AIŠKINAMASIS RAŠTAS

dėl Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 43, 48, 49, 68, 102, 121, 157, 173, 178 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto

 

Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 43, 48, 49, 68, 102, 121, 157, 173, 178 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (toliau vadinama – įstatymo projektas) tikslas – pašalinti Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso spragas, kurios išryškėjo jį taikant, taip pat patikslinti ir papildyti kai kurias kodekso nuostatas ryšium su naujai atsiradusiomis aplinkybėmis.

Atsižvelgiant į tai, kad asmenų, kuriems pirmą kartą paskirtas laisvės atėmimas, rato yra sunku parinkti tam tikrų profesijų kvalifikuotų darbuotojų (elektrikų, statybininkų, stalių, santechnikų ir pan.), nes šios kategorijos asmenys būna labai jauno amžiaus, neturintys profesinio, o dažnai ir vidurinio išsilavinimo, dėl trumpų laisvės atėmimo bausmės terminų jų kaita yra labai didelė, jie nespėjami gerai apmokyti, siūloma BVK 68 straipsnio 1 dalyje numatyti, kad kardomojo kalinimo vietose, laisvės atėmimo vietos ligoninėje arba kalėjime atlikti ūkio darbus gali būti palikti ir ne pirmą kartą laisvės atėmimu nuteisti asmenys, kuriems bausmę nustatyta atlikti pataisos namuose.

BVK 102 straipsnio 2 dalis nustato, kad telefoninio pokalbio išlaidas apmoka pats nuteistasis. Projekte nustatoma galimybė nuteistiesiems leisti paskambinti telefonu naudojantis paslauga, kai išlaidas apmoka abonentas, kuriam skambinama („pokalbis kito sąskaita).

Kalėjimų departamentas neturi specialiai konvojavimui įrengtų transporto priemonių, be to, minėtus asmenis gali prireikti konvojuoti visuomeniniu transportu (pvz., keleivinio traukinio kupe), todėl siūloma nustatyti, kad su antrankiais nuteistieji galėtų būtų konvojuojami ne tik lėktuvais, bet ir kitomis specialiai neįrengtomis transporto priemonėmis.

BVK 157 straipsnio 3 dalis nenumato galimybės būti lygtinai paleistiems nuteistiesiems iš atvirų kolonijų, kurie nuteisti laisvės atėmimu ilgesniam kaip šešerių metų terminui. Dėl šios priežasties tikslinamos BVK 157 straipsnio 3 dalies nuostatos.

BVK 173 straipsnio 6 dalis nustato, kad laisvės atėmimo bausmę atliekantys atvirose kolonijose nuteistieji maistu, drabužiais, baltiniais ir avalyne apsirūpina patys. Šiems nuteistiesiems kiekvieną mėnesį iš atviros kolonijos lėšų išmokami vieno MGL dydžio maistpinigiai. Tačiau liko neaptartas klausimas, kaip organizuojamas atvirose kolonijose laikomų nuteistųjų, uždarytų į baudos izoliatorių, maitinimas. Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad tokių asmenų maitinimas organizuojamas BVK 173 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka, o maistpinigiai už baudos izoliatoriuje praleistą laiką šiems nuteistiesiems nemokami.

Teikiamu įstatymo projektu taip pat šalinami tarp Baudžiamojo kodekso (toliau vadinama – BK) 46 ir 48 straipsnių ir Bausmių vykdymo kodekso (toliau vadinama – BVK) 43, 48, 49 ir 178 straipsnių nuostatų esantys neatitikimai, susidarę po 2003 m. balandžio 10 d. minėtų BK straipsnių pakeitimo.

Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

Priėmus įstatymo projektą, kitų įstatymų keisti nereikės. Būtinus Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklių, patvirtintų teisingumo ministro 2003 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. 194, pakeitimus atliks Teisingumo ministerija.

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei Europos Sąjungos teisės nuostatoms.

Šio įstatymo projekto įgyvendinimui papildomų teisės aktų nereikės.

Priėmus įstatymo projektą, papildomų valstybės biudžeto lėšų jam įgyvendinti nereikės.

Reikšminiai žodžiai: pataisos įstaigos, nuteistieji.

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo narys