LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO 2 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2001-12-20 Nr.IX P-1260(2)

Vilnius

 

            Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

            Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:

Pagal Vietos savivaldos įstatymo nuostatas savivaldybė yra atsakinga už viešųjų paslaugų teikimą gyventojams (Vietos savivaldos įstatymo 10 straipsnio 1 dalis). Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 20 dalyje viešoji paslauga apibrėžta kaip “valstybės ar savivaldybių įsteigtų specialių įstaigų bei organizacijų veikla, teikianti gyventojams socialines, švietimo, mokslo, kultūros, sporto ir kitas įstatymų numatytas paslaugas” (pabr. mūsų). Todėl pagal galiojančią keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies redakciją viešoji įstaiga ir dabar gali teikti viešąsias paslaugas.

Tuo tarpu juridinių asmenų veikla, pvz. komunalinio ūkio srityje pagal savo prigimtį ir sąvoką yra ūkinė-komercinė, nes komunalinės paslaugos yra atlygintinos (Civilinio kodekso 6.584 str.). Komunalines paslaugas teikiančių subjektų sudaromas sutartis su paslaugų gavėjais galima būtų priskirti prie viešųjų sutarčių. Civilinio kodekso 6.161 straipsnyje nustatyta, kad viešąja sutartimi laikoma sutartis, kurią sudaro juridinis asmuo (verslininkas), teikiantis paslaugas ar parduodantis prekes visiems, kas tik kreipiasi (transporto, ryšių, elektros, šilumos, dujų, vandentiekio ir kt. organizacijos). Šioje nuostatoje nurodyti subjektai savo veikloje siekia pelno, t. y. priskirtini prie ūkinės-komercinės veiklos subjektų.

Taip pat reikėtų atkreipti dėmesį, kad Akcinių bendrovių įstatymo 46 straipsnyje nustatyta, kad specialiųjų akcijų statusas gali būti suteiktas valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausančiai akcijai (akcijoms) visuotinio akcininkų susirinkimo nutarimu, jei bendrovės pagrindinė veikla yra transporto, energetikos, naftos ūkio, ryšių ar komunalinio ūkio srityje.

            Taigi, minėtos transporto, ryšių, elektros, šilumos, dujų, vandentiekio, komunalinio ūkio ar kitos panašios sritys yra ūkinė-komercinė veikla, kuria siekiama pelno. Dėl nurodytų argumentų abejotina, ar keleivinio transporto, ryšių, elektros, šilumos, dujų, vandentiekio, komunalinio ūkio ar kitose panašiose srityse veikiantis subjektas galėtų būti viešoji įstaiga, nes ši įstaiga yra ne pelno organizacija (Viešųjų įstaigų įstatymo 2 straipsnis).

           

Teisės departamento vyresnysis konsultantas                                                   Darius Karvelis        

Teisės departamento vyresnioji konsultantė                                                  Jurgita Meškienė

 

Sutinku:

Teisės departamento direktorius                                                                                 Kęstutis Virketis