Aiškinamasis raštas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS AUKŠTOJO MOKSLO ĮSTATYMO 13, 16, 17, 32, 47 ir 67 STRAIPSNIŲ IR MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO 38 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTUI

 

Lietuvos Respublikos aukštojo mokslo įstatymo 13, 16, 17, 32, 47 ir 67 straipsnių ir Mokslo ir studijų įstatymo 38 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu siūloma:

1. Redakciniu požiūriu pakeisti Aukštojo mokslo įstatymo 13, 16 ir 17 straipsnius (pakeisti žodžius „licencija steigti nevalstybinę aukštąją mokyklą“ žodžiais „leidimas vykdyti studijas“), kadangi įsigaliojus Aukštojo mokslo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymui Nr. IX-1526 šių straipsnių nuostatos neatitinka to paties įstatymo 13 ir 15 straipsnio nuostatų.

Papildant Įstatymo 16 straipsnio 4 dalį ir 17 straipsnį, kartu paliekama ir ankstesnė sąvoka “licencija”, kadangi šie straipsniai reglamentuoja išduoto leidimo ar licencijos panaikinimą. Šiuo metu veikiančios nevalstybinės aukštosios mokyklos yra gavusios licencijas, vadovaujantis Aukštojo mokslo įstatymo redakcija, galiojusia iki Aukštojo mokslo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo Nr.IX-1526 įsigaliojimo. Remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. rugsėjo 9 d. Nutarimo Nr.1153 “Dėl aukštųjų mokyklų steigimo ir leidimų vykdyti studijas išdavimo tvarkos patvirtinimo” (Žin. 2003, Nr.87-3944) 2 punktu nevalstybinių aukštųjų mokyklų, įsigijusių licencijas vykdyti studijas vadovaujantis Nevalstybinių aukštųjų mokyklų veiklos licencijavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. rugpjūčio 30 d. Nutarimu Nr.999 (Žin. 2000, Nr. 73 2253; 2003, Nr.19-824), veiklos priežiūra vykdoma laikantis Aukštųjų mokyklų steigimo leidimų vykdyti studijas išdavimo tvarkos VI skyriuje nustatytos tvarkos. Šioje tvarkoje yra nuostatyti ir licencijos panaikinimo atvejai.

2. Papildant Aukštojo mokslo įstatymo 47 straipsnį, patikslinti priėmimo į valstybines aukštąsias mokyklas tvarką. Tai reikalinga tam, kad asmuo įstotų tik į vieną valstybės finansuojamą aukštojoje mokykloje. Kol nėra vieningos studentų duomenų bazės, bendras studentų priėmimas yra vienintelis informacijos šaltinis apie asmenų, pateikusių prašymus į kelias aukštąsias mokyklas, priėmimą studijuoti valstybės lėšomis. Pagal Aukštojo mokslo įstatymo 61 str. 1 d. 2 p. asmenys, vienu metu studijuojantys pagal dvi arba daugiau studijų programas valstybės finansuojamose vietose, turi mokėti už studijas antroje ir kitose studijų programose. Atsižvelgiant į tai 67 straipsnis yra papildomas 8 dalimi, nurodant, kad ne vėliau kaip po trejų metų nuo aukštosios mokyklos veiklos teigiamo įvertinimo, atlikto Studijų kokybės vertinimo centro, aukštoji mokykla privalo dalyvauti bendrame studentų priėmime.

            Bendras studentų priėmimas yra būtinas dar ir dėl, kad stojantis asmuo galėtų vienu metu, už tą patį užmokestį, dalyvauti konkurse į skirtingas aukštųjų mokyklų studijų programas, kadangi priešingu atveju šis asmuo turėtų kreiptis su stojimo prašymu į daugelį aukštųjų mokyklų, visur sumokėdamas dokumentų padavimo mokestį, ir sugaišdamas daug laiko tiek dokumentų padavimui, tiek rezultatų sužinojimui. 

3. Pakeisti Mokslo ir studijų įstatymo 38 straipsnio 3 dalį, bei Aukštojo mokslo įstatymo 32 straipsnį, Finansų ministerijos pasiūlymu patikslinant išmokų profesoriams emeritams mokėjimo tvarką. Mokslo ir studijų įstatymo 38 straipsnio 2 dalis keičiama atsižvelgiant į tai, kad įsigaliojus Aukštojo mokslo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymui Nr. IX-1526 buvo pakeistas Aukštojo mokslo įstatymo 54 straipsnis, kuris iki tol reglamentavo sutarties tarp aukštosios mokyklos ir Švietimo ir mokslo ministerijos sudarymą.

Priėmus šį įstatymo projektą bus pašalinti prieštaravimai Aukštojo mokslo įstatymo atskirų straipsnių bei Aukštojo mokslo įstatymo ir Mokslo ir studijų įstatymo, taip pat bus aiškiau reglamentuotas studentų priėmimas į pagrindines ir vientisąsias studijas. Visos aukštosios mokyklos turės dalyvauti bendrajame priėmime į pagrindines ir vientisąsias studijas.

Neigiamų pasekmių priėmus įstatymo projektą nenumatoma.

Priėmus įstatymo projektą kitų galiojančių teisės aktų keisti nereikės.

Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.

Įstatymui įgyvendinti aukštosios mokyklos ir valstybės mokslo institutai turės parengti išmokų profesoriams emeritams mokėjimo tvarkos.

Atsižvelgiant į tai, kad išmokos profesoriams emeritams bus mokamos iš bendrųjų aukštosioms mokykloms skiriamų valstybės biudžeto lėšų, papildomų valstybės biudžeto lėšų įstatymo įgyvendinimui nereikės.

Įstatymo projektas yra suderintas su Finansų, Teisingumo, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijomis, Europos teisės departamentu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. Universitetų rektorių konferencija bei Kolegijų direktorių konferencija prieštaravo bendram studentų priėmimui, tačiau į jų pastabas buvo atsižvelgta iš dalies sudarant galimybę įsijungti į bendrą studentų priėmimą ne vėliau kaip po trejų metų nuo aukštosios mokyklos veiklos teigiamo įvertinimo.

Įstatymo projektą parengė Švietimo ir mokslo ministerijos Teisės skyriaus vyr. specialistė Jelena Voitkun (tel. 2666 34 40). Įstatymo projekto iniciatorė- Švietimo ir mokslo ministerija.

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą- leidimas vykdyti studijas, profesorius emeritas.

           

 

Ministras                                                                                             Algirdas Monkevičius