LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS KOMITETAS
DĖL ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO 6,10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO (IXP-1872)
2003-05-05 Nr.
Vilnius
1. Klausymai dėl įstatymo projekto neįvyko.
2. Klausymuose dalyvavo:
3. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados: Seimo Teisės departamento išvada.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Seimo Teisės departamento išvada |
Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu bei jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima būtų pareikšti šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Pažymėtina, kad pagal Alkoholio kontrolės įstatymo 1 str. 1 dalį etilo alkoholis yra narkotinio veikimo medžiaga, galinti lemti pripratimą ir priklausomybę nuo jos. Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad Konstitucinis Teismas 1997 m. vasario 13 d nutarime, kuriame buvo nagrinėjamas be kita ko ir Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 1 ir 30 straipsnių atitikimas Lietuvos Respublikos Konstitucijai, taip pat konstatavo, kad alkoholiniai |
Pritarti |
|
|
|
gėrimai priklauso toms medžiagų grupėms, kurias vartojant neabejotinai kenkiama žmonių sveikatai. Tuo metu, projekte siūloma legalizuoti namų gamybos stiprių alkoholinių gėrimų gamybą, neatsižvelgiant į šias nuostatas. Projekto nuostatos taip pat prasilenkia su Alkoholio kontrolės įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta Alkoholio kontrolės įstatymo paskirtimi - mažinti bendrąjį alkoholio suvartojimą, piktnaudžiavimą alkoholiu, jo daromą žalą sveikatai ir ūkiui, nustatyti teisės gaminti, parduoti ir importuoti šiame įstatyme nustatytus alkoholio produktus suteikimo ūkio subjektams teisinius pagrindus. Be to, toks siūlymas nesiderina ir su Alkoholio kontrolės įstatymo 3 straipsnyje numatytais valstybės alkoholio kontrolės politikos principais. Pažymėtina, kad valstybės ekonominės naudos siekimas negali pateisinti viešųjų interesų ignoravimo. 2. Kita vertus, projekte siūlomi pakeitimai yra labai formalūs. Projektu siūloma tiesiog atsisakyti draudžiančios gaminti naminę degtinę, brogą ir kitus namų gamybos alkoholinius gėrimus nuostatos, nesigilinant į tai, kokias pasekmes gali sukelti toks formalus pakeitimas. Būtų galima atkreipti dėmesį į tai, kad siūlant legalizuoti namų gamybos stiprių alkoholinių gėrimų gamybą ir realizavimą kartu reikėtų keisti ne tik kai kurias kitas Alkoholio kontrolės įstatymo nuostatas, pavyzdžiui, 20 straipsnio 1 dalies 11 punktą, 44 straipsnį ir kt.; bet taipogi ir kitus įstatymus: Baudžiamojo kodekso 8, 35 bei 310 straipsnius Administracinių teisės pažeidimų kodekso 177 bei 269 straipsnius, naujojo Baudžiamojo kodekso 201 straipsnio nuostatas ir panašiai. 3. Pagal projekto aiškinamąjį raštą, bei patį projektą galima suprasti, kad nuo šio įstatymo įsigaliojimo namų gamybos stiprius alkoholinius gėrimus galės gaminti bet kas, kas tik gaus leidimą jų gamybai, tačiau nei šiame projekte, nei kur kitur net nebandoma aptarti, kaip ir kas privers fizinius asmenis, nelegaliai gaminančius tokius gėrimus, gauti tokius leidimus. Be to, už leidimo gaminti namų gamybos stiprius alkoholinius gėrimus išdavimą bus imami atitinkami mokesčiai. Galiausiai paaiškėtų, kad retas nelegalus gamintojas įsigijo tokius leidimus ir tokiu
|
Pritarti
Pritarti
|
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas 2003.04.24 Nr.507 |
