Ketvirtasis
(4) posėdis
2004
m. lapkričio 18 d.
Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko pavaduotojas C.JURŠĖNAS
PIRMININKAS. Mielieji kolegos, pradedame 2004 m. lapkričio 18 d. vakarinį plenarinį posėdį. Kol kas tiktai tradicinis užsiėmimas, o vėliau aš turiu svarbų pranešimą. Prašom registruotis.
Užsiregistravo net 84 Seimo nariai. (Balsai salėje) Galėsime registruotis. Šiandien dar reikės registruotis, nes priimsime nemažai dokumentų.
Naujasis kolega nori padaryti pareiškimą? Prašom.
M.SUBAČIUS. Noriu pareikšti, kad dirbsiu Darbo partijos frakcijoje.
PIRMININKAS. Labai gerai, bet viskas turi būti raštu. Ir frakcijos sprendimas, kad jus priėmė į tą frakciją. Ačiū.
D.Mikutienė. Prašom.
D.MIKUTIENĖ. Gerbiamieji kolegos, noriu informuoti, kad 449 kabinete galima užsiregistruoti į Tarpparlamentinių ryšių su Indija grupę. Susirinkimas vyks kitą antradienį 13.30 val. 218 kabinete. Visus kviečiame atvykti į 449 kabinetą ir užsiregistruoti.
PIRMININKAS. P.Gražulis. Prašom klausyti. Mano žiniomis,.. Dar tamstai žodis nesuteiktas. P.Gražulis, mano žiniomis, pateiks labai svarbų pareiškimą. Prašyčiau ištempus ausis klausyti.
P.GRAŽULIS. Gerbiamasis posėdžio pirmininke, turiu pripažinti, kad ne tik didžiosioms frakcijoms kilo problemų formuojant frakcijų vadovybę, su tokiomis problemomis susidūrė ir mažesnės frakcijos, tarp jų ir mišri Seimo narių grupė. Jau visos frakcijos pateikė, kas yra jų vadovybė, todėl mes po ilgų diskusijų, ne kartą rinkosi mūsų mišri Seimo narių grupė, šią problemą kaip sugebėjome, taip išsprendėme. Noriu perskaityti pareiškimą.
„Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Seimo statuto II dalies penktojo skirsnio 26 straipsnio 3 punktu: „Seimo nariai, neįsiregistravę į frakcijas, pripažįstami vienos mišrios Seimo narių grupės nariais. Mišriai Seimo narių grupei suteikiamos visos šio statuto nustatytos frakcijos teisės ir Statuto antrojo skirsnio 39 straipsnio 1 ir 2 punktais: „Seimo nariai, įkūrę frakciją, sesijos metu Seimo Pirmininkui pateikia pareiškimą su savo parašais. Šiame pareiškime turi būti nurodyta frakcijos pavadinimas, jos seniūno bei seniūno pavaduotojų pavardės.
Jeigu Seimo narių kuriama frakcija atitinka šio statuto reikalavimus, Seimo Pirmininkas privalo ne vėliau kaip per savaitę Seimo posėdyje paskelbti apie šios frakcijos įsikūrimą, todėl pranešame, kad mišri Seimo narių grupė po ilgų diskusijų slaptu balsavimu vienbalsiai išrinko Seimo narį P.Gražulį grupės seniūnu. Protokolą pridedame.
Tačiau noriu atkreipti dėmesį, nes mūsų frakcijoje (mišrioje Seimo narių grupėje) kilo nemažai diskusijų. Susiformavo Mandatų ir etikos komisija, mes pasiliekame teisę paklausti, ar nebuvo pažeistos kai kurios Statuto nuostatos renkant Seimo narį P.Gražulį mišrios Seimo narių grupės seniūnu.
PIRMININKAS. Tuoj aš jums visiems paaiškinsiu. Ačiū mišrios Seimo narių grupės ar mišraus, ne mišrių Seimo nario grupės seniūnui už tai, kad jis tiksliai pacitavo Statutą: „Jeigu Seimo narių kuriama frakcija atitinka šio Statuto reikalavimus (jeigu atitinka), Seimo Pirmininkas privalo ne vėliau kaip per savaitę Seimo posėdyje paskelbti apie šios frakcijos įsikūrimą. Tai ir bus padaryta lygiai po savaitės, bet ne dabar. (Balsai salėje) Lygiai po savaitės. Ačiū.
Gerbiamieji kolegos, kadangi mes per pertrauką labai intensyviai ir produktyviai posėdžiavome Seniūnų sueigos posėdyje ir sutarėme dėl daugelio dalykų, bet nespėjome padauginti suderintų, patikslintų dokumentų, tai dabar pertrauka iki 14.20 valandos. Renkamės 14.20 valandą.
J.JAGMINAS. Gerbiamieji, labai norėčiau pakviesti užsirašiusius į Ukrainos grupę arba trumpai pasilikti štai šioje salėje ir padaryti rinkimus, arba nueiti į III rūmų 218 kabinetą. Dabar, iš karto. Labai ačiū.
PIRMININKAS. Aš siūlau pasilikti čia. Tada pertrauka iki 14.25 valandos. Kolega A.Baranauskas. Prašom.
A.BARANAUSKAS. Lenkijos tarpparlamentinę grupę paprašyčiau dabar susirinkti į 209 kabinetą.
PIRMININKAS. Ačiū.
Pertrauka
PIRMININKAS. Mielieji kolegos, dėmesio! Pirmas darbas, kurį padarome, registruojamės. Tik registruojamės.
Net 109 Seimo nariai, tiesiog smagu. Sveikinu tokį aktyvumą. Dirbame pagal tą darbotvarkę, kuri yra patvirtinta. Visų pirma keletą svarbių pranešimų.
Kaip ką tik patyrėte, Seimas pasipildė. Dabar mūsų jau lygiai 141. Yra naujų prisiekusių ir įgijusių visas teises Seimo narių pareiškimai dėl įsitraukimo į atitinkamas frakcijas. Pagal Seimo statutą tai turi būti viešai pranešta ir tada frakcijos padidėja.
Taigi pavardės abėcėlės tvarka, bet ne frakcijų abėcėlės tvarka. Jono Čekuolio pareiškimas. Jis stoja ir yra priimamas į Liberalų ir centro frakciją. Vincė Vaidevutė Margevičienė prašosi ir yra priimama į Tėvynės sąjungos frakciją. Kolegė Seimo narė Aldona Staponkienė įsijungia į Valstiečių ir Naujosios demokratijos frakciją. Kolega Mindaugas Subačius prašosi priimamas į Darbo frakciją ir yra frakcijos sprendimas priimti naują kolegą į šią didžiausią frakciją. Pagal abėcėlę paskutinė Ona Valiukevičiūtė praneša, kad dirbs Liberalų demokratų frakcijoje. Taigi ji irgi yra priimta ir tampa frakcijos nare. Yra tas garsusis P.Gražulio pareiškimas, kuriam nagrinėti Seimo Pirmininkas turi visą savaitę. Arba kitais žodžiais tariant, mišrioje Seimo narių grupėje lieka tik vienas Seimo narys. Čia toks įdomus atvejis visų mūsų seimų istorijoje. Niekada taip nebuvo. Taigi, kolegos, nors jūs skaičius žinote, galima papildyti, jeigu kas nors kur nors įstos arba ką nors ne taip nuveiks.
Dabar noriu paskelbti skaičius. Jeigu ką nors ne taip pasakysiu, būkite malonūs mane patikslinti. Darbo partijos frakcijoje – 41 Seimo narys, Konservatorių frakcijoje – 26 (Balsai salėje), Tėvynės sąjungos, gerai. Jeigu konservatoriai nepatinka, jūsų valia. Likviduosime juos. Socialdemokratų frakcijoje – 21, Liberalcentristų frakcijoje – 19, Valstiečių ir Naujosios demokratijos – 12, Liberaldemokratų – 10, Naujojoje sąjungoje – 10 ir susispendavęs pagal Statutą vienuoliktasis, tai yra Seimo Pirmininkas. Ir, kaip sakiau, mišriajai Seimo narių grupei lieka 1 Seimo narys.
Kolegos, aš prašyčiau visus pareiškimus atidėti į šoną, mes turim priimti keletą nesudėtingų sprendimų. Aš prašyčiau šiek tiek dabar prisėsti. Priimame tuos sprendimus, padarom gerus, visam Seimo darbui užtikrinti reikalingus veiksmus, ir tada kas nori kiek nori daro pareiškimus. Prašyčiau profesorių irgi kol kas prisėsti.
Gerbiamieji kolegos, pastabų dėl delegacijų negavome. Seimo Pirmininkas siūlo, kad visus tris nutarimus dėl visų trijų delegacijų mes priimtume šiandien ypatingos skubos tvarka. Ar reikia dėl to kiekvieną kartą balsuoti, ar bendru sutarimu dėl visų trijų nutarimų sutariame, kad priimame šiandien ypatingos skubos tvarka? Sutinkame? Niekas nereikalauja balsuoti? Pakeitimų jokių nebuvo, taip, kaip buvo pateikta.
Tada pradedame pirmojo nutarimo „Dėl Seimo delegacijos Baltijos Asamblėjoje priėmimą. Čia yra 1 straipsnis – sudėtis. 20 žmonių, t.y. 20 Seimo narių. 2 straipsnis – „Nutarimas įsigalioja nuo priėmimo. Niekas nenori kalbėti dėl balsavimo motyvų? Galim pradėti balsuoti? Kas už tai, kad būtų priimtas Seimo nutarimas „Dėl Seimo delegacijos Baltijos Asamblėjoje? Prašom registruotis (1 mygtukas) ir balsuoti, jeigu už – ketvirtas. O jeigu kitaip – kiti, bet nesakysiu numerių.
Užsiregistravo 120 Seimo nariai. Už – 119, prieš nėra, susilaikiusių nėra. Nutarimas priimtas.
Gerbiamieji kolegos, antrasis nutarimas – „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo delegacijos Lietuvos Respublikos Seimo ir Lenkijos Respublikos Seimo narių Asamblėjoje sudarymo. Taip pat du straipsniai. 1 straipsnis – „Personalinė sudėtis. Pastabų nebuvo. 2 straipsnis dėl nutarimo įsigaliojimo. Kolega V.Draugelis nori tarti žodį. Prašom.
