Aiškinamasis raštas

Dėl įstatymo dėl Lietuvos Respublikos ir Uzbekistano Respublikos sutarties dėl tarpvalstybinių santykių pagrindų, draugystės ir bendradarbiavimo ratifikavimo projekto

 

 

1.      Projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo dėl Lietuvos Respublikos ir Uzbekistano Respublikos sutarties dėl tarpvalstybinių santykių pagrindų, draugystės ir bendradarbiavimo ratifikavimo tikslas – ratifikuoti Lietuvos Respublikos ir Uzbekistano Respublikos sutartį dėl tarpvalstybinių santykių pagrindų, draugystės ir bendradarbiavimo, pasirašytą 2002 m. rugsėjo 24 d. Vilniuje.

 

2.      Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai

Šiuo metu bendradarbiavimas su Uzbekistano Respublika vykdomas remiantis Jungtinių Tautų Chartija ir kitų daugiašalių konvencijų, kurių Šalimis yra Lietuvos Respublika ir Uzbekistano Respublika nuostatomis. Atskirose srityse su Uzbekistano Respublika yra sudaryta 11 dvišalių sutarčių.

 

3.      Naujos teisinio reguliavimo nuostatos, kokių pozityvių rezultatų laukiama

Sutartyje apibrėžiami pagrindiniai dviejų valstybių bendradarbiavimo principai. Įsigaliojusi Lietuvos Respublikos ir Uzbekistano Respublikos sutarties dėl tarpvalstybinių santykių pagrindų, draugystės ir bendradarbiavimo taptų baziniu dokumentu, kuriuo remiantis būtų toliau plėtojamas bendradarbiavimas tarp dviejų valstybių.

Teikiama ratifikuoti sutartimi siekiama sukurti kokybiškai naują pagrindą dvišaliam bendradarbiavimui ekonomikos, politikos, mokslo ir technikos, ekologijos, informacijos, humanitarinėje, kultūros bei kitose srityse ir stiprinti bendradarbiavimo teisinę bazę (Sutarties preambulės 6 dalis). Preambulėje Šalys taip pat patvirtina savo įsipareigojimus stiprinti bendradarbiavimą kovojant su naujais iššūkiais tarptautiniam saugumui, tarp jų su terorizmu (Preambulės 7 dalis).

Sutarties 1 straipsnyje Šalys patvirtina savo pasiryžimą draugiškus tarpusavio santykius plėtoti remiantis suverenios lygybės, atsisakymo naudoti jėgą ar grasinti jėga, sienų neliečiamumo, teritorijų vientisumo, taikaus ginčų sprendimo, nesikišimo į vidaus reikalus, pagrindinių žmogaus teisių ir laisvių gerbimo, abipusiškai naudingo bendradarbiavimo, sąžiningo tarptautinių įsipareigojimų vykdymo principais.

Susitariančiosios Šalys pripažįsta viena kitos suverenią teisę savarankiškai rinktis priemones gynybos ir nacionalinio saugumo užtikrinimo srityje, tarp jų kolektyvinio saugumo sistemas (Sutarties 3 straipsnis).

Susitariančiosios Šalys prisidės prie nusiginklavimo proceso, taikos, pasitikėjimo ir saugumo stiprinimo dvišaliu ir daugiašaliu pagrindu. Susitariančiosios Šalys stengsis prisidėti prie masinio naikinimo ginklo neplatinimo ir esamų pasaulyje jo atsargų sunaikinimo ar sumažinimo (Sutarties 5 straipsnis).

Šalys taip pat įsipareigoja visapusiškai remti savo piliečių, valstybinių ir visuomeninių organizacijų tarpusavio ryšių, savivaldos institucijų plėtrą, be kita ko, skatindamos ir plėtodamos turizmo mainus (Sutarties 7 straipsnis), sudaryti palankias teisines, ekonomines ir finansines sąlygas viena kitos fiziniams ir juridiniams asmenims užsiimti verslu ir kita ūkine veikla savo teritorijoje (8 straipsnis). Susitariančiosios Šalys Sutartimi taip pat įsipareigoja sudaryti palankias sąlygas transporto operacijoms vykdyti per jūrų ir oro uostus, geležinkelių ir automobilių kelių tinklus bei vamzdynus, esančius jos teritorijoje (9 straipsnis), bendradarbiauti mokslo ir technikos (10 straipsnis), kultūros (11 straipsnis), aplinkos apsaugos (12 straipsnis), sveikatos apsaugos (13 straipsnis) srityse. Šalys taip pat skatins bendradarbiavimą kovoje su neteisėta migracija (14 straipsnis) ir korupcija (15 straipsnis).

Ši Sutartis sudaroma 10 metų. Jos galiojimas savaime pratęsiamas visiems kitiems penkerių metų laikotarpiams, jeigu nė viena Aukštoji Susitariančioji Šalis nepraneša kitai Šaliai apie savo ketinimą denonsuoti šią Sutartį pranešant apie tai ne vėliau kaip prieš 12 mėnesių iki atitinkamo laikotarpio pabaigos (20 straipsnis).

Remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 138 straipsnio 1 dalies 2 punktu bei Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punktu, ši sutartis, kaip sutartis dėl politinio bendradarbiavimo su užsienio valstybėmis, turi būti ratifikuota Lietuvos Respublikos Seime.

 

  1. Galimos neigiamos priimto įstatymo projekto pasekmės

Neigiamų priimto įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.

 

  1. Kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

Galiojančių teisės aktų pakeisti ar panaikinti nereikia.

 

  1. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Teikiamame įstatymo projekte reglamentuojami klausimai atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos ir  Europos Sąjungos teisės nuostatas.

 

7.      Ar įstatymui įgyvendinti reikalingi papildomi aktai

Teikiamo įstatymo projekto įgyvendinimui papildomų teisės aktų priimti nereikia.

 

8.      Biudžeto lėšos

Įstatymo įgyvendinimas išlaidų iš valstybės biudžeto nepareikalaus.

 

9.      Įstatymo projekto autoriai

Teikiamą įstatymo projektą parengė Užsienio reikalų ministerijos Teisės ir tarptautinių sutarčių departamento (l.e. direktoriaus pavaduotojo pareigas – Ričardas Pikutis, tel.: 36 25 30) Tarptautinių sutarčių skyriaus II sekretorius Rytis Satkauskas, tel.: 236 25 44.

 

  1. Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: Uzbekistanas, Sutartis, draugystė, bendradarbiavimas.

 

 

 

 

 

Užsienio reikalų ministras                                                                               Antanas VALIONIS