AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

dėl Lietuvos Respublikos Genetiškai modifikuotų organizmų įstatymo 2, 4, 8 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto

 

 

            Genetiškai modifikuotų organizmų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas parengtas, vykdant Vyriausybės 2001-2004 metų programos įgyvendinimo priemonių planą ir Lietuvos pasirengimo narystei Europos Sąjungoje programą (Nacionalinė ACQUIS priėmimo programa).

            Pagrindinis Genetiškai modifikuotų organizmų įstatymo 2, 4, 8 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo tikslas yra suderinti reikalavimus su esančiais Europos Sąjungos naujausioje direktyvoje 2001/18/EC.

            Lietuvos Respublikos Genetiškai modifikuotų organizmų įstatymas, priimtas remiantis senąja ES direktyva 90/220/EEC Lietuvos Respublikos Seime 2001 m. birželio 12 d., Nr. IX-375, dabartine redakcija turės dideles neigiamas pasekmes tiek sparčiai besivystančiai biotechnologijos pramonei, tiek moksliniams tyrimams, kurių sėkmingas vykdymas yra būtina tolimesnės biotechnologijos pramonės plėtros sąlyga.

Lietuvos Respublikos Seimo priimtame įstatyme (Lietuvos Respublikos genetiškai modifikuotų organizmų įstatymas, 2001 m. birželio 12 d. Nr. IX-375) įvestas apibrėžimas “genetiškai modifikuotas produktas” (GMP), kuris prieštarauja ES direktyvose ir tarptautinėje praktikoje taikomiems apibrėžimams. Pradiniame įstatymo variante (2000 m.), kuris buvo pateiktas Vyriausybei ir visuomenės svarstymui (projekto rengėjas, Aplinkos ministerija, išplatino projektą visoms suinteresuotoms institucijoms), buvo naudojamas GMP apibrėžimas, suderintas su ES direktyvose naudojamu apibrėžimu, t.y.

 teikiamo įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalis skambėjo taip:

Genetiškai modifikuotas produktas – medžiaga, kurios sudėtyje yra ar kuri susideda iš genetiškai modifikuotų organizmų ir tiekiama į rinką.

Direktyvoje 2001/18/EC “genetiškai modifikuotas produktas” apibrėžiamas (A dalis, 2 straipsnis, 7 paragrafas):

“produktas”– preparatas, turintis GMO ar GMO kombinaciją arba iš jų susidedantis, kuris pateikiamas į rinką.

Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintame įstatyme genetiškai modifikuotas produktas apibrėžiamas:

Genetiškai modifikuotas produktas – medžiaga, kurios sudėtyje yra ar kuri susideda iš genetiškai modifikuotų organizmų, jų dalių ar iš genetiškai modifikuotų organizmų išskirtų medžiagų ir yra teikiama į rinką.

Visose ES direktyvose apribojimai taikomi tik GMO – genetiškai modifikuotiems organizmams arba produktams, į kurių sudėtį įeina GMO. Tuo tarpu įstatymas turės reglamentuoti ir produktus, išskirtus iš GMO, tačiau savo sudėtyje neturinčius GMO. Remiantis Lietuvos Respublikos genetiškai modifikuotų organizmų  įstatymu, tokie produktai turės būti specialiai pakuojami ir žymimi. To niekur pasaulyje nėra ir bus reikalingos didelės papildomos sąnaudos. Todėl ES Direktyvoje 2001/18/EB priimto apibrėžimo pakeitimas priimtame GMO įstatyme bei jo nepagrįstas išplėtimas turės didžiules neigiamas pasekmes šiuo metu sėkmingai besivystančiai ir užkariaujančiai tarptautines rinkas Lietuvos biotechnologijos pramonei. Atsižvelgiant į tai, kad pasaulinėje rinkoje tokie reikalavimai netaikomi, Lietuvos biotechnologijos pramonė įstatoma į nepalankią konkurentų atžvilgiu padėtį. Ji taps nekonkurencinga, nes turės įveikti vietinius apribojimus, kurių nėra Europos šalyse.

Projekte siūloma Genetiškai modifikuoto produkto sąvoką formuluoti taip:

“Genetiškai modifikuotas produktas – medžiaga, kurios sudėtyje yra ar kuri susideda iš genetiškai modifikuotų organizmų ar jų dalių ir yra teikiama į rinką”.

Įstatymo projekto 2 straipsnio 11 dalies “Teikimo į rinką” sąvoka papildoma žodžiu “eksportas”, nes genetiškai modifikuoti organizmai ar jų produktai ne tik įvežami, bet ir išvežami iš Lietuvos Respublikos.