V.S.DRAUGELIS. Aš balsuoju už.
PIRMININKAS. Labai ačiū. Malonu. Jo teisė pasakyti savo nuomonę visiems girdint, ir lieka stenogramose, vadinasi, lieka istorijai, o jūsų kitų balsai, ką jūs tarpusavyje kalbate, tai jums ir lieka. Kolega M.Žymantas. Prašom. Irgi už. Ačiū. Aš manau, kad galim balsuoti. Kas už tai, kad būtų priimtas Seimo nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo delegacijos Lietuvos Respublikos Seimo ir Lenkijos Respublikos Seimo narių asamblėjoje sudarymo? Prašom registruotis ir balsuoti.
Užsiregistravo 116 Seimo narių. Už – 114, prieš nėra, susilaikiusių nėra. Nutarimas priimtas.
Ir trečioji delegacija. Seimo nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo delegacijos Lietuvos Respublikos Seimo ir Ukrainos Aukščiausiosios Rados asamblėjoje. Čia skirtumas tik tas, kad delegacija yra mažesnė – 15, bet irgi jokių pasikeitimų dėl personalijų. 2 straipsnis – nutarimas įsigalioja nuo priėmimo. Niekas nenori kalbėti dėl balsavimo motyvų? Galim balsuoti? Kas už tai, kad būtų priimtas šis nutarimas, registruojamės ir balsuojame.
Užsiregistravo 116 Seimo nariai. Už – 114, prieš – 1, susilaikiusių nėra. Nutarimas priimtas vienam prieštaraujant.
Dėl kai kurių delegacijų mes sutarėme. Noriu pranešti gerbiamiesiems kolegoms, kad Seniūnų sueigoje mes kalbėjome dėl kitų ir delegacijų, ir komisijų, kaip jas formuosime, ir, matyt, pirmadienį Seniūnų sueigoje spėsime aptarti kai kuriuos dalykus, taip pat ir dar kai kuriuos kitus klausimus, apie kuriuos tuoj pat pasakysiu.
Dabar kitas darbotvarkės klausimas – Seimo komitetų sudėtis, arba Seimo nutarimas „Dėl Seimo komitetų sudėties patvirtinimo. Kaip prisimenate, mes susitarėme dėl komitetų skaičiaus, susitarėme, kiek Seimo narių turi būti kiekviename komitete, pagal suderinimą Seniūnų sueigoje frakcijos pasiūlė Seimo narius. Paskutiniu metu buvo įtraukti tie naujieji Seimo nariai, kurie prisiekė anksti rytą. Ir štai jūs dabar turite antrąjį nutarimo projektą, kuris apima visus Seimo narius, išskyrus Seimo Pirmininką. Primenu, kad Seimo Pirmininkas nedirba komitetuose. Jis gali ateiti į kiekvieną komitetą, bet neprivalo būti kurio nors komiteto nariu.
Tvirtiname 13 komitetų, kuriuose dirbs 140 Seimo narių. Vienintelis komitetas, kuris šiuo metu netvirtinamas, tai yra netvirtinama jo sudėtis, yra Europos reikalų komitetas, nes tai priklauso nuo kitų faktorių. Mielieji kolegos, ar reikalaujate, kad būtų balsuojama dėl kiekvieno straipsnio, ar už visą nutarimą? Už visą nutarimą. Ypatingos skubos tvarka ir už visą nutarimą. Nematau, kad kas norėtų kalbėti dėl balsavimo motyvų, todėl prašau registruotis ir balsuoti. (Balsas salėje) Buvo įjungta, nutraukiu. Prašau. Nutraukiu, jeigu norima kalbėti. Čia yra visų teisė, šventa Seimo nario teisė. Kolegė A.Pavilionienė. Prašom. Dėl komitetų sudėties.
M.A.PAVILIONIENĖ. Aš, kaip Seimo naujokė, norėjau paklausti, kodėl formuojant Švietimo, mokslo ir kultūros komitetą buvo neatsižvelgta, arba, tiksliau, paniekinta švietimo ministro pono A.Monkevičiaus patirtis? Ar formuojant komitetus Seimo narių profesinė kompetencija nieko nereiškia ir visada viršų ima aklas partinis paklusnumas? Ačiū.
PIRMININKAS. Noriu pasakyti, kad priėmimo metu neklausinėjama, bet kadangi čia yra tik pradžia, tai paaiškinsiu. Seniūnų sueiga nustatė tam tikras proporcijas kiekvienai frakcijai, o frakcija jau pati sprendžia, į kurį komitetą kurį Seimo narį skirti priklausomai nuo jo norų, nuo jo kvalifikacijos ir patyrimo, bet ir nuo daugelio kitų faktorių. Ir jeigu frakcija pasiūlė jį skirti į kitą vietą, tai yra frakcijos valia ir mums kvestionuoti neišeina. Jūs turite teisę tik reikalauti balsuoti už 9 straipsnį ar nebalsuoti. Štai ir viskas.
Kolega A.Matulevičius. Prašom.
A.MATULEVIČIUS. Iš tikrųjų būtų galima kalbėti apie kitus principus, pagal kuriuos turėtų būti formuojami komitetai – ar pagal kompetenciją, pagal išsilavinimą, pagal patirtį. Bet, deja, pagal mūsų Statutą egzistuoja tik vienas principas – tai yra partinis principas, pagal frakcijas, kurios organizuojamos partiniu principu, ir iš tikrųjų šio nutarimo tvirtinimas plenariniame posėdyje yra formalus dalykas. Aš irgi kažkada, atėjęs į aną Seimą, maniau, kad galima vadovautis proto logika, o reikia vadovautis Statutu. Taigi siūlau patvirtinti ir daug nelaužyti iečių. Visuomet, jeigu kas norės, frakcijoje susitarę gali pakeisti. Ačiū
PIRMININKAS. Kolegai A.Matulevičiui aš neprivalau priminti, kitiems noriu pasakyti, kad Statutą rašė protingi žmonės. R.Juknevičienė. Prašom, kolege.
R.JUKNEVIČIENĖ. Pone posėdžio pirmininke, mano taip pat gal daugiau būtų klausimas, dovanokite. Tai yra susiję su Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetu ir pataisa, priimta paskutinėmis buvusio Seimo darbo dienomis. Joje yra parašyta, kad Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto nariais gali būti Seimo nariai, turintys leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija. Aš prašyčiau jūsų paaiškinti ir tiems, kurie jau dirbome šiame komitete, ir tiems, kurie naujai ateina, kokia bus tvarka, ar reikia kaip nors pratęsti tą leidimą susipažinti su informacija, ar galioja buvęs ir ar tie žmonės, naujai įrašomi į komitetą, jau turi leidimus ir ar nebus kokių problemų?
PIRMININKAS. Atsakau. Tikrai pasakyta per Seniūnų sueigą, ir ne vieną kartą, o kai kam ir individualiai paaiškinta, kad išties yra nustatyta tvarka, ir visi patikino, jeigu kas dar neturi tų leidimų, kad jie tais leidimais pasirūpins. Taip pat paminėta atsakinga kanceliarijos darbuotoja, kuri šiuos reikalus tvarko. Taigi visi yra įspėti. Ir jeigu, neduok Dieve, atsitinka nelaimė, kad kažkuris negauna to leidimo, tai, be abejo, tada mes turėsime patikslinti atitinkamai komitetų sudėtį.
R.JUKNEVIČIENĖ. Pone pirmininke, ar mes dabar galime balsuoti?
PIRMININKAS. Minutėlę, dar tamstai nebuvo suteiktas žodis. R.Juknevičienė antrą kartą tuo pačiu klausimu, du kartus neklausiama. Prašom.
R.JUKNEVIČIENĖ. Atsiprašau. Aš tik norėjau patikslinti. Ar mes dabar formaliai turime teisę balsuoti dėl šio komiteto?
PIRMININKAS. Tikrai turime teisę dėl kiekvieno komiteto. Čia yra Seimo valia, ir mes neįtarinėkime avansu kiekvieno Seimo nario, kad jie yra kažkas ne tas. Visi Seimo nariai yra lygūs.
R.JUKNEVIČIENĖ. … dėl savęs klausiu…
PIRMININKAS. Dėl savęs galite ir nebalsuoti. Čia jūsų laisva valia.
J.RAZMA. Dėl vedimo tvarkos vis tiek.
PIRMININKAS. Gerai.
J.RAZMA. Tuo pačiu klausimu. Vis dėlto…
PIRMININKAS. J.Razma.
J.RAZMA. Jeigu perskaitysite Statutą, jame yra pasakyta, kad Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto nariu gali būti tik Seimo narys, turintis leidimą dirbti su slapta informacija. Neįgysiantis, bet turintis. Dėl to aš manau, tie Seimo nariai, kurie pretenduoja į tą komitetą, guviai turi įgyti leidimus, tą patikriname ir tada jau tvirtiname. Kitaip, manau, šis mūsų nutarimo straipsnis prieštaraus Seimo statutui.
PIRMININKAS. Ačiū už paakinimą. Paaiškinu: jeigu iš tikro yra kokių keblumų, tas Seimo narys negalės dalyvauti svarstant slaptus klausimus, nes yra ir elementarių klausimų, kuriuos galima spręsti. (Balsai salėje: ne…) Prašom. A.Kubilius.
A.KUBILIUS. Gerbiamasis pirmininke, manau, čia tuščias ginčas. Jūs tik galite džiaugtis, kad kol kas nėra Etikos ir procedūrų komisijos, nes mes tikrai šitą klausimą iškeltume ir, manau, jūs šį ginčą pralaimėtumėte, nes Statuto straipsnyje sakoma labai tiksliai, ir mes čia nenorime ginčytis. Gali būti tik tie Seimo nariai, kurie turi leidimą, vadinasi, šiandien visi turėtume padėti leidimus, kas turi leidimus, tie gali būti šio komiteto nariais, kas neturi, deja, turi laukti. Bet čia jūsų sąžinės reikalas, aš ne dėl to noriu kalbėti, apsispręskite, ar laužome pirmą darbo dieną Statutą, ar dar vis dėlto pakenčiame. Norėčiau dėl kai kurių kitų dalykų dar išsakyti savo abejonių.
