Pasiūlymai
Šilumos ūkio įstatymo projektui (IXP-1592(3))
Atsižvelgdamas į Konkurencijos tarybos ir Specialiųjų tyrimų tarnybos pasiūlymus ir pastabas siūlau:
1. Pakeisti 1 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
“1) mažiausiomis ilgalaikėmis
sąnaudomis užtikrinti patikimą ir kokybišką šilumos tiekimą šilumos
vartotojams;”
2. Pakeisti 2 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:
“14. Kompensacija
už rezervinę galią Rezervinės galios mokestis – pagal
Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintą metodiką apskaičiuojama kaip
su rezervuota galia susijusių papildomų sąnaudų kompensacija šilumos
kainos dalis, mokama vartotojo, naudojančio šilumos tiekimo sistemą kaip rezervinį
šildymo būdą. Šiame Įstatyme nustatytais atvejais kompensacija už rezervinę
galią rezervinės galios mokestis taip pat gali būti taikomas
vartotojui, atjungusiam savo šildymo ar karšto vandens įrenginius nuo šilumos tiekimo sistemos, taip pat įsiskolinusiam
vartotojui, kuriam buvo sustabdytas šilumos ar karšto vandens pristatymas.”
3. Pakeisti 2 straipsnio 29 dalį ir ją išdėstyti taip:
“29. Šilumos ūkio
plėtros planas – savivaldybių specialiojo
planavimo dokumentas, kuriame numatyti svarbiausi šilumos ūkio modernizavimo ir plėtros sprendimai ilgam 15 metų laikotarpiui,
taip pat apibrėžiamos šilumos vartotojų teritorijos ir principiniai
techniniai sprendimai šioms teritorijoms nustatytų alternatyvinių energijos ar
kuro rūšių panaudojimui.”
4. Papildyti 2 straipsnio 35 dalį ir ją išdėstyti taip:
“35. Viešuosius interesus atitinkančios paslaugos – šilumos ūkio paslaugos, kurias nustato įstatymai, Vyriausybė arba jos įgaliota institucija vadovaudamasi visuomenės interesais.”
5. Pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
“1. Konkurencija tarp alternatyvinių
energijos rūšių tiekėjų vartotojų poreikiams šilumai tenkinti
įgyvendinama šilumos ūkio plėtros planais, nustatančiais vartotojų poreikių
šilumai tenkinimą mažiausiomis ilgalaikėmis sąnaudomis, užtikrinant tiekimo
saugumą saugų tiekimą ir neviršijant leidžiamo neigiamo poveikio
aplinkai pagal galiojančias taršos normas, bei kitomis šio Įstatymo
nustatytomis priemonėmis.”
6. Papildyti 3 straipsnį 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:
“4. Valstybė (savivaldybės) skatina konkurenciją pastatų šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūros srityje. “
7. Pakeisti 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
“7 straipsnis. Savivaldybių šilumos ūkio plėtros planai
1. Savivaldybės tvarko šilumos ūkį pagal savivaldybių tarybų patvirtintus specialiuosius šilumos ūkio plėtros planus (šilumos ūkio plėtros planus).
2. Šilumos ūkio plėtros planai
rengiami Teritorijų planavimo įstatymo, šio Įstatymo ir Vyriausybės
nustatyta tvarka. Aplinkos ir ūkio ministrasi patvirtina
šilumos ūkio plėtros planų rengimo metodiką (Planų rengimo metodiką), skirtą
savivaldybėms jų planams parengti. Planų rengimo metodika yra specialiojo
planavimo dokumentų taisyklių sudėtinė dalis.
3. Pagrindinis šilumos ūkio
plėtros plano tikslas yra kokybiškai tenkinti šilumos vartotojų
poreikius šilumai mažiausiomis ilgalaikėmis sąnaudomis ir mažiausiai
paveikiant aplinką neviršijant leidžiamo neigiamo poveikio aplinkai
pagal galiojančias taršos normas. Rengiant šilumos ūkio plėtros planus,
vadovujamasi Aplinkos oro apsaugos įstatymo nuostatomis dėl oro užterštumo bei
urbanistiniais kriterijais (užstatymo tankis, pastatų aukštingumas, užstatymo
specifika). Pagal šiuos kriterijus, taip pat atsižvelgiant į
urbanistikos reikalavimus, Šilumos ūkio plėtros plane apibrėžiamos
šilumos vartotojų teritorijos ir principiniai techniniai sprendimai kiekvienai
teritorijai nustatytų alternatyvių energijos ar kuro rūšių panaudojimui,
kad būtų patenkinami šios teritorijos vartotojaių poreikiai
būtų aprūpinti šilumai. Ši nuostata netaikoma individualiems
gyvenamiesiems namams.
4. Rengiant savivaldybės šilumos ūkio plėtros planą, dalyvauja jos teritorijoje esančios šilumos, elektros energijos ir gamtinių dujų tiekimo įmonės bei kiti su šilumos ūkiu susiję subjektai ir šilumos vartotojų teises ginančios organizacijos.
