LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KAIMO REIKALŲ KOMITETAS
2003 m. kovo 4 d. Nr.6’1
Vilnius
dėl Vandens įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (IXP-2175)
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai:Gintautas Kniukšta - pirmininkas, Gintautas Mikolaitis – pirmininko pavaduotojas, Jonas Čiulevičius, Mykolas Pronckus, Viktoras Rinkevičius, Domininkas Velička, Virmantas Velikonis,Vladas Žalnerauskas. Komiteto patarėjai: Romaldas Abugelis, Albinas Brokorius, Leonardas Michelbertas, Silvestras Staliūnas. Komiteto padėjėja – Simantė Kairienė.
Kviestieji asmenys: Raimondas Sakalauskas - Aplinkos ministerijos Vandenų skyriaus vedėjas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Negauta
3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Lietuvos kaimo turizmo asociacija |
Lietuvos gamtinė aplinka bei kraštovaizdis yra labai palankus rekreacijos ir kaimo turizmo procesui organizuoti. Lietuva savo ištekliais yra turtingesnė už kai kurias šalis, pvz., Olandiją, Daniją, Baltarusiją, Vidurio Lenkiją. Sąlyginai vėsų klimatą ir kalnų nebuvimą kompensuoja ežerų, upių, miškų gausa. Įvertinus kaimo turizmo plėtrą siūlome sekančias pataisas Vandens įstatymo projekte: 1. 3 straipsnio “Sąvokos” 39 dalį, kuri apibrėžia sąvokos turinį, papildyti žodžiu “naudojimo”, nes neaišku dėl ko nustatoma “speciali apsauga”, išbraukti žodžius “kitais teisės aktais ir teritorijų planavimo dokumentais” kaip nereikalingus sąvokai apibrėžti ir šią sąvoką pateikti: “39. Upių baseinų rajone esantys saugomi plotai - teritorijos (zonos), kurioms, vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais, numatyta speciali apsauga dėl paviršinio ir požeminio vandens naudojimo ar dėl gamtinių buveinių ir gyvūnų bei augalų rūšių, tiesiogiai priklausomų nuo vandens apsaugos bei išsaugojimo.” 2. Likusias šios dalies nuostatas (tekstą), kaip sąvokai apibūdinti perteklines, pateikti kaip atskirą straipsnį, kuris (analogiškai kaip ir kiti straipsniai) apibrėžtų kas yra upių baseinų rajonų saugomi plotai ir juo papildyti įstatymo 5 Skirsnį “Vandens telkinių apsauga ir valdymas” nauju 30 straipsniu: “30 straipsnis. Upių baseinų rajonų saugomi plotai Upių baseinų rajone esančiais saugomais plotais laikomi: 1) gamtinių buveinių ir gyvūnų bei augalų rūšių apsaugai svarbios teritorijos, nustatytos vadovaujantis Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymu; 2) paviršinių vandens telkinių pakrančių teritorijos: iki 5 m. nuo vandens telkinio pakrančių apsaugos juostos ir iki 20 m. - apsaugos zonos, kurių apsaugos reikalavimai nustatomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymu ir Rekreacinių teritorijų naudojimo, planavimo ir apsaugos nuostatais; 3) požeminio vandens vandenviečių sanitarinės apsaugos zonos, nustatomos vadovaujantis Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymu; 4) paplūdimiai ir maudyklos, kurių apsaugos reikalavimai nustatomi vadovaujantis Higienos norma “Paplūdimiai ir jų maudyklos”; 5) upių baseinų rajone esantys vandens telkiniai, skirti gyventojų geriamojo vandens poreikiams tenkinti, iš kurių kasdien vidutiniškai imama (arba numatoma imti) daugiau kaip 10 m3 arba daugiau kaip 50 asmenų geriamojo vandens poreikiams tenkinti vartoti skirto vandens; 6) kitos paviršinio ar požeminio vandens apsaugai skirtos teritorijos (zonos), išskirtos įstatymų nustatyta tvarka.”
