LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ANTIKORUPCIJOS KOMISIJA

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. IXP-1592(3SP)

 

2003 m. sausio 21 d.

Vilnius

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos pirmininko pavaduotojas B.Bradauskas, Komisijos nariai V.Baravykas, G.Didžiokas, S.Kružinauskas, Z.Mačernius, V.Martišauskas ir H.Žukauskas, Aplinkos komiteto pirmininkas A.Macaitis, Specialiųjų tyrimų tarnybos vyr.specialistas T.Pažūsis, Konkurencijos tarybos Pramonės skyriaus vedėjas A.Mačiokas ir vyr. specialistė E.Vitkienė.

Specialiųjų tyrimų tarnybos bei Konkurencijos tarybos pasiūlymai svarstyti bei įvairių organizacijų atstovų nuomonės išklausytos Komisijos 2003-01-17 posėdyje, kuriame taip pat dalyvavo Lietuvos nacionalinės vartotojų federacijos konsultantas K.Papšys, Lietuvos tiekėjų asociacijos prezidentas V.Stasiūnas, Lietuvos vartotojų asociacijos viceprezidentas S.Juodvalkis, Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos narys A.Romeika, Lietuvos nacionalinės vartotojų federacijos ekspertas M.Okulič-Kazarinas, Lietuvos savivaldybių asociacijos konsultantas Tomas Vaitkevičius, Lietuvos-Danijos projekto "Parama šilumos ūkio reformai" konsultantas R.Zabarauskas, Ūkio ministerijos sekretorius A.Ignotas, Specialiųjų tyrimų tarnybos vyr.specialistas A.Skaistys, Konkurencijos tarybos Pramonės skyriaus vedėjas A.Mačiokas ir vyr. specialistė E.Vitkienė, Teisės ir teisėtvarkos komiteto vyr. patarėjas A.Kabišaitis, Ekonomikos komiteto patarėjas V.Strimaitis ir padėjėja G.Smetonaitė.

 

2. Valstybės institucijų, visuomeninių organizacijų pastabos ir pasiūlymai:

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus V.Junoko 2003-01-17 raštas Nr. 2.5-01-115

Atlikusi projekto antikorupcinį vertinimą, STT nustatė, kad kai kurios šio įstatymo projekto nuostatos ir jų interpretacijos sudaro sąlygas savivaldybių tarnautojams savo nuožiūra spręsti konkrečius klausimus (paliekama didelė diskrecija) bei galimybes pažeisti laisvos konkurencijos rinkoje sąlygas, leis susidaryti monopolinėms šilumos tiekimo struktūroms ir (ar) dirbtinai jas palaikys, kas gali sąlygoti korupcijos pasireiškimą šioje srityje

 

1. Siūlome įstatyme numatyti projekto 2 straipsnio 29 dalyje nurodyto „ilgo laikotarpio“ trukmę arba tokio laikotarpio nustatymo kriterijus.

 

2 Siūlome nustatyti projekto 3, 7 ir kituose straipsniuose vartojamų kriterijų: „mažiausios ilgalaikės sąnaudos“, „tiekimo saugumas“, „leidžiamas neigiamas poveikis aplinkai“, „kokybiškas šilumos vartotojų poreikių šilumai tenkinimas“, „mažiausias poveikis aplinkai“ sudedamąsias dalis.

 

3. Projekte reikėtų atskleisti šilumos ūkio plėtros plano ir šilumos ūkio specialiojo plano santykį ir tais planais nustatomų  sprendimų ribas. Pagal projektą šilumos ūkio plėtros ir šilumos ūkio specialiųjų planų parengimui reikės sukurti tris poįstatyminius aktus (Vyriausybės nustatytą šilumos ūkio plėtros plano rengimo tvarką, ūkio ministro patvirtintą šilumos ūkio plėtros planų rengimo metodiką, aplinkos ir ūkio ministrų patvirtintas specialiojo šilumos ūkio planavimo taisykles) manytume, kad viso to nereikėtų, nes galima pritaikyti pagal Teritorijų planavimo įstatymą (kur gan išsamiai reglamentuotas planavimo procesas) parengtus bendruosius ir specialiuosius planus.