PIRMININKAS. Prašom.
A.KUBILIUS. Galbūt bendresnė pastaba, kuri kartojasi kiekviename Seime, ir ypač paskutiniu metu dėl Seimo komitetų tam tikrų proporcijų. Ar iš tiesų mes ir toliau laikysimės tokio principo, kad komitetų dydžiai nustatomi ne pagal jų svarbą, ne pagal tai, kokius darbus jie turėtų daryti, bet pagal tai, kiek yra norinčių užsirašyti. Daug kas nori užsirašyti į Užsienio komitetą, jis visada yra didelis – turime 14 narių. Daug kas nori užsirašyti į Ekonomikos komitetą – vėl 15 narių. Sakykime, aš labai džiaugiuosi, kad užsirašiau į Informacinės visuomenės plėtros komitetą, jame yra tikrai garbingų žmonių: ir K.Prunskienė, ir I.Šiaulienė, ir A.Monkevičius. Manau, kad jo kvalifikacija… jūs čia lyg ir suabejojote, gerbiamasis posėdžio pirmininke, kad jo kvalifikacija per žema Švietimo komitetui, aš manau, kad jo kvalifikacija…
PIRMININKAS. Ne, šito nesakiau, neiškraipykite mano minčių.
A.KUBILIUS. … yra labai aukšta, ir gerai, kad jis yra šiame komitete. Bet komitete yra tik 7 žmonės, kai iš tiesų visa Lietuvos ekonomika turi būti orientuota į Lisabonos strategijos įgyvendinimą ir Informacinės visuomenės komitetas čia vaidins svarbesnį vaidmenį negu Ekonomikos komitetas. Imkime Sveikatos komitetą. Visi žino, kokios problemos, visi jas puikiai matome, gydytojai rengiasi streikuoti, o komitete lieka 7 žmonės. Tai ar iš tiesų komitetų dydis atspindi, mes turime taip traktuoti, kad komitetų dydis atspindi, kiek svarbos naujoji dauguma rengiasi skirti šioms temoms. Aš manau, kad tai yra nelabai teisingas požiūris.
Gerbiamasis pirmininke, mano pastaba ateičiai, kad jūs tikrai pagalvotumėte ir kitaip žiūrėtumėte į komitetų dydžių nustatymą.
PIRMININKAS. Gerai. Kadangi man pastabų, matyt, pasakys dar du, tai visiems atsakysiu iš karto. Kol kas E.Klumbys. Aš pasižymėjau.
E.KLUMBYS. Gerbiamasis Seimo vicepirmininke, aš permečiau, (kadangi mes tik dabar gavome) tą galutinį sąrašą. Yra du tam tikra prasme ypatingi komitetai, t.y. Kaimo reikalų komitetas ir Užsienio reikalų komitetas, kuriuose nėra nė vienos gražiosios lyties atstovės. Aš manau, kad jų buvimas komitetuose suteiktų ryškią kokybę. (Balsai salėje)
PIRMININKAS. Ačiū. Čia labai smagi pastaba, ji man patinka. Aš noriu sakyti, kad Socialinių reikalų ir darbo komitetas atperka visas mūsų kaltes. Iš 10 Seimo narių, net 7 – moterys. Atperka. Kolega V.Žiemelis.
V.ŽIEMELIS. Gerbiamasis Seimo Pirmininko pavaduotojau, vis dėlto kaip grįžusiam iš praktikos ir dirbusiam advokatu… labai aiškiai yra pasakyta, kad Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto nariais gali būti tie, kurie jau turi leidimą. Todėl aš siūlau už 6 straipsnį balsuoti atskirai, nes paprasčiausiai mes galėtume atidėti šį klausimą. Per kokį trejetą dienų ir gautumėte leidimus. (Balsai salėje) Skubos tvarka galima tai padaryti, ir nepažeisite įstatymo.
PIRMININKAS. Gerai. Gerbiamieji kolegos… kolega A.Sadeckas ir po to pasakysiu savo poziciją. A.Sadeckas iki šiol dirbo kaip tik šio komiteto pirmininku. Prašom.
A.SADECKAS. Gerbiamieji kolegos, pasakyta, kad turi turėti leidimą, juk nepasakyta, kad jis turi turėti leidimą būtent šiandien šią dieną, šią minutę. Gerbiamieji konservatoriai, jūs iš dalies esate teisūs, bet aš vertinu taip, kad mes vilkiname darbą. Ar reikia tą daryti? Iš dalies teisūs, bet galime tą palikti, ir žmogus, tapęs nariu, paduos prašymą ir kitą savaitę pirmam posėdžiui turės tą leidimą.
PIRMININKAS. Ačiū. Dabar iš eilės atsakau dėl kai kurių klausimų. Pirmiausia šį sykį mes neturime ypač didelių komitetų, išskyrus Europos reikalų komitetą, kurį atskirai formuosime. Komitetai palyginti yra dideli ir tas didumas priklauso nuo sprendžiamų klausimų apimties. Yra praėjusios kadencijos ir ankstesnių kadencijų patirtis, kad štai Biudžeto ir finansų komitetas, Ekonomikos komitetas, Teisės ir teisėtvarkos komitetas turi tikrai ypač didelę darbų apimtį. Suprantama, kad turi būti ir daugiau Seimo narių, ir, dar noriu pridurti, daugiau pagalbininkų iš Seimo kanceliarijos. Atitinkamai ir buvo suformuota. Dabar dėl tam tikrų komitetų vaidmens išaugimo, tai taip gali būti. Galbūt Informacinės visuomenės plėtros komitetas galės būti pertvarkytas į, sakysime, informatikos ar infrastruktūros, ar kokį kitą komitetą. Tada jį galima padidinti kai kurių kitų komitetų sąskaita. Bet kol kas sutariame, kad užtenka septynių, juo labiau tokių išmanančių kaip A.Kubilius, A.Monkevičius, V.Orechov ir visi kiti. Tai tikrai žmonės, kurie patyrę, dirbę, ir kiti, aš manau, taip pat yra tokie. Taigi sudėtis yra visai nebloga.
Dabar dėl sveikatos reikalų ir dėl gydytojų streiko, aš siūlyčiau perskaityti „Lietuvos ryto vedamąjį ir ten gerbiamiesiems gydytojams kai kas yra labai gražiai paaiškinta nepaisant visos mano pagarbos jiems. Taigi štai visi kartu perskaitysime ir spręsime.
Dabar ar… Minutėlę! Aš tiktai turiu klausimą (nediskutuokime), ar tikrai konservatoriai… Atsiprašau, Tėvynės sąjunga reikalauja, kad dėl 6 straipsnio būtų balsuojama atskirai? (Balsai salėje) A.Kubilius. Prašom.
A.KUBILIUS. Gerbiamasis pirmininke, mes tikrai prašome balsuoti atskirai dėl to straipsnio, nes jis mums…
PIRMININKAS. Gerai.
A.KUBILIUS. …kelia didelių abejonių. Aš jūsų norėčiau paklausti, ar jūs vakar dienos „Lietuvos ryto vedamąjį perskaitėte ir įsigilinote į jį? Ačiū.
PIRMININKAS. Taip, tik dar rytdienos neperskaičiau.
Mielieji kolegos, taigi dėl visų straipsnių, išskyrus 6, yra sutarta. Kadangi frakcija reikalauja (čia yra jos teisė), balsuojame atskirai, ar pritariame 6 straipsniui. Kolegos, dėmesio, prašom susikaupti. Ir viena, ir kita pusė. Ar patvirtiname šios sudėties, kaip numatyta, Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetą? Dar kartą primenu, kad visiems reikės susitvarkyti reikalus su saugumu, priešingu atveju teks keisti komiteto sudėtį. Taigi prašom registruotis ir balsuoti už nutarimo 6 straipsnį.
Už – 79, prieš – 7, 39 susilaikė. Pritarta.
Dabar prašom pasiruošti… (Balsai salėje) Prašau? Dėl vedimo tvarkos vėliau. Dabar prašom kalbėti dėl viso nutarimo. Prašom. Keturi – už, keturi – prieš. E.Klumbys. Prašom.
E.KLUMBYS. Gerbiamasis Seimo vicepirmininke, gerbiamieji kolegos, iš tikrųjų mes, dabar patvirtindami šį nutarimą su 6 straipsniu, galime netrukus turėti tokią situaciją, kad, tarkim, trys, keturi ar penki Seimo nariai negaus leidimo dirbti su slapta informacija, tada mes vėl turėsime iš naujo iš esmės priimti šį nutarimą keisdami komitetų sudėti. Manau, tai nėra gerai. Mes esame susidūrę su problema, kurią sukūrė praėjusios kadencijos Seimas, ir šiandien aš noriu pasakyti, kad ši statutinė norma yra antikonstitucinė todėl, kad negalima neleisti dirbti žmogui komitete. Galima tiktai tam tikrais klausimais jam neleisti. Taigi aš negaliu pritarti šiam nutarimui.
PIRMININKAS. Ačiū. Dėkoju. P.Gražulis – kita nuomonė.
P.GRAŽULIS. Gerbiamieji Seimo nariai, aš nemanau, kad reikėtų taip labai formalizuoti šį klausimą ir žiūrėti aklai vien tik raidės. Puikiai žinome, kodėl Nacionalinio saugumo ir gynybos komitete reikalaujama iš Seimo nario leidimo dirbti su slapta informacija. Ir pirmajame posėdyje, kai bus renkamas komiteto pirmininkas, nemanau, kad bus ta slapta informacija nagrinėjama. Todėl, aš manau, reikėtų gal Statutą šiek tiek patikslinti, kad ateityje nebūtų tokių keblumų, o jeigu ir atsitiks taip, kad neišduos leidimo vienam ar kitam Seimo nariui dirbti su slapta informacija, manau, kad frakcijos deleguos kitus. Ne kartą keitėsi komitetų sudėtys, keitėsi Seimo nariai komitetuose, ir nedarykime čia problemos, ir balsuokime visi už.