5. Savivaldybės Planų rengimo
metodikoje nustatyta tvarka praneša derina su aplinkos ir ūkio ministramsis numatomus
šilumos ūkio plėtros planųus sprendimus. Aplinkos
ir ūkio ministrai pateikia savivaldybėms išvadas ir rekomendacijas.
6. Savivaldybės rengia šilumos ūkio specialiuosius
planus pasiremdamos šilumos ūkio plėtros planais, Teritorijų planavimo įstatymu
ir aplinkos bei ūkio ministrų patvirtintomis specialiojo šilumos ūkio planavimo
taisyklėmis. “
8. Pakeisti 8 straipsnio 2 dalį, papildyti 3 dalimi ir jas išdėstyti taip:
“2. Savivaldybių šilumos ūkio plėtros planai privalo atitikti valstybės strategiją, nacionalinius energetikos tikslus bei Vyriausybės patvirtintas šilumos ūkio plėtros kryptis.
3. Vyriausybė gali teikti paramą savivaldybių šilumos ūkio plėtros planų projektams įgyvendinti.”
2. Vyriausybė gali teikti paramą tiems
savivaldybių šilumos ūkio plėtros planų projektams, kurie atitinka valstybės
strategiją ir nacionalinius energetikos tikslus.
9. Pakeisti 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
“3. Atsiskaitymo dokumentas yra sąskaita
už šilumą. Savivaldybė turi teisę nustatyti, kad buitiniams šilumos vartotojams
vietoj sąskaitų už šilumą būtų išduodami mokėjimų už šilumą pranešimai. Tokio
Buitinio šilumos vartotojo reikalavimu šilumos tiekėjas privalo išduoti
sąskaitą, kai vartotojas apmoka su tuo susijusias papildomas tiekėjo sąnaudas. Šiuo
atveju netaikoma šio Įstatymo 31 straipsnio 3 dalies nuostata dėl šių sąnaudų
įtraukimo į šilumos kainą. Savivaldybei nustačius, kad buitiniams
šilumos vartotojams vietoje sąskaitų būtų išduodami mokėjimo už šilumą
pranešimai, į šilumos kainą neįtraukiamos sąskaitų už šilumą ir (ar) karštą
vandenį parengimo ir pateikimo vartotojams sąnaudos. “
10. Papildyti 14 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
“2. Sutartyse nustatoma šilumos tiekėjo prievolė ne vėliau kaip prieš 10 kalendorinių dienų iki numatomos šilumos ir (ar) karšto vandens pristatymo sustabdymo datos raštu įspėti įsiskolinusį vartotoją.”
11. Pakeisti 14 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
“4. Įsiskolinęs vartotojas,
kuriam buvo sustabdytas šilumos ir (ar) karšto vandens pristatymas, moka tiekėjui šilumos (karšto vandens) rezervinės
galios mokestį kompensaciją už rezervinę galią.”
12. Pakeisti 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
“16 straipsnis. Nenutrūkstamo aprūpinimo šiluma vartotojai
Nenutrūkstamo
aprūpinimo šiluma vartotojams turi būti užtikrintos techninės nenutrūkstamo
šilumos tiekimo galimybės, kai laikinai neįmanoma naudotis pagrindiniu šilumos
tiekimo šaltiniu. Nenutrūkstamas šilumos tiekimas užtikrinamas šilumos
vartotojo įrenginius prijungiant atskirais įvadais prie techninių sutrikimų
atvejais nepriklausomų šilumos perdavimo tinklo dalių arba įrengiant rezervinį
šildymo būdą. Kai įrengiamas rezervinis šildymo būdas, nenutrūkstamo aprūpinimo
šiluma vartotojai laikomi naudojančiais jų pastato šildymo būdą su pagrindiniu
šilumos tiekimo šaltiniu ir rezervinį šildymo būdą. Jeigu nenutrūkstamo
aprūpinimo šiluma vartotojai naudojasi šilumos tiekimo sistema kaip rezerviniu
šildymo būdu, jie privalo mokėti šilumos tiekėjui rezervinės galios mokestį
kompensaciją už rezervinę galią.”
13. Pakeisti 24 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
“24 straipsnis. Šilumos vartotojo daugiabučiame name teisės ir pareigos
1. Šilumos vartotojas daugiabučiame name turi teisę:
1) kartu su kitais namo butų ir kitų patalpų savininkais pasirinkti arba pakeisti namo šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtoją;
2) individualiai arba kartu su kitais namo butų ir kitų patalpų savininkais nuspręsti pakeisti savo buto, patalpų ar viso pastato šildymo būdą ir šio Įstatymo 25, 26 bei 27 straipsniuose nustatyta tvarka įgyvendinti savo sprendimą;
3) sutartyse nustatyta tvarka reikšti pretenzijas šilumos ar karšto vandens tiekėjui už patiektą nekokybišką šilumą ar karštą vandenį.
