Aiškinamasis raštas
Lietuvos Respublikos Transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektui
Šis įstatymo projektas turi penkis pagrindinius tikslus.Pirma,sudaryti palankias sąlygas,kad kuo didesnis skaičius automobilių savininkų apsidraustų šiuo draudimu.Antra,kad draudimo įmonės pradėtų realiai taikyti draudimo įmokų diferencijavimą priklausomai nuo variklio cilindrų darbinio tūrio,transporto priemonių keliamosios galios,transporto priemonės bendrosios masės,ką leidžia veikiantis įstatymas.Dabar draudikai šių įstatymo nuostatų netaiko.Trečia,subalansuoti draudimo įmonių gaunamas pajamas su potencialiomis išmokomis ir normaliai gaunamu pelnu.Ketvirta,priversti draudimo įmones eiti pas potencialų klientą,o ne jį gąsdinti policija ir baudomis.Penktą,kuo plačiau demokratizuoti draudėjų galimybes draustis tikslingai,pagal savo galimybes.Siūloma įteisinti nuostatą,kad klientas galėtų net apsidrausti konkrečioms metų dienoms.Ši nuostata atrodo pakankamai banali.Bet yra žmonių,kurie yra anksčiau įsigiję automobilius,bet dabar yra labai nuskurdę,automobiliai pasenę,bet jie nori švenčių dienomis arba turėdami lankymosi pas gydytojus grafiką pasinaudoti savo automobiliais.Todėl jie prašo įteisinti galimybę,jiems apdrausti automobilius konkrečioms dienoms,pagal pateiktą grafiką.Taip galima skatinti žmonių sąžiningumą ir gerinti valstybės įvaizdį.Be to kuriant šį įstatymą buvo vadovaujamasi nuostata,kad šis draudimas turi būti nukreiptas žmonių labui,o ne draudimo kompanijų pasipelnymui.Pelnytis galima rinkoje,o ne pasitelkus valstybinę prievartą.
Draudimo įmokų sumažinimas paskaičiuotas vadovaujantis tokiais vertinimais.
Pirma,lengvųjų automobilių yra įregistruota apie 1,15 mln. vienetų.Jeigu visi vairuotojai apsidraus,tai draudimo įmonės per metus gaus 115 mln. litų pajamų.Krovininių automobilių –įregistruota 142000 vienetų.Už juos draudimo įmonės gali gauti 29 mln.litų pajamų.Autobusų yra 16000 vienetų.Už juos draudimo kompanijos gali gauti 2,8 mln. litų pajamų.Priekabų yra 65000 vienetų.Už jas draudimo kompanijos gali gauti 2,6 mln. litų pajamų.Dar yra troleibusų,traktorių,motociklų iš kurių čia pajamos nesuskaičiuotos.Taigi,draudimo kompanijos,pagal sumažintus bazinius įkainius per metus gali surinkti 150 mln. litų.Bet bazinio mokesčio sumažinimas paskatins draudimo kompanijas diferencijuoti konkrečias įmokas, sutinkamai su įstatymo nuostatomis.Tai dar papildys jų potencialias pajamas.Lietuvoje per metus įvyksta apie 40000 autoavarijų.Bet reikia įvertinti,kad avarijos kaltininkui,pagal šį įstatymą patirti nuostoliai neatlyginami.Iš esmės tik kas antram patyrusiam autoavariją bus nuostoliai atlyginami.Taip pat reikia įvertinti,kad Lietuvos automobilių parkas yra labai senas.Vidutinis jų amžius 10 ir daugiau metų.Tokių automobilių kaina yra apie 10 tūkst. Litų.Tai įvertinus galima prognozuoti,kad per metus draudimo kompanijos išmokės daugiausia apie 120 mln. litų.Realiai išmokės apie 70 mln. litų.Taigi,įvedus naujus bazinius įkainius draudimo kompanijos per metus uždirbs nuo 30 iki 80 mln. litų.Tai yra pakankami pajamingumo rodikliai.
Šios įstatymo pataisos neigiamų pasekmių neduos.Žinoma, pelnų apkarpymas ir naujos darbo kokybės reikalavimai iššauks draudimo kompanijų ir su jomis susijusių grupių didelį nepasitenkinimą.Kitų teisinių aktų pakeisti nereikės,nes nekeičiama dabartinio įstatymo esmė.Papildomų teisės aktų nereikia.Papildomų biudžeto lėšų įstatymo įgyvendinimui nereikės.Įstatymo iniciatorius yra Seimo narys Julius Veselka.Įstatymo pataisos paruoštos vadovaujantys žmonių prašymais ir ekonomine prognoze.Kol bus įstatymas priimtas ir pradės veikti bus galima realiau įvertinti jau sukauptą patirtį ir dar kai ką pakoreguoti.Įstatymo pataisos turėtų įsigalioti nuo 2003 metų.
2002.06.12. Paruošė Seimo narys Julius Veselka