PIRMININKAS. Ačiū. A.Matulevičius.
A.MATULEVIČIUS. Gerbiamieji kolegos, šiomis dienomis iš esmės, kai nėra darbo, kai Prezidentas neteikia premjero kandidatūros, o Seimo Pirmininkas kitų pavaduotojų, neturėdami ką daryti, mes čia daugiausia turime pertraukų. Ir susirinkę į posėdį bandome priskaldyti iš adatos vežimą, bet nieko neišeis. Per visą praėjusią kadenciją mes ne kartą keitėme šį nutarimą dėl komitetų sudėčių. Migracija buvo ir bus. Šiame Seime ji taip pat bus. Todėl nežiūrėkime formaliai, nepasiduokime Tėvynės sąjungos (jau nebe konservatorių) provokacijai, važiuokime į priekį ir tvirtinkime šį nutarimą.
PIRMININKAS. Ačiū. Dabar kaip tik kita nuomonė ir galbūt atsakymas kolegai A.Matulevičiui – R.Juknevičienė. Prašom.
R.JUKNEVIČIENĖ. Gerbiamieji kolegos, provokacijos provokacijomis, bet klausimas yra rimtas. Vis dėlto mes norėtume gauti bent jau Teisės departamento išvadą prieš balsuodami ir gal dėl to būtų galima padaryti valandos pertrauką, gauti Teisės departamento… (Balsai salėje) Aš suprantu, kad visi pavargę ir pertraukos yra nusibodusios, tačiau dar tiktai pirma savaitė darbo ir, gerbiamieji Seimo nariai, tokių problemų iškils ne viena.
Todėl, kad būtume ramūs ir galėtume balsuoti labai ramiai už, pagalvokime ir apie tuos žmones. Jūs manote, kad bus galima labai lengva ranka perstumdyti iš komiteto į komitetą, bet dabar yra du tokie labai keisti variantai: arba mes Saugumo departamentą pastatome į tokią padėtį, kad jis, nenorėdamas tam tikrų politinių komplikacijų, žinodamas, kad reikės išbraukti konkrečias pavardes ir aiškintis, kodėl taip atsitiko, galbūt parašys leidimus ir visai nenorėdamas to daryti, o jeigu neparašys leidimo dirbti, tai į kokią padėtį pastatysime tuos žmones? Juk visa Lietuva tada žinos, kad jie negavo leidimo dirbti su slapta informacija. Mes juos kompromituosime.
Norėdami apsaugoti kolegas Seimo narius mes turėtume elgtis labai preciziškai, labai atsargiai. Labai nuoširdžiai kviečiu padaryti pertrauką, gauti Teisės departamento išvadą ir nieko neatsitiks, jeigu balsuosime po valandos.
PIRMININKAS. Kolega A.Sysas. Prašom.
A.SYSAS. Ačiū, pirmininke. Galbūt Tėvynės sąjungai nereikėtų vynioti ko nors į vatą ir tiesiai įvardyti tų žmonių, kuriuos reikėtų apsaugoti, pavardes, tada gal būtų lengviau kalbėti, nes aš suprantu, kur link čia linksta kalba. Noriu priminti, kad komitete yra 12 žmonių, pagal mūsų Statutą kvorumui užtenka 7, kad komitetas galėtų dirbti. Jeigu kas nors lauks pažymos, ar jis gali dirbti su slaptais dokumentais, tikrai dėl to komiteto darbas nesustos. Aš manau, reikia pritarti visam pateiktam nutarimui ir leisti pradėti komitetams dirbti.
PIRMININKAS. Ačiū. G.Steponavičius. Prašom.
G.STEPONAVIČIUS. Ačiū, pone pirmininke. Gerbiamieji kolegos, išrinktas naujas Seimas. Siūlau nesivadovauti vakar dienos kategorijomis – vieni geri, kiti – blogi. Manau, šiandien yra iškeltos abejonės visų pirma dėl teisinių aspektų, ir apie tai šiandien mes turime kalbėti. Gerbiamasis kolega Matulevičiau, jūs neturite pamiršti, kad Statutas yra suredaguotas ir pakeistas, į jį įrašyti aiškūs reikalavimai tam tikrų komitetų nariams. Aš manau, kad tai yra gana aiškus kompromisinis kelias, kurį siūlo opozicija, t.y. kalbėti apie pusės valandos pertrauką. Jeigu to nepadarys teikdamas pats pirmininkas, tuo gali pasinaudoti opozicija naudodamasi savo statutinėmis galimybėmis ir, aš manau, pusvalandžio pertrauka yra svarbi, kad išsklaidytume abejones. Be to, manau, ne mažiau svarbu, kad šiandien šis sprendimas būtų priimtas, ir be didesnių ginčų. Taigi aš siūlau judėti šia linkme.
PIRMININKAS. Aš primenu, kad opozicija, man atrodo, niekas dar nepasiskelbė. V.Žiemelis.
V.ŽIEMELIS. Aš užsirašęs kalbėti už. Aš iš tikrųjų esu už tai, kad būtų priimtas šis nutarimas, tačiau, gerbiamasis posėdžio pirmininke, jūs tikrai preciziškai stengiatės kai kada laikytis įstatymų ir Seimo statuto, ir šį kartą siūlau vis dėlto laikytis įstatymų. Siūlau vieną išeitį – atidėti šio nutarimo priėmimą ir pataisyti Statuto 44 straipsnio 7 punktą taip, kad Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto nariais gali būti nariai, kurie privalo gauti leidimus, o negavę išbraukiami iš šio komiteto. Jeigu mes taip pataisysime, tada išspręsime ir problemas ateinantiems seimams.
PIRMININKAS. Ačiū. Kolega A.Stasiškis.
A.N.STASIŠKIS. Ačiū, pone pirmininke. Man labai keista, kad kai kurie kolegos vis bando savo kaimynui įžnybti į minkštą vietą ir aiškina apie vatas ir apie kitokius dalykus.
Mes, Seimas, esame aukščiausia įstatymų leidybos institucija. Jeigu mes priimame Seimo statutą, kuris turi specialaus įstatymo galią, ir patys kitą dieną jo nesilaikome, tai kaip mes galime reikalauti, kad Lietuvos piliečiai laikytųsi įstatymų? Tuo labiau kad tą darome visiškai lengvabūdiškai, jokių aplinkybių neverčiami. Tą buvo galima sutvarkyti taip: iš anksto norinčius gauti leidimus… galima atidėti, tuos mūsų kolegas laikyti kandidatais, o ne dabar įrašyti į nutarimą. Mes laužome savo pačių įstatymus ir rodome pavyzdį visiems Lietuvos piliečiams.
Pone pirmininke, aš kalbu ir jums. Būtų labai malonu, kad jūs minutėlę…
PIRMININKAS. Aš noriu tamstai pranešti, kaip esu ne kartą pranešęs buvusiam tamstos viršininkui, kad mano viena ausis visada įjungta, jeigu net aš ir kalbu su kitu žmogumi.
A.N.STASIŠKIS. Labai malonu.
PIRMININKAS. Prašom.
A.N.STASIŠKIS. Tai į tą ausį dar kartą bandau sakyti, kad labai gėda, kad aukščiausia įstatymų leidybos institucija rodo tokį pavyzdį Lietuvos piliečiams. Mes privalome laikytis. Blogas, kvailas ar geras įstatymas – tai visiškai nesvarbu. Ir visiškai nesvarbu, kad susiję su tuo ar kitu žmogumi. Aš neturiu jokių įtarimų dėl jokios pavardės, bet privalome laikytis taisyklių. Todėl šiandien negalime priimti. Jeigu bus priimta, aš siūlysiu frakcijai, kad būtų kreiptasi į būsimą Etikos ir procedūrų komisiją, kuri pripažintų šį nutarimą neteisėtu.
PIRMININKAS. Ačiū. Dabar imsimės sprendimo, kurį galbūt pasiūlys J.Razma. Prašom.
J.RAZMA. Aš tik pakartosiu mūsų siūlymą dėl pusės valandos pertraukos. Jūs esate teisus, mes nesame opozicinė frakcija. Todėl reikia…
PIRMININKAS. Štai matote, jau vienu atveju sutarėme.
J.RAZMA. …trečdalio balsų. Tikiuosi, bus palaikančių. Per tą laiką prašytume gauti Teisės departamento išvadas būtent dėl 6 straipsnio. Manau, galimos išeitys. Jeigu paimsime straipsnį dėl įstatymo įsigaliojimo, galėtume ten parašyti, kad 6 straipsnis įsigalioja dėl kiekvieno nario po to, kai jis įgys teisę dirbti su slapta informacija, kaip nors taip. Galbūt mes gražiai išspręstume. Bet būtų nesmagu pradėti pirmų nutarimų priėmimą nuo Statuto, t.y. įstatymų, laužymo.
PIRMININKAS. Mielieji kolegos, dabar prašyčiau susikaupti ir išklausyti mano siūlymą. Prieš tai viena pastaba, kuri yra labai svarbi.
Aš neįtariu jokiais blogais kėslais kolegų iš dešinės, nors man iš kairės. Bet pagal žinomą Konstitucinio Teismo išaiškinimą Seimas yra nepertraukiamai dirbanti institucija. Jeigu Seimas neturi komitetų, jis negali realiai dirbti. Taigi prisidengdami formaliais kriterijais jūs siūlote Seimą padaryti nedarbingą. (Balsai salėje) Minutėlę, leiskite man pasakyti. Aš jums leidau kalbėti, kiek norėjote, o po kelis kartus tuo pačiu klausimu nekalbama. Gerbiamasis Andriau Kubiliau, jūs tą žinote. Taigi Seimas turi dirbti nepertraukiamai, o jis gali dirbti, jeigu jis turi visas struktūras. Dėl šio klausimo diskusijų negali būti. Jeigu reikės ką nors perkelti iš komiteto į komitetą, kiekvienoje kadencijoje tas buvo daroma, net prie konservatorių, ir ne kartą daroma. Ir kitais atvejais taip pat buvo daroma, ir nieko čia baisaus neatsitiko.
