Projekto
lyginamasis variantas
moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo
1, 2, 3, 8, 12 ir 24 straipsnių pakeitimo ir papildymo BEI ĮSTATYMO PAPILDYMO 51 ir 71 straipsniais
įstatymas
2002 m. d. Nr.
Vilnius
(Žin., 1998, Nr.112-3100)
1 straipsnis. 1 straipsnio 1 dalies papildymas
1 straipsnio 1 dalyje po žodžio ”teisės” įrašyti žodžius “bei uždrausti bet kokią tiesioginę ir netiesioginę diskriminaciją dėl asmens lyties” ir šią dalį išdėstyti taip:
“1. Šio įstatymo paskirtis užtikrinti, kad būtų įgyvendintos Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintos moterų ir vyrų lygios teisės bei uždrausti bet kokią tiesioginę ir netiesioginę diskriminaciją dėl asmens lyties.”
2 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas ir papildymas
Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį, buvusią 2 dalį laikyti 3 dalimi ir joje prieš žodį “pasyvus” įrašyti žodžius “Tiesioginė diskriminacija dėl lyties” bei papildyti naujais 6 ir 7 punktais, straipsnį papildyti nauja 4 dalimi, buvusią 3 dalį laikyti 5 dalimi ir šį straipsnį išdėstyti taip:
“2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Moterų ir vyrų lygios galimybės – tarptautiniuose žmogaus ir piliečių teisių dokumentuose ir Lietuvos Respublikos įstatymuose įtvirtintų žmogaus teisių įgyvendinimas.
2. Moterų ir vyrų lygių teisių pažeidimas yra
tiesioginė ar netiesioginė diskriminacija dėl lyties. - pasyvus
ar aktyvus elgesys, kuriuo išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas, taip pat
teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl asmens lyties, išskyrus:
1) specialią moterų apsaugą nėštumo bei gimdymo ir vaiko žindymo metu;
3) skirtingą moterų ir vyrų pensinį amžių;
4) moterims taikomus žmonių saugos darbe reikalavimus, kuriais,
atsižvelgiant į moterų fiziologines savybes, siekiama išsaugoti jų sveikatą;
5) tam tikrą darbą, kurį atlikti gali tik konkrečios lyties asmuo.
3. Tiesioginė diskriminacija dėl lyties - pasyvus ar aktyvus elgesys, kuriuo išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas, taip pat teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl asmens lyties, išskyrus:
1) specialią moterų apsaugą nėštumo bei gimdymo ir vaiko žindymo metu;
3) skirtingą moterų ir vyrų pensinį amžių;
4) moterims taikomus žmonių saugos darbe reikalavimus, kuriais, atsižvelgiant į moterų fiziologines savybes, siekiama išsaugoti jų sveikatą;
5) tam tikrą darbą, kurį atlikti gali tik konkrečios lyties asmuo.
6) specialias laikinas priemones, taikomas siekiant paspartinti faktinės vyrų ir moterų lygybės įtvirtinimą, ir kurios, įgyvendinus moterų ir vyrų lygias teises ir vienodas galimybes, turi būti atšauktos;
7) skirtingų tam tikrų bausmių vykdymo tvarką ir sąlygas.
4. Netiesioginė diskriminacija dėl lyties - veikimas ar neveikimas, teisės norma ar vertinimo kriterijus, kuris formaliai yra vienodas moterims ir vyrams, bet jį įgyvendinant ar pritaikant atsiranda faktinis naudojimosi teisėmis apribojimas ar privilegijų, pirmenybės ar pranašumo teikimas vienai iš lyčių.”
3. 5. Seksualinis priekabiavimas -
tai užgaulus, žodžiu ar fiziniu veiksmu išreikštas seksualinio pobūdžio elgesys
su asmeniu, su kuriuo sieja darbo, tarnybiniai ar kitokio priklausomumo
santykiai.”
3 straipsnis. 3 straipsnio 2 punkto pakeitimas
Pakeisti 3 straipsnio 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
“2) rengti ir įgyvendinti programas ir priemones, kurios keistų
visuomenės nuostatas, kad viena lytis pranašesnė už kitą skirtas moterų
ir vyrų lygių galimybių užtikrinimui;”.
“51 straipsnis. Moterų ir vyrų lygių galimybių įgyvendinimas vartotojų teisių apsaugos srityje.
Prekių pardavėjas, gamintojas ar paslaugų teikėjas, įgyvendindamas moterų ir vyrų lygias teises, privalo:
1) Visiems vartotojams nepriklausomai nuo jų lyties taikyti vienodas apmokėjimo sąlygas ir garantijas už tokius pačius ir vienodos vertės gaminius, prekes ir paslaugas;
2) suteikdamas vartotojams informaciją apie gaminius, prekes ir paslaugas (reklaminė veikla) užtikrinti, kad joje nebūtų išreikiamas pažeminimas, paniekinimas arba teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl asmens lyties bei formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis pranašesnė už kitą”.
“71 straipsnis. Moterų ir vyrų lygias teises pažeidžiantys prekių pardavėjo, gamintojo ar paslaugų teikėjo veiksmai.
Prekių pardavėjo, gamintojo ar paslaugų teikėjo veiksmai, pripažįstami pažeidžiantys moterų ir vyrų lygias teises, jeigu dėl asmens lyties:
1) taikomos skirtingos apmokėjimo sąlygos ar garantijos už tokias pat ir tokios pačios vertės prekes, paslaugas bei gaminius ar nustatomos skirtingos prekių ir paslaugų pasirinkimo galimybės;
2) informuojant apie gaminius, prekes ir paslaugas (reklaminė veikla) formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis pranašesnė už kitą, taip pat vartotojai diskriminuojami dėl jų lyties”.
Pakeisti įstatymo 8 straipsnį ir vietoje žodžio “civilinę“ įrašyti žodį “šeiminę”, po žodžio “padėtį“ įrašyti žodį “amžių” ir vietoje žodžių “2 dalies“ įrašyti žodžius “3 dalies” bei išdėstyti jį taip:
“Skelbimuose
priimti į darbą arba mokytis draudžiama nurodyti reikalavimus, suteikiančius
pirmenybę vienai iš lyčių, išskyrus 2 straipsnio 2 3 dalies 5
punkte nurodytą atvejį, reikalauti iš darbo ieškančių asmenų informacijos apie
jų civilinę šeiminę padėtį, amžių, privatų gyvenimą ar
šeimos planus”.
12 straipsnio 1 dalyje po žodžio “dėl” įrašyti žodžius “tiesioginės ar netiesioginės” ir šią dalį išdėstyti taip:
“1. Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolierius tiria skundus dėl tiesioginės ar netiesioginės diskriminacijos ir seksualinio priekabiavimo.”
24 straipsnio 5 punkte po žodžio “atsiima” įrašyti žodžius “arba, kai trūksta objektyvių duomenų apie padarytą pažeidimą”, taip pat papildyti šį straipsnį 6 ir 7 punktais ir juos išdėstyti taip:
“5) nutraukti tyrimą, jeigu pareiškėjas skundą atsiima arba, kai trūksta objektyvių duomenų apie padarytą pažeidimą.”
“6) įspėti dėl padaryto pažeidimo.”
“7) sustabdyti tyrimą, jei asmuo, kurio skundas ar apskundžiami veiksmai tiriami suserga, išvyksta ar kitais atvejais, kai šio asmens laikinai nėra galimybės surasti ar gauti jo paaiškinimus.”
respublikos prezidentas