AIŠKINAMASIS  RAŠTAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Parengto projekto tikslas ir uždaviniai. Projekto tikslas – iš naujo apibrėžti Lietuvos socialinės apsaugos sistemos pagrindus, atsižvelgiant į šalies paskutiniojo dešimtmečio socialinę raidą, susiklosčiusias realijas bei tarptautinę, pirmiausia Europos, patirtį.

Įstatymo projektu siekiama apibrėžti, kas yra socialinė apsauga ir jos sudėtinės dalys, kokios yra pagrindinės Lietuvos gyventojų socialinės apsaugos teisės ir pareigos, kaip socialinė apsauga turi būti finansuojama ir valdoma. Įstatymas taip pat nustato socialinės apsaugos išmokų rodiklius ir jų indeksavimo pagrindus.

2. Šiuo metu galiojantis teisinis socialinės apsaugos pagrindų reguliavimas. Šiuo metu galiojantys Socialinio aprūpinimo sistemos pagrindų ir Gyventojų pajamų garantijų įstatymai, priimti dar 1990-1991 metais, atliko pozityvų vaidmenį kuriant nepriklausomos Lietuvos socialinės apsaugos sistemą, tačiau dabar dalis jų nuostatų nebeatitinka pasikeitusios šalies ekonominės ir socialinės realybės. Dėl to būtina juos pakeisti nauju teisės aktu, kuris įtvirtintų pagrindinius Lietuvos socialinės apsaugos principus, pasiteisinusius per sistemos kūrimosi laikotarpį, ir pašalintų praradusias aktualumą arba klaidingas nuostatas.

3. Naujos teisinio reguliavimo nuostatos. Įstatymo projektas:

           apibrėžia socialinės apsaugos objektą remdamasis šalies patirties tarptautinių konvencijų ir Europos šalių praktika;

           nustato socialinės apsaugos sistemos sudėtines dalis, rūšis bei bendras sąlygas, kurioms esant įgyjamos teisės į socialinės apsaugos išmokas;

           aiškiau negu anksčiau galioję teisiniai aktai nustato asmenis, kuriems taikoma socialinė apsauga; tai ypač svarbu Europos Sąjungos teisės požiūriu, kurioje specialus dėmesys kreipiamas į Sąjungos ribose migruojančių darbuotojų teises;

           įveda griežtesnius reikalavimus atskirų socialinio draudimo rūšių finansavimo atskyrimui;

           tiksliau apibrėžia įvairių lygių institucijų atsakomybę socialinės apsaugos sistemos valdyme;

           įveda naują socialinės apsaugos išmokų rodiklių nustatymo tvarką, susiedamas jas su nauju rodikliu – socialinių išmokų baze;

            nustato, kad bus tvirtinami Seime kartu Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais;

           nustato, kad tvirtinant atitinkamus biudžetus, bazinės socialinės išmokos ir valstybės remiamų pajamų dydžiai turi būti indeksuojami ne mažiau kaip 3 procentais esant vartotojų kainų indeksui didesniam kaip 4 procentai;

           įveda naują indikatorių - pensininkų vartojimo kainų indeksą ir nustato socialinio draudimo bazinės pensijos indeksavimą pagal šį indeksą.

            4. Galimos neigiamos pasekmės. Neigiamų įstatymo pasekmių nenumatoma.

5. Įstatymo įgyvendinimo išlaidos. Lėšų poreikis įstatymui įgyvendinti priklausys nuo teikiamų pasiūlymų dėl konkrečių minimalių bazinių dydžių indeksavimo.

6. Įstatymo projekto inkorporavimas į teisinę sistemą. Šiuo metu galioja jau minėti Socialinio aprūpinimo sistemos pagrindų ir Gyventojų pajamų garantijų įstatymai. Gyventojų pajamų garantijų įstatymo 1 straipsnio 2, 3 ir 4 dalys, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 straipsniai ir Socialinio aprūpinimo sistemos pagrindų įstatymas teikiamo įstatymo projekte siūlomi pripažinti netekusiais galios. Reguliavimus, esančius Socialinio aprūpinimo sistemos pagrindų įstatyme, visiškai perima teikiamas naujasis įstatymas; Gyventojų pajamų garantijų įstatymo reguliavimai iš dalies pereina į teikiamą įstatymą, iš dalies į rengiamą Darbo užmokesčio indeksavimo įstatymą. Įsigaliojus naujai rengiamam Piniginės socialinės paramos mažas pajamas turinčioms šeimoms įstatymui neteks galios ir kiti Gyventojų pajamų garantijų įstatymo straipsniai.

            Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir neprieštarauja Europos Sąjungos socialinės apsaugos Reglamentams.

7. Poįstatyminiai teisės aktai. Šiam įstatymui poįstatyminių teisės aktų parengti nereikia.

8. Įstatymo skelbimas. Įstatymas skelbtinas rusų ir anglų kalbomis.

9. Įstatymo projekto rengimo autorių grupė. Įstatymo projekto rengimo darbo grupei vadovavo socialinės apsaugos ir darbo ministrės patarėjas dr. Teodoras Medaiskis.

 10. Reikšminiai žodžiai: socialinė apsauga, socialinis draudimas, socialinė parama, socialinių išmokų bazė.

 

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                         Vilija Blinkevičiūtė