LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADA

DĖL TRANSPORTO VEIKLOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO

 ĮSTATYMO PROJEKTO (IXP-2132)

 

2003 m. lapkričo 17 d. Nr. 49

Vilnius


 

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Petras Papovas, komiteto pirmininkas; Klemensas Rimšelis, pirmininko pavaduotojas; Algimantas Valentinas Indriūnas, Alfonsas Pulokas, Alvydas Ramanauskas, Algis Rimas, Valdemar Tomaševski; Kviestieji asmenys: Vida Ablingienė, Lietuvos Savivaldybių asociacija, patarėja; Rasa Budbergytė, Vidaus reikalų ministerija, sekretorė; Zigmantas Kazakevičius, Vidaus reikalų viceministras; Pranas Žukauskas, Seimo Teisės departamentas, vyresnysis

2.      Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

3.      Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija

Lietuvos savivaldybių asociacija išnagrinėjo Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindu įstatymo 6 straipsnio pakeitimo ir papildymo projektą IXP-2132.

            Abejojame dėl būtinumo tikslinti Transporto veiklos pagrindų įstatymą. Manome, kad pačios savivaldybės turėtų spręsti kaip joms elgtis su savo turtu. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad yra savivaldybių, kurioms autobusų stotys nuosavybės teise nepriklauso.

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

Savivaldybės Taryba, remdamasi įstatymais įgyvendina savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto savininko funkcijas, ypač privatizuojant.

4.      Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Europos teisės departamentas prie LR Vyriausybės

Įstatymo projekte nustatoma: autobusų stotys priklauso savivaldybių institucijoms. Europos Bendrijos steigimo sutarties 295 straipsnis nustato: ši Sutartis jokiu būdu nepažeidžia valstybių narių normų, reguliuojančių nuosavybės sistemą. Tokiu būdu, nuostata, numatanti, kad privatizuojant autobusų parkus, autobusų stotys neprivatizuojamos, neprieštarauja Europos Sąjungos teisei. Tačiau tik įstatymo projekto aiškinamajame rašte minimas privatizavimas. Iš pačiame įstatymo projekte suformuluotos nuostatos tai nėra aišku ir iš jos seka, kad juridinis asmuo nuosavybės teise turėti autobuso stoties negalės, t. y., pavyzdžiui, negalės savo reikmėms (vykdydamas vežėjo veiklą) pasistatyti autobusų stoties. Todėl įstatymo projektą reiktų tikslinti, nurodant, kad esamos autobusų stotys (privatizuojamų autobusų parkų autobusų stotys) priklauso savivaldybių institucijoms. Draudimas, vadovaujantis ekonominiais motyvais, steigti kitiems asmenims autobusų stotis (kas seka iš įstatymo projekto), trukdytų steigimosi teisės įgyvendinimui ir tai prieštarautų Europos Sąjungos teisei.

Pritarti

 

2.

Teisės departamento išvada

            Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir jo santykį su galiojančiais įstatymais bei kitais teisės galima pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:

1. Teikiamame įstatymo projekte būtina nurodyti įstatymo priėmimo datą ir numerį, įstatymo priėmimo vietą, keičiamo įstatymo pirminį  ir išdėstymo nauja redakcija šaltinius (Žin.,1991, Nr.30-804; 2002, Nr. 29-1034). Be to, projekte turėtų būti nurodyta įstatymą pasirašančiojo asmens pareigos, vardas ir pavardė.

2. Atkreiptinas dėmesys, jog įstatymų straipsniai numeruojami, numeraciją  pradedant nuo pirmojo straipsnio.  Be to įstatymo straipsnio pavadinime turi būti nurodyta daromų pakeitimų esmė, o ne keičiamo įstatymo straipsnio pavadinimas, todėl teikiamame įstatymo projekte 1 straipsnio pavadinimą paryškintomis raidėmis reiktų įrašyti taip: “1 straipsnis. 6 straipsnio papildymas 3 dalimi”. Atitinkamai reiktų išdėstyti šiame straipsnyje dėstomus pakeitimus, juos formuluojant taip: “1. Papildyti 6 straipsnį nauja 3 dalimi:” bei “2. Buvusias 6 straipsnio 3 ir 4 dalis atitinkamai laikyti 4 ir 5 dalimis”.

3. Pagal aukščiau pateiktas pastabas atitinkamai turėtų būti pataisytas ir teikiamo įstatymo projekto lyginamasis variantas. Be to, atkreiptinas dėmesys, jog teikiamo įstatymo projekto aiškinamasis raštas neatitinka Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalyje numatytų reikalavimų.

            4. Vertinant teikiamą įstatymo projektą iš esmės, atkreiptinas dėmesys, jog tam tikras turtas, šiuo atveju – autobusų stotys, pagal Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymą gali priklausyti tik savivaldybėms, o ne savivaldybių institucijoms.

Sistemiškai analizuojant Transporto veiklos pagrindų įstatymo nuostatas, kelia abejonių siūlomo papildymo proporcingumas ir pagrįstumas. Įstatymas nustato, kad valstybei nuosavybės teise priklauso išimtinai tarptautinių oro uostų bei valstybinių jūrų uostų infrastruktūra. Transporto objektų, išimtinai galinčių priklausyti tik savivaldybėms galiojančioje įstatymo redakcijoje apskritai nėra numatyta, todėl, numačius išimtinę savivaldybių nuosavybę tik automobilių kelių transporto infrastruktūros elementams – autobusų stotims, liktų neaišku, kodėl iš analogiškų transporto infrastruktūros objektų lieka išskiriama viešojo naudojimo geležinkelių infrastruktūros dalis – geležinkelio stotys, kurių atžvilgiu nebus numatyta išimtinė valstybės ar savivaldybių nuosavybė. 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.      Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Ekonomikos komitetas

Atsižvelgiant į tai, kad:

 - Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymas nustato, kad savivaldybėms suteikta teisė savarankiškai  spręsti apie savivaldybėms nuosavybės teise priklausančio turto privatizavimą (privatizavimo apimtis, sąlygas, būdus ir pan.);

- Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymas nustato, kad savivaldybių turtą valdo, naudoja ir disponuoja juo savivaldybių institucijos;

įstatymo projektą atmesti, kadangi tokiu būdu būtų pažeistos savivaldybių teisės savarankiškai disponuoti joms nuosavybės teise priklausančiu turtu.

Nepritarti

 

 

 

 

 

Savivaldybės Taryba, remdamasi įstatymais įgyvendina savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto savininko funkcijas, ypač privatizuojant.


 

 

6.      Komiteto sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai


 

7.      Priimto sprendimo argumentai:

8.      Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu “ už“.


 

9.      Komiteto paskirtas pranešėjas: A.Ramanauskas


 

10.  Komiteto narių atskiroji nuomonė:

            Priedai: Komiteto siūlomas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas

 

Petras Papovas