 

4. Projekto 7 straipsnio 6 dalyje žodis „pasiremdamos“ keistinas žodžiu „vadovaujantis“, nes neaišku kaip, pavyzdžiui, savivaldybės rengdamos šilumos ūkio specialiuosius planus „remsis“ Teritorijų planavimo įstatymu.

 

5. Siūlome projekto 8 straipsnio 2 dalį papildyti žodžiais „bei Vyriausybės patvirtintas šilumos ūkio plėtros kryptis“.

 

6. Projekto 2 straipsnio 35 dalyje numatoma, kad viešuosius interesus atitinkančias paslaugas nustatys Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, toliau - projekto 4 straipsnyje nustatomos atskiros tokių paslaugų rūšys. Todėl lieka neaiškus Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatomų viešuosius interesus atitinkančių paslaugų ir įstatyme numatytų tokių paslaugų santykis.

 

7. Projekto 3 straipsnio 1 dalyje deklaruojant konkurenciją tarp energijos tiekėjų nėra numatytas energijos tiekimo kokybės kriterijus, nors 7 straipsnio 3 dalyje atskleidžiant pagrindinį šilumos ūkio plėtros plano tikslą numatomas kokybiškas vartotojų poreikių tenkinimas, tai pažymima ir projekto 1 straipsnio 2 dalies 1 ir 4 punktuose.

 

 

8. Projekto 7 straipsnyje numatyta, kad savivaldybės tvarko šilumos ūkį pagal savivaldybių tarybų patvirtintus šilumos ūkio plėtros planus, o ūkio ministrui ir aplinkos ministrui šioje srityje paliekama tik teisė teikti išvadas ir rekomendacijas, nors projekto 8 straipsnyje pažymimas Vyriausybės ir konkrečiai ūkio ministro išskirtinis vaidmuo nustatant šilumos ūkio plėtros kryptis. Taip pat projekto 7 straipsnio 2 dalyje numatoma Vyriausybės parama šilumos ūkio plėtros planų projektams, kurie atitinka valstybės strategiją ir nacionalinius energetikos tikslus. Siūlytume atskleisti išbaigtą Vyriausybės vaidmenį tvirtinant atitinkamus plėtros planus ir nustatyti, kad ūkio ir aplinkos ministrai teikia ne rekomendacinio pobūdžio pasiūlymus, bet pareigą savivaldybėms suderinti plėtros planų projektus su šiais ministrais. Be to, minėta pareiga sumažintų galimybę piktnaudžiauti savivaldybėse rengiant plėtros planus, o tai labai svarbu siekiant nepalikti galimybių korupcijai. 

 

9. Projekto 27 straipsnio 3 dalyje numatoma savivaldybės teisė atidėti šilumos vartotojo norimo keisti šildymo būdo įgyvendinimą iki 3 metų. Antikorupciniu požiūriu tai iš esmės ydinga nuostata, kadangi net nėra numatomi kriterijai, kuriais vadovaujantis savivaldybės tarnautojai neturėtų galimybės remiantis privačiais interesais nustatyti nepagrįstą labai trumpą ar ilgą atidėjimo terminą. Juo labiau, kad šioje vietoje matomai susikirs šilumos tiekėjų ir šilumos vartotojų interesai. Todėl siūlytume numatyti minėto termino nustatymo konkrečius ir aiškius kriterijus taip žymiai sumažinant diskreciją savivaldybės tarnautojams ir atitinkamai korupcijos galimybes.

       Įstatymo projekto nuostatos tik deklaratyviai nurodo prielaidas atsirasti konkurencijai tarp energijos, šilumos tiekėjų ir šilumos gamintojų reorganizuojant, privatizuojant savivaldybių kontroliuojamas šilumos tiekimo įmones, modernizuojant ir užtikrinant šilumos tiekimą vartotojams, tokiu būdu stabdomas skubus naujausių technologijų šioje srityje atėjimas, paliekant šiuo metu šilumos gamybos ir tiekimo rinkoje esantiems subjektams monopolines sąlygas su galimybe jas dar sutvirtinti. Siūlome projekte nustatyti konkrečius ir aiškius konkurenciją skatinančius kriterijus ir juos išsamiai apibūdinti.