3. Kadangi įstatymas reglamentuoja tiek paviršinio, tiek požeminio vandens naudojimą bei atsižvelgiant į tai, kad šie vandens ištekliai sudaro kurortinio gydimo bei rekreacijos ir turizmo išteklius (Turizmo įstatymo 23 straipsnis), 3 straipsnio “Sąvokos” 45 dalį papildyti žodžiais “rekreacijai ir gydymui” ir sąvoką pateikti: “45. Vandens paslaugos – buitinėms reikmėms, rekreacijai ir gydymui, gamybai, žemės ūkiui ar kitai ekonominei veiklai teikiamos paslaugos, susijusios su paviršinio arba požeminio vandens išgavimu, saugojimu, užtvenkimu, kokybės gerinimu, tiekimu, nuotekų surinkimu, valymu ir šalinimu.” 4. 14 straipsnio “Vandens telkinių naudojimas laivybai” 1 dalyje išbraukti žodį “neleistinai” kaip nelogišką, 4 dalį papildyti žodžiu “motorinėmis” ir 14 straipsnio 1 ir 4 dalis pateikti: “1. Juridiniai ir fiziniai asmenys, vandens telkiniuose naudojantys vandens transporto priemones, privalo užtikrinti, kad vandens transporto priemonės (žodį “neleistinai”-išbraukti) neterštų vandens, neardytų krantų, negadintų hidrotechnikos statinių bei komunikacijų, nekeltų pavojaus žmonėms ir aplinkai.” “4. Aplinkosaugines sąlygas plaukioti vandens telkiniuose motorinėmis plaukiojimo priemonėmis ne vidaus vandenų transporto tikslams nustato aplinkos ministras.”
5. 19 straipsnio “Laisvas vandens telkinių naudojimas” 2 dalyje išbraukti žodžius “be vidaus degimo variklių” bei papildyti nuostata dėl laikino apsistojimo pakrantėse, taip pat šį straipsnį papildyti 3 dalimi ir 19 straipsnio 2 ir 3 dalis pateikti: “2. Pratekamų vandens telkinių savininkai privalo leisti kitiems asmenims plaukti plaukiojimo priemonėmis (žodžius “be vidaus degimo variklių”-išbraukti) ir maudytis. Privačių vandens telkinių pakrantėse asmenys laikinai apsistoti gali tik savininko nurodytose vietose. Laisvas priėjimas prie vandens telkinių nustatomas kelio ar žemės servitutais. 3. Vandens telkinių pakrantės apsaugos juostose draudžiama įrengti laužavietes ir statyti (laikyti) transporto priemones.” |
Pritarti
Pritarti iš dalies
Nepritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti iš dalies
Pritarti
Pritarti
Pritarti iš dalies.
|
Paviršinio vandens telkinių apsauginių zonų ir pakrantės apsaugos juostų nustatymą reglamentuoja Saugomų tertorijų įstatymas
|
2. |
Siūlo pakeisti 15 str. 3 dalies redakciją sekančiai: "Upių ar jų ruožų, kur draudžiama statyti kai kuriuos hidrotechnikos statinius, darančius pagal nustatyta tvarka atliktą poveikio aplinkai įvertinimą žymų neigiamą poveikį saugomų rūšių žuvų migracijai ir jų nerštavietėms, sąrašą tvirtina Aplinkos ministras". |
Pritarti |
|
4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Seimo Teisės departamentas |
Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima pateikti šias pastabas bei pasiūlymus: 1. Reikėtų atkreipti dėmesį, kad projekto 3 straipsnyje nėra pateikta “vandens telkinio” sąvoka, nors tai yra viena iš pagrindinių projekte vartojamų sąvokų. Siūlytume patikslinti projekto redakciją. 2. Reikėtų atkreipti dėmesį, kad projekto 3 straipsnio 36 dalyje yra pateikiama “plaukiojimo priemonių” sąvoka, tačiau projekto 14 straipsnio 1 dalyje naudojama “vandens transporto priemonių” sąvoka. Reikėtų suderinti projekte vartojamą terminiją. 3. Reikėtų patikslinti projekto 3 (nurodytos dvi 29 dalys), 26 straipsnių struktūrinių dalių numeraciją. 4. Reikėtų atkreipti dėmesį, kad pagal Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalį nuosavybės teisės gali būti atkuriamos į ne didesnį kaip 150 ha ploto vandens telkinį. Su šia įstatymo nuostata reikėtų suderinti projekto 4 straipsnio 2 dalies redakciją. 5. Atsižvelgiant į projekto antrojo skirsnio pavadinimą, reikėtų papildyti projektą nuostatomis, reglamentuojančiomis vandens naudotojų teises. 6. