AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

DĖL INDĖLIŲ IR ĮSIPAREIGOJIMŲ INVESTUOTOJAMS DRAUDIMO ĮSTATYMO 1, 2, 3, 4, 5, 6, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 261, 27, 28 IR 30 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 251 STRAIPSNIU BEI PRIEDU įstatymo PROJEKTO

 

Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo 1, 2, 3, 4, 5, 6, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 261, 27, 28 ir 30 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 251 straipsniu bei priedu įstatymo projekto (toliau – įstatymo projektas) tikslas – suderinti Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymą su Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo pakeitimo įstatymu (Žin., 2004, Nr. 4-24).

Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo pakeitimo įstatyme apibrėžta valstybės įmonės savininko sąvoka (valstybės įmonės savininkas yra valstybė) bei nustatyta, kad valstybės įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendina valstybės valdymo institucija, teikiamame įstatymo projekte siūloma patikslinti kai kurias sąvokas – vietoj sąvokos „steigėjas“ vartoti sąvoką „savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija“. Valstybės ir savivaldybės įmonių, taip pat Bankų įstatymuose patikslinus ir apibrėžus kai kurias kitas sąvokas, jos keičiamos ir Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme, pvz., vietoj sąvokos „draudimo įmonės kapitalas“ siūloma vartoti sąvoką „draudimo įmonės nuosavas kapitalas“, vietoj sąvokos „įstatinis kapitalas“ – sąvoką „savininko kapitalas“, vietoj sąvokos „pelno rezervas“ – sąvoką „privalomasis rezervas“, vietoj sąvokos „komercinis bankas“ – „bankas“, vietoj „banko skyrius“ – „banko filialas“ ir kt.

Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo pakeitimo įstatyme atsisakyta įmonės administracijos, kaip valstybės įmonės valdymo organo, reglamentavimo, todėl tikslinama ir valstybės įmonės „Indėlių ir investicijų draudimas“ (toliau vadinama – draudimo įmonė) organų sudėtis – draudimo įmonės organus sudarys draudimo įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, draudimo įmonės taryba ir vienasmenis draudimo įmonės valdymo organas – draudimo įmonės vadovas.

Kadangi Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme (nauja redakcija) numatytas išsamesnis valstybės įmonės organų funkcijų sąrašas, atitinkamai tikslinamos ir draudimo įmonės organų funkcijos. Atsižvelgiant į tai, kad Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme valstybės įmonės finansinės atskaitomybės ir pelno paskirstymo tvirtinimo funkcija priskirta įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai, o Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatyme ši funkcija priskirta draudimo įmonės tarybai, įstatymo projekte siūloma patikslinti šią draudimo įmonės tarybos funkciją ir nustatyti, kad taryba šiais klausimais teikia draudimo įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai išvadas ir pasiūlymus. 

Atsižvelgiant į draudimo įmonės veiklos išskirtinumą ir specifiką, taip pat į vaidmenį didinant indėlininkų bei investuotojų pasitikėjimą finansų rinka, bei į įstatyme nustatytus draudimo įmonės tarybos sudarymo principus (taryba sudaryta iš Finansų ministerijos, Lietuvos banko ir Vertybinių popierių komisijos atstovų), įstatymo projekte numatomos naujos papildomos draudimo įmonės tarybos funkcijos, susijusios su išvadų, pastabų ir pasiūlymų teikimu draudimo įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai dėl draudimo įmonės veiklos strategijos ir valdymo struktūros. Priskyrus minėtas funkcijas draudimo įmonės tarybai, būtų sudaryta galimybė priimti sprendimus, labiausiai atitinkančius draudimo įmonės veiklos tikslus, nes minėti tarybos sudarymo principai sudaro prielaidas stebėti tendencijas tiek bankų paslaugų rinkoje, tiek vertybinių popierių rinkoje bei šias tendencijas įvertinti.

Atsižvelgiant į Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas 94/19EB ir 97/9/EB dėl indėlių garantijų ir investuotojų kompensavimo sistemos, projekte siūloma nustatyti, kai užsienio valstybės teisės aktai nustato blogesnes nei Lietuvos teisės aktai indėlių ir įsipareigojimų investuotojams apdraudimo ar kitas saugumo užtikrinimo sąlygas, Europos Sąjungos valstybės narės jurisdikcijai nepriklausančio užsienio banko ar įmonės filiale laikomi indėliai ar prisiimti įsipareigojimai investuotojams draudimo įmonės tarybos nustatyta tvarka privalo būti apdrausti papildomai. Europos Sąjungos valstybės narės jurisdikcijai priklausančio užsienio banko ar įmonės filialas šiuo atveju turi teisę papildomai apdrausti filiale laikomus indėlius ir prisiimtus įsipareigojimus investuotojams.

Įstatymo projekte taip pat tikslinama draudimo įmonės nuosavo kapitalo sudėtis. Draudimo įmonės nuosavą kapitalą sudarys savininko kapitalas, privalomasis rezervas, perkainojimo rezervas ir nepaskirstytas einamųjų metų pelnas. Tokią nuosavo kapitalo sudėtį nulemia draudimo įmonės veiklos tikslai ir funkcijos.

Įstatymo projekte siūloma atsisakyti nuostatos dėl draudimo įmonės nuosavo kapitalo didinimo iš pelno, kadangi naujasis Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymas tokio valstybės įmonės nuosavo kapitalo didinimo būdo nenumato.

Projekte taip pat siūloma atsisakyti nuostatų, atleidžiančių draudimo įmonę nuo įmonės kapitalo draudimo, kadangi šio draudimo nenumato Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymas.

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimams.

Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

Priėmus įstatymo projektą, turės būti keičiami Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtinti valstybės įmonės „Indėlių ir investicijų draudimas“ įstatai.

Valstybės biudžeto lėšų šiam įstatymui įgyvendinti nereikės.

Įstatymo projektą rengė Finansų ministerija.

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: draudimo įmonė, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija.

 

 

 

 

 

Ministras                                                                                             Algirdas Butkevičius