 

 

 

 

 

 

 

pritarti

 

 

pritarti

 

 

 

 

pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

pritarti

 

 

 

pritarti

 

 

pritarti

 

 

 

 

 

pritarti, Projekto 3 str. 1 d. ir 7 str. 3 d. apibrėžti šilumos kokybės kriterijų

 

pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Konkurencijos tarybos 2003-01-16 raštas Nr. (2.14-08)6V-43

1. Projekto 3 straipsnio 1 dalyje tarp žodžių “konkurencija tarp” ir “tiekėjų” įrašyti žodžius “alternatyvinių energijos rūšių”.

 

2. Projekto 3 straipsnį  papildyti 4 dalimi:

“4. Valstybė (savivaldybės) skatina konkurenciją pastatų šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūros srityje.”

 

3. Projekto 7 straipsnio 3 dalyje įvardinti aplinkosaugos (oro užterštumas) ir urbanistinius (užstatymo tankis, pastatų aukštingumas, užstatymo specifika) kriterijus. Nurodyti, kad vertinant aplinkosaugos kriterijų privaloma remtis Aplinkos oro apsaugos įstatymu.

 

4. Projekto 7 straipsnio 5 ir 6 dalyse Po žodžio “aplinkos” įrašyti žodį “sveikatos”.

 

 

pritarti

 

 

 

pritarti

 

 

pritarti

 

 

 

Pritarti iš dalies, atitinkamai taisyti tik 7 straipsnio 5 dalį

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pagal Teritorijų planavimo įstatymo 14 str. 1 d. tam tikros rūšies specialiojo planavimo taisykles tvirtina ministerija, kurios reguliavimo sričiai priskirta planuojamoji veikla, kartu su Aplinkos ministerija.

 

 

3. Komisijos pasiūlymai, pataisos, pastabos: atsižvelgiant į tai, kad Komisija nepritaria Šilumos ūkio įstatymo projektui Nr. IXP-1592(3SP), siūlyti pagrindiniam komitetui iš esmės tobulinti įstatymo projektą pagal Specialiųjų tyrimų tarnybos, Konkurencijos tarybos, Teisės ir teisėtvarkos komiteto pastabas ir pasiūlymus, šiuos išdėstytus Komisijos pasiūlymus ir kitus Komisijos narių pasiūlymus:

 

1. Projekto nuostatas suderinti su Statybos įstatymo nuostatomis.

 

2. Atsižvelgiant į Seimo 2002 m. spalio 10 d. nutarimu patvirtintos Nacionalinės energetikos strategijos 24 punkto 12 papunktį, Projekto 1 straipsnio 2 dalies 1 punkte, 3 straipsnio 1 dalyje bei 7 straipsnio 3 dalyje išbraukti žodį "ilgalaikėmis", numatant, kad šilumos ūkio plėtros plano tikslas - tenkinti vartotojų poreikius šilumai mažiausiomis sąnaudomis.

 

3. Projekte numatytą planavimą šilumos ūkyje grįsti Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka parengtais šilumos ūkio specialiaisiais planais, atitinkamai taisyti Projekto 2 straipsnio 29 dalį, 3 straipsnio 1 dalį, 7 straipsnį.

 

4. Projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžių "konkurencija tarp" įrašyti žodžius "alternatyvių energijos rūšių".

 

5. Projekto 3 straipsnį papildyti 4 dalimi:

"4. Valstybė (savivaldybės) skatina konkurenciją pastatų šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūros srityje".

 

6. Dėl Projekto 7 straipsnio:

6.1. Projekto 3 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šilumos ūkio plėtros planai rengiami neviršijant leidžiamo neigiamo poveikio aplinkai, tačiau 7 straipsnio 3 dalyje nustatomas jau kokybiškai visiškai kitas, tačiau šilumos būdą minėtame plane lemsiantis aplinkos vertinimo kriterijus - numatyta, kad pagrindinis šilumos ūkio plėtros plano tikslas yra tenkinti poreikius šilumai mažiausiai paveikiant aplinką.  Siūlome Projekto 7 straipsnio 3 dalies nuostatas suderinti su 3 straipsnio 1 dalimi. Projekto 7 straipsnio 3 dalyje vietoje žodžių "mažiausiai paveikiant aplinką" įrašyti žodžius "neviršijant leidžiamo neigiamo poveikio aplinkai".