2. Šilumos vartotojai turi ir kitas teises, nustatomas teisės aktais.
3. 2. Šilumos
vartotojai daugiabučiuose namuose privalo apmokėti jiems tenkančią dalį
išlaidų, susijusių su namo šildymo ir karšto vandens sistemos rekonstravimu
tam, kad ji atitiktų privalomuosius reikalavimus.”
14. Pakeisti 26 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
“2. Jeigu pagal buto ar kitų
patalpų savininko prašymą nutraukus šilumos vartojimo pirkimo–pardavimo sutartį
ir pakeitus jo buto ar kitų patalpų šildymo būdą bus padaroma žala kitiems
to namo butų ar kitų patalpų savininkaims patirtų papildomas
išlaidas, savivaldybė pateikia suinteresuotam savininkui apskaičiuotos
žalos pagrindimą šių išlaidų apskaičiavimą pagal rezervinės
galios mokesčio kompensacijos už rezervinę galią nustatymo metodiką.
Šiuo atveju savivaldybė turi teisę derinti sutarties nutraukimą ir daugiabučio
namo, kurio šildymui naudojama šilumos tiekimo sistema, atskiro buto ar kitų
patalpų šildymo būdo pakeitimą suinteresuotam buto ar kitų patalpų savininkui,
tik šiam savininkui ir namo butų ir kitų patalpų savininkų bendrijos valdybai
(bendrijos pirmininkui) arba namo bendrojo naudojimo objektams valdyti
sudarytos jungtinės veiklos sutarties partnerių įgaliotam asmeniui arba namo
bendrojo naudojimo objektų administratoriui sudarius sutartį dėl žalos papildomų
išlaidų kitiems namo butų ar kitų patalpų savininkams atlyginimo.”
15. Pakeisti 27 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
“3.
Pagal šio straipsnio 2 dalį savivaldybė turi teisę atidėti šilumos vartotojo
norimo keisti jo pastato šildymo būdo įgyvendinimą ne daugiau kaip 3 2
metams, skaičiuojant nuo šilumos vartotojo prašymo įregistravimo
savivaldybėje dienos. Atidėjimo laikotarpis priklauso nuo atjungiamų
vartotojo šilumos įrenginių poveikio vidutinių sąnaudų didėjimui likusiems
šilumos tiekimo sistemos vartotojams ir yra nustatomas vadovaujantis
atsijungimų metodika. Pasibaigus atidėjimo laikotarpiui, savivaldybė
išduoda šilumos vartotojui leidimą atjungti jo šilumos įrenginius nuo šilumos
tiekimo sistemos.”
16. Pakeisti 27 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
“4. Jeigu pastato šildymo būdo
pakeitimas (šilumos vartotojo šilumos įrenginių atjungimas nuo šilumos tiekimo
sistemos) padidintų pagal atsijungimų metodiką nustatytas vidutines šilumos
tiekimo sąnaudas likusiems sistemos šilumos vartotojams, savivaldybė turi teisę
derinti pastato šildymo būdo pakeitimą (šilumos įrenginių atjungimą) tik
pateikus vartotojo ir šilumos tiekėjo sutartį dėl šių sąnaudų padidėjimo
kompensavimo. Sutartyje numatytos kompensacijos dydis negali viršyti rezervinės
galios mokesčio kompensacijos už
rezervinę galią, taikomos atsijungiančiam šilumos vartotojui.
Nustatyta kompensacija pradedama mokėti nuo šilumos vartotojo šilumos įrenginių
atjungimo nuo šilumos tiekimo sistemos dienos ir negali būti mokama ilgiau kaip
3 2 metus. Jeigu šilumos vartotojo prašymo keisti jo pastato
šildymo būdą įgyvendinimas buvo atidėtas pagal šio straipsnio 2 dalį, tai
šios dalies nuostatos netaikomos. didžiausias galimas kompensacijos
mokėjimo laikotarpis yra mažinamas atidėjimo laikotarpiu. Šios dalies
nuostatos netaikomos butų ir kitų patalpų savininkams daugiabučiuose namuose.
17. Papildyti 31 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
“3. Šilumos ir (ar) karšto vandens kainos grindžiamos tiekėjo būtinomis (valstybės normuojamomis) šilumos ar karšto vandens ruošimo (pirkimo), perdavimo, atsiskaitomųjų šilumos apskaitos prietaisų įrengimo, priežiūros ir patikros, sąskaitų (mokėjimų pranešimų) už šilumą ir (ar) karštą vandenį parengimo ir pateikimo vartotojams bei apskaitos sąnaudomis. Pastatų šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūros ir rekonstravimo sąnaudos negali būti įtraukiamos į šilumos ar karšto vandens kainas.”
Teikia:
Seimo narys Rimantas Sinkevičius