Iš tikrųjų yra vienas klaustukas, ir kad nebūtų problemos, aš siūlau šį nutarimą dalyti į dvi dalis, 6 straipsnį išskirti į atskirą nutarimą, priimti likusius (kiek čia išeina?) trylika straipsnių su įsigaliojimu nuo priėmimo. O dėl 6 straipsnio, kurį formintume atskiru Seimo nutarimu, daryti pusės valandos pertrauką. Tinka? (Balsai salėje) Ne, jūs norėjote kitaip. Jūs stabdėte visą nutarimą. Visą. Tai yra skirtumas. Ar sutinkate su tokiu dalyku, kad mes dabar (visi kalbėjo dėl balsavimo motyvų: 4 – už, 4 – prieš) priimame nutarimą be 6 straipsnio, o dėl 6 straipsnio tariamės su teisininkais, ar priimsime šiandien, ar priimsime kurią kitą dieną, ar galbūt su tuo pasiūlymu, kad nutarimas įsigalioja dėl konkrečių asmenų, kai įvykdomi tam tikri reikalavimai. Tinka?
A.KUBILIUS. Dėl vedimo tvarkos.
PIRMININKAS. A.Kubilius.
A.KUBILIUS. Gerbiamasis pirmininke, noriu padėkoti, kad jūs esate tiek išmintingas, kiek yra išmintinga Tėvynės sąjunga, ir priimate jos išmintingus pasiūlymus. Tą mes visą laiką norėjome jums pasiūlyti.
Antras dalykas. Noriu priminti, kad tarp jūsų, kaip Seimo posėdžio pirmininko, pareigų nėra pareigos skaityti moralus Tėvynės sąjungai. Tą prašome irgi atsiminti.
PIRMININKAS. Čia buvo ne moralas, bet Konstitucinio Teismo doktrinos paaiškinimas visiems, ypač naujiems. Jūs tai žinote ir vis tiek darote atvirkščiai.
G.Steponavičius. Prašom, kolega.
G.STEPONAVIČIUS. Ne apie moralus. Aš, gerbiamasis posėdžio pirmininke, noriu tik paklausti, ar jūs nepadarysite klaidos mėgindamas išskirti du atskirus nutarimus, nes tada turėtumėte pasiremti konkrečia Statuto nuostata, kuo remiantis jūs tai galite daryti. Manau, pusvalandžio pertrauka dėl viso nutarimo mums leistų teisiškai švariau išspręsti klausimą, nes kalbame iš esmės apie tą patį, ką jūs iškėlėte. Tokiu atveju turėtų būti registruojamas naujas nutarimo projektas, iš esmės pradedama procedūra dėl to vieno straipsnio. Paprastesnis kelias yra pusės valandos pertrauka.
PIRMININKAS. Gerbiamieji kolegos, G.Steponavičius žino, o kitiems priminsiu. Yra Statuto 261 straipsnis – „Seimo statute nenumatytų procedūrinių klausimų sprendimas. „Visus Seimo veiklos procedūrinius klausimus, kurie nenumatyti šiame statute ir Lietuvos Respublikos įstatymuose, siūlo spręsti Seimo posėdžio pirmininkas. Toks sprendimas po trumpo posėdžio pirmininko motyvų išdėstymo priimamas be diskusijų balsavusių Seimo narių dauguma. Ar aišku? (Balsai salėje) Taigi balsuojame dėl pirmo nutarimo, kuriame nėra 6 straipsnio.
A.Salamakinas. Prašom.
A.SALAMAKINAS. Ačiū, gerbiamasis pirmininke. Aš tik noriu įspėti, kad mes nepadarytume dar vienos klaidos, nes pagal Seimo statutą ir Teisės departamento darbo tvarkos reglamentą jie negali aiškinti Seimo statuto nuostatų. Todėl mes paprašę jų išaiškinti… po to kita pusė gali sakyti, kad tai nėra teisiška, ir mes vėl atsidursime aklavietėje. (Balsai salėje)
PIRMININKAS. Aš labai atsiprašau. Šiuo atveju aš nenorėčiau, kad A.Salamakinas įtarinėtų Tėvynės sąjungos narius. Nereikia jų įtarinėti, jie ir taip įtarinėjami. Taigi, kolegos, dėmesio! Balsuojame dėl sutrumpinto nutarimo, kuris vadinasi „Dėl Seimo komitetų sudėties patvirtinimo, t.y. be 6 straipsnio. Ar visiems aišku? Dėl 6 straipsnio pasitarsime padarę pertrauką. Aš siūlyčiau padaryti valandos pertrauką. Mes visi laiko turime, ypač dešinė pusė. Gerai. Taigi balsuojame. Ar priimame nutarimą „Dėl Seimo komitetų sudėties patvirtinimo be 6 straipsnio?
Užsiregistravo 120 Seimo narių: 109 – už, 5 – prieš, 4 susilaikė, nutarimas priimtas.
Dabar, gerbiamieji kolegos, susitarsime dėl pertraukos, bet mes turime padaryti dar vieną darbą. Tada neskubėdami galėsime daryti ar pusės valandos, ar ilgesnę pertrauką. Tuoj susitarsime. Mums reikia pasitvirtinti kitos savaitės darbotvarkę arba, tiksliau, darbotvarkes. Numatyta dirbti ir antradienį, ir ketvirtadienį. Jūs turite projekto antrąjį variantą.
Jam iš esmės buvo pritarta Seniūnų sueigoje, esminis klausimas, kaip matote, yra 5 – Seimo nutarimas „Dėl Ministro Pirmininko kandidatūros. Yra susitarta, kad būtent tokiu laiku į Seimą atvyksta Jo Ekscelencija Prezidentas. Ir kitas ypatingas klausimas, ir pirmas išbandymas šiam Seimui – tai Prezidento veto dėl anos kadencijos priimto įstatymo. Suprantama, kad klausimų yra nedaug, bet jų aiškiai prisidės, priklausys nuo mūsų darbo ir nuo Vyriausybės bei Prezidento siūlymų. A.Kubilius. Prašom.
A.KUBILIUS. Gerbiamasis posėdžio pirmininke, aš norėčiau vėl padaryti nedidelę pastabą, bet ką darysi. Pirma pastaba, kad jūs negalite pateikti būdamas posėdžio pirmininko vietoje kokio nors nutarimo projekto. Jūs pasikvieskite savo kolegą, kad jis pirmininkautų, o jūs pateiktumėte ir mes galėtume su jumis pasikeisti klausimais ir atsakymais. Nes dabar neaišku, jūs ir vadovaujate posėdžiui, ir atsakote, tai tikrai nėra gerai.
PIRMININKAS. Tai yra procedūrinis dalykas. Prašom toliau.
A.KUBILIUS. Ponas posėdžio pirmininke, viskas prasideda nuo procedūrų, paskui baigiasi apkaltomis. (Juokas salėje)
PIRMININKAS. Prašom.
A.KUBILIUS. Noriu paklausti jūsų, ar tikrai ketvirtadienį ruošiamės dirbti tik turėdami 3 klausimus ir 1 valandą?
PIRMININKAS. Galiu pasakyti. Manau, kad atsiras papildomų klausimų. Jeigu bus ta kandidatūra į Ministro Pirmininko postą, apie kurią galvojame, nemanau, kad mes ją turim nagrinėti mėnesį.
A.KUBILIUS. O mes kaip tik norėtume išnaudoti tą galimybę nagrinėti kuo galima kruopščiau, nes mums iškyla labai daug klausimų. Todėl ir norėčiau, kad ketvirtadienį nebūtų numatytas…
PIRMININKAS. Jums personaliai bus sudarytos sąlygos.
A.KUBILIUS. Ne personaliai, o Seimo narių grupei, kuri vadinasi frakcija.
PIRMININKAS. Prašau, 26 Seimo nariams bus sudarytos tam tikros sąlygos. Kiti, kurie paprašys, taip pat turės tam tikras sąlygas. K.Bobelis. Prašau.
K.BOBELIS. Gerbiamasis posėdžio pirmininke, jūs ką tik nusprendėte, bet padarėte labai didelę procedūrinę klaidą. Lygiai tas pats, kas yra dėl Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto, yra reikalaujama ir dėl Užsienio reikalų komiteto. Užsienio reikalų komitetą mes patvirtinome, o Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto jūs neleidote tvirtinti. Noriu paklausti jūsų. Kas turi teisę šiame Seime kvestionuoti nors vieno Seimo nario sąžiningumą, padorumą? Mes visi išrinkti, visi prisiekėme, kas gali įtarti, kad tarp mūsų gali būti kokių nors nepadorių žmonių? Gėda visam Seimui daryti tokius pareiškimus, kokie čia buvo daromi.
PIRMININKAS. Gerbiamasi kolega, jūs seniai Seime ir žinote, kad Seimo nariai laisvi kalbėti, jiems tik neleidžiama šmeižti vienas kito, už tai, kaip sakoma, „traukiama už atsakomybės. O kalbėti kiekvienas gali kiek nori. Ar galim bendru sutarimu pritarti kitos savaitės darbotvarkėms, kurios, be abejo, bus patikslintos pirmadienį Seniūnų sueigoje ir vėliau. Kolega R.Šukys. Prašom.
R.ŠUKYS. Gerbiamasis posėdžio pirmininke, gerbiamieji kolegos, norėčiau atkreipti dėmesį dėl rezervinio klausimo. Tai yra Seimo Operatyvinės veiklos parlamentinės kontrolės komisijos projektas, jo pateikimas, svarstymas ir priėmimas. Kadangi Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto sudėties tvirtinimas atidėtas, aš supratau, padaryta pertrauka, nepatvirtinta kol kas, tai kyla klausimas.
Ir kitas klausimas. Aš tikiu, kad galbūt Biudžeto ir finansų komitetas ir Sveikatos reikalų komitetas dėl Prezidento veto susirinks pirmadienį, išsirinks vadovybę ir kartu pateiks išvadą, bet kokios kokybės bus ta išvada, kad mes svarstytume ir priimtume sprendimą dėl Prezidento veto? Galbūt reiktų labai gerai apsvarstyti, ar antradienį reiktų priimti tokį sprendimą. Ačiū.