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 8 straipsnio 5 punkte nėra aiškus sąvokos “vertingos vandens augalijos ir gyvūnijos rūšys” turinys, todėl, svarstytina, ar nereikėtų šios nuostatos patikslinti atsižvelgiant į Saugomų gyvūnų, augalų, grybų rūšių ir bendrijų įstatymo reikalavimus, nurodant, kad vandens naudotojai privalo užtikrinti ypač saugomų vandens augalų ir gyvūnų rūšių, jų buveinių, radaviečių, augaviečių apsaugą. 7. Svarstytina, ar, atsižvelgiant į Laukinės gyvūnijos įstatymo 7 straipsnio nuostatas, nereikėtų papildyti projekto 8 straipsnio 8 punktą, numatant, kad be Aplinkos ministerijos leidimo vandens telkiniuose negalima ne tik introdukuoti, bet ir perkelti, reintrodukuoti laukinius gyvūnus. 8. Projekto 11 straipsnio 2 dalyje reikėtų nurodyti subjektą, kuris nustatys visuomenės sveikatos saugos reglamentų (higienos normų) reikalavimus, susijusius su maudyklų naudojimu bei vandens kokybės rodikliais. 9. Projekto 19 straipsnis nustato laisvą vandens telkinių naudojimą, tačiau iš projekto nuostatų nėra visiškai aišku kokioms vandens telkinių ir vandens naudojimo sritims yra reikalingas leidimas, kokia tokių leidimų išdavimo tvarka ir pan. Siūlytume patikslinti projekto nuostatas. 10. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 20 straipsnio nuostatas nėra aišku koks subjektas nustato vandens telkinių ir vandens naudojimo sąlygas, koks subjektas turės teisę šias naudojimo sąlygas sugriežtinti (3 dalis). Siūlytume patikslinti projekto nuostatas. 11. Projekto 28 straipsnio 2 dalies antrajame sakinyje po žodžio “priemonių” reikėtų įrašyti žodį “programos”. 12 Projekto 32 straipsnio 1 dalyje žodžius “Lietuvos Respublikos” reikėtų išbraukti kaip perteklinius. 13. Svarstytina, ar nereikėtų projekto 35 ir 37 straipsniuose patikslinti juose nurodytų datų, nurodant konkretų mėnesį ir dieną, kadangi nėra aišku iki kokios tų metų dienos – sausio 1 d. ar gruodžio 31 d. – reikėtų įgyvendinti priimto įstatymo nuostatas. 14. Atsižvelgiant į juridinės technikos reikalavimus, projekto tekste reikėtų išbraukti nuorodas į oficialius įstatymų paskelbimo šaltinius.
|
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
|
|
5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Seimo narys Bronius Bradauskas |
1. 3 straipsnio 39 dalyje išbraukti žodžius „kitais teisės aktais ir teritorijų planavimo dokumentais“ ir ją išdėstyti taip:
„39. Upių
baseinų rajone esantys saugomi plotai -
teritorijos (zonos, kurioms, vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais,
2. 3 straipsnio 45 dalį papildyti žodžiais „rekreacijai ir gydymui“ ir ją išdėstyti taip:
„45. Vandens paslaugos - buitinėms reikmėms, rekreacijai ir gydymui, gamybai, žemės ūkiui ar kitai ekonominei veiklai teikiamos paslaugos, susijusios su paviršinio arba požeminio vandens išgavimu, saugojimu, užtvenkimu, kokybės gerinimu, tiekimu, nuotekų surinkimu, valymu ir šalinimu.“
3. 9 straipsnį papildyti žodžiu „gydymui“ ir jį išdėstyti taip: „Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka vandens telkiniai gali būti naudojami vandeniui išgauti, nuotekoms išleisti, rekreacijai, gydymui, sportui, žemės ūkiui, pramonės reikmėms, laivybai, hidroenergetikai technikos statiniams, žuvininkystei, žvejybai, medžioklei, avarijų bei stichinių nelaimių likvidavimui bei gaisrams gesinti.“
4. Pakeisti 10 straipsnio 1 ir 3 dalis ir jas išdėstyti taip:
„1. Vanduo iš
vandens telkinių gali būti išgaunamas gyventojams aprūpinti geriamuoju ir
mineraliniu vandeniu, gydymui, ūkio reikmėms, avarijų ir stichinių
nelaimių likvidavimui bei gaisrams gesinti. Vandens telkinių naudojimo
gyventojams aprūpinti geriamuoju ir mineraliniu vandeniu gydymui
ir ūkio reikmėms tenkinti sąlygas bei vandens išgavimo limitų nustatymo ir
leidimų išdavimo tvarką nustato „3. Gyventojų
geriamojo vandens poreikiams tenkinti naudojamas požeminis vanduo,
atitinkantis Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymo
