LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS REFORMOS ĮSTATYMO 15 STRAIPSNIO PAPILDYMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO

 

2004-07-02  Nr. IXP-3198(2)

Vilnius

 

            Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Įstatymo projektu siekiama apginti asmeninio ūkio žemės naudotojų, kurie dėl valstybės ar savivaldybės institucijų veikos (duomenų apie asmeninio ūkio žemės suteikimą ar naudojimąsi ja neišsaugojimo) neteko teisės pasinaudoti įstatymuose jiems suteiktomis teisėmis (pvz. privatizuoti jiems suteiktą asmeninio ūkio žemę), interesus. Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima pateikti šias pastabas:

1. Koncepcinė projekto nuostata, kuria siekiama įtvirtinti kokybiškai naują apskrities viršininko funkciją – juridinių reikšmę turinčių faktų, numatytų projekto 1 straipsnio, kuriuo keičiama galiojančio įstatymo 15 straipsnio 2 dalis, nustatymą, yra diskutuotina. Pirma, ji nėra suderinama su apskrities viršininko įgaliojimais žemėtvarkos ir žemės ūkio klausimais, įtvirtintais Apskrities valdymo įstatymo 10 straipsnyje. Antra, juridinę reikšmę turinčių faktų nustatymo funkcijos delegavimas apskrities viršininkui prieštarauja apskrities viršininko, kaip įstatymų vykdomosios valdžios institucijos paskirčiai bei kompetencijai, išplaukiančiai iš konstitucinio valdžių padalijimo principo.

2. Projekto nuostata, nustatanti apskrities viršininko teisės patvirtinti asmeninio ūkio žemės suteikimą ir fizinio asmens naudojamos asmeninio ūkio žemės plotą įgyvendinimo sąlygą – t.y. jei asmeninio ūkio žemės suteikimo dokumentai “buvo parengti nesilaikant teisės aktų nustatytos tvarkos” yra diskutuotina, kadangi nėra aiškus šios sąvokos turinys. Dėl to atveriamas kelias šios sąvokos skirtingam traktavimui praktikoje ir galimam piktnaudžiavimui.

3. Projekto 1 straipsnio, kuriuo keičiama galiojančio įstatymo 15 straipsnio 2 dalis, nuostata yra diskutuotina. Suteikiant teisinę apsaugą savininkų ir asmenų, norinčių susigrąžinti žemę natūra, interesams gali būti pažeidžiami teisėti lūkesčiai asmenų, nurodytų Žemės reformos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2-6 punktuose.

 

 

 

Teisės departamento vyresnioji patarėja                                                         Liucija Schulte-Ebbert

Teisės departamento vyresnysis patarėjas                                                       Gediminas Sagatys    

 

           

Sutinku:

Teisės departamento direktorius                                                                     Kęstutis Virketis