LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS
BEDARBIŲ RĖMIMO ĮSTATYMO 3, 4, 5, 7, 11, 12, 14, 15, 16, 161, 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO BEI PAPILDYMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 20(2) STRAIPSNIU IR 22 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: A. Sysas - komiteto pirmininkas, I. Degutienė, S. Kružinauskas, V. Lapėnas, A.Melianas; komiteto patarėjos: R. Molienė - vyresnioji patarėja, D. Aleksejūnienė, D. Bidvaitė, D. Jonėnienė, padėjėja R. Virbalienė; kviestieji asmenys: A. Bartkevičius - Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo santykių ir apmokėjimo skyriaus vedėjas, L.Perkumas - Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo rinkos ir lygių galimybių skyriaus vedėjas, V. Rupšys - Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sekretorius.
2. Klausymų nebuvo.
3. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada:
Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:
1. Teikiamo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad projektu siekiama suderinti Bedarbių rėmimo įstatymą su Darbo kodekso atitinkamomis nuostatomis. Reikėtų atkreipti dėmesį, kad kai kuriuose projekto straipsniuose pateiktos nuostatos tiesiog atkartoja Darbo kodekso normas. Antai, keičiamo įstatymo 3 straipsnio nuostata yra identiška Darbo kodekso 86 straipsnio formuluotei, keičiamo įstatymo 4 straipsnio- Darbo kodekso 90 straipsniui, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies- Darbo kodekso 91 straipsnio 1 daliai, keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies- Darbo kodekso 92 straipsnio 1 daliai, keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 ir 2 dalių- Darbo kodekso 89 straipsnio 1 ir 2 dalims. Abejotina, ar keičiamo įstatymo derinimas su Darbo kodeksu turėtų būti suprantamas tik kaip atitinkamų Darbo kodekso nuostatų formuluočių perkėlimas į keičiamo įstatymo tekstą. Toks atkartojimas galėtų būti vertinamas kaip perteklinis, todėl reikėtų tikslinti projekto redakciją ir joje numatyti Darbo kodekse jau įtvirtintų normų realizavimo mechanizmą.
Komiteto nuomonė: pritarti.
1. Sutinkame, kad keičiamo įstatymo 3 straipsnis yra perteklinis, kadangi tos pačios nuostatos įtvirtintos Darbo kodekse. Siūlome šį straipsnį pripažinti netekusiu galios.
2. Keičiamo įstatymo 4 straipsnį siūlome išdėstyti taip:
,,4 straipsnis. Tarpininkavimas įsidarbinant užsienyje
Lietuvos darbo birža tarpininkavimą dėl Lietuvos Respublikos piliečių ir nuolat gyvenančių Lietuvoje asmenų įdarbinimo užsienyje įgyvendina pagal Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis arba sudarytas sutartis su užsienio valstybės įdarbinimo tarpininkavimo agentūra ar darbdaviu.
Kitos įmonės, įstaigos ir organizacijos gali tarpininkauti dėl piliečių įdarbinimo užsienyje tik turėdamos Vyriausybės įgaliotos institucijos išduotas licencijas.”
3. Mūsų nuomone, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalis turi būti identiška Darbo kodekso 91 straipsnio 1 daliai, nes jos įtvirtina bedarbio sąvokos apibrėžimą. Ši sąvoka būtina Bedarbių rėmimo įstatyme, nes tai yra specialus įstatymas, kuris nustato bedarbiams teikiamų įdarbinimo paslaugų ir paramos formas bei tvarką.
Taip pat tikslinga palikti ir siūlomą projekte keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalį.
4. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio pavadinimą siūlome išdėstyti taip:
,,11 straipsnis. Laisvų darbo vietų registravimas”
2. Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje apibrėžiant “bedarbių” sąvoką kaip vienas iš bedarbio požymių įvardyta tai, kad asmenys neturi pakankamų pragyvenimo lėšų. Kaip nurodyta 1 pastaboje, tokia formuluotė iš esmės atkartoja Darbo kodekso 91 straipsnio 1 dalį. Tačiau projekte pasigendama nuostatų, numatančių kriterijus, kuriuos turėtų atitikti asmuo, vertintinas kaip neturintis pakankamų pragyvenimo lėšų, į pragyvenimo lėšų dydį neatsižvelgiama nustatant bedarbio pašalpos dydį (keičiamo įstatymo 161 straipsnis) ir pan. Dėl nurodytų motyvų reikėtų papildyti projektą atitinkamomis nuostatomis.
Komiteto nuomonė: pritarti.
Keičiamo įstatymo 5 straipsnį siūlome papildyti nuostata:
,,Neturinčiais pakankamų pragyvenimo lėšų laikomi asmenys, kurie neturi draudžiamųjų pajamų ir nėra įregistravę įmonės arba ūkininko ūkio.”.
3. Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad Užimtumo fondo sudarymo ir naudojimo tvarką bei šio fondo sąmatą tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras. Tokia nuostata svarstytina, nes pagal Bedarbių rėmimo įstatymo 12 bei 13 straipsnių nuostatas Užimtumo fondo lėšas, be kita ko, sudaro ir darbdaviams privalomos draudimo nuo nedarbo įmokos, juridinių ir fizinių asmenų labdaros įnašai, darbdavių papildomos įmokos, nurodytos šio įstatymo 8 straipsnyje, todėl manytume, kad Užimtumo fondo sudarymo, panaudojimo tvarkos bei jo sąmatos tvirtinimo procese turėtų dalyvauti socialiniai partneriai- darbdaviai ir kt.
Komiteto nuomonė: pritarti.
4. Reikėtų tikslinti projekto 7 straipsnio 2 dalies redakciją ir nurodyti, kad “…šio straipsnio 4-9 punktus laikyti atitinkamai 5-10 punktais”.
Komiteto nuomonė: pritarti.
,,2. Buvusius šio straipsnio 4 - 9 punktus laikyti atitinkamai 5 - 10 punktais.”
5. Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 1 punkte siūloma suteikti teisę į bedarbio pašalpą asmenims, kurie buvo dirbę pagal neterminuotą darbo sutartį ir atleisti iš darbo. Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad Darbo kodekso nuostatose iš esmės nėra esminio skirtumo tarp terminuotų ir neterminuotų darbo sutarčių, todėl, derinant Bedarbių rėmimo įstatymą su Darbo kodeksu, reikėtų keičiamame įstatyme šio principo taip pat atsisakyti. Todėl nurodytoje projekto nuostatoje siūlytume nurodyti, kad teisę į bedarbio pašalpą įgyja asmenys, kurie “buvo dirbę pagal neterminuotą ir terminuotą darbo sutartį ir atleisti iš darbo”.
Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 3 punkte reikėtų patikslinti sąvokų vartojimą suderinant jas su kitais galiojančiais įstatymais ir šiame punkte įvardyti grįžusiuosius iš privalomosios karo tarnybos.
Be to, keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalį reikėtų suredaguoti laikantis Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 8 straipsnio 4 dalies reikalavimų, pagal kuriuos įstatymo straipsnį sudaro dalys ir dalių punktai, kurie žymimi taip: dalys arabiškais skaitmenimis su tašku, punktai- arabiškais skaitmenimis su skliausteliu. Iš projekte pateiktos 15 straipsnio 2 dalies redakcijos neaišku, kaip reikėtų vertinti iš naujos eilutės dėstomas formuluotes.
Komiteto nuomonė:
5 pastabos 1 daliai nepritarti
Galiojančio įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje (įstatymo projektu ji nekeičiama) nurodyta, kad teisę į bedarbio pašalpą turi bedarbiai, kurie iki užsiregistravimo darbo biržoje turi ne mažesnį kaip 24 mėnesių valstybinio socialinio draudimo stažą per paskutiniuosius 3 metus. Ši nuostata suteikia teisę gauti bedarbio pašalpą bedarbiams, dirbusiems pagal terminuotą darbo sutartį, jeigu jie atitinka nurodytą sąlygą.
Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodytos priežastys, kurioms esant bedarbiai turi teisę į bedarbio pašalpą, neturėdami reikiamo socialinio draudimo stažo. Šiuo atveju, atsižvelgiant į tai, kad Darbo kodekse numatytos dirbančiųjų pagal terminuotą darbo sutartį griežtesnės atleidimo iš darbo sąlygos, jiems bedarbio pašalpa nenumatyta. Darbo kodekso 129 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad darbdavys turi teisę nutraukti terminuotą darbo sutartį tik ypatingais atvejais, jei negalima darbuotojo jo sutikimu perkelti į kitą darbą, arba sumokėjęs darbuotojui už likusį darbo sutarties galiojimo laiką vidutinį darboužmokestį.
5 pastabos 2 daliai pritarti.
Siūlome keičiamo įstatymo 15 straipsnio (įstatymo projekto 8 straipsnis) 2 dalies 3 punkte vietoj žodžių “grįžusieji iš tikrosios krašto apsaugos tarnybos (būtinosios tarnybos kariai) įrašyti žodžius “grįžusieji iš privalomosios nuolatinės karo tarnybos.”
6. Projekto lyginamajame variante reikėtų tikslinti projekto 9 straipsnio 1 dalį- pakeitimų esmę bei projekto tekstą, nes siūloma keisti tik keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 2 punktą, tačiau pateikiant galiojančią redakciją išbraukti šio straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktai.
Komiteto nuomonė: Pritarti.
