LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
PAPILDOMO KOMITETO
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO IXP-3841
2004 m. spalio 18 d. Nr. 38
Vilnius
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados: Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada
Pastabų ir pasiūlymų turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. Derinant tarpusavyje Sveikatos draudimo įstatymo terminiją, teikiamo projekto 1 straipsnio dėstomojoje dalyje ir naujai dėstomo Sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 7 punkte vietoj žodžio “šalių” siūlome įrašyti žodį “valstybių”. |
Pritarti |
|
2. Teikiamo projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad Lietuvos studentai, įstoję mokytis į Europos Sąjungos aukštąsias mokyklas, negali gauti būtinosios medicinos pagalbos tiek kitose šalyse, tiek Lietuvoje. Norime pažymėti, kad Europos Sąjungos valstybės narės, analogiškai kaip ir Lietuvos valstybė, laikydamosios asmenų nediskriminavimo principo, privalo visus jų aukštųjų mokyklų studentus – savo ir kitų Europs Sąjungos valstybių piliečius, drausti taikant tokius pačius draudimo principus. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad Lietuvos piliečiai, studijuojantys Europos Sąjungos valstybių aukštosiose mokyklose, yra draudžiami tų valstybių lėšomis ir atitinkamai gauna nemokamą būtinąjį gydymą tose valstybėse. Vertinant teikiamajame projekte išdėstytą siūlymą apdraustaisiais privalomuoju sveikatos draudimu laikyti ir Lietuvos Respublikos piliečius, studijuojančius Europos Sąjungos valstybių aukštųjų mokyklų dieniniuose skyriuose, reikia pažymėti, kad tokia nuostata dalinai neatitinka privalomojo sveikatos draudimo esmės ir tikslo. Sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje išdėstyta principinė norma, nustatanti, kad privalomuoju sveikatos draudimu yra draudžiami Lietuvos Respublikos piliečiai ir kitų valstybių piliečiai bei asmenys be pilietybės, nuolat gyvenantys Lietuvos Respublikoje, taip pat laikinai Lietuvos Respublikoje gyvenantys (pabr. mūsų) kitų valstybių piliečiai bei asmenys be pilietybės, jeigu jie teisėtai dirba Lietuvos Respublikoje, bei nepilnamečiai jų šeimos nariai (toliau – draudžiamieji). Ši nuostata leidžia daryti išvadą, kad esminis kriterijus, lemiantis valstybės garantuojamą privalomąjį sveikatos draudimą, yra ne Lietuvos Respublikos pilietybė, o teisėtas nuolatinis ar laikinas buvimas Lietuvos teritorijoje. Išimtis iš šios bendros normos numatyta tik to pačio 6 straipsnio 2 dalyje, kurioje įtvirtinta, kad Lietuvos Respublikos piliečiai, nuolat ar laikinai gyvenantys šalyse, su kuriomis Lietuvos Respublika yra sudariusi tarpautines sutartis dėl privalomojo sveikatos draudimo, draudžiami privalomuoju sveikatos draudimu šių sutarčių nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstyta, manome, kad siūloma nuostata iš dalies nesiderina su Sveikatos draudimo įstatyme įtvirtintais privalomojo sveikatos draudimo principais. |
Pritarti |
|
Europos teisės departamento prie LR Teisingumo ministerijos išvada
Pastabų turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (IXP-3841), pažymime, kad Lietuvos Respublikos pilietybės reikalavimas tam, kad asmuo būtų apdraustas valstybės lėšomis privalomuoju sveikatos draudimu, galėtų sukelti netiesioginę Europos Sąjungos valstybių narių piliečių diskriminaciją. Taip pat šiuo atveju norėtume atkreipti Jūsų dėmesį į 2003 m. lapkričio 25 d. Tarybos direktyvą 2003/109/EB dėl trečiųjų valstybių piliečių, kurie yra ilgalaikiai gyventojai, statuso, kurios 11 straipsnis numato, jog valstybės narės taip pat gali suteikti vienodą traktavimą ir kitose srityse. Todėl manytume, jog būtų tikslinga papildyti projektu siūlomą nuostatą, greta Lietuvos Respublikos piliečių numatant ir nuolatinius Lietuvos Respublikos gyventojus (kurie apimtų tiek ES valstybių narių piliečius, tiek ir trečiųjų valstybių piliečius, nuolat gyvenančius Lietuvoje). |
Pritarti |
|
3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos: Siūlyti pagrindiniam Komitetui tobulinti Sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą IXP-3841 atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos išvadas.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirtas pranešėjas Valerijus Simulik.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nebuvo.
Komiteto pirmininkas Valerijus Simulik