AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL LIETUVOS Respublikos ATSISKAITYMŲ BAIGTINUMO MOKĖJIMO IR VERTYBINIŲ POPIERIŲ ATSISKAITYMO SISTEMOSE ĮSTATYMO 2 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

Lietuvos Respublikos atsiskaitymų baigtinumo mokėjimo ir vertybinių popierių atsiskaitymo sistemose įstatymo 2 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – įstatymo projektas) tikslas – suderinti Lietuvos Respublikos atsiskaitymų baigtinumo mokėjimo ir vertybinių popierių atsiskaitymo sistemose įstatymą su Lietuvos Respublikos finansinio užtikrinimo susitarimų įstatymo projektu.

Finansinio užtikrinimo susitarimų įstatymo projekte naudojama sąvoka „finansinis užstatas“ yra glaudžiai susijusi su Atsiskaitymų baigtinumo mokėjimo ir vertybinių popierių atsiskaitymo sistemose įstatyme naudojama sąvoka „įkaitas“. Tais atvejais, kai įkeičiami pinigai ar finansinės priemonės, įkaitas suprantamas kaip finansinis užstatas ir įkaitui turi būti taikomos Finansinio užtikrinimo susitarimų įstatymo nuostatos. Siekiant nustatyti minėtų sąvokų santykį ir išvengti kolizijų, siūloma patikslinti Atsiskaitymų baigtinumo mokėjimo ir vertybinių popierių atsiskaitymo sistemose įstatymo 2 straipsnio 7 dalį.

Pagal Atsiskaitymų baigtinumo mokėjimo ir vertybinių popierių atsiskaitymo sistemose įstatymo 9 straipsnį, jei sistemos dalyvis arba Lietuvos banko, valstybių narių centrinių bankų ir Europos centrinio banko sandorio šalis laiku neįvykdo įkaitu užtikrintos prievolės, kitas sistemos dalyvis arba minėti bankai raštu įspėję skolininką turi teisę perimti įkaitą ir jį realizuoti sutartyje numatytu būdu.

Stabiliam ir sklandžiam finansinio užtikrinimo susitarimų vykdymui užtikrinti labai svarbu, kad tuo atveju, kai nevykdomi įsipareigojimai ar įvyksta kitas tarp šalių aptartas įvykis, finansinio užtikrinimo susitarimo šalys galėtų operatyviai perimti finansinį užstatą pinigais ir finansinėmis priemonėmis ir jį realizuoti. Todėl, atsižvelgiant į Europos Parlamento ir Tarybos 2002 m. birželio 6 d. direktyvos 2002/47/EB dėl finansinio užtikrinimo susitarimų nuostatas, Finansinio užtikrinimo susitarimų įstatymo projekte numatyta, kad negali būti keliamas reikalavimas dėl išankstinio pranešimo apie ketinimą realizuoti pateikimo, jei šalys nesusitarė kitaip.

Atsižvelgiant į tai, siūloma patikslinti Atsiskaitymų baigtinumo mokėjimo ir vertybinių popierių atsiskaitymo sistemose įstatymo 9 straipsnį.

Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių neprognozuojama. Jo įgyvendinimui lėšų iš nacionalinio biudžeto nereikės.

Įstatymo projektą parengė Finansų ministro 2003 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 1K-151 sudaryta darbo grupė Lietuvos Respublikos finansinio įkeitimo priemonių įstatymo projektui parengti. Įstatymo projekto rengimą koordinavo Finansų ministerija.

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: finansinio užtikrinimo susitarimas.

 

 

 

 

Ministrė                                                                         Dalia Grybauskaitė