PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS
Kodas 8860036 Gedimino 56 LT – 2685 Vilnius Tel. 64 90 40 Faks. 49 87 18 El. paštas: etd@www.euro.lt
______________________________________________________________________________________________
Lietuvos Respublikos Seimui
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ ĮSTATYMO PROJEKTO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KONTROLIUOJANČIŲ INVESTICINIŲ BENDROVIŲ ĮSTATYMO PROJEKTO IR KITŲ SUSIJUSIŲ ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ ATITIKIMO EUROPOS SĄJUNGOS TEISĘ
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo projektą (IXP-1532), Lietuvos Respublikos kontroliuojančiųjų investicinių bendrovių įstatymo projektą (IXP-1533), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 50-5 ir 173-16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (IXP-1534), Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (IXP-1535), Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (IXP-1536), Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (IXP-1537), Lietuvos Respublikos įmonių įstatymo 6 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (IXP-1538), Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (IXP-1539), Lietuvos Respublikos pensijų fondų įstatymo 2, 7, 36, 37 ir 38 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (IXP-1540), Lietuvos Respublikos pinigų plovimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (IXP-1541), Lietuvos Respublikos įmonių restruktūrizavimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (IXP-1542), Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (IXP-1543), Lietuvos Respublikos vertybinių popierių rinkos įstatymo 2, 3, 48 ir 57 straipsnių pakeitimo įstaymo projektą (IXP-1544), pažymime:
Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo projektui (toliau – įstatymo projektas) taikoma Tarybos direktyvos 85/611/EEB dėl įstatymų, taisyklių ir administracinių nuostatų, susijusių su kolektyvinio investavimo į vertybinius popierius subjektais, koordinavimo (UCITS) (paskutiniai direktyvos pakeitimai - direktyvos 2001/107/EB, 2001/108/EB). Įstatymo projekto nuostatos iš susijusios ir su Tarybos direktyva 93/22/EEB dėl investicinių paslaugų vertybinių popierių srityje.
Siūlome įvertinti šiuos pasiūlymus dėl įstatymo projekto patikslinimo ar papildymo:
Direktyvos 2001/108/EB 1 str. 1 dalis nurodo, kad kolektyvinio investavimo subjektai tikslas – investuoti į vertybinius popierius ir/ar kitą likvidų finansinį turtą, nurodytą direktyvoje. Atitinkamai galėtų būti patikslintas įstatymo projekto 2 straipsnio 12 punktas.
Direktyvos 2001/107/EB 1 straipsniu keičiamos direktyvos 85/611/EEB 5 straipsnis apriboja veiklas, kurių gali imtis valdymo įmonė, nustatydamas reikalavimą, kad valdymo įmonė gali administruoti tik tokius kitus kolektyvinio investavimo subjektus, dėl kurių valdymo įmonei yra taikoma priežiūra. Atitinkamai galėtų būti patikslintas įstatymo projekto 4 str. 1 dalis.
Direktyvos 2001/107/EB nuostatos dėl investicinių kintamojo kapitalo bendrovių daugiausia taikomos savarankiškoms investicinėms kintamojo kapitalo bendrovėms, nepaskyrusioms valdymo įmonės. Pagal šios direktyvos 1 straipsnį, kuris 13 a straipsniu pildo direktyvą 85/611/EEB, minimalaus pradinio kapitalo reikalavimas taikomas tik nepaskyrusioms valdymo įmonės bendrovėms; bendrovės, kurias valdo valdymo įmonė, tą sąlygą tenkina iš esmės per reikalavimus valdymo įmonės kapitalui. Atitinkamai įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalies 2 punktas galėtų būti patikslintas nurodant, kad pastarojo punkto nuostatos taikomos investicinei kintamojo kapitalo bendrovei, nepaskyrusiai valdymo įmonės.
Direktyvos 2001/107/EB 1 straipsniu keičiamo direktyvos 85/611/EEB 4 straipsnio 3 dalis nustato, kad licenciją gali būti atsisakyta išduoti, jeigu kolektyvinio investavimo subjekto pasirinkto depozitoriumo vadovaujantys asmenys netenkina geros reputacijos ir patirties reikalavimų. Įstatymo projeko 5 straipsnis tokio pagrindo nenustato.
