LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

NACIONALINIO SAUGUMO IR GYNYBOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D A

DĖL NAUJOS REDAKCIJOS LIETUVOS RESPUBLIKOS GINKLŲ IR ŠAUDMENŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO PROJEKTO (IXP-1155)

2001 m. gruodžio 12 d. Nr. 47-1

Vilnius

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

            komiteto nariai - Alvydas Sadeckas, Algis Kašėta, Stanislovas Buškevičius, Algirdas Gricius, Gediminas Jakavonis, Rasa Juknevičienė, Algimantas Matulevičius, Nikolaj Medvedev, Giedrė Purvaneckienė, Rimantas Ruzas, Egidijus Skarbalius, Nijolė Steiblienė

            Deivis Valiulis - komiteto vyresnysis patarėjas, Petras Montvila – komiteto patarėjas, Mantas Žemaitis – komiteto padėjėjas

            kviestieji asmenys:

            2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Eil.

Nr.

 

Pasiūlymo teikėjas

 

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2001 11 14)

Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima būtų pateikti šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsnio 3 dalies 7 punkte numatyta, kad šio įstatymo nuostatos netaikomos karinei technikai ir jos įrangai. Nevisiškai aiškus  sąvokos “karinė technika ir jos įranga” santykis su  projekto 3 straipsnyje vartojamomis tokiomis sąvokomis kaip pvz.  karinės raketos su sprogstamaisiais užtaisais ir jų paleidimo įtaisais, visų kalibrų patrankos, haubicos, mortyrai ir pan.

 

 

 

 

 

 

2. Pagal Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimus, pirmą kartą minimas pavadinimas negali būti trumpinamas, todėl projekto 2 straipsnio 30 dalyje reikėtų rašyti pilną Generalinės prokuratūros pavadinimą : “Generalinė prokuratūra prie Lietuvos Aukščiausiojo Teismo”.

3. Nevisiškai aiškus projekto 2 straipsnio 41 ir 43 dalyse vartojamų sąvokų santykis. 41 dalyje rašoma, kad “ginklo ir šaudmenų laikymas – ginklo, šaudmenų valdymas (faktinis turėjimas savo žinioje)”, 43 dalyje : “ginklo, šaudmenų turėjimas – ginklo, šaudmenų laikymas, nešiojimas, saugojimas, naudojimas”. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Projekto 5 straipsnio 3 punkte, 7 straipsnio 6 dalyje bei kituose straipsniuose prieš nuorodą į atitinkamą projekto straipsnį reikėtų rašyti žodžius “šio įstatymo”.

5. Projekto 6 straipsnio 2 dalyje prieš žodį “įstatymo” praleistas žodis “šio” 12 straipsnio 2 dalies 2 punkte po skaičiaus ir žodžio “19 straipsnio” praleistas skaičius ir žodis “1 dalies”.

6. Projekto 7 straipsnio 2 dalies 1 punkte  numatyta, kad “civilinėje apyvartoje draudžiami A kategorijos ginklai ir šaudmenys tik A kategorijos ginklams, išskyrus medžioklei ir sportiniam šaudymui naudojamus šovinius su ekspansyviomis kulkomis, ir kulkos tokiems šoviniams”. 13 straipsnio 1 dalyje – kad  “A kategorijos ginklus, jų priedėlius, šaudmenis gali įsigyti ir turėti tik specialaus statuso subjektai, valstybinės kriminalistinės ekspertizės įstaigos”. Su šiomis nuostatomis nesiderina 13 straipsnio 7 dalies paskutinis sakinys, kuriame numatyta, kad Lietuvos bankas, nustatyta tvarka gavęs leidimą, turi teisę įsigyti A kategorijos automatinius šaunamuosius ginklus. Pagal projekto 2 straipsnio 30 dalį Lietuvos bankas nepriskiriamas prie specialaus statuso subjektų.

 

 

 

7. Atsižvelgiant į Policijos veiklos įstatyme vartojamas sąvokas, projekto 12 straipsnio 5 dalyje žodžiai “Lietuvos policijos generaliniam komisarui” keistini į žodžius “policijos generaliniam komisarui”. Atitinkamai tikslintina ir projekto 40 straipsnio 6 dalis.

