LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAPILDOMO  KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO 34 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO  (IXP-3025)

 

2004 m. liepos 14 d. Nr.

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininko pavaduotojas R.Šukys, komiteto nariai – J.Sabatauskas, J.Razma, V.Popovas, V.Zabiela, E.Klumbys, J.Bernatonis, D.Barakauskas, G.Steponavičius, komiteto patarėjai – L.Zdanavičienė, D.Komparskienė, A.Kabišaitis, padėjėja A.Jankauskaitė.

            2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

 2.1. :LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada:

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant projektą juridinės technikos reikalavimų atžvilgiu ir pagal santykį su galiojančiais įstatymais, galima pateikti keletą pastabų:

1.       Projekte išdėstytinos tik šios nuorodos į oficialaus teisės aktų paskelbimo šaltinius: “Žin., 1992, Nr. 22-635; 2000, Nr. 59-1760”.

Komiteto nuomonė – pastabai pritarti.

2.       Pagal Gyvenamosios vietos deklaravimo įstatymo 7 straipsnio 5 punktą paprastai nelaikomi pakeitę deklaruotąją gyvenamąją vietą asmenys, atliekantys laisvės atėmimo bausmę. Tačiau pagal šio straipsnio 6 dalį šie asmenys turi deklaruoti gyvenamąją vietą tuo atveju, jeigu ją pakeičia arba nutrūksta jų ryšiai su ankstesne gyvenamąja vieta. Pagal Civilinio kodekso 2.12 straipsnį fizinio asmens nuolatinė gyvenamoji vieta yra toje valstybės teritorijos dalyje, kurioje jis nuolat ar daugiausiai gyvena, laikydamas tą teritorijos dalį savo asmeninių, socialinių ir ekonominių interesų buvimo vieta. Taigi asmenys, atliekantys ilgo termino laisvės atėmimo bausmę, nutraukę ryšius su šeima, netekę turto vietoje, kurioje jie nuolat gyveno prieš pateikdami į laisvės atėmimo įstaigą, ir laikydami bausmės atlikimo vietą savo asmeninių, socialinių ir ekonominių interesų buvimo vieta, turėtų deklaruoti šią vietą kaip jų naują nuolatinę gyvenamąją vietą (pavyzdžiui, asmenys, įkalinti iki gyvos galvos). Projekto nuostatos suteiktų teisę tokiems asmenims balsuoti ankstesnėje jų gyvenamojoje vietoje, bet ne paskutinėje nuolatinėje jų gyvenamojoje vietoje, kaip kitiems asmenims (Seimo rinkimų įstatymo 25-28 straipsniai). Todėl diskutuotinas projekto santykis su asmenų lygybės principu.

Komiteto nuomonė – pastabai pritarti.

3.       Be to, projektas nepagrįstai apribotų asmenų, atliekančių laisvė atėmimo bausmę, tačiau prieš tai neturėjusių nuolatinės gyvenamosios vietos, teisę balsuoti.

Komiteto nuomonė – pastabai pritarti.

4.       Antra vertus, pažymėtina, kad analogiškame projekte Nr. IXP-2972(2), kuris yra priimtas, vietoj formuluotės “rinkėjai, esantys bausmės atlikimo vietose” siūloma formuluotė “rinkėjai, esantys pataisos įstaigose, areštinėse ir kardomojo kalinimo vietose”.

Komiteto nuomonė – pastabai pritarti.

2.2. Europos teisės departamento prie LRV išvada:

Išnagrinėję pateiktą Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, pažymime, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatas, Seimo nariai renkami remiantis visuotine, lygia, tiesiogine rinkimų teise ir slaptu balsavimu, todėl neteisinga būtų teigti, kad vien dėl to, jog bausmės atlikimo vietose esantys asmenys gali būti jų prašymu įrašomi į rinkimų apylinkės, kurios teritorijoje yra bausmės atlikimo vieta, rinkėjų sąrašą, galima ženkliai įtakoti rinkimų rezultatus. Be to, teiginys, kad tokiu būdu gali būti įtakojami ir rinkimų rezultatai į Europos Parlamentą yra nepagrįstas, nes rinkimų į Europos Parlamentą tvarką, reglamentuos atskiras įstatymas, o ne Seimo rinkimų įstatymas. Taip pat pažymime, kad Europos žmogaus teisių konvencijos, kurią ratifikavo Lietuvos Respublikos Seimas l papildomojo protokolo 3 straipsnis, nustato, kad "Aukštosios susitariančios šalys įsipareigoja pagrįstais laiko terminais organizuoti laisvus rinkimus, slaptai balsuojant, sudarydamos tokias sąlygas, kurios garantuotų žmonių nuomonės išraiškos laisvę, renkant įstatymų leidybos institucijas". Reikėtų atkreipti dėmesį, kad asmenys, esantys bausmės atlikimo vietose, gali ir neturėti jokios nuolatinės gyvenamosios vietos iki patekimo į bausmės atlikimo vietą, nuostata, kurią projekte siekiama panaikinti, yra užtikrinama, kad tokie asmenys galėtų įgyvendinti savo teisę rinkti atstovus į Seimą. Pažymėtina, kad tokia tvarka yra numatyta, tam kad užtikrinti lygią ir visuotinę rinkimų teisę.

Komiteto nuomonė – pastabai pritarti.

            3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pateikti pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

            4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

6. Komiteto siūlomas sprendimas:

- siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į LR Teisės departamento bei Europos teisės departamento pastabas.

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu – už.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: R.Šukys.

            9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

           

 

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                                                R.Šukys