Aiškinamasis raštas dėl Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo projekto

 

1.      Projekto tikslas ir uždaviniai

Įstatymo projektas parengtas siekiant:

1) visiškai įgyvendinti Tarybos 1985 m. gruodžio 20 d. direktyvą 85/611/EEB dėl įstatymų, taisyklių ir administracinių nuostatų, susijusių su kolektyvinio investavimo į vertybinius popierius subjektais, ir jos pakeitimus, padarytus 2002 m. sausio 21 d. direktyvomis 2001/107/EB bei 2001/108/EB;

2)      suderinti Investicinių bendrovių įstatymą su naujuoju Civiliniu kodeksu;

3)   įteisinti kolektyvinį investavimą ne vien investicinių kintamojo kapitalo bendrovių forma, bet ir investicinių fondų forma.

 

2. Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos, laukiami teigiami rezultatai

                Kolektyvinis investavimas į vertybinius popierius investicinių fondų forma yra pasaulyje labiausiai paplitęs kolektyvinio investavimo būdas. Investicinis fondas yra visuma bendrosios nuosavybės teise investicinio fondo dalyviams priklausančio turto, kurį valdo valdymo įmonė. Šiuo metu galiojantis Investicinių bendrovių įstatymas nenumato tokios investavimo formos, o reglamentuoja tik investicines kintamojo kapitalo bendroves (toliau IKKB).

Investicinio fondo turtas yra atskirtas nuo jo administratoriaus turto. Pensijų fondų įstatymas numato panašią turto administravimo formą: pensijų programos turtas nuosavybės teise priklauso pensijų programos dalyviams, o pensijų fondas nuosavu turtu atsako už pensijų programose prisiimtus įsipareigojimus pensijų programos dalyviams. Investicinio fondo atskirumas leidžia valdytojui nustatyti kapitalo pakankamumo ar kitus reikalavimus, kuriais siekiama užtikrinti nuostolių atlyginimą, jei būtų padaryta žala. Be to valdytojas privalo atlyginti valdomo turto savininkams padarytą žalą iš savo atskiro turto. Tuo tarpu IKKB yra akcinė bendrovė, kurioje sulietas valdytojų ir investuotojų turtas, todėl už jos veiksmus atsakomybėn galima patraukti nebent fizinius asmenis.

Asmenys, norintys dalyvauti investiciniame fonde, perka investicinius vienetus ir bet kada gali pareikalauti, kad fondas juos išpirktų. Pirkimo ar pardavimo kaina priklauso nuo investicinio fondo turto vertės dalies tenkančios šiems investiciniams vienetams ir yra detaliai reglamentuota Projekto šeštajame skirsnyje.

Investicinius fondus valdys licencijuotos valdymo įmonės. Projekto antrasis skirsnis reglamentuoja valdymo įmonių licencijavimo tvarką ir jų veiklą panašiai kaip Vertybinių popierių rinkos įstatymas – finansų maklerio įmonių. Projekto ketvirtasis skirsnis reglamentuoja depozitoriumo – komercinio banko, kuris saugo investicinį fondą sudarantį turtą ir užtikrina teisėtą disponavimą juo – veiklą.

            Projekto penktasis skirsnis nustato kolektyvinio investavimo subjektui privalomas investavimo taisykles. Jos riboja objektus, į kuriuos galima investuoti (36 str.), reikalauja, kad investicijos būtų diversifikuotos (paskirstytos daugeliui objektų, 37 str.).

            Informacijos pateikimo visuomenei tvarką reglamentuoja Projekto septintasis skirsnis. Projekto aštuntasis ir devintasis skirsniai yra skirti Lietuvos Respublikoje licencijuotų valdymo įmonių veiklos užsienio valstybėse aprašymui bei užsienio įmonių veiklos Lietuvos Respublikoje detalizavimui.

            Projekto dešimtasis skirsnis aptaria Vertybinių popierių komisijos vaidmenį vykdant valdymo įmonių, investicinių kintamojo kapitalo bendrovių ir depozitoriumų veiklos priežiūrą.

 

3.Galimos neigiamos priimto įstatymo projekto pasekmės

Nenumatoma.

 

4. Projekto ir ES direktyvų atitikimas

Projektas atitinka Tarybos 1985 m. gruodžio 20 d. direktyvą 85/611/EEB dėl įstatymų, taisyklių ir administracinių nuostatų, susijusių su kolektyvinio investavimo į vertybinius popierius subjektais (pakeistą ir papildytą direktyvomis 88/220/EEB, 95/26/EB, 2000/64/EB, 2001/107/EB ir 2001/108/EB).

 

5.      Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą

Kartu su šiuo Projektu pateikiamas naujo Kontroliuojančiųjų investicinių bendrovių (toliau KIB) įstatymo projektas, skirtas pagal Investicinių bendrovių įstatymą veikiančių KIB veiklai reglamentuoti. Siekiant suderinti galiojančius teisės aktus, kartu teikiami ir susijusių įstatymų pakeitimo projektai.

 

6.      Įstatymui įgyvendinti reikalingi įstatymus papildantys teisės aktai

Priėmus šį įstatymą, Vertybinių popierių komisija turės patvirtinti ir pakeisti keletą įstatymą papildančių teisės aktų. Jų parengimas užtruks du mėnesius.

 

7.      Lėšos įstatymui įgyvendinti

Įstatymui įgyvendinti biudžeto lėšų nereikės.

 

   8. Reikšminiai žodžiai: kolektyvinio investavimo subjektas, investicinė kintamojo kapitalo bendrovė, investicinis fondas, valdymo įmonė.

 

 

Teikia Seimo narys K.Glaveckas