai suspėti apsvarstyti iki ketvirtadienio plenarinio posėdžio, jį įtraukti ir suteikti teisę muitinės mobiliųjų grupių pareigūnams tuos administracinių teisės pažeidimų protokolus surašyti. Ačiū.
Č.JURŠĖNAS. Ačiū. Atsakau iš eilės. Mes galime „neprisirišti prie Vyriausybės programos, bet, kita vertus, mes negalime „neprisirišti, nes Konstitucija mus įpareigoja. Prezidento dekretas yra paleistas į gyvenimą, kaip sakoma, ir laikrodis tiksi. Per 15 dienų turi būti patvirtinta Vyriausybės sudėtis ir per 15 dienų arba baigiantis tam terminui premjeras su Vyriausybe turi ateiti čia ir pateikti programą. 15 dienų. Jau pakankamai laiko praėjo. Realiai viskas galėtų susiklostyti, jeigu Vyriausybės programa būtų pateikta, o gal ir patvirtinta kitą savaitę. Pagal šitą variantą pateiktas tarpinis siūlymas – pateikimas ketvirtadienį, o tvirtinimas dar kitą antradienį, t.y. realiai išeitų gruodžio 14 dieną. Štai toks mūsų „prisirišimas prie programos.
Bet yra ir politinė reikalo pusė. Norisi, kad Vyriausybė greičiau dirbtų ir tvarkytų reikalus, kad mes matytume, pagal kokią programą ji dirba. Tas noras dirbti pagal Vyriausybės programą reiškia, kad ir Seimo darbų programa tada susiejama su tuo. Kad mano žodžiai yra teisingi, o ne tokie, kaip man siūlo brangus kolega, aš priverstas pacituoti Statuto 84 straipsnį, kaip Seimas dirba prasidėjus Seimo pirmajai sesijai: „Prasidėjus Seimo pirmai sesijai, skiriama laiko frakcijoms sudaryti ir Seniūnų sueigai suformuoti. Visa tai padarėme. Net turime Mišrią Seimo narių grupę – vienas Seimo narys, bet grupė. Taip, iš tikrųjų ir mūsų kalbininkams, ir mūsų teisininkams uždavinėlis, kaip tai suderinti. Vienas Seimo narys, bet Mišri Seimo narių grupė.
Toliau Statuto 84 straipsnio 2 punktas: „Po to Seimas paprastai dirba tokia tvarka: 1) pritaria ar nepritaria Respublikos Prezidento teikiamai Ministro Pirmininko kandidatūrai; 2) sudaro Seimo komitetus ir tvirtina jų pirmininkus bei šių pavaduotojus; 3) svarsto Ministro Pirmininko pateiktą Vyriausybės programą ir sprendžia, ar jai pritarti; ir (prašom klausyti!) sudaro sesijos darbų programą šio Statuto numatyta tvarka. Taigi turėsime programą ir tada pagal programą mums bus lengviau sudaryti savąją programą, juo labiau kad didžiąją tos programos dalį sudarys pačios Vyriausybės siūlymai. Štai tokia situacija.
Jeigu frakcijos, komitetai ir atskiri Seimo nariai dabar jau nori pateikti savo siūlymus, jie gali padaryti tą gerą darbą, mūsų Sekretoriatas greičiau galės sudaryti darbų programos variantą.
Dėl ATPK pataisų yra du atsakymai: pirmas, kiek Teisės ir teisėtvarkos komitetas spės su šiuo klausimu susitvarkyti, t.y. kada jis apsispręs, antras dalykas, mes ankstesniame Seime esame priėmę nuostatą, kad kodeksų pataisos yra sujungiamos. Jos yra pateikiamos skirtingu laiku, nagrinėjamos skirtingu laiku, o priėmimas daromas sesijos pabaigoje. Kadangi šios sesijos pabaiga ne už kalnų, t.y. Kalėdų išvakarėse, tai tikrai ta ATPK pataisa bus priimta. Bet jeigu, kaip kolega sako, tai yra mirtinai būtina pataisa, tai aš žiūriu į, bet nematau, jau yra, žiūriu į Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininką. Jeigu jis pasakys, kad galima įtraukti į gruodžio 9 ar kurios kitos dienos darbotvarkę šitą klausimą, be abejo, įtrauksime.
PIRMININKAS. Užsirašęs gerbiamasis Seimo narys J.Veselka.
J.VESELKA. Gerbiamasis pranešėjau, šiandien, girdėjau, mažiausios po P.Gražulio frakcijos atstovas, einantis aukščiausias pareigas Seime, pareiškė: jeigu Prezidentas nepatvirtins šios Vyriausybės, koalicija sugrius. Ar į tokį variantą mes orientuojamės ir ar tai realu, kad ketvirtadienį gali neįvykti programos svarstymas?