8. Projekte reikėtų suvienodinti vartojamas sąvokas. 2 straipsnio 7 dalyje kaip viena iš pagrindinių šio įstatymo sąvokų vartojama  “trumpojo šaunamojo ginklo”  sąvoka, tačiau kituose projekto straipsniuose (pvz. 13 straipsnio 5 dalyje, 15 straipsnio 4 dalyje) vartojama “trumpojo ginklo”  sąvoka.

9. Projekto 13 straipsnio 11 dalyje numatyta, kad “sportui D kategorijos pneumatinius ginklus, jų šaudmenis be leidimų gali įsigyti ir turėti 16-18 metų fiziniai asmenys”. Nevisiškai aišku kodėl paminėtų ginklų bei šaudmenų negalėtų įsigyti vyresnio amžiaus asmenys. Tas pats pasakytina ir dėl projekto 15 straipsnio 8 dalies.

10. Projekto 16 straipsnyje numatyta, kad asmenys B, C kategorijų ginklus gali perleisti nuolat naudoti kitiems asmenims. Svarstytina ar nereikėtų detalizuoti šių nuostatų, pvz. numatant kaip turėtų būti toks perleidimas įforminamas.

11. Diskutuotina projekto 18 straipsnio 2 dalies nuostata, kad nepriekaištingos reputacijos asmeniu gali būti teistas už kriminalinius, tame tarpe ir už tyčinius nusikaltimus,  asmuo.

 

 

 

 

 

12. Projekto 19 straipsnio 2 dalyje kaip perteklinį būtų galima išbraukti žodį “licencijuojama”.

13. Projekto 19 straipsnio 4 dalyje, 40 straipsnio 6 dalyje reikėtų patikslinti nuo kokio momento bus skaičiuojamas 30 dienų terminas (pvz. sprendimo priėmimo ar sprendimo gavimo dienos).

14. Projekto 22 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad įmonė, norinti gaminti ginklus, šaudmenis, jų dalis, privalo turėti licenciją. Tokia nuostata jau yra įtvirtinta projekto 19 straipsnyje, todėl 22 straipsnio 1 dalyje tai kartoti nebereikėtų.

15. Projekto 40 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad leidimai nešiotis ir laikyti atitinkamų kategorijų ginklus ir šaudmenis panaikinami asmens prašymu. Šią projekto dalį būtų galima patikslinti nurodant, kad paminėti leidimai panaikinami ne bet kurio asmens, o tik  turinčio leidimą prašymu. Atitinkamai būtų galima patikslinti ir kitus šios projekto dalies punktus.

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

Pritarti

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

Nepritarti

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

 

Šio įstatymo 3 straipsnio 1 punkto nuostatos yra perkeltos iš Europos Tarybos 91/477/EEC direktyvos. Karinė technika ir jos įranga, nurodyta 1 straipsnio 3 dalies 7 punkte yra žymiai platesnė sąvoka ir apima 3 straipsnio 1 punkte įvardintus ginklus.

 

 

 

 

Žodžiai „faktinis turėjimas savo žinioje“ nėra konkreti sąvoka, o tik paaiškina, kad asmuo gali ginklus laikyti tam tikroje vietoje. Tuo tarpu 2 straipsnio 43 dalyje naudojama sąvoka  platesnė savo prasme, apimanti ginklo nešiojimą, naudojimą, laikymą, saugojimą, ir yra vartojama įstatymo projekte.

 

 

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Bankui įstatymo projekte numatyta taikyti tuos pačius reikalavimus kaip ir ne specialaus statuso subjektams, jis nepriskiriamas prie specialaus statuso subjektų. Tačiau dėl ypatingo šio banko statuso jam numatyta išimtis dėl automatinių ginklų turėjimo.

 

 

 

 

 

 

 

Vyresnio amžiaus asmenis apima šio įstatymo projekto 13 straipsnio 10 dalies nuostatos.

Tai bus detalizuota poįstatyminiais teisės aktais.

Nepriekaištingo asmens sąvoka įtraukta pasinaudojus Teismų įstatymo nuostatomis.