6.2. Projekto 7 straipsnio 3 dalyje įvardinti aplinkos ir urbanistinius kriterijus. Numatyti, kad vertinant aplinkosaugos kriterijų privaloma remtis Aplinkos oro apsaugos įstatymu.

6.3. Projekto 7 straipsnio 3 dalyje po žodžio "nustatytų" įrašyti žodį "alternatyvių".

6.4. Siekiant sumažinti galimybę piktnaudžiauti savivaldybėse rengiant plėtros planus, nustatyti, kad ūkio ir aplinkos ministrai teikia ne rekomendacinio pobūdžio pasiūlymus, bet nustatyti pareigą savivaldybėms suderinti plėtros planų projektus su šiais ministrais.

6.5. Patikslinti 7 straipsnio 5 dalyje vartojamą sąvoką "šilumos ūkio planų sprendimai" ir jų pateikimo ūkio ir aplinkos ministrams pagrindus.

6.6. Numatyti, kad šilumos ūkio plėtros planų projektai derinami ir su sveikatos apsaugos ministru.

 

 

7. Dėl Projekto 8 straipsnio:

7.1. Siekiant Projekto nuostatas suderinti su Seimo 2002 m. spalio 10 d. nutarimu patvirtinta Nacionaline energetikos strategija bei Energetikos įstatymu, Projekto 8 straipsnio 2 dalyje numatyti, kad savivaldybių rengiami šilumos ūkio plėtros planai turi atitikti valstybės strategiją ir nacionalinius energetikos prioritetus.

7.2. Projekto 8 straipsnio 2 dalį papildyti žodžiais „bei Vyriausybės patvirtintas šilumos ūkio plėtros kryptis“.

 

8. Tikslinti Projekto 12 straipsnio 3 dalį, numatant, jog savivaldybei nustačius, kad buitiniams šilumos vartotojams vietoj sąskaitų už šilumą būtų išduodami mokėjimo už šilumą pranešimai, į šilumos kainą neįtraukiamos sąskaitų už šilumą ir (ar) karštą vandenį parengimo ir pateikimo vartotojams sąnaudos.

 

9. Projekto 2 straipsnio 14 dalį, 14 straipsnio 4 dalį, 26 straipsnio 2 dalį, 27 straipsnio 4 dalį nuostatas, reglamentuojančias rezervinės galios mokesčio (siūlomo nustatyti taip pat ir atsijungusiam vartotojui bei įsiskolinusiam vartotojui, kuriam sustabdytas šilumos tiekimas) mokėjimą, suderinti su Civilinio kodekso 6.388 straipsniu, numatančiu, kad abonentas moka už faktiškai sunaudotą energijos kiekį pagal apskaitos prietaisų rodmenis.  Be to, teisiniu požiūriu nepriimtina šilumos kainos sudedamąją dalį vadinti mokesčiu, nes mokestis - tai mokesčio įstatyme mokesčio mokėtojui nustatyta prievolė valstybei.

 

10. Patikslinti Projekto 22 straipsnio 1 dalies nuostatą, kadangi iš pateiktos formuluotės galima suprasti, kad daugiabučio namo butų savininkai gali savo butus šildyti tik pastato šildymo būdu (t.y. viename daugiabučiame name negali būti skirtingų šildymo būdų).

 

11. Projekto 24 straipsnio 1 dalį papildyti 4 punktu, numatančiu, kad šilumos vartotojas daugiabučiame name turi ir kitų teisių, numatytų šiame bei kituose įstatymuose, kadangi šioje dalyje nepagrįstai nustatytas baigtinis šilumos vartotojo daugiabučiame name teisių sąrašas, nes šie vartotojai turi ir kitų teisių, pavyzdžiui, nutraukti šilumos pirkimo-pardavimo sutartį, vienasmeniškai pakeisti savo buto ar kitos patalpos šildymo būdą ir kt.

 

12.  Projekto 26 ir 27 straipsnius suderinti su Civilinio kodekso 6.390 straipsnio ir kitų straipsnių nuostatomis.

 

 

4. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu "už".

 

5. Komisijos paskirtas pranešėjas - Bronius Bradauskas.

 

 

 

 

Komisijos pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                                    Bronius Bradauskas