Č.JURŠĖNAS. Gerbiamasis kolega, jūs tai tikrai žinote, kokia maksima aš vadovaujuosi. Kiti nežino, aš jiems ir pasakysiu, o tamstai bus tik pakartojimas. Aš vadovaujuosi kinų išmintimi (ne veltui ilgą laiką vadovavau Tarpparlamentinei Lietuvos–Kinijos grupei). Kinijos išmintis sako: „Aš nebijau dešimties tūkstančių dalykų (pabrėžiu – nebijau dešimties tūkstančių dalykų), aš bijau tik vieno – kuriam nepasirengęs. Tam variantui, apie kurį jūs kalbate, aš esu seniai pasirengęs, ir mes neprapulsime. Tikrai neprapulsime.
PIRMININKAS. Seimo narys V.Žiemelis.
V.ŽIEMELIS. Gerbiamasis pirmininke, bet lietuvių tauta šiek tiek mažesnė už kinų tautą.
Č.JURŠĖNAS. Bet išmintis gali būti didesnė.
V.ŽIEMELIS. Gerbiamasis Seimo Pirmininko pavaduotojau, norite nenorite, bet sujaukėte ateinančią savaitę, sujaukėte visą darbotvarkę. Tik prieš pusvalandį mūsų komiteto patarėja man pranešė, kad bus komiteto posėdis, tiksliau, nebus komiteto posėdžio, nes pirmadienį posėdžiauja Seimas. Šiandien… dabar jūs ateinate ir sakote: pirmadienį Seimas neposėdžiauja. Aš tik norėčiau jums palinkėti, kad būtų tokia paskutinė sujaukta savaitė tikrąja to žodžio prasme, kad Seimo nariai galėtų planuoti savo darbą kiekvieną savaitę. Jeigu žmogus neplanuoja, tarp jų ir Č.Juršėnas, be abejonės, dirba prastai. Sutinkate su tuo?
Mano pasiūlymas: svarstant 1-7 klausimą dėl Pilietybės įstatymo papildymo ir pakeitimo, siūlyčiau nustatyti ilgesnį šio klausimo svarstymo ir priėmimo laiką, nes, manau, tai vienas rimčiausių klausimų šioje ketvirtadienio darbotvarkėje.
Č.JURŠĖNAS. Su antruoju pasiūlymu aš iš karto sutinku, nes ir per pateikimą buvo aišku, kad tas klausimas labai domina daugelį mūsų Seimo narių – ir senųjų, ir naujųjų. Iš tikrųjų tai labai svarbus klausimas, ir mūsų įstatymas buvo įdomus. Kita vertus, Prezidento pasiūlymai yra įdomūs. Verta pasvarstyti, bet pirmiausia komitetuose, o paskui jau Seime. Laiko galima pridėti.
Dabar dėl planavimo. Pranešu, kad mano yra numatyti keli planai, bet neprivalau kiekvieną kartą visus planus pasakoti, tiesiog nėra reikalo ir nereikia man nei jūsų gąsdinti, nei linksminti.
Dėl pirmadienio. Galiu pasakyti, kodėl buvo kalbama apie pirmadienį. Todėl, kad buvo tikimasi, jog Prezidentas, grįžęs iš Kijevo, patvirtins Vyriausybę arba ketvirtadienį, arba penktadienį. Tada mes penktadienį išplatiname Vyriausybės programą (arba net šeštadienį išplatiname) ir pirmadienį po pietų galime daryti pateikimą. Toks planas iš tiesų buvo. Pagal paskutiniuosius pranešimus atrodo, kad šis mano optimistinis planas atidedamas geresniems laikams. Štai todėl mes net nutarėme atsisakyti antradienio plenarinio posėdžio.
PIRMININKAS. Seimo narys gerbiamasis P.Jakučionis klausia.
P.JAKUČIONIS. Dėkoju. Gerbiamasis Seimo Pirmininko pavaduotojau, jūs gerai pamenate, kad rugsėjo mėnesį mes patvirtinome labai plačią rudens sesijos programą. Tada aš jūsų klausiau: turbūt tą programą vykdysime jau naujo Seimo pirmojoje sesijoje? Jūs patvirtinote: jeigu naujasis Seimas neprieštaraus. Dabar matome, kad štai savaitę kitą mes tik tokius organizacinius klausimus sprendžiame. Bet yra labai daug iš praeitos sesijos likusių visai Lietuvai reikalingų klausimų.
Tai kada mes juos pradėsime svarstyti? Ar neišeis taip, kad dirbsime per Kalėdų ir Naujųjų metų šventes ir panašiai? Ir neturėsime žiemos atostogų.