Svarstytina, ar dalies funkcijų delegavimas trečiajam asmeniui, kaip numatyta direktyvoje, įstatymo projekte turėtų būti apribotas tik kita valdymo įmone (įstatymo projekto 11 straipsnio pavadinimas).
Pagal direktyvos 2001/107/EEB 1 str., pildantį direktyvą 85/611/EEB 5 (e) straipsniu, akcijų paketo įsigijimo reglamentavimui taikomos direktyvos 93/22/EEB 9 straipsnio nuostatos. Pastarasis straipsnis nustato pareigą valdymo įmonei bent kartą per metus informuoti kompetentingą instituciją apie asmenis, turinčius akcijų paketus ir tokių akcijų paketų dydžius. Šio reikalavimo įstatymo projekto 12 straipsnis, reglamentuojantis akcijų paketo įsigijimo santykius, nenustato.
Pastebėtina, kad vienas iš pagrindų, numatytų direktyvoje 2001/107/EB (tačiau nenumatytų įstatymo projekte), kai kompetentinga institucija gali panaikinti valdymo įmonės licenciją, yra kapitalo pakankamumo (taikomų finansų maklerių įmonėms pagal direktyvą 93/6/EEB) reikalavimų nevykdymas, kai valdymo įmonė turi teisę teikti kitų asmenų portfelio valdymo paslaugas.
Pagal direktyvos 85/611/EEB 17 straipsniu, depozitoriumas negali kartu verstis ir investicinės kintamojo kapitalo bendrovės veikla. Atitinkamai papildyti reikėtų įstatymo projekto 34 straipsnio 1 dalį.
Direktyvos 2001/108/EB 1 straipsniu keičiamas direktyvos 85/611/EEB 19 straipsnis nustato, kaip vieną investavimo objektą, pinigų rinkos priemones, išleistas ar garantuotas regioninės valdžios (įstatymo projekto 36 straipsnio 2 dalies 1 punktas).
Įstatymo projekto 37 straipsnio 5 dalį siūlome redaguoti taip: „investicijos į Lietuvos Respublikos, Europos Sąjungos valstybės, jų savivaldybių, kitos valstybės ar …". (direktyvos 2001/108/EB 1 straipsniu keičiamos direktyvos 85/611/EEB 22 straipsnis).
Direktyvos 2001/18/EB 1 straipsniu keičiamo direktyvos 85/611/EEB 24 straipsnis įpareigoja kolektyvinio investavimo subjektus, jiems investuojant reikšmingą dalį grynųjų aktyvų į kitus kolektyvinio investavimo subjektus, savo skelbiamuose prospektuose atskleisti jų taikomą atlyginimo struktūrą. Svarstytinas įstatymo projekto 40 straipsnio 3 dalies, įvertinant šios dalies 2 sakinio nuostatas, papildymas minėtu direktyvos reikalavimu.
Įstatymo projekto nuostatų, reglamentuojančių prospektus, kontekste, pažymėtina, kad direktyva 2001/107/EB nustato kolektyvinio investavimo subjekto pareigą pateikti pilną ir sutrumpintą prospektą kompetentingai institucijai (direktyvos 2001/108/EB 1 straipsniu keičiamas direktyvos 85/611/EEB 32 straipsnis).
Įstatymo projekto 55 straipsnis, įvertinant tai, kad įstatymo projektas išskiria investicinių vienetų ar akcijų siūlymą per žiniasklaidos preimones (2 str. 25 d.), galėtų būti tikslinamas pagal direktyvos 2001/107/EB 1 straipsniu keičiamą direktyvos 85611/EB 35 straipsnį.
Įstatymo projekto 69 straipsnyje nuoroda turėtų būti pateikiama į 37 straipsnio 6 dalį.
Svarstytinas direktyvos 85/611/EEB 11 straipsnio reikalavimų dėl valdymo įmonės ar depozitoriumo pakeitimo įgyvendinimas įstatymo projekte.
Pastabų Lietuvos Respublikos kontroliuojančiųjų investicinių bendrovių įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 50-5 ir 173-16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos įmonių įstatymo 6 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos pensijų fondų įstatymo 2, 7, 36, 37 ir 38 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos pinigų plovimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos įmonių restruktūrizavimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos vertybinių popierių rinkos įstatymo 2, 3, 48 ir 57 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą neturime.
Generalinio direktoriaus pavaduotoja M. Anciuvienė
E. Morkytė
tel. 64 90 41