LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PETICIJŲ ĮSTATYMO 2 IR 9 STRAIPSNIŲ PAPILDYMO
2003m. birželio 4d. Nr. 21
Vilnius
1.Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Gediminas Dalinkevičius; Komiteto nariai - Algimantas Salamakinas, Antanas Napoleonas Stasiškis, Jurgis Utovka, Vladas Žalnerauskas; Komiteto vyresnioji patarėja Jolanta Savickienė; Komiteto padėjėjos Eglė Gibavičiūtė, Jūratė Mikulskienė; kviestieji asmenys: Peticijų komisijos vyr. patarėja Janina Šniaukštienė.
2.Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
1)Teisės departamento išvada (2003-02-10):
Teikiamas įstatymo projektas iš esmės atitinka juridinės technikos reikalavimus.
2)Europos teisės departamento išvada (2003-02-20):
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo Kanceliarijos pateiktą Lietuvos Respublikos peticijų įstatymo 2 ir 9 straipsnių papildymo įstatymo projektą Nr. IXP-2284 ir vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. birželio 30 d. nutarimu Nr. 813 patvirtintų Europos teisės departamento nuostatų 6.2 ir 15 punktais, pažymime, kad minėtas įstatymo projektas neprieštarauja Europos Sąjungos teisės reikalavimams.
Pastabų ir pasiūlymų dėl šio teisės akto neturime.
3)Teisės ir teisėtvarkos komiteto patarėjos L.Zdanavičienės pastabos:
1. Atkreiptinas dėmesys, jog Peticijų įstatymas reglamentuoja ne tik Seimo Peticijų komisijos, bet visų, t.y. Seimo, Vyriausybės bei Savivaldybių Peticijų komisijų darbo tvarką ir piliečių kreipimųsi su siūlymais ir reikalavimais į visas paminėtas institucijas pripažinimo peticija tvarką. Pateiktos pataisos bus taikytinos tik tuo atveju, jei Seime bus užregistruotas ar svarstomas teisės akto projektas, kuriame suformuluoti pareiškėjo kreipimesi pateikti siūlymai ar reikalavimai. Taigi, tuo atveju, jei pvz., pilietis kreipiasi į LR Vyriausybės Peticijų komisiją ir jo kreipimąsi yra suformuluoti siūlymai ar reikalavimai identiški LR Vyriausybėje svarstomam teisės akto projektui, jo kreipimasis vis tiek turės būti pripažįstamas peticija ir toliau atsiras visos iš to išplaukiančios pasekmės.
Todėl svarstytina, ar nereikėtų projekto 2 str. pildomo 9 str. 7 punkto išdėstyti taip, kad tokią galimybę, kuomet kreipimasis dėl nurodytų priežasčių nebūtų pripažįstamas peticija, turėtų ne tik Seimo Peticijų komisija, bet Vyriausybės bei savivaldybių peticijų komisijos.
Komiteto nuomonė: atsisakyti papildyti Peticijų įstatymo 9 straipsnį 7 punktu, nes taip apribojama asmeniui teisė teikti peticiją ir išspręsti žmogaus teisių ir laisvių apsaugos ar įgyvendinimo, valdžios ar valdymo institucijų reformavimo ar kitus svarbius klausimus, kadangi ne visi Seime, Vyriausybėje ar savivaldybėse registruoti ir svarstomi teisės aktų projektai yra priimami.
4) Šeimos ir vaiko reikalų komisijos nuomonė (2003-05-28):
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 33 straipsnyje, kur piliečiams laiduojama peticijos teisė, amžius nenurodomas.
CK 3.164 straipsnio 2 d. nustatyta, kad vaikas turi teisę savarankiškai kreiptis į valstybinę vaiko teisių apsaugos instituciją , o nuo 14 metų - ir į teismą.
Pagal BK 13 straipsnį, atsakomybė nustatyta asmeniui, kuriam iki nusikaltimo ar baudžiamojo nusižengimo padarymo buvo suėję 16 metų, o šio straipsnio 2 dalyje numatytais atvejais - keturiolika metų.
Nuspręsta:
Nepritarti Peticijų įstatymo 2 ir 9 straipsnių papildymo įstatymo projekto Nr. IXP- 2284 1 straipsniui, siūlant palikti galiojančią 2 straipsnio nuostatą.
Komiteto nuomonė: dalinai pritarti. Vaiko teisių konvencijoje, 12 straipsnio 1 dalyje išdėstytas įpareigojimas garantuoti vaikui, sugebančiam suformuluoti savo pažiūras, teisę laisvai jas išreikšti visais jį liečiančiais klausimais, be to daug dėmesio skiriama vaiko pažiūroms, atsižvelgiant į jo amžių ir brandumą. Dabar esanti nuostata, kad pilietis nuo gimimo turi peticijų teisę nėra logiška, todėl ši teisė turėtų būti suteikiama nuo tokio amžiaus, kada vaikas tampa brandus tai daryti.
4.Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
5.Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Teisingumo ministerija |
Šiuo projektu pildant Peticijų įstatymo 2 straipsnio 2 dalį turėtų būti papildytas ir šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 6 punktas, jame numatant, kad kreipimasis nebus pripažintas peticija, jei jį paduos asmuo, nesulaukęs 18 metų amžiaus. |
Dalinai pritarti |
|
6.Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
7.Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas |
Pritarti Teisės ir teisėtvarkos komiteto patarėjos L.Zdanavičienės pastaboms. Siūlyti pagrindiniam Žmogaus teisių komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Teisės ir teisėtvarkos komiteto patarėjos L.Zdanavičienės pastabas. |
Nepritarti |
Komitetas nesiūlo papildyti Peticijų įstatymo 9 str. 7 p. |
8. Komiteto sprendimas (pagal Seimo statuto 150 straipsnį.) Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
9.Priimto sprendimo argumentai:
10. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
Priedai:
Komiteto siūlomas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas |
|
Gediminas Dalinkevičius |