LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADOS PROJEKTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAŠTO ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (IXP-3236)

 

2004 m. kovo 17 d. Nr. 13

Vilnius


 

1.          Klausymai dėl įstatymo projekto įvyko 2004 m. kovo 3 ir 10 d.

2.          Klausymuose dalyvavo: išvadų rengėjai Jūratė Juozaitienė, Algirdas Saudargas, Komiteto Pirmininko pavaduotojas Gintautas Babravičius.

Kviestiniai asmenys: Linas Bakutis, Alfredas Basevičius, Birutė Jagminienė, Audrius Kirklys, Kristina Mažeikaitė, Anatolijus Mitrofanovas, Eugenijus Norkūnas, Vidas Ramanavičius, Remigijus Šimašius, Arūnas Venckevičius, Saulius Truncė, Henrika Valiuvienė, Vigatas Vėbra, Lina Žiliukaitė.

3.          Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvados rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

                Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima būtų pateikti kai kurių pastabų ir pasiūlymų:

1.       Projektu keičiamas įstatymas vadinasi Pašto įstatymas, kurio 1 straipsnyje numatyta, kad šis Įstatymas nustato “pašto bei pasiuntinių veiklos” teisinius pagrindus, <…> “pašto veiklos” reguliavimo institucijas, projekto tekste taip pat vartojamos “pašto”, “pašto veiklos”, “pasiuntinių”, “pasiuntinių veiklos” sąvokos, tačiau projekte jos nėra atskleistos, todėl lieka neaiškus jų turinys bei santykis su projekte reglamentuojamomis “pašto paslaugų”, “pasiuntinių paslaugų” sąvokomis.

2.        Projekto 2 straipsnio 11 dalyje kaip pašto mokos ženklai nurodomi ir “specialūs patvirtinti mokėjimo spaudai”, tačiau lieka neaišku kokie subjektai ir kokiu būdu tokius spaudus turi patvirtinti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.       Projekto 2 straipsnio 15 dalyje žodžiai “turintys arba neturintys komercinės vertės” išbrauktini kaip pertekliniai, nes jais apibrėžiami požymiai apima be išimties visus daiktus.

4.       Projekto 3 straipsnio 4 dalies 15 punkte nustatoma, kad Ryšių reguliavimo tarnyba teikia turimą informaciją kitoms valstybės ar savivaldybių institucijoms pagal jų prašymus. Kadangi tvarkoma informacija yra įvairaus pobūdžio, tame tarpe ir susijusi su asmens duomenimis, siūlytume tikslinti, kokia būtent informacija, kokia apimtimi ir kokiu tikslu gali būti teikiama.

5.       Siūlytume keisti projekto 3 straipsnio 5 dalies ir šios dalies 3 punkto bei 5 straipsnio 1 dalies ir šios dalies 7 punkto loginę konstrukciją, nes siūlomoje projekto redakcijoje nurodoma “teisė … turėti kitas teises”.

6.       Projekto 5 straipsnio 2 dalyje siūlome santrumpa “pan.” rašyti pilnu žodžiu, nes pagal Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimus žodžių santrumpos įstatymo tekste neleidžiamos.

7.       Siūlytume iš esmės tikslinti projekto 5 straipsnio 3 dalį – nėra aišku, kokie asmenys turimi omenyje, ką apima “tinkamo bendradarbiavimo” sąvoka, kokių ir kieno reikalavimų nevykdymas turimas omenyje ir kam taikomos nurodytos sankcijos.

8.       Projektu keičiamo įstatymo 6 straipsnio pavadinime įvardijama teisė verstis pašto veikla. Manytume, kad straipsnio pavadinimą reikėtų patikslinti, kadangi šis straipsnis reglamentuoja ir teisę verstis pasiuntinių veikla.

9.       Projekto 6 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad asmenys apie vertimąsi pasiuntinių veikla nustatyta tvarka ir sąlygomis praneša Ryšių reguliavimo tarnybai, tačiau nėra nurodoma, kas nustato tą tvarką ir sąlygas.

10.    Projekto 6 straipsnio 2 dalies antrajame sakinyje vartojama konstrukcija “pranešimas atitinka bendrąsias … sąlygas”, tačiau manytume, kad sąlygas turėtų atitikti ne pranešimas, o jo turinys.

11.    Projekto 6 straipsnio 4 dalyje nurodoma, kad terminas, per kurį asmuo turi pradėti veiklą, yra skaičiuojamas nuo leidimo įsigaliojimo dienos, tačiau projekte reglamentuojamas tik leidimo išdavimas, o ne įsigaliojimas.