PIRMININKAS. Matote, man neleidžia kitą dieną spręsti Statutas, kuriuo rėmėsi jūsų kolegos. Dėl Prezidento veto mes turime apsispręsti lygiai per savaitę, ir terminas baigiasi būtent lapkričio 23 dieną. Seniūnų sueigoje sutarta, kad papildomi du komitetai renkasi 10.00 val., o pagrindinis komitetas renkasi šiek tiek vėliau ir nagrinėja. Žinoma, kaip numato Statutas, pirmininkauti gali vyriausiasis amžiumi komiteto narys, kaip pirmininkavo Seimui vyriausiasis amžiumi Seimo narys, o mes sėkmingai išsirinkome Seimo Pirmininką ir išsprendėme kitus klausimus. Taigi ir komitetai irgi gali tai daryti. (Balsai salėje) 10.00 val. posėdžiauja papildomi komitetai, o 11.00 val. – pagrindinis.
Mielieji kolegos, dabar dėl pertraukos. Ar iš tikrųjų užtenka iki 16.00 valandos. Užtenka? (Balsai salėje) Užteks. Gerai. Jeigu reikės, pratęsime. Pertrauka iki 16.00 valandos. Prašom dar nesiskirstyti. Kolega A.Dumčius. Prašom.
A.DUMČIUS. Inicijuota Tarpparlamentinių ryšių su Kanada grupė, todėl prašau susirinkti prieš išeinant tuos žmones, yra užsirašę 23. Mes pasitarsime dėl tolesnio darbo. Štai čia, prie antrojo praėjimo, dešinėje.
PIRMININKAS. Gerbiamieji kolegos, aš noriu priminti, dėl ko mes susitarėme Seniūnų sueigoje. Dėl visų šių tarpparlamentinių grupių Pirmininkas pasako savo apibendrinantį žodį, jis ir praneš, kada ir kaip darome. Taigi jokių naujų pareiškimų ir jokių susirinkimų. Toks buvo susitarimas Seniūnų sueigoje, niekas tam neprieštaravo. Prašyčiau dabar jokių kitų pareiškimų nedaryti. Ačiū. Pertrauka iki 16.00 valandos.
Pertrauka
PIRMININKAS. Mielieji kolegos, vieną minutę pratęsiame posėdį ir padarom dar kelių minučių pertrauką. (Balsai salėje) Taip. Kadangi kolegos pageidavo pažymos, ji rašoma, žinoma, ne disertacija rašoma, bet pažyma. Taigi reikia šiek palūkėti. Gal taip sutarkime – 10 minučių.
Pertrauka
PIRMININKAS. Kolegos, tęsiame posėdį. Yra minimum trys svarbios žinios, bet prieš tai registruojamės. Registruojamės.
Užsiregistravo 86 Seimo nariai.
Pirma žinia, į kurią gal kai kas neatkreipė dėmesio. Europos Komisija, kurioje dirba mūsų buvusi finansų ministrė, patvirtinta. (Plojimai)
Antras dalykas, koalicijos vadovai lankėsi pas Ekscelenciją Prezidentą ir sutarė, kad iš tikrųjų Prezidentas, matyt, pirmadienį teiks tam tikrą dekretą, kurį mes nagrinėsime 10.50 valandą. Antradienį 10.50 valandą. Antradienio posėdį, matyt, šiek tiek patrumpinsime, kad frakcijos, kaip reikalauja Seimo statutas, galėtų per antradienio antrąją pusę ir per trečiadienį susitikti su kandidatu į Ministrus Pirmininkus. Ketvirtadienį – nutarimo svarstymas ir priėmimas.
Prašom, jeigu kas nori pareikšti savo nuomonę. Prašom. Bet tai bus pasiūlyta Seniūnų sueigoje, ne dabar Seimas spręs. Aš tik jums savo pranešimą. Dabar A.Kubilius savo pranešimą.
A.KUBILIUS. Gerbiamasis posėdžio pirmininke, kadangi jūs jau pasakėte, kaip jūs įsivaizduojate premjero kandidatūros svarstymą, tai mes norime pasakyti savo įsivaizdavimą.
PIRMININKAS. Prašom.
A.KUBILIUS. Kaip jūs žinote, Seimo statutas numato, kad ne vėliau kaip per 7 dienas turi būti apsvarstyta kandidatūra ir pateikta Seimui svarstyti ir apsispręsti.
Mes manome, kad premjero kandidatūros svarstymas šiuo atveju tikrai yra labai svarbus dalykas. Mes tikrai jau tarėmės ir dėl pakankamo laiko, kad turėtume galimybę viską apsvarstyti, bet taip pat mes norėtume susitikti per tą laiką ne tik su premjeru, bet ir su kitų valstybės institucijų vadovais, ir su specialiųjų tarnybų atstovais, kad sužinotume daugiau informacijos ir galėtume sąmoningiau apsispręsti svarstydami ir balsuodami dėl premjero kandidatūros. Todėl mūsų siūlymas premjero kandidatūrą svarstyti ir dėl jos balsuoti ne ketvirtadienį, o dar kitą antradienį.
PIRMININKAS. Gerai. Mielieji kolegos, Statuto 192 straipsnis: „Respublikos Prezidentui pristačius kandidatūrą, pretendentui suteikiamas žodis (iki 30 minučių), po kurio jis atsako į Seimo narių klausimus (iki 40 minučių). (Visa tai įvyks iki pietų.) Po to svarstyti Ministro Pirmininko kandidatūrą perduodama Seimo narių frakcijoms. Frakcijos turi teisę su pretendentu suderintu laiku pakviesti jį į savo posėdžius ir užduoti jam klausimų. Frakcijos Ministro Pirmininko kandidatūrą turi apsvarstyti ne vėliau kaip per dvi darbo dienas. Dvi, taigi antradienis ir trečiadienis. 193 straipsnis – iš tikro „ne vėliau kaip per savaitę nuo pristatymo turi būti surengtas kitas Seimo posėdis sprendimui dėl pateiktos kandidatūros priimti. 2 punktas. Šiame posėdyje pirmiausia išklausomos frakcijų išvados pradedant didžiausia ir baigiant mažiausia frakcija. Po to rengiama diskusija ir taip toliau.
Kaip matote, visų kitų minėtų institucijų, organizacijų ir vadų Statutas nenumato. Yra kandidatas į Ministrus Pirmininkus, yra frakcijos, yra Seimas. Jeigu kai kurios frakcijos nori dar su kuo nors susitikti, tai jų šventa valia, nors naktį, tegul susitinka, o per dvi darbo dienas frakcijos privalo apsvarstyti. Taigi Seniūnų sueigai bus siūloma ketvirtadienį. Jūsų valia protestuoti. Tai čia yra antra gera žinia.
Dabar trečia žinia. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada. Jūs ją turite, bet kad visiems būtų aišku, taip pat mūsų klausytojams, kurie ar per internetą, ar kaip kitaip, ar per tiesioginę transliaciją seka posėdį, kad ir jiems būtų aišku, aš perskaitysiu išvadą dėl Seimo nutarimo projekto 6 straipsnio. 6 straipsnis tai ir yra tas komitetas.
„Konstitucinis Teismas šių metų gegužės 25 d. nutarime ir 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatavo, kad pagal Konstituciją tik Seimas yra Tautos atstovybė. Seimas, kaip Tautos atstovybė, per kurią tauta vykdo aukščiausią suverenią galią, veikia pagal Konstitucijos jam Tautos nustatytus įgaliojimus. Seimą sudaro Seimo nariai – Tautos atstovai. Kiekvienas Seimo narys atstovauja visai Tautai. Atlikdamas savo konstitucinę priedermę atstovauti Tautai, Seimo narys dalyvauja vykdant visas konstitucines Seimo funkcijas bei vykdo visus savo Seimo nario įgaliojimus.
Konstitucijoje nustatyta tokia valstybės valdžios sąranga, kai kiekviena valstybės valdžios institucija savo funkcijas vykdo nepertraukiamai. Pagal Konstituciją negali būti tokių teisinių situacijų, kai kuri nors valstybės valdžia, įgyvendinanti institucija nefunkcionuoja. Konstitucinis Teismas 1994 m. vasario 2 d. nutarime konstatavo, jog Seimas visada privalo užtikrinti, kad Konstitucijoje nustatyti jo įgaliojimai būtų nepertraukiamai įgyvendinami ir kad šalyje esant bet kokiai situacijai Tautos atstovybė galėtų konstruktyviai, efektyviai ir nepertraukiamai įgyvendinti aukščiausią suverenią tautos galią.
Pilietinė tauta bendrų reikalų tvarkymą, taip pat atstovavimą Tautai ir valstybei patikėjusi asmenims, dėl savo einamų pareigų ar įgyto mandato priimantiems visuomenei ir valstybei reikšmingus sprendimus, turi būti apsaugota nuo valstybės pareigūnų savivalės, nuo jų veikimo ne Tautos ir Lietuvos valstybės interesais.
Seimas yra suvaržytas Konstitucijos ir savo paties priimtų įstatymų reikalavimų, todėl, įvertinant imperatyvų Seimo statuto 10 straipsnio 2 dalies reikalavimą, kad kiekvienas Seimo narys, išskyrus Seimo Pirmininką ir Ministrą Pirmininką, turi būti kurio nors komiteto narys ir dalyvauti jo darbe, Seimas, užtikrindamas savo veiklos nepertraukiamumą, privalo nedelsdamas sudaryti komitetus. Kadangi Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto veiklos kryptys yra neatsiejamai susijusios su valstybės saugumo užtikrinimo klausimais, be to, Seimo statuto 44 straipsnio 7 dalimi nustatyta, kad šio komiteto nariais gali būti Seimo nariai, turintys leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, šį komitetą sudarius būtina nedelsiant kreiptis į Valstybės saugumo departamentą, prašant suteikti leidimą susipažinti su valstybės paslaptimis tiems komiteto nariams, kurie to leidimo neturi.