5. Pakeisti 11 straipsnio 1 ir 2 dalis bei papildyti 3 dalimi ir visą straipsnį išdėstyti taip:
„11 straipsnis. Vandens telkinių naudojimas rekreacijai, gydymui ir sportui 1. Paviršinio vandens telkiniai rekreacijai, gydymui ir sportui gali būti naudojami vadovaujantis šio įstatymo 10 ir 19 straipsniuose ir Turizmo įstatymo 23 straipsnyje nustatytais reikalavimais. 2. Maudyklų
naudojimas ir vandens kokybės rodikliai jose turi atitikti 3. Požeminio mineralinio vandens telkiniais gali disponuoti valstybė ir savivaldybės, kurioms ši teisė suteikiama Vyriausybės nustatyta tvarka. Požeminis mineralinis vanduo gydymui gali būti naudojamas vadovaujantis Higienos normos „Gėlo ir mineralinio požeminio vandens vandenviečių ir vandentiekio vamzdynų sanitarinės apsaugos zonų įrengimo ir priežiūros higienos normos bei taisyklės“ reikalavimų.“
6. 14 straipsnio 1 dalyje išbraukti žodį „neleistinai“, 4 dalį papildyti žodžiu „motorinėmis“ ir šio straipsnio 1 ir 4 dalis išdėstyti taip:
„Juridiniai ir
fiziniai asmenys, vandens telkiniuose naudojantys vandens transporto
priemones, privalo užtikrinti, kad vandens transporto priemonės „4. Aplinkosaugines sąlygas plaukioti vandens telkiniuose motorinėmis plaukiojimo priemonėmis ne vidaus vandenų transporto tikslams nustato aplinkos ministras.“ 7. Pakeisti 19 straipsnio 2 dalį bei papildyti 3 dalimi, ir šio straipsnio 2 ir 3 dalis išdėstyti taip: „2. Pratekamų
vandens telkinių savininkai privalo leisti kitiems asmenims plaukti
plaukiojimo priemonėmis (
3. Vandens telkinių pakrantės apsaugos juostose draudžiama įrengti laužavietes ir statyti (laikyti) sausumos transporto priemones.“ 8. 5 skirsnį „Vandens telkinių apsauga ir valdymas“ papildyti nauju 30 straipsniu, atitinkamai pakeičiant kitų straipsnių eilės tvarką: „30 straipsnis. Upių baseinų rajonų saugomi plotai Upių baseinų rajone esančiais saugomais plotais laikomi: 1) gamtinių buveinių ir gyvūnų bei augalų rūšių apsaugai svarbios teritorijos, nustatytos vadovaujantis Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymu; 2) paviršinių vandens telkinių pakrančių teritorijos: iki 5 m nuo vandens telkinio pakrančių apsaugos juostos ir iki 50 m - apsaugos zonos, kurių apsaugos reikalavimai nustatomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymu ir Rekreacinių teritorijų naudojimo, planavimo ir apsaugos nuostatais; 3) požeminio vandens vandenviečių sanitarinės apsaugos zonos, nustatomos vadovaujantis Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymu; 4) paplūdimiai ir maudyklos, kurių apsaugos reikalavimai nustatomi vadovaujantis Higienos norma „Paplūdimiai ir jų maudyklos“; 5) upių baseinų rajone esantys vandens telkiniai, skirti gyventojų geriamojo vandens poreikiams tenkinti, iš kurių kasdien vidutiniškai imama (arba numatoma imti) daugiau kaip 10 m3 arba daugiau kaip 50 asmenų geriamojo vandens poreikiams tenkinti vartoti skirto vandens; 6) kitos paviršinio ar požeminio vandens apsaugai skirtos teritorijos (zonos), išskirtos įstatymų nustatyta tvarka.“
|
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti iš dalies
Pritarti iš dalies
Pritarti
Nepritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
Pritarti
|
Paviršinio vandens telkinių apsauginių zonų ir pakrantės apsaugos juostų nustatymą reglamentuoja Saugomų tertorijų įstatymas
|
6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Pritarti pateiktam Įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui jį patobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadas bei Seimo nario Broniaus Bradausko, Lietuvos kaimo turizmo asociacijos ir Lietuvos žemėtvarkos ir hidrotechnikos inžinierių sąjungos pasiūlymus.
7. Balsavimo rezultatai: už – bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirtas pranešėjas Domininkas Velička.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
Komiteto pirmininkas Gintautas Kniukšta