12.    Svarstytina, ar projektu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalies nuostatoje, kad prieš nutraukdami pašto ir (ar) pasiuntinių veiklą asmenys privalo apie tai pranešti Ryšių reguliavimo tarnybai, įstatymiškai nereikėtų nustatyti termino prieš kiek laiko asmuo turėtų pranešti Ryšių reguliavimo tarnybai apie minėtos veiklos nutraukimą.

 

 

 

13.    Nėra aišku, kokie reglamentai turimi omenyje projekto 7 straipsnio 1 dalyje.

 

 

 

 

 

14.    Siūlytume tikslinti projekto 7 straipsnio 5 punktą detalizuojant pašto siuntų vežimo apimtį, nes pateikiama redakcija suteikia teisę vykti be eilės bet kokį krovinį vežančiam automobiliui, jeigu jis veža nors vieną pašto siuntą. Taip būtų išvengta galimų piktnaudžiavimų šia įstatymo nuostata.

15.    Siūlytume tikslinti projekto 7 straipsnio 10 dalį, nes joje nurodoma sąlyga, kad gavėjas ar siuntėjas “buvo raštu perspėtas”, nors kalbama apie gavėją ar siuntėją, kuris nurodytu adresu negyvena.

16.    Nėra aišku, kokia bendrija turima omenyje projekto 8 straipsnio 3 dalies 10 punkte.

17.    Projekto 8 straipsnio 7 dalyje siūlytume nurodyti, kad išimtinai valstybės įmonei Lietuvos paštui taikoma tik to paties straipsnio 4 dalies 1 punkto nuostata dėl Lietuvos valstybės herbo antspaude, nes pateikiama nuostata gali būti suprantama kaip draudimas bet kuriam universaliųjų pašto paslaugų teikėjui, išskyrus nurodytą įmonę, turėti antspaudą.

18.    Projekto 10 straipsnio 4 dalyje siūlytume nurodyti, kieno įgalioti asmenys turimi omenyje.

19.    Projektu keičiamo įstatymo 13 straipsnis turėtų būti Pašto įstatymo pakeitimo įstatymo sudėtine dalimi ir pažymėtas 2 straipsniu (šio įstatymo 2 straipsnis atitinkamai turėtų būti pernumeruotas 3 straipsniu).

Be to, atsižvelgiant į tai, kad projekto 2 straipsnyje numatyta įstatymo įsigaliojimo data yra 2004 m. gegužės 1 d., o 13 straipsnio nuostatos turėtų įsigalioti nuo Įstatymo paskelbimo “Valstybės žiniose”, siūlytume patikslinti nuostatą dėl Įstatymo įsigaliojimo datos, numatant išimtį dėl baigiamųjų nuostatų.

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

Atsižvelgti

 

 

 

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

Atsižvelgti

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

 

Pritarti

 

 

Atsižvelgti

 

Atsižvelgti

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto patobulinto Įstatymo projekto 3 str. 2 d. 7 p. nurodyta, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija tvirtina pašto mokos ženklų išleidimo, išėmimo iš apyvartos bei apskaitos taisykles, o „specialūs mokėjimo spaudai“ įeina į pašto mokos ženklų sąvoką.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nustatinėti konkretų terminą nėra pasminga, nes tai įpareigotų veiklą nutraukti nusprendusį paslaugų teikėją dar tam tikrą laiką toliau teikti paslaugas, o tai tik apsunkintų jo padėtį.

Reglamentai yra aiškiai nurodyti:

1.                    Pašto korespondencijos reglamentas,

2. Pašto siuntinių reglamentas.

 

4.          Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvados rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Lietuvos laisvos rinkos institutas

Lietuvos laisvos rinkos instituto parengta ekspertizė dėl Lietuvos Respublikos pašto įstatymo projekto bei alternatyvus Lietuvos Respublikos pašto įstatymo projektas (2003-03-08 lydraščio Nr. 36-7)

Atsižvelgti tobulinant Pašto įstatymo projekto 2.9, 2.13, 2.25, 4, 7.1, 7.9, 9 straipsnių formuluotes

 

 

5.          Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvados rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Valstybinė įmonė “Lietuvos paštas”

1. Projekto 2 straipsnio 2 dalis derintina su 22 dalimi, todėl siūlytume projekto 2 straipsnio 2 dalyje prieš žodį „pristatymą“ įrašyti žodį „siuntų“.