Be to, Konstitucinis Teismas savo 2002 m. spalio 23 d. nutarime konstatavo, kad viešiesiems asmenims pirmiausia priskirtini asmenys, kurie dėl einamų pareigų ar savo darbo pobūdžio dalyvauja viešajame gyvenime, – tai politikai, valstybės ir savivaldybių pareigūnai, visuomeninių organizacijų vadovai. Visuomeninėje ir politinėje veikloje dalyvaujančių asmenų asmeninės savybės, jų elgesys bei kai kurios privataus gyvenimo aplinkybės gali turėti reikšmės viešiesiems reikalams. Visuomeninėje ir politinėje veikloje dalyvaujantis asmuo negali nesitikėti didesnio visuomenės ir žiniasklaidos dėmesio. Konstitucinis Teismas šių metų gegužės 25 d. nutarime konstatavo, kad Seimo nario priesaikos aktas yra konstituciškai, teisiškai reikšmingas. Seimo narys įsipareigoja būti ištikimas Lietuvos Respublikai, gerbti ir vykdyti jos Konstituciją ir įstatymus. Kita vertus, reikėtų atkreipti dėmesį, kad šiuo metu galiojanti Seimo statuto 44 straipsnio 7 dalies nuostata, jog šio komiteto nariais gali būti Seimo nariai, turintys leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, yra sunkiai realizuojama Seimo kadencijos pradžioje, kol nėra pakankamai laiko ją realizuoti, t.y. gauti atitinkamus leidimus naujai ištrinktiems Seimo nariams. Todėl siekiant išvengti konstitucinio reikalavimo Seimo kaip Tautos atstovybės nepertraukiamos veiklos ir minėto Seimo statuto nuostatos konkurencijos, reikėtų atitinkamai tobulinti galiojančio Seimo statuto redakciją.
Taigi štai išvada, kuri yra gana aiški, kam neaiški, tas turi teisę tarti žodį. J.Razma.
J.RAZMA. Na, aš pirmiausia atkreipčiau dėmesį į pažymos formą. Ji adresuota ne Seimui, o tik ponui Č.Juršėnui, matyt, pagal tai, kaip jis…
PIRMININKAS. Kadangi jis prašė. Jūs gi mane įgaliojote.
J.RAZMA. Na, aš taip supratau, kad jūs išreiškėte viso Seimo prašymą. Paprastai tokias pažymas pasirašo koks nors Teisės departamento atitinkamos srities specialistas, o direktorius tvirtina. Pagaliau šioje pažymoje mes negauname atsakymo į iškeltą klausimą. Čia daug diskutuojama apie Konstitucinio Teismo buvusius nutarimus, apie Seimo nario statusą ir galimybę jį realizuoti, tačiau nėra aiškiai pasakyta, neduotas atsakymas į iškeltą klausimą, ar mūsų nutarimas prieštarauja Seimo statuto atitinkamam straipsniui. Mes to norėjome. Kad pats straipsnis galbūt kritikuotinas, na, gerai, tai irgi galima diskutuoti, bet į tą iškeltą klausimą atsakymo mes negavome, nors jis netiesiogiai yra jaučiamas. Dabar, sako, išdalijo dar kitą.
A.KUBILIUS. Ar galėčiau pratęsti, gerbiamasis posėdžio pirmininke?
PIRMININKAS. Prašom. A.Kubilius.
A.KUBILIUS. Gerbiamasis pirmininke, vis dėlto skaitant tokį gana įdomų išvados tekstą, šiaip jau retai tokį tenka gauti, kur būtų taip ir neatsakyta į klausimą, ar prieštarauja, ar neprieštarauja nutarimas įstatymui, potekstėje vis dėlto galima perskaityti labai aiškius dalykus. Dėl Seimo statuto 45 straipsnio nuostatos yra sakoma, kad ją sunku realizuoti, atsiprašau, 44 straipsnio, kad ją sunku realizuoti. Kitaip tariant, jeigu yra sunku realizuoti, tai yra lyg ir siūloma ją pažeisti. Tai šiuo atveju iškyla paprastas klausimas, kokius dar įstatymus rengiamasi laikyti sunkiai realizuojamais ir todėl galimais pažeisti.
PIRMININKAS. Ačiū. Man atrodo, yra aiškiai pasakyta, ką mes turime daryti. Dabar aš dar kartą viską iš eilės paaiškinsiu vadovaudamasis statutu. Iš tikro tie Seimo nariai iš 12 siūlomų tvirtinti Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto narių, kurie neturi tų atitinkamų leidimų, jie turi nedelsiant per Seimo kanceliarijos darbuotoją ponią Dangirą Malikėnaitę, užpildę atitinkamus dokumentus, kreiptis į Valstybės saugumo departamentą. Minutėlę! Jie turi kreiptis. Tam yra ši diena ir rytdiena, o Valstybės saugumo departamentas, reikia manyti, kad neuždels pateikdamas savo išvadas. Tuo labiau kad, mano žiniomis, Valstybės saugumo departamentas domėjosi visais kandidatais, vadinasi, ir išrinktaisiais Seimo nariais. Štai remdamiesi tuo ir atsižvelgdami į, pabrėžiu, dar anksčiau minėtą Konstitucinio Teismo išaiškinimą, taip pat Teisės departamento išvadą, Seimas turi veikti nepertraukiamai, mes turime priimti šį nutarimą dėl komiteto sudėties patvirtinimo ir paakinti tuos kolegas, kurie neturi leidimų, leidimus susitvarkyti.
Prašom. Antrą ar jau trečią kartą J.Razma ir tada kolega A.Stasiškis. Po to spręsime.
J.RAZMA. Aš atkreipčiau dėmesį, kad kiekvienoje frakcijoje buvo Seimo narių, kurie, matyt, ir dabar turi leidimus dirbti su slapta informacija. Jeigu mes norėjome Statuto normą realizuoti, tokia galimybė buvo. Dabar, kai žmogų patvirtiname komiteto nariu, neturinčiu to leidimo, iš tikrųjų niekur nėra įpareigojimo, per kiek laiko jis turi gauti tą leidimą. Jis gali dabar ir nesistengti. Jis yra narys. Mes čia tikrai pakliūname į dviprasmišką situaciją.
Mane šįkart stebina Teisės departamento išvada. Labai liūdna, jeigu departamentas pasiduoda politikų įtakai ir nedrįsta pasakyti tiesiai šviesiai, ar Seimo nutarimo projektas prieštarauja Statutui, ar neprieštarauja; pateikiami tokie bendresni išvedžiojimai, kurie gal yra teisingi, bet mes negauname aiškaus atsakymo.
PIRMININKAS. Ačiū. Kolega A.Stasiškis. Prašom.
A.N.STASIŠKIS. Pone pirmininke, keistokai skamba jūsų tie prašymai paakinti, taip pat aiškinimai, kad kažkas kažkada domėjosi kandidatais ir panašiai. Tai visiškai neturi nieko bendro su mūsų dabar susidariusia situacija. Situacija yra paprasta – ar Seimas akivaizdžiai laužo įstatymą, ar nelaužo? Tai nėra joks priekaištas, įtarimas, kaip čia kas bando sakyti, kokiam nors mūsų kolegai. Ir nežinia, ar tas kolega šiandien nubėgęs į specialią raštinę, užpildęs prašymą, gaus rytoj ar po kelių mėnesių tą atsakymą. Aš, pavyzdžiui, laukiau kelis mėnesius atsakymo, kol gavau leidimą, bet tie dalykai yra visai nesusiję. Kodėl jūs negalite paprasčiausiai tame nutarime įrašyti dar vieną straipsnį ir parašyti, kad, remiantis Statuto tokio straipsnio reikalavimu, komiteto nariai įgauna visas teises po to, kai jie gaus šiuos leidimus. Ir viskas gerai. Kodėl mes turime brautis ir visi demonstratyviai purvinais batais lipti ant įstatymo, ant to paties, kurį priėmėme? Galbūt reikia tą įstatymą tobulinti, gal ten formuluotė neteisinga, bet šiandien tokia yra. Tai ypač keistai skamba iš jūsų lūpų, nes jūs puikiai suprantate įstatymo leidybos visą technologiją ir tvarką.
PIRMININKAS. Ačiū, gerbiamasis kolega.
Dabar kolega R.Smetona. Prašom.
R.SMETONA. Dėkoju. Gerbiamieji kolegos, priėmus šią turbūt tikrai nelabai vykusią Statuto pataisą, per kurią dabar vargstame, bent keli komiteto nariai turbūt turėjo nutraukti darbą komitete tą pačią minutę įsigaliojus tai pataisai. Ar tai buvo padaryta ir ar gerbiamieji jau nebe konservatoriai to reikalavo? Tikriausiai ne, ir komitete dirbo žmonės, neturintys to leidimo. Kaip buvo tada?
Antra. Štai anketa, kurią užpildęs šiandien, rytoj, galbūt pirmadienį atnešiu, ir Valstybės saugumo departamentas turi teisę, kaip teisingai ponas A.Stasiškis sakė, keletą mėnesių rengti išvadą. Turint galvoje, kad naujame komitete turbūt ne mažiau kaip pusė narių neturi to leidimo, vadinasi, komiteto darbas būtų paralyžiuotas, galėtų būti paralyžiuotas keletą mėnesių. Aš klausiu, ar jūs būtent to ir siekėte, dabar jau nebe konservatoriai? Jeigu taip, tai tikrai, manau, blogai.
Todėl siūlau patvirtinti nutarimo 6 straipsnį, koks jis dabar yra pasiūlytas, leisti komitetui dirbti. Žinoma, neatidėliojant parengti Statuto 44 straipsnio pataisą, kurioje būtų galima pasakyti, kad komiteto nariai turi gauti leidimą dirbti. Ir viskas. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū. Kolega A.Stasiškis antrąkart, bet paskutinį.
A.N.STASIŠKIS. Kadangi aš čia „nebe konservatorius, tai turbūt galiu kalbėti antrą sykį.
PIRMININKAS. Taip. Kaip tamstai, tai visada.