Be to asmuo, kuriam teistumas neišnykęs, negalės įsigyti ir turėti ginklų.

 

 

Terminas bus skaičiuojamas nuo sprendimo gavimo dienos.

 

            3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

            4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės saugumo departamentas

 

 

 

 

 

 

Vidaus reikalų ministerija

1. Įstatymo projekto 2 straipsnio 30 dalyje vietoj žodžių „Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos“ įrašyti žodžius „Lietuvos muitinės operatyvinę veiklą vykdantys padaliniai“ ir šią dalį išdėstyti taip:

“30. Specialaus statuso subjektai - Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, Krašto apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Valstybės saugumo departamentas, Generalinė prokuratūra prie Lietuvos Aukščiausiojo teismo, Lietuvos Respublikos ginklų fondas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau - Ginklų fondas), Kalėjimų departamentas prie Teisingumo ministerijos, Šaulių sąjunga, jų padaliniai ir pavaldžios įstaigos, taip pat Lietuvos muitinės  operatyvinę veiklą vykdantys  padaliniai”.

 

2. Įstatymo projekto 17 straipsnio 3 dalyje išbraukti žodžius “Muitinės departamentą prie Finansų ministerijos” ir išdėstyti taip:

“3. Specialaus statuso subjektų, išskyrus Šaulių sąjungą, Ginklų fondą,  Muitinės departamentą prie Finansų ministerijos, pareigūnų sveikatos būklės ir egzamino išlaikymo reikalavimus nustato kiti teisės aktai.”

 

 

 

Kadangi LR Ginklų fondas negalėjo ir ateityje negalės aprūpinti specialia ginkluote ir šaudmenimis specialaus statuso subjektus, siūlome šio įstatymo projekto 23 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

“Krašto apsaugos ministerija ir Valstybės saugumo departamentas turi teisę importuoti visų kategorijų ginklus, jų šaudmenis ir šaudmenų dalis. Ginklų fondas turi teisę importuoti A,B,C,D kategorijų ginklus, jų šaudmenis ir šaudmenų dalis”.

 

 

Atsižvelgdami į pagrindines ES ekspertų (Dvynių projekto atstovai) išsakytas pastabas dėl įstatymo projekto, siūlome šios pataisas:

1. Įstatymo projektą papildyti sąvokomis “Leidimas pervežti” ir “Išankstinis sutikimas”, kadangi šios sąvokos yra numatytos Europos Tarybos 1991 m. birželio 18 d. direktyvos Nr. 91/477/EEC nuostatose. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projektas bus papildytas nuostata dėl Europos Sąjungos valstybių narių nuolatinių gyventojų ginklų, šaudmenų pervežimo Europos Sąjungos teritorijoje supaprastintos tvarkos.

2. Įstatymo projektą papildyti Lietuvos Respublikos nuolatinio gyventojo sąvoka, patikslinta užsieniečio sąvoka ir padaryti atitinkamus pakeitimus įstatymo projekto tekste, kadangi vadovaujantis Europos Tarybos 1991 m. birželio 18 d. direktyvos Nr. 91/477/EEC nuostatomis, Europos Sąjungos valstybė narė negali nustatyti skirtingų teisių ir pareigų savo valstybės piliečiams ir nuolatiniams jos gyventojams. Tuo būdu, Lietuvos Respublikos piliečių ir Lietuvos Respublikos nuolatinių gyventojų teisės ir pareigos bus suvienodintos.

3. Kadangi Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse yra numatyta, kad licencijuojama veikla gali užsiimti tik juridiniai asmenys, o Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo projekte buvo numatyta, kad licencijuojama veikla gali užsiimti tarpininkas (fizinis asmuo), todėl atsižvelgiant į tai, tarpininko veiklą iš licencijuojamų veiklų sąrašo išbraukti, tačiau numatyti tarpininkų privalomą registravimą Policijos Departamente prie Vidaus reikalų ministerijos.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

Teisė disponuoti tam tikros kategorijos ar rūšies ginklais yra numatoma tik tiems Lietuvos muitinės padaliniams, kurie teisės aktų nustatyta tvarka vykdys operatyvinę veiklą.

 