Projekto lyginamojo varianto 9 straipsnio 1 dalyje nereikia išbraukti teksto galiojančioje redakcijoje 16 straipsnio 1 dalies 3 punkto. Šio punkto galiojanti redakcija ,,nurodytiems šio įstatymo 161 straipsnio penktosios dalies 8 punkte profesinių, aukštesniųjų ir aukštųjų mokyklų absolventams, - praėjus 3 mėnesiams nuo užsiregistravimo darbo biržoje;”
7. Keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 3 punkto (projekto 9 straipsnio 2 dalis) tekstą reikėtų tikslinti, atsižvelgiant į galiojančią šio punkto redakciją.
Komiteto nuomonė: Pritarti.
8. Keičiamo įstatymo 15, 16 ir 161 straipsnius (projekto 8, 9 ir 10 straipsniai) reikėtų suderinti tarpusavyje. Minėtuose straipsniuose pateikiamos įvairios nuorodos į šiuos straipsnius ir juose yra netikslumų, kadangi visi nurodyti straipsniai yra keičiami teikiamu projektu.
Komiteto nuomonė: Pritarti.
9. Keičiamo įstatymo 202 straipsnio 1 dalyje reikėtų patikslinti, apie kokius trišalius socialinius partnerius čia kalbama.
Komiteto nuomonė: nepritarti.
Socialinės partnerystės šalys yra apibrėžtos Darbo kodekso 41 straipsnyje, todėl įstatyme netikslinga atkartoti.
10. Keičiamo įstatymo 202 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad Lietuvos darbo birža yra prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, tuo tarpu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 4 ir 5 dalyse nurodyta, kad šią biržą steigia ir jos nuostatus tvirtina Vyriausybė. Reikėtų minėtas nuostatas suderinti tarpusavyje, patikslinant Lietuvos darbo biržos steigėją.
Komiteto nuomonė: Nepritariame.
Vyriausybės įstatymo 26 straipsnio 3 d. 7 punkte nustatyta, kad ministras teikia Vyriausybei tvirtinti įstaigų prie ministerijos nuostatų projektą. Vyriausybei pavedus – tvirtina ministras.
11. Keičiamo įstatymo 21 straipsnio 10 dalyje reikėtų patikslinti, kokios trišalės komisijos nuostatus tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras, nes šio straipsnio 9 dalyje įvardijama keletas tokių komisijų.
Komiteto nuomonė: Pritarti.
Siūlome išdėstyti keičiamo įstatymo 21 straipsnio 10 dalį taip:
,,Trišalės komisijos prie Lietuvos darbo biržos nuostatus bei pavyzdinius trišalės komisijos prie teritorinės darbo biržos nuostatus tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras.”.
12. Atkreipiame dėmesį, kad teikiamu projektu siūloma keisti dvylika Bedarbių rėmimo įstatymo straipsnių ir papildyti šį įstatymą nauju straipsniu, be to, šis įstatymas yra jau daug kartų keistas, todėl jame yra įvairių netikslumų. Pvz. dabar galiojančios šio įstatymo redakcijos VI skyriaus bei 24 straipsnio pavadinimuose yra įvardyta Gyventojų užimtumo įstatymo laikymosi kontrolė, nors nuo 1996 m. vasario 28 d. įstatymo pavadinimas pakeistas į Bedarbių rėmimo. Įstatymo tekste vartojamos skirtingos sąvokos tapačiam subjektui apibrėžti- “valstybinė darbo birža”, “teritorinė darbo birža”. Atsižvelgiant į čia nurodytas aplinkybes bei aukščiau nurodytas pastabas siūlytume teikti naują Bedarbių rėmimo įstatymo redakciją.
Komiteto nuomonė: pritarti iš dalies.
1. Siūlome pakeisti VI skyriaus pavadinimą ir 24 straipsnį.
2. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, vykdydama Lietuvos Respublikos Vyriausybės strateginio planavimo komiteto 2002 m. lapkričio 22 d. posėdžio protokolą Nr. 32, iki 2003 metų balandžio 15 d. pateiks Vyriausybei Nedarbo socialinio draudimo įstatymo projektą, kuriame bus naujai išdėstytos ir Bedarbių rėmimo įstatymo nuostatos.
4. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
5. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1.
|
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
Siūlome galiojančio įstatymo 4 str.(įstatymo projekto 2 str.) papildyti nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip: “Licencijų tarpininkauti dėl piliečių įdarbinimo užsienyje išdavimo tvarką tvirtina Vyriausybė arba jos įgaliota institucija”. |
Pritarti |
|
6. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
7. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos: nėra.
8. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.
9. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.
10. Komiteto paskirtas pranešėjas: Irena Degutienė.
11. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
Priedai: Komiteto siūlomas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
|