A.N.STASIŠKIS. Niekas nieko nenori griauti. Mano komitetas susideda iš 12 narių, bet jeigu bus 8, tai irgi gali dirbti, jeigu 4 lauks savaitę ar dvi, ar tris dienas, savaites, tai nesvarbu, bet aš noriu, kad būtų Seimo nutarimas, ne kokios nors kontoros nutarimas, priimtas preciziškai, tvarkingai teisiniu požiūriu. Todėl prašau įrašyti tą reikalavimą ar pastabą, tą sakinį, kad įgauna visas komiteto nario teises, kai bus gauti leidimai. Viskas. Nereikia čia jokių mūšių, nei konservatoriams, nei tautininkams, nei socialdemokratams kaišioti…
PIRMININKAS. Gerbiamieji kolegos, dabar paskutinis apibendrinimas, ir aš teikiu atitinkamus siūlymus balsuoti, nes Seimas tiktai turi galią vienaip ar kitaip spręsti. Pagal Teisės departamento išaiškinimą, dar kartą pabrėžiu, svarbiausias Seimo darbo principas – nepertraukiamumas, o kad su šiuo svarbiausiu principu kai kas koliduoja, arba yra tam tikrų normų konkurencija, tam yra Statuto 261 straipsnis – „Seimo statute nenumatytų procedūrinių klausimų sprendimas. Aš jį jau skaičiau, todėl siūlau priimti du sprendimus: patvirtinti nutarimą „Dėl Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto sudėties patvirtinimo ir priimti protokolinį nutarimą, kuriuo būtų įpareigoti šito komiteto nariai, neturintys leidimo dirbti su slapta informacija, nedelsdami, kaip čia formuluojama, kreiptis į Valstybės saugumo departamentą ir gauti atitinkamą leidimą.
Todėl prašom registruotis ir balsuojame. (Balsai salėje) Balsuojame, o po to bus galima šnekėti, dėl ko norit. Kas balsuoja už tai, kad būtų priimtas nutarimas „Dėl Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto sudėties patvirtinimo, prašom balsuoti. Registruojamės ir balsuojame. (Balsai salėje) Dėl balsavimo motyvų buvo šnekėta anksčiau. (Balsai salėje) Tas pats. Nebūkite formalistai!
Užsiregistravo 102 Seimo nariai. Už – 67, prieš – 22, 12 susilaikė. Nutarimas priimtas.
Dabar dėl protokolinio sprendimo. Siūlomas sprendimas, kad komiteto nariai, kurie neturi atitinkamų leidimų, nedelsdami kreiptųsi per mūsų darbuotoją D.Malikėnaitę į Valstybės saugumo departamentą. Ačiū.
Dabar Seimo Pirmininkas tars žodį. Prašom. Replika po to. (Balsai salėje) Jūs pakankamai kalbėjote, tegul Seimo Pirmininkas pakalba. Primenu, kad pagal Statutą jis turi teisę be eilės kalbėti, netgi pirma A.Kubiliaus.
A.PAULAUSKAS. Gerbiamieji kolegos, iš tikrųjų informacija, kurią aš noriu jums pasakyti, yra reikalinga ir svarbi. Norėdamas įspėti, kad nepadarytumėte klaidų ir kad jūsų darbai nebūtų anuliuoti, noriu paaiškinti, kaip kuriamos parlamentinės delegacijos ar tarpparlamentinių ryšių grupės. Dabar prasidėjo labai aktyvus šių grupių kūrimas. Kad jūsų darbas nenueitų perniek, noriu priminti Statuto 81 straipsnio 3 dalį: „Seimo Pirmininkas, gavęs iniciatorių teikimą, praneša Seimo nariams apie įsirašymo į tarpparlamentinių ryšių grupės pradžią ir pabaigą.
Nė viena grupė neturi mano nurodymo, kada yra baigiama įsirašyti „…bei jų sudarymo iniciatorius ir paskelbia pirmojo posėdžio datą ir vietą. Nė vienai grupei aš nedaviau nurodymo, kur susirinkti ir kada susirinkti. Todėl galiu pasakyti, kad tik dėl mano išvardytų pirmojo posėdžio dienos pabaigoje grupių aš paskelbiau pradžią, bet nėra paskelbta, kad baigėsi užsirašymas į šias grupes. Todėl dar kartą noriu priminti – nepadarykite klaidų, kad nereikėtų anuliuoti šių grupių sudarymo ir kurti iš naujo. Ačiū už dėmesį.
PIRMININKAS. Ačiū. Ar dar nori kas žodį tarti? A.Kubilius. Prašom.
A.KUBILIUS. Gerbiamasis posėdžio pirmininke, gerbiamasis Pirmininke, aš dėl tarpparlamentinių grupių taip pat noriu kalbėti, kad Pirmininkas nebūtų formalistas ir čia mūsų negąsdintų.
PIRMININKAS. Prašom.
A.KUBILIUS. Mes pasirengę sudaryti…
PIRMININKAS. Formalizmas…
A.KUBILIUS. …kiek galima daugiau grupių, atsižvelgdami į Darbo partijos iniciatyvą, mes su R.Dagiu norėtume įsteigti grupes su Trinidado ir Tobago parlamentu, nes dar tokio nėra, man atrodo. (Balsai salėje) O šiaip jau…
PIRMININKAS. Atsiprašau, su kuriais rūmais Trinidado ir Tobago?
A.KUBILIUS. Su viduriniaisiais. (Balsai salėje, juokas) Kadangi labai daug iniciatyvų, mes nespėjame visur užsirašyti, todėl norime dar pasiūlyti savo – į Trinidado ir Tobago.
PIRMININKAS. Prašom.
A.KUBILIUS. Dėl ką tik priimto nutarimo. Gerbiamasis posėdžio pirmininke, jūs pats labai gerai suprantate, kad priėmėme nutarimą, kuris prieštarauja Seimo statutui – vienam iš svarbių Lietuvos Respublikos įstatymų. Ar Statutas turi problemų, ar neturi, čia yra kitas reikalas, kurį galima ilgai aiškintis.
Aš noriu priminti ir pacituoti tai, ką pasakė Teisės departamentas savo išvadoje, kad Seimo nario priesaikos aktas yra konstituciškai teisiškai reikšmingas, ir Seimo narys įsipareigoja būtų ištikimas Lietuvos Respublikai, gerbti ir vykdyti jos Konstituciją ir įstatymus. Mano retorinis klausimas, gerbiamasis posėdžio pirmininke. Kaip priimant šį nutarimą jūs gerbėte ir vykdėte Lietuvos Respublikos Seimo statutą, vieną iš Lietuvos Respublikos įstatymų?
PIRMININKAS. Gerbiamasis kolega, taip, kaip aš suprantu pradėjęs dirbti penktąją kadenciją, ko negalima pasakyti apie jus ir kitus. Taigi ačiū. Posėdis baigtas. Seniūnų sueiga – pirmadienį 8 valandą. Atsižvelgiant į kai kuriuos kitus laukiamus įvykius, Seniūnų sueigos darbotvarkė gali būti platesnė arba siauresnė, t.y. tradicinė darbotvarkė, dar kai kurie dalykai, o galbūt ir platesnė.
D.Mikutienė. Prašom.
D.MIKUTIENĖ. Gerbiamieji kolegos, aš norėčiau kreiptis į Sveikatos reikalų komiteto narius. Posėdis yra pirmadienį 10 valandą. Jūs šiandien 618 kabinete galite paimti posėdžio medžiagą.
PIRMININKAS. Aš norėčiau pasakyti, kad kol kas turi privaloma tvarka susirinkti trys komitetai, kuriems yra pavesta nagrinėti Prezidento grąžintą įstatymą, t.y. Sveikatos reikalų komitetas, Biudžeto ir finansų komitetas… (Balsai salėje) Atsiprašau, Sveikatos reikalų komitetas, Kaimo reikalų komitetas. Jie turi posėdžiauti anksčiau, o Biudžeto ir finansų komitetas – šiek tiek vėliau. Čia prašyčiau kolegas to neužmiršti. Komiteto nariai, matyt, žinomi. Jeigu reikia, būtų galima dar perskaityti. Ar nereikia? (Balsai salėje) Nereikia.
Ar A.Sysas norėjo žodį tarti? Prašom.
A.SYSAS. Gerbiamasis pirmininke, jūs paminėjote tiktai tris komitetus, ir daugelis parlamento naujų žmonių nežino, kaip dirbti pirmadienį, ar rinktis komitetams, ar ne. Tai jūs bent paskelbkite, kokiu laiku žmonės turi atvykti?
PIRMININKAS. Aš manau, kad reikia dirbti kaip visiems nuo 8 valandos. 10 valandą būtų galima susirinkti komitetų posėdžių salėje, nes gali būti naujienų. (Balsai salėje) 10 valandą.
J.Sabatauskas. Prašom.
J.SABATAUSKAS. Ačiū, pirmininke. Labai gaila, kad aš nespėjau paprašyti tol, kol buvo Seimo Pirmininkas. Aš turiu rankose teikimą dėl įsirašymo į Seimo Tarpparlamentinių ryšių grupę su Graikijos Respublika ir Kipro Respublika. Norėjau prašyti paskelbti pradžią.
PIRMININKAS. Jam įteiksime.
J.SABATAUSKAS. Ačiū.
PIRMININKAS. Įteiksime. Visus dokumentus įteiksime. Dar kas turi ką man įteikti? A.Stasiškis. Kolegos, paklausome. Taip smagiai šiandien padirbėjome, dar paklausom.
A.N.STASIŠKIS. Ačiū. Aš kviečiu Kaimo reikalų komitetą pirmadienį 10 valandą į pirmąjį posėdį. Kadangi esu komitete vyriausias, aš pirmininkauju. Tuo labiau kai Seimas parodė pavyzdį nesilaikyti įstatymo, tai, ko gero, ilgai pirmininkausiu ir griežtai.
PIRMININKAS. O, čia labai ačiū, būtent už tai, kad griežtai pirmininkaus. Ačiū gerbiamajam kolegai N.Stasiškiui už šį pranešimą. Čia įspėjimas naujiesiems Seimo nariams.
E.Zingeris irgi nori kai ką pasakyti. Prašom.
E.ZINGERIS. Norėčiau padėkoti visiems, kurie atėjo 13.30 val. į draugystės su Amerikos parlamentu grupės posėdį. Noriu pasakyti, kad tą protokolą perduosime Seimo Pirmininkui. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū. Ar kas nori dar kokį pareiškimą padaryti? Kolegė I.Mogenienė? Gaila. Ačiū. Posėdis baigtas.