AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 20, 42, 63, 67, 68, 72, 75, 77, 82, 90, 91, 92, 93, 95, 97, 144, 150, 178, 182, 194, 195, 201, 204, 205, 210, 211, 212, 220, 221, 222, 223, 230, 236, 246, 263, 287 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO BEI KODEKSO PAPILDYMO 2281 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

Teikiamu Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 20, 42, 63, 67, 68, 72, 75, 77, 82, 90, 91, 92, 93, 95, 97, 144, 150, 178, 182, 194, 195, 201, 204, 205, 210, 211, 212, 220, 221, 222, 223, 230, 236, 246, 263, 287 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei kodekso papildymo 2281 straipsniu įstatymo projektu (toliau vadinama – Projektas) siekiama išspręsti per pirmuosius Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso taikymo metus išryškėjusias problemas, pataisyti pastebėtus netikslumus, reaguojama į kitų Lietuvos Respublikos įstatymų pasikeitimus, taip pat pateikiami pasiūlymai dėl baudžiamojo įstatymo tobulinimo.

Projektas parengtas atsižvelgiant į visus Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2003-2004 metais gautus pasiūlymus dėl baudžiamojo įstatymo tobulinimo. Šiuos pasiūlymus išanalizavo ir Projektą parengė iš Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo, Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos atstovų sudaryta darbo grupė.

Projekte, atsižvelgiant į tai, kad neteko galios Lietuvos Respublikos įmonių įstatymas, atsisakoma „įmonės“ sąvokos vartojimo, tikslinamos bausmių už kelias nusikalstamas veikas skyrimo taisyklės, tobulinamos Baudžiamojo kodekso 144, 194, 201, 204, 246, 287 ir kitų straipsnių dispozicijos. Projekte numatoma, kad kartu su bausme nuteistajam galės būti uždraudžiama tam tikrą terminą naudotis specialia teise (pvz., teise vairuoti automobilį), jei naudodamasis šia teise kaltininkas padarė nusikalstamą veiką.

Projekte nustatoma, kad bausmės vykdymo atidėjimas galės būti taikomas tik paskyrus terminuoto laisvės atėmimo bausmę. Baudžiamojo įstatymo taikymo praktikoje prieita prie išvados, kad atidedant trumpalaikių baudos ar arešto bausmių vykdymą nėra visiškai įgyvendinami šių bausmių tikslai, nėra greito ir efektyvaus kaltininko nubaudimo, dažnai be reikalo užtęsiamas baudžiamosios atsakomybės realizavimo terminas, faktiškai nutrūksta ryšys tarp kaltininko padarytos nusikalstamos veikos ir valstybės taikomos prievartos priemonių.

Projekte taip pat atsisakoma reikalavimo, kad nepilnamečiams už baudžiamojo nusižengimo padarymą visuomet skiriamos auklėjamojo poveikio priemonės. Šios priemonės ir toliau galės būti taikomos nuo baudžiamosios atsakomybės ar bausmės atleistiems nepilnamečiams, tačiau keleto baudžiamųjų nusižengimų ar nusikaltimų padarymo atveju teismas turėtų galimybę taikyti ir realią kriminalinę bausmę.

Projekte numatoma Baudžiamąjį kodeksą papildyti nauju 2281 straipsniu „Neteisėtas teisių į daiktą įregistravimas“. Tai speciali piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi norma, kuria siekiama užkirsti kelią įvairiems registratorių funkcijas atliekančių pareigūnų piktnaudžiavimams, susijusiems su nuosavybės ar kitokių teisių registravimu viešajame registre. Daiktinių teisių įregistravimas viešajame registre yra svarbus juridinis faktas, turintis esminę reikšmę teisėtiems daikto savininkams ar valdytojams, todėl baudžiamajame įstatyme tikslinga numatyti tiesioginį draudimą neteisėtai registruoti tokias teises, atsakomybės už šią veiką nesusiejant su atsiradusios žalos pobūdžiu ar dydžiu.

Projekte taip pat siūloma tobulinti BK 230 str. pateikiamą valstybės tarnautojui prilyginamo asmens sąvoką, ją susiejant ne su turimais viešojo administravimo įgaliojimais, o su paprastais administraciniais įgaliojimais arba teise veikti įmonės, įstaigos ar organizacijos vardu. Tokiu būdu Baudžiamojo kodekso XXXIII skyriaus nuostatos galės būti taikomos kiek platesniam subjektų ratui, tuo kriminalizuojant kyšininkavimą, piktnaudžiavimą bei kitas korupcinio pobūdžio veikas ir privačiame sektoriuje.

Neigiamų priimto įstatymo pasekmių nenumatoma.

Priėmus įstatymą, kitų teisės aktų keisti nereikės.

Įstatymo įgyvendinimas neturėtų pareikalauti papildomų valstybės biudžeto lėšų.

Įstatymo projektas atitinka Europos Sąjungos teisės ir Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos reikalavimus.

Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai: baudžiamasis kodeksas, nusikalstama veika, nusikaltimas, baudžiamasis nusižengimas, bausmė.

 

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo narys