Č.JURŠĖNAS. Labai ačiū, kad jūs priminėt man brangią temą. Iš tikrųjų tokia galimybė yra. Tik aš nesutinku su tamstos premisa, kad ketvirtadienį yra menki klausimai. Visų pirma yra tarptautiniai susitarimai, net du Prezidento veto. Įveiksime mes juos ar neįveiksime, ar priimsime. Toliau, yra keli Vyriausybės teikiami klausimai, kurių aš nevardinu, o galėčiau ir pavardinti, nes jie tikrai svarbūs: Valstybinių šalpos išmokų įstatymo keitimas, Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo keitimas ir dar kai kurie. Taigi mes turime tikrai ganėtinai rimtų klausimų, ir vienai dienai čia jų yra daugiau negu reikia. Plius, jeigu iš tikro bus Vyriausybės programos pateikimas. Tai yra gana sodri programa. O dėl tų kitų klausimų, tai pamažu turi apsispręsti komitetai. Ir kai mes pradėsime normaliai dirbti turėdami šio Seimo patvirtintą rudens programą, tada mes iš eilės nagrinėsime ir užsilikusius klausimus.
PIRMININKAS. Ačiū. Tokio žodžio kaip Seimo nario atostogos Statute aš iš viso nemačiau. Tai, matyt, čia dar bus diskusija ateityje.
Č.JURŠĖNAS. Gerbiamasis pirmininke, Konstitucinis Teismas čia mus pataisė į gerąją pusę. Turėsime atostogas, bet dar ne šiemet.
PIRMININKAS. Taip. Ar galima… gerbiamasis S.Pečeliūnas nori dėl…
S.PEČELIŪNAS. …teisėtvarkos komiteto. Galiu kalbėti, ar ne?
PIRMININKAS. Prašau.
S.PEČELIŪNAS. Aš paklausiau Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininko, ir jis patvirtino, kad jie tą klausimą komitete jau svarstė ir jokių kliūčių devintą dieną svarstyti plenariniame posėdyje nėra. Tai prašyčiau gerbiamąjį Česlovą įtraukti ATPK straipsnio svarstymą į ketvirtadienio darbotvarkę. Užtruksime penkias minutes ir bus baigta, kaip sakoma. O kada ten skelbsit, spausdinsit, tai čia jau atskirai bus galima kalbėti. Svarbu priimti. Ačiū.
Č.JURŠĖNAS. Gerai, aš pasižymėjau. Seniūnų sueiga galutinai nuspręs.
PIRMININKAS. Ar galime po pateikimo pritarti darbotvarkei bendru sutarimu? Galima? Nereikia balsuoti? Ačiū, pritarta.
Č.JURŠĖNAS. Ir tada, gerbiamasis pirmininke ir mielieji kolegos, keletas pranešimų. Pirmiausia noriu pranešti, kad Tarpparlamentinių ryšių su Japonija grupė išsirinko savo valdžią. Pirmininkė – Vilija Vertelienė, pavaduotoja – Birutė Vėsaitė. Ir man atrodo, kad čia dar daugiau… D.Mikutienė ir K.Starkevičius. Iš viso grupę sudaro 44 nariai. Pasirašo grupės pirmininko pavaduotojai K.Starkevičius ir D.Mikutienė. Sveikinu japonų draugus. (Plojimai)
PIRMININKAS. Ačiū gerbiamajam…
Č.JURŠĖNAS. Dar ne viskas. Dabar pranešimai apie būsimus posėdžius taip, kaip Pirmininkas aiškino čia porą kartų, kad viskas būtų padaryta tvarkingai. Tarpparlamentinių ryšių su Airijos Respublika grupė numato, kad grupės pirmasis, t.y. organizacinis, posėdis įvyks gruodžio 2 d. 16 valandą. Vadinasi, iš esmės po to, kai baigsim posėdį, čia, salėje, praneša, matyt, įgaliota Seimo narė V.Aleknaitė. Čia, salėje, prašome orientuotis į ją ir susirinkti bičiulius, norinčius draugauti su Airija, kuri labai pažengė priimta į Europos Sąjungą. Prašome orientuotis į šią šalį, o pakeliui ir į gerbiamąją V.Aleknaitę.
Kitas pareiškimas. Visi, užsirašę į Tarpparlamentinę ryšių grupę su Australijos Sandrauga ir Naująja Zelandija, gruodžio 7 d. 14 valandą kviečiami rinktis į pirmąjį posėdį Darbo partijos frakcijos patalpose, t.y. 218b kabinete. Pasirašo Seimo narys J.Jaruševičius. Čia bus gruodžio 7 d. 14.00 valandą. Kaip tik tada, kai mes neturėsime posėdžių. Pranešimas apie Tarpparlamentinių ryšių grupę su didžiausia pasaulio valstybe – Kinijos Liaudies Respublika. (Balsai salėje) Teisingai, 1 mlrd. 200… ar dar daugiau, tai ne juokas. (Balsai salėje) Taip. Aš matau, kad tamstai patinka kita valstybė. Ką padarysi! Įsirašymo į grupės narius pradžia buvo lapkričio 15 d., pabaiga – gruodžio 2 d. Grupės pirmasis posėdis irgi šiandien po plenarinio posėdžio, bet 209 kabinete, arba vadinamojoje Veidrodinėje salėje. Čia net keli Seimo nariai pasirašė ir kviečia susirinkti. Tai yra kolegos V.Škil, K.Glaveckas ir B.Pauža. Taigi kinų draugus, arba Kinijos Liaudies Respublikos draugus, prašom rinktis į 209 kabinetą. Jeigu kam neaišku, ir aš ten einu. Taip, paskui mane ir neprapulsite.
