DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO “DĖL LIETUVOS
VALSTYBĖS HERBO” 2, 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR
PAPILDYMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS
SAVIVALDYBIŲ ATRIBUTIKOS ĮSTATYMO 2, 3, 4, 5 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS
RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO 42
STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ
Įstatymų projektai parengti vykdant Lietuvos Respublikos antspaudų ir spaudų apyvartos kontrolės įstatymo (Žin., 2002, Nr.73-3094) 12 straipsnio 3 dalies 1 punktą.
Šiuo metu teisę naudotis antspaudais su Lietuvos valstybės herbu ir savivaldybės herbu reglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymas “Dėl Lietuvos valstybės herbo” (Žin., 1990, Nr.17-439) bei Lietuvos Respublikos savivaldybių atributikos įstatymas (Žin., 1996, Nr.33-803). Tarp šių įstatymų nuostatų yra prieštaravimų – Lietuvos Respublikos įstatymo “Dėl Lietuvos valstybės herbo” 2 straipsnio 1 dalies 8 punkto nuostata prieštarauja Lietuvos Respublikos savivaldybių atributikos įstatymo 5 straipsnio nuostatoms. Pagal Lietuvos Respublikos įstatymo “Dėl Lietuvos valstybės herbo” 2 straipsnio 1 dalies 8 punktą naudotis antspaudais, dokumentų blankais, leidinių viršeliais, tituliniais lapais su Lietuvos valstybės herbu turi teisę savivaldybių, kurios neturi nustatyta tvarka patvirtinto savo herbo, vietos savivaldos institucijos. Lietuvos Respublikos savivaldybių atributikos įstatymo 5 straipsnyje teisė naudoti Lietuvos valstybės atributiką suteikiama ne tik savivaldos institucijoms, bet ir savivaldybės administracijai, jos padaliniams ir pareigūnams. Įstatymų projektuose numatyta pašalinti šiuos prieštaravimus.
Kai kurie savivaldybių administracijos padaliniai vykdo valstybines (perduotas savivaldybėms) funkcijas, pvz., viena iš tokių funkcijų yra civilinės būklės aktų registravimas. Todėl įstatymų projektuose siūloma suteikti savivaldybių administracijos padaliniams, įgyvendinantiems valstybines (perduotas savivaldybėms) funkcijas, teisę naudoti antspaudą su Lietuvos valstybės herbu, nepriklausomai nuo to, ar savivaldybės turi nustatyta tvarka patvirtintą savivaldybės herbą.
Įstatymų nustatyta tvarka kai kuriuos notarinius ir kitus veiksmus atlieka seniūnai. Be to, pagal Civilinio kodekso 3.280 straipsnio 2 dalį miestų, kuriuose nėra civilinės metrikacijos įstaigų, seniūnijų (išskyrus savivaldybių centrų seniūnijas) seniūnai turi teisę registruoti mirtį. Todėl įstatymų projektuose numatoma suteikti seniūnams atliekant nurodytus veiksmus naudoti antspaudą su Lietuvos valstybės herbu.
Keičiamuose įstatymuose yra ir kitokių nuostatų, kurios neatitinka šių dienų realijų bei dabar vartojamų sąvokų. Pvz., pagal Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo (Žin., 2002, Nr.53-2042) 41 straipsnio 1 dalies nuostatas turėti antspaudą su Lietuvos valstybės herbu turi teisę antstolis. Nuo 2003 m. sausio 1 d., kai neteks galios Lietuvos Respublikos teismo antstolių įstatymas (Žin., 2000, Nr.92-2846), neliks tokios įstaigos kaip teismo antstolių kontora, todėl Lietuvos Respublikos įstatymo “Dėl Lietuvos valstybės herbo” 2 straipsnio 1 dalies 7 punktas yra keistinas. Problema yra ir su teise naudotis antspaudu su Lietuvos valstybės herbu šiame straipsnyje nurodytų institucijų padaliniams, nes vienose straipsnio nuostatose tiesiogiai įvardinti padaliniai, turintys tokią teisę (pvz., teritorinės prokuratūros), kitose – ne (pvz., Valstybės saugumo departamento teritoriniai padaliniai), nors pats Valstybės saugumo departamentas tokią teisę turi. Darytina išvada, kad, pvz., Valstybės saugumo departamento teritoriniai padaliniai neturi teisės naudoti valstybės herbo antspauduose, blankuose ir kt.
Pažymėtina, jog faktiškai patvirtintų savivaldybių herbų kol kas nėra. Yra patvirtinti tik miestų – savivaldybių centrų ir kai kurių kitų gyvenamųjų vietovių herbai. Atsižvelgiant į tai, siūloma Savivaldybių atributikos įstatymo 2 straipsnį papildyti 2 dalimi, nustatant, jog savivaldybių herbai yra jų centrų herbai. Tais atvejais, kai savivaldybių centrai nėra savivaldybių teritorijoje, savivaldybių herbai yra didžiausių savivaldybių teritorijoje esančių miestų herbai.
Vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr.55-1049; 2000, Nr.91-2832) 42 straipsnio 4 dalyje nustatyta, jog savivaldybių vėliavų etaloną tvirtina savivaldybių tarybos. Tuo tarpu Lietuvos Respublikos savivaldybių atributikos įstatymo (Žin., 1996, Nr.33-803) 3 straipsnyje nurodyta, kad patvirtintų herbų pagrindu vėliavų etalonus tvirtina Lietuvos heraldikos komisijos pirmininkas.
Siekiant pašalinti prieštaravimą tarp nurodytų įstatymų siūloma Vietos savivaldos įstatymo 42 straipsnio 4 dalį pripažinti netekusia galios. Manytina, jog viskas, kas susiję su heraldika, turėtų būti Lietuvos heraldikos komisijos kompetencijoje. Juo labiau, kad Heraldikos komisija, teikdama savivaldybės herbo etaloną tvirtinti Respublikos Prezidentui, kartu rengia herbinių vėliavų bei herbinių antspaudų projektus. Tai daroma neatsitiktinai. Šiam darbui reikia turėti ne tik specialių žinių, bet ir žinoti visas Lietuvoje egzistuojančias vėliavas, kad nebūtų pasikartojimų.
Įstatymų projektams Europos Sąjungos teisės reikalavimai netaikomi.
Galimų neigiamų įstatymų pasekmių nenumatoma.
Lietuvos savivaldybių asociacijos nuomone, antspaudų su valstybės herbu pagaminimas pareikalautų papildomų išlaidų, kurios turėtų būti skiriamos iš valstybės biudžeto (Vietos savivaldos įstatymo 36 str. 5 d.).
Įstatymų projektus parengė Teisingumo ministerijos Teisėkūros ir viešosios teisės departamentas (direktorė Živilė Liekytė, tel. 262 58 19), tiesioginis projektų rengėjas - vyresnysis specialistas Henrikas Uziela, tel. 261 77 92
Reikšminiai įstatymų projektų žodžiai: antspaudas su Lietuvos valstybės herbu, antspaudas su savivaldybės herbu, savivaldybės institucijos, įstaigos, savivaldybės administracijos padaliniai, seniūnai, savivaldybių herbai.
Teisingumo ministras Vytautas Markevičius