būdu, projekto aiškinamajame rašte deklaruojamas siekis kontroliuoti namų gamybos stiprių alkoholinių gėrimų gamybą ir realizaciją bei apsaugoti vartotojų sveikata, liks neįgyvendintas. Iš kitos pusės, projekto aiškinamajame rašte minimas namų gamybos stiprių alkoholinių gėrimų realizavimo kontrolės mechanizmas yra visiškai neaiškus ir jo nebandoma paaiškinti įstatymo nuostatomis. 4. Kartu būtų galima atkreipti dėmesį į Alkoholio kontrolės įstatymo 23 straipsnio ,,Alkoholio bendrojo suvartojimo mažinimo planavimas” nuostatas, pagal kurias Lietuvos Respublikos Vyriausybė savo veiklos programoje privalo nustatyti ilgalaikius alkoholio bendrojo suvartojimo mažinimo rodiklius. Atsižvelgiant į šią nuostatą, manytume esant tikslinga dėl šio projekto nuostatų prašyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nuomonės. 5. Pažymėtina, kad teikiamas įstatymo projektas neatitinka Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 7 straipsnio reikalavimų kuriame nurodoma įstatymo forma yra privaloma visiems įstatymams. Taip pat įstatymo projekte nėra nurodomas keičiamo įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinis ir įstatymų, kuriais buvo keičiamas ar pildomas atitinkamo to įstatymo straipsnis, oficialaus paskelbimo šaltiniai (Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 11 straipsnio 4 dalis). Atkreiptinas dėmesys taip pat ir į tai, kad įstatymas prasideda 6-uoju straipsniu, nors iš viso turi tik du straipsnius (6-ąjį ir 10-ąjį). Siūlytume vadovaujantis Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 8 straipsnio 3 dalies bei 11 straipsnio 1 dalies reikalavimais numeruoti įstatymo straipsnius iš eilės pradedant pirmuoju bei išdėstyti straipsniuose daromų pakeitimų esmę, o po to jau pateikti naują atitinkamų straipsnių redakciją. 1. Nepritarti Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 6, 10 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. IXP-1872 (toliau vadinama – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių: 1.1. Įstatymo projekto nuostatos prieštarauja Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (Žin., 1995, Nr. 44-1073) 2 |
Pritarti
Pritarti
Pritarti |
|
|
|
straipsnio 1 dalyje nustatytai įstatymo paskirčiai – mažinti bendrąjį alkoholio vartojimą, piktnaudžiavimą alkoholiu, jo daromą žalą sveikatai ir ūkiui, taip pat 3 straipsnio 1 dalyje nustatytiems valstybės alkoholio kontrolės politikos principams – riboti alkoholinių gėrimų pardavimo ir vartojimo skatinimą, skatinti laisvos nuo alkoholio socialinės aplinkos formavimą ir socialinę veiklą, remti nealkoholinių gėrimų gamybą ir prekybą, skatinti įmones gaminti, importuoti ir realizuoti alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija mažesnė kaip 22 procentai, didinti alkoholinių gėrimų nevartojančių ar saikingai juos vartojančių gyventojų skaičių, remiant sveikatos ir blaivybės organizacijų veiklos programas. 1.2. Alkoholis – narkotinio veikimo medžiaga, prie jos galima priprasti ir tapti nuo jos priklausomam, ji kenkia žmonių sveikatai. Įstatymo projekte pateiktas pasiūlymas legalizuoti namų gamybos stiprius alkoholinius gėrimus padidintų alkoholio vartojimą ir jo neigiamus padarinius žmonių sveikatai ir šalies ūkiui. Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės duomenimis, 2001 metais vienam gyventojui teko 10 litrų absoliutaus alkoholio (5,3 procento daugiau nei 1997 metais). 1997–2001 metais daugėjo asmenų, kurie gydėsi nuo alkoholinės psichozės, – nuo 47,5 iki 61,3 100 tūkst. gyventojų (29 procentais), asmenų, kurie mirė apsinuodiję alkoholiu, padaugėjo nuo 11,2 iki 12,2 100 tūkst. gyventojų (8,9 procento), asmenų, kurie kaltinami padarę nusikaltimą neblaivūs, padaugėjo nuo 7468 iki 8210 (9,9 procento), problemiškų (asocialių) šeimų irgi gausėjo – nuo 14937 iki 18672 (25 procentais), šiose šeimose auga vis daugiau vaikų – nuo 34328 iki 42820(24,7 procento). Taigi naminės degtinės, kitų namuose gaminamų stiprių alkoholinių gėrimų legalizavimas šias problemas tik padidintų, ypač kaime, kur girtavimas labai paplitęs. 1.3. Visi Lietuvos Respublikoje gaminami alkoholiniai gėrimai turi atitikti reikalavimus, nustatytus Techniniame reglamente dėl alkoholinių gėrimų terminų, apibrėžimų bei procesų apibūdinimo ir prekinio pateikimo nuostatų, patvirtintame žemės ūkio ministro 2001 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 222 (Žin., 2001, Nr. 60-2171). Šis reglamentas parengtas vadovaujantis Europos Sąjungos direktyvomis ir reglamentais, kurie
|
|
|
|
|