Dabar ypač svarbus posėdžio protokolas Nr.1. Tai Moterų parlamentinės grupės posėdžio protokolas. Dalyvavo 25 narės. Per mažai. Todėl, kad yra 31, o kur kitos? Diskriminuojamos. (Balsai salėje) Dalyvavo 25 ir išrinkta grupės vadovybė. Pirmininkė – kolegė B.Vėsaitė, pavaduotojos (čia aš skaitysiu ne abėcėlės tvarka, kaip pripratęs, bet taip, kaip surašyta): Dalia Teišerskytė, dovanokite, vardo negaliu pasakyti, bet priminkite man, simpatiška Martinkaitienė… Vilma ir Aušrinė Marija Pavilionienė. Nutarta… Dabar dar prašom paklausyti. Nutarta kreiptis į Seimo Pirmininką dėl darbuotojų, aptarnaujančių šią grupę, skyrimo ir, svarbiausia, netgi vienbalsiai nutarta kreiptis į Seimo kanclerį… Prašom klausyti! Čia vyrams ir tik kai kurioms moterims. Kreiptis į Seimo kanclerį dėl uždraudimo rūkyti Seimo restorane. Valgykloje galima rūkyti, restorane ne. (Plojimai, balsai salėje)
PIRMININKAS. Bet pastebėjau, ploja ne visos moterys. (Balsai salėje)
Č.JURŠĖNAS. Dar ne viskas! (Balsai salėje) Pavesti Moterų parlamentinės grupės vadovybei parengti grupės įstatų projektą. Pasirašo B.Vėsaitė. Sveikiname gerbiamas ir mielas moteris. Visi pranešimai.
PIRMININKAS. Ačiū gerbiamajam pranešėjui. (Balsai salėje) Liko paskutinis darbotvarkės klausimas – Seimo narių pareiškimai. Užregistruotas yra vienas… Gerbiamoji Seimo narė R.Juknevičienė. Prašom. Dėmesingai klausome.
R.JUKNEVIČIENĖ. Pone pirmininke, gerbiamieji kolegos, aš labai trumpai. Noriu, kad ir Seimo posėdžio protokole liktų, ir kad jūs būtumėte informuoti. Remdamasi Seimo statuto 42 straipsniu, kuris reglamentuoja laikinųjų grupių susikūrimą ir kuriame sakoma, kad bendriems interesams konkrečiu klausimu įgyvendinti Seimo nariai gali jungtis į laikinąsias grupes, aš pranešu, kad šiandien mes, žemiau pasirašę Seimo nariai, skelbiame įkuriantys Seimo narių grupę „Už demokratišką Baltarusiją. Šios grupės tikslas – palaikyti ryšius su demokratinėmis Baltarusijos jėgomis, skleisti jų idėjas tiek Lietuvoje, tiek už jos ribų, skatinti lietuvių ir baltarusių tautų bendradarbiavimą. Pasirašo Seimo nariai: R.Juknevičienė, A.Ažubalis, J.Čekuolis, A.Lydeka, A.Salamakinas, N.Steiblienė, J.Sabatauskas, V.Stankevič, D.Jankauskas, A.Kubilius, E.Zingeris ir J.Dautartas. Be abejo, ir tie, kurie jaučiate širdyje didelį norą dirbti kartu su Baltarusijos demokratinėmis jėgomis, taip pat kviečiami užsirašyti į šią grupę. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū pranešėjai. Taip suprantu, kad visi klausimai baigti. Skelbiu… Dar vienas yra? Atsiprašau. Dar vienas pranešimas apie tarpparlamentinės ryšių grupės įkūrimą. „Pranešu, kad šios dienos Tarpparlamentinės ryšių su Rusijos Federacija grupės posėdyje pirmininku buvo išrinktas B.Pauža, pavaduotoju – B.Orechov… Ir A.Staponkienė, A.Matulevičius. Prašau registruoti ryšių su Rusijos Federacija grupę. Ar galima pritarti? Pritariam. Ačiū. Daugiau pranešimų nėra. Posėdį skelbiu baigtą.