LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS REFORMOS ĮSTATYMO 15 STRAIPSNIO PAPILDYMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO
2004-07-02 Nr. IXP-3198(2)
Vilnius
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.
Įstatymo projektu siekiama apginti asmeninio ūkio žemės naudotojų, kurie dėl valstybės ar savivaldybės institucijų veikos (duomenų apie asmeninio ūkio žemės suteikimą ar naudojimąsi ja neišsaugojimo) neteko teisės pasinaudoti įstatymuose jiems suteiktomis teisėmis (pvz. privatizuoti jiems suteiktą asmeninio ūkio žemę), interesus. Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima pateikti šias pastabas:
1. Koncepcinė projekto nuostata, kuria siekiama įtvirtinti kokybiškai naują apskrities viršininko funkciją – juridinių reikšmę turinčių faktų, numatytų projekto 1 straipsnio, kuriuo keičiama galiojančio įstatymo 15 straipsnio 2 dalis, nustatymą, yra diskutuotina. Pirma, ji nėra suderinama su apskrities viršininko įgaliojimais žemėtvarkos ir žemės ūkio klausimais, įtvirtintais Apskrities valdymo įstatymo 10 straipsnyje. Antra, juridinę reikšmę turinčių faktų nustatymo funkcijos delegavimas apskrities viršininkui prieštarauja apskrities viršininko, kaip įstatymų vykdomosios valdžios institucijos paskirčiai bei kompetencijai, išplaukiančiai iš konstitucinio valdžių padalijimo principo.
2. Projekto nuostata, nustatanti apskrities viršininko teisės patvirtinti asmeninio ūkio žemės suteikimą ir fizinio asmens naudojamos asmeninio ūkio žemės plotą įgyvendinimo sąlygą – t.y. jei asmeninio ūkio žemės suteikimo dokumentai “buvo parengti nesilaikant teisės aktų nustatytos tvarkos” yra diskutuotina, kadangi nėra aiškus šios sąvokos turinys. Dėl to atveriamas kelias šios sąvokos skirtingam traktavimui praktikoje ir galimam piktnaudžiavimui.
3. Projekto 1 straipsnio, kuriuo keičiama galiojančio įstatymo 15 straipsnio 2 dalis, nuostata yra diskutuotina. Suteikiant teisinę apsaugą savininkų ir asmenų, norinčių susigrąžinti žemę natūra, interesams gali būti pažeidžiami teisėti lūkesčiai asmenų, nurodytų Žemės reformos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2-6 punktuose.
Teisės departamento vyresnioji patarėja Liucija Schulte-Ebbert
Teisės departamento vyresnysis patarėjas Gediminas Sagatys
Sutinku:
Teisės departamento direktorius Kęstutis Virketis