LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
Kodas 8860529 Gedimino pr. 53, LT-2002 Vilnius Tel. (8-22) 396796 Faksas (8-22) 39 6469 El.p. [email protected]
________________________________________________________________________________
LR Seimo Ekonomikos komiteto
Pirmininkui
p. V.Uspaskich 2003-01-22 Nr. 102-
DĖL ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-1592(3)
Seimo pavedimu, Teisės ir teisėtvarkos komitetas apsvarstė Šilumos ūkio įstatymo projektą IXP-1592(3), bei siūlo Seimo Ekonomikos komitetui tobulinti šį įstatymo projektą atsižvelgiant į šias pastabas:
1. Šilumos ūkio įstatymo projekto (toliau tekste – Projekto) 14 str. 4 d. prieštarauja Civilinio kodekso (toliau tekste - CK) 6.388 str. 1 d., kuri numato, kad abonentas moka už faktiškai sunaudotą energijos kiekį pagal energijos apskaitos prietaisų rodmenis, jeigu sutartis nenustato ko kita. Todėl, jeigu vartotojas įsiskolino, jis turi sumokėti tiek kiek įsiskolino, papildomai iš jo gali reikalauti nuostolių atsiradusių dėl jo nemokėjimo, tačiau ne rezervinės galios mokestis ar kompensacija. Kyla klausimas ar šiuo atveju (apskaičiavus kompensaciją už rezervinę galią) išliks vartotojo pareiga atlyginti dėl jo atjungimo atsiradusią žalą?
2. Tobulintinos Projekto 20 str. 1 ir 4 dalys, kadangi nėra aišku su kuo sutartiniuose santykiuose bus prižiūrėtojas. Parankiausias vartotojui modelis būtų sutartį turėti tik su šilumos tiekėju, kuris jo atžvilgiu būtų ir prižiūrėtoju. Jeigu prižiūrėtojas bus sutartiniuose santykiuose tiek su šilumos tiekėju tiek ir su vartotojais kils atsakomybės paskirstymo klausimas tais atvejais, kai šilumos tiekimas sutriks dėl namo įrenginių gedimų ir pan..
3. Projekto 26 str. neatitinka CK 6.390 str. 1 d., CK nenumato savivaldybės dalyvavimo sutarties nutraukime ir kitos sutarties sudaryme. Savivaldybių institucijos gali tik duoti arba neduoti leidimų įrengti šilumnešių sistemas, šildymo sistemas ir pan. Todėl savivaldybių teisė svarstyti prašymus dėl energijos tiekimo sutarties nutraukimo prieštarauja CK. Be to, Projekto 26 str. 2 d. tiesiogiai prieštarauja CK numatytai sutarties nutraukimo salygai, t.y. CK 6.390 str. 1 d. numato, kad daugiabučiame name gyvenantis vartotojas šią teisę gali įgyvendinti tik tuo atveju, jeigu toks sutarties nutraukimas nepadarys žalos kitų to namo butų gyventojams. Atkreiptinas dėmesys, kad priėmus siūlomą Projekto 26 str. redakciją kiltų problemų dėl to, kad išsiskirtų teisenos, nes savivaldybės sprendimai turėtų būti skundžiami administracinės teisenos tvarka, o administraciniai teismai bylas spręstų pagal CK.
4. Projekto 27 str. galima pareikšti tas pat pastabas kaip ir 26 str.
5. Projekto 28 str. atsisakytina, kadangi jame kalbama apie paprasčiausią sutarties pažeidimą, o CK numato pakankamas teisines pasekmes tokiais atvejais.
Pagarbiai,
Komiteto pirmininkas Aloyzas Sakalas