LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ

            ADMINISTRAVIMO PAGRINDŲ ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

                       AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

       Lietuvos   Respublikos   Vyriausybės   programoje,   kurią

Lietuvos Respublikos  Seimas patvirtino  1994  m.  liepos  12  d.

nutarimu Nr.I-534,  numatyta pertvarkyti  mokesčių  sistemą,  bei

parengti Mokesčių  pagrindų ir  Valstybinės mokesčių  inspekcijos

įstatymų projektus.

       Šių įstatymų  parengimas yra  paskutinis  etapas  baigiant

pertvarkyti  mokesčių   sistemą.  Atsižvelgiant   į  Tarptautinio

valiutos fondo  eksperto  p.  T.P.Harto,  JAV  Iždo  departamento

mokesčių politikos  skyriaus advokatės-patarėjos E.Elgin bei kitų

užsienio organizacijų  ekspertų siūlymus,  taip pat į Latvijos ir

Estijos Respublikų  patirtį mokesčių administravimo klausimais ir

kartu  siekiant   priderinti  mokesčių  administravimo  būdus  ir

metodus prie  Vakarų  šalių  mokesčių  administravimo  standartų,

prieita prie  bendros nuomonės, kad turėtų būti vienas įstatymas,

reglamentuojantis  mokesčių   administravimą.  Todėl   atsisakyta

ruošti du  projektus, t.y. Mokesčių pagrindų įstatymo projektą ir

Valstybinės mokesčių  inspekcijos  įstatymo  projektą.  Paruoštas

Mokesčių  administravimo  pagrindų  įstatymo  projektas  sujungia

visas  nuostatas,   kurios  turėjo  būti  išdėstytos  paminėtuose

dviejuose įstatymuose.

       Kai   mokesčių    administravimą   reglamentuoja    vienas

įstatymas,  daug   paprasčiau  surinkti   mokesčius.   Nebereikia

įvairiuose mokesčių  ar kituose  įstatymuose aprašinėti  mokesčių

administratorių  teisių   ir  pareigų  (kiek  jos  susijusios  su

mokesčių surinkimu),  mokesčių mokėtojų  teisių ir pareigų, ginčų

nagrinėjimo  tvarkos,  atsakomybės  už  neteisingą  ar  pavėluotą

mokesčių mokėjimą  (išskyrus administracinę  ir baudžiamąją), bei

daugelio kitų  klausimų, kurie  šiuo metu  yra  nustatyti  beveik

kiekviename mokesčio įstatyme.

       Mokesčių mokėtojo  požiūriu toks  įstatymas taip  pat  yra

naudingas, nes  mokesčio mokėtojui susipažinus su tokiu įstatymu,

tampa aišku, kaip reikia mokėti mokesčius, kokias jis turi teises

ir pareigas  ir dėl  to išvengiama nereikalingų ginčų su mokesčio

administratoriumi.

       Mokesčių   administravimo   pagrindų   įstatymo   projekto

pagrindinis tikslas  yra padėti  mokesčių mokėtojui  teisingai ir

laiku sumokėti  mokesčius.  Tuo  būdu  projekto  I  skyriuje  yra

nurodytos pagrindinės sąvokos, vartojamos mokesčių įstatymuose (2

str.), kurios niekur iki šiol nėra apibrėžtos.

       Viena iš  pagrindinių šio  įstatymo nuostatų  yra ta,  kad

šiuo  įstatymu   įteisinama  mokesčių   mokėtojų  lygybė   mokant

mokesčius (3 str.)

       II skyriuje  nurodyta,  kokiems  mokesčiams  surinkti  šis

įstatymas taikomas  (5 str.).  6 str.  nustatoma kaip turėtų būti

įgyvendinami mokesčių  įstatymai. Svarbus  momentas tai, kad joks

poįstatyminis aktas apmokestinimo klausimais negali būti priimtas

be Finansų  ministro sutikimo,  nes visų  pirma Finansų ministras

yra  atsakingas   už  mokesčių  surinkimą.  Tuo  pačiu  ministrui

nustatoma  atsakomybė  už  jo  priimtų  sprendimų  teisingumą  ir

nešvelninama atsakomybė kai nepaisoma jo nuomonės.

       III  skyriuje   nurodyti  bendrieji  Valstybinės  mokesčių

inspekcijos   organizavimo    principai,   mokesčių   inspekcijos

struktūra, vadovų skyrimo tvarka ir kai kurie kiti klausimai.

       IV   skyriuje    nurodomi   tik    pagrindinės    mokesčio

administratoriaus teisės  ir pareigos, kurios yra labai išplėstos

palyginti su tomis, kuriomis mokesčių inspekcija naudojąsi dabar.

       V  skyriuje   pirmą  kartą  surenkant  mokesčius  Lietuvos

Respublikoje pabandyta  apibrėžti mokesčio  mokėtojo  ir  asmens,

išskaičiuojančio  mokestį,   teises  ir   pareigas.  Čia  svarbus

momentas tai,  kad numatytos  informacijos apie mokesčio mokėtoją

slaptumas (22  str.), mokesčio  mokėtojo teisę  į informaciją (21

str.) ir kai kurie kiti klausimai.

       VI   skyriuje    nurodomi   tik    pagrindiniai   mokesčio

apskaičiavimo, sumokėjimo,  išieškojimo ir  grąžinimo  principai,

kurie  paprastai   yra  sukonkretinami   atitinkamuose   mokesčių

įstatymuose. Šio  skyriaus, taip  pat  ir  viso  įstatymo  vienas

pagrindinių yra  26 str.,  kuris nustato  mokesčio  apskaičiavimo

teisingumo  įrodinėjimą   tais  atvejais,   kai  nėra   apskaitos

dokumentų, nedeklaruotos pajamos ir panašiai.

       Nauja yra  tai,  kad  numatyta  mokesčių  administratoriui

teise išieškoti mokesčius iš mokesčio mokėtojo turto, areštuojant

mokesčio  mokėtojo   turtą,  kai   jis   vengia   arba   nesumoka

mokesčių(29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 str.).

       Taip pat  teigiama  tai, kad numatyta už permokėtą mokestį

valstybei, mokesčio mokėtojui mokėti palūkanas (38 str. 5 dalis).

       VII  skyrius   nustato  mokesčių   mokėtojų  apskaitą  bei

mokesčių mokėtojų  registrų pildymo  tvarką.  Tai  leis  fiksuoti

bendrą Lietuvos Respublikos įvairių mokesčių mokėtojų skaičių, be

to, iš dalies užkertamas kelias vengimui mokėti mokesčius.

       VII skyrius nustato mokesčių įstatymų pažeidimų grupavimą,

pagal  jų   sunkumą,  atitinkamai   numatomos  (IX   skyrius)  ir

skirtingos baudos,  atsižvelgiant į  mokesčio įstatymo  pažeidimo

pobūdį.

       Likę įstatymo  skyriai (X,  XI ir  XII) nustato mokestinių

ginčų  tarp   mokesčių  mokėtojo  ir  mokesčių  administratoriaus

nagrinėjimo  tvarką,   kuri  dabartiniu   momentu  nėra   aiškiai

reglamentuota. Baigiamosiose  nuostatuose (XII  skyrius) numatyta

įstatymo įsigaliojimo  tvarka. Tuo  tikslu kartu  pateikiamos  ir

įstatymo  "Dėl   Lietuvos  Respublikos   mokesčių  administravimo

pagrindų įstatymo įgyvendinimo" projektas.

       Priėmus   šį   įstatymą,   reikėtų   koreguoti   mokesčių,

išvardintų 8  str.  įstatymus,  panaikinti  Valstybinės  mokesčių

inspekcijos  įstatymą,   taip  pat   patikslinti  administracinį,

baudžiamąjį kodeksus.

       Įstatymo projektą  rengė Finansų  ministerijos  Valstybinė

mokesčių inspekcija.  Projektas  pastaboms  ir  pasiūlymams  buvo

nusiųstas   visoms    miestų   (rajonų)   valstybinėms   mokesčių

inspekcijoms, taip  pat kai kurioms ministerijoms ir žinyboms bei

privačioms organizacijoms.

       Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: mokesčio mokėtojai,

mokesčio administratorius, mokestis, mokesčio lengvata.