Lietuvos Respublikai įstojus į Europos Sąjungą bus taikomi tiesiogiai. Gaminant alkoholinius gėrimus namų sąlygomis, įvykdyti nurodytajame reglamente nustatytus reikalavimus praktiškai neįmanoma. 1.4. Naminė degtinė ir kiti namuose gaminami stiprūs alkoholiniai gėrimai yra alkoholio produktai, kuriems pagal Lietuvos Respublikos akcizų įstatymą (Žin., 2001, Nr. 98-3482) taikomas akcizas. Šio įstatymo 4 straipsnyje nustatyta, kad asmuo, numatantis gaminti akcizais apmokestinamas prekes, skirtas parduoti, privalo įsteigti akcizais apmokestinamų prekių sandėlį. Kadangi nenumatyta, kad už namų gamybos stiprius alkoholinius gėrimus akcizas neimamas, jį būtų privaloma mokėti visais atvejais, nesvarbu, ar šie gėrimai gaminami tik asmeniniam naudojimui, ar pardavimui. Akcizą už naminę degtinę ir kitus namų gamybos stiprius alkoholinius gėrimus administruoti būtų sudėtinga ir brangu, sąnaudos gali būti didesnės negu akcizo įplaukos. Taigi įstatymui įgyvendinti gali prireikti papildomų biudžeto lėšų. 2. Atkreipti dėmesį, kad Įstatymo projekte pateiktas pasiūlymas leisti fiziniams asmenims gaminti naminę degtinę ir kitus namų gamybos stiprius alkoholinius gėrimus prieštarauja Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 12 straipsnio 1 daliai (nustatančiai, kad licencijos gaminti alkoholio produktus išduodamos tik įmonėms), 13 straipsniui (suteikiančiam teisę gaminti alkoholio produktus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija viršija 22 procentus, tik šiame straipsnyje nurodytoms įmonėms), 20 straipsnio 1 dalies 11 punktui (draudžiančiam realizuoti namų gamybos alkoholinius gėrimus), 44 straipsniui (nustatančiam ekonomines sankcijas už šio įstatymo pažeidimus tik įmonėms). |
|
|
4. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pateikti pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1.
2. |
Lietuvos visuomenės sveikatos asociacija Lietuvos Sąjūdžio Taryba |
Kviečiame nepritarti siūlomai Lietuvos respublikos alkoholio kontrolės įstatymo pataisai. 1.Grąžinti panaikintus draudimus ir apribojimus alkoholio reklamoje ir prekyboje; 2. Grąžinti stipraus alkoholio gamybos ir prekybos valstybinį monopolį; 3.Įstatymiškai ir materialiai remti prieš girtavimą kovojančias organizacijas ir judėjimus; 4. Užtikrinti (įstatymiškai ir materialiai) aktyvią ir veiksmingą kovą su naminės degtinės gamyba ir platinimu. |
Pritarti
Nepritarti
|
|
5. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1.
|
Europos teisės departamentas
|
Manome, kad projekte siūlomi įstatymo pakeitimai, įteisinantys naminės degtinės, brogos, kitų namų gamybos stiprių alkoholinių gėrimų gamybą, neužtikrintų ES teisės reikalavimų alkoholio gamybos ir realizavimo srityje įgyvendinimo. |
Pritarti |
|
6. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
7. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
|
1. |
Sveikatos reikalų komitetas
|
Projektą atmesti; 1.Seimo Teisės departamento, Europos teisės departamento ir Nacionalinės sveikatos tarybos pastabos įstatymo projektui; 2. namų gamybos stipriųjų alkoholinių gėrimų legalizavimas padidintų alkoholio vartojimą ir tuo pačiu turėtų neigiamą poveikį Lietuvos |
Pritarti |
|
|
2.
3. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
Kaimo reikalų komitetas |
gyventojų sveikatai. Iš esmės projektui pritarti, siūlant pagrindiniam komitetui tobulinti, atsižvelgiant į Seimo teisės departamento išvadą. Taip pat pasiūlyti pagrindiniam komitetui prašyti Vyriausybės išvados šiam projektui, kadangi projektas teikiamas grupės Seimo narių. Pasiūlyti pagrindiniam komitetui grąžinti projektą iniciatoriams patobulinti, vadovaujantis nuostata, kad ūkininkas galėtų pasigaminti naminės degtinės tik savo reikmėms, remiantis Europos Sąjungos šalių patirtimi šioje srityje. |
Dalinai pritarti
Nepritarti |
|
|
8. Komiteto narių - komiteto išvados rengėjų komitetui siūlomi sprendimai (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas 150 str. 1 d. 3-6 punktuose, pateikiami sprendimo argumentai): Projektą atmesti, kaip prieštaraujantį Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo nuostatoms.
Priedai: nėra.
Komiteto nariai - komiteto išvadų rengėjai: B.Vėsaitė
A.Vazbys