Įstatymo projekto 2 straipsnio 13 dalies “Genetiškai modifikuoto produkto saugos kontrolės” sąvokos dalį “pagal kompetenciją Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos arba Sveikatos apsaugos ministerijos ar jos įgaliotos institucijos” pakeisti į “valstybės institucijų ir įstaigų”, nes tai yra sąvoka ir joje neturi būti įvardijamos konkrečios institucijos.

Įstatymo projekto 4 straipsnį siūlome papildyti 6 punktu, nes nebuvo nustatyta atsakinga institucija už genetiškai modifikuotų organizmų ar jų produktų ženklinimą.

Įstatymo projekto 4 straipsnio buvę 6, 7 ir 8 punktai pernumeruojami atitinkamai 7, 8 ir 9 punktais.

Įstatymo projekto 8 straipsnio 1 punktą vietoje “Valstybinė aplinkos apsaugos inspekcija” pakeisti į “Aplinkos ministerija ar jos įgaliotos institucijos”. Aplinkos ministerija dar nevykdo genetiškai modifikuotų organizmų ar jų produktų kontrolės funkcijų ir ateityje gali būti sukurta specializuota, reikalaujanti aukštos kvalifikacijos ir specialaus išsilavinimo, genetiškai modifikuotų organizmų ar jų produktų kontrolės inspekcija.

Įstatymo projekto 8 straipsnio 2 punktą papildyti “Žemės ūkio ministerija”, nes šiuo metu Žemės ūkio ministerijos įgaliotos institucijos atlieka augalų ir augalinės kilmės produktų išorės ir vidaus kontrolę. Genetiškai modifikuotų organizmų ar jų produktų valstybinę saugos kontrolę.

Įstatymo projekto 8 straipsnio 3 punktą papildyti “riboto” vietoje “laboratorijose”, nes riboto  naudojimo sąvoka apima ne tik mokslinius tyrimus laboratorijose, bet ir bandymus laukuose.  Ribotas naudojimas gali būti vykdomas ir su gyvūnais, augalais ar mikroorganizmais, todėl siūlome šį punktą papildyti “pagal kompetenciją Aplinkos ministerija, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Žemės ūkio ministerija ir Sveikatos apsaugos ministerija ar jų įgaliotos institucijos”.

Įstatymo projekto 8 straipsnio 4 punktą papildyti: “medicininių gaminių”, “kurių sudėtyje yra genetiškai modifikuotų organizmų ar kurie yra iš jų pagaminti”, “saugos”, “ar jos įgaliotos institucijos”, nes genetiškai modifikuoti organizmai ar jų produktai gali būti ne tik vaistuose, bet ir medicininiuose gaminiuose, pvz., diagnostikos įrenginiuose.

 Įstatymo projekto 8 straipsnyje  įrašyti 5 punktą: “Veterinarinės paskirties gaminių ir preparatų, pramoninių pašarų, kurių sudėtyje yra genetiškai modifikuotų organizmų ar kurie yra iš jų pagaminti, saugos kontrolę - Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba.” Įstatyme nebuvo numatyta saugos kontrolė veterinarinės paskirties gaminiams ir preparatams, pramoniniams pašarams, kurių sudėtyje yra genetiškai modifikuotų organizmų ar kurie yra iš jų pagaminti.

Šis įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.

Priėmus šias pataisas, papildomų lėšų nereikės.

 

 

Projektas buvo nagrinėtas Genetiškai modifikuotų organizmų priežiūros komiteto posėdyje. Suinteresuotų žinybų, visuomeninių organizacijų atstovai pritarė Genetiškai modifikuotų organizmų įstatymo pataisų projektui.

Projektą parengė Aplinkos ministerijos Gamtos apsaugos departamentas, vadovaujant Laimučiui Budriui (tel. 66 35 46), tiesiogiai už projekto rengimą atsakingi tarnautojai – Genetiškai modifikuotų organizmų skyriaus vedėjas Danius Lygis (66 35 62) ir Genetiškai modifikuotų organizmų skyriaus vyr. specialistė Inga Naudžiūnienė (66 35 63).

Aplinkos ministerijos informacijos kompiuterinėje sistemoje vadovautis reikšminiais žodžiais: „aplinkos apsauga“ ir „genetiškai modifikuotas organizmas“.

 

 

 

 

 

 

 

Ministras                                                                                             Arūnas Kundrotas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.Naudžiūnienė, 66 35 63

El.p.d.I.Naudziuniene@aplinkuma.lt