2. Projekto 2 straipsnio 4 dalis derintina su projekto 12 straipsniu, kuris nustato pašto ir pasiuntinių paslaugų teikėjų atsakomybę ir žalos atlyginimą dingimo, o ne vagystės atvejais, todėl siūlytume projekto 2 straipsnio 4 dalyje išbraukti žodį „vagystės“. Siūlytume vietoje žodžio „deklaruota“ įrašyti žodį „įvertintoji“, nes projekto 12 straipsnyje naudojamas žodis „įvertintoji“. Siuntėjas siuntą įvertina, o ne deklaruoja.

3. Projekto 2 straipsnį siūlytume papildyti sąvoka „korespondencijos siunta“, išdėstant ją taip:

„6. Korespondencijos siunta – tai siunta, kurioje yra rašytinis pranešimas, užrašytas ant bet kokios fizinės medžiagos, siųstinas ir pristatytinas ant siuntos ar pakuotės siuntėjo nurodytu adresu. Knygos, katalogai, laikraščiai ir periodiniai leidiniai nėra laikomi korespondencijos siuntomis“.

Papildžius projektą šia nauja sąvoka, atitinkamai keisis 2 straipsnio dalių numeracija.

Taip pat siūlytume pakeisti sąvoką „Pašto korespondencijos siunta“, išdėstant ją taip:

11. Pašto korespondencijos siunta – tai siunta, kurioje yra rašytinis pranešimas,  knygos, katalogai, laikraščiai, periodiniai leidiniai, smulkūs daiktai, siųstini ir pristatytini ant siuntos ar pakuotės siuntėjo nurodytu adresu“.

Šių papildymų bei pakeitimų dėka projektas atitiktų Pasaulinės pašto konvencijos, kuri pateikta ratifikavimui, bei Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 97/67/EB nuostatas. Pasaulinės pašto konvencijos reglamentuose naudojama sąvoka „pašto korespondencijos siunta“, Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje – sąvoka „korespondencijos siunta“.

4. Siūlytume projekto 3 straipsnio 2 dalies 7 punkte vietoje žodžio „tvirtina“ įrašyti žodį „nustato“, vietoje žodžio „taisykles“ – žodį „tvarką“.

5. Siūlytume projekto 7 straipsnio 1 dalyje išbraukti žodį „Tarptautinio“, nes Pasaulinėje pašto konvencijoje ir jos reglamentuose nustatytos pašto siuntų rūšys ir matmenys taikomi ir pašto siuntoms, siunčiamoms šalyje.

6. Atsižvelgiant į tai, kad galutiniai atsiskaitymai vykdomi ne tik su Europos Bendrijos narėmis, bet ir su kitomis Pasaulinės pašto sąjungos narėmis ir ne visada sudaromos sutartys, nes šiuos atsiskaitymus reglamentuoja Pasaulinė pašto konvencija, siūlytume projekto 8 straipsnio 3 dalies 10 punkte vietoje žodžių „pasirašant sutartis dėl“ įrašyti žodį „vykdant“, išbraukti žodį „Bendrijoje“ ir šį punktą išdėstyti taip:

                „10. vykdant tarpvalstybinius galutinius atsiskaitymus už tarptautinio pašto paslaugas laikytis tokių principų: galutinių atsiskaitymų dydžio nustatymo atsižvelgiant į gaunamo tarptautinio pašto apdorojimo ir pristatymo sąnaudas, atsiskaitymų susiejimo su paslaugų kokybe, galutinių atsiskaitymų skaidrumo ir nediskriminavimo“.

7. Atsižvelgiant į tai, kad į rezervuotąsias pašto paslaugas įeina korespondencijos siuntų surinkimas, paskirstymas, vežimas, pristatymas bei įteikimas, projekto 9 straipsnio 1 sakinyje siūlytume po žodžio „vidaus“ išbraukti žodį „pašto“, po žodžio „išsiunčiamų“ išbraukti žodžius „tarptautinio pašto“ , o jų vietoje įrašyti žodį „tarptautinių“.

Pritarti

 

Pritarti

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

6.          Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

 

7.          Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvados rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

Iš esmės projektui pritarti, siūlant pagrindiniam komitetui tobulinti pagal Seimo Teisės departamento išvadą.

Pritarti

 

2.

Ekonomikos komitetas

1) iš esmės įstatymo projektui pritarti;

2) pasiūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Teisės departamento išvadą ir įvertinant kitų juridinių asmenų  pateiktus pasiūlymus.

Pritarti

 


 

 

8.          Komiteto narių – komiteto išvados rengėjų komitetui siūlomas sprendimas: pritarti komiteto patobulintam projektui


 

 

Priedai:

Išvados rengėjų komitetui siūlomas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 


 

 

Komiteto nariai - komiteto išvadų rengėjai

 

Jūratė Juozaitienė


 

 

 

 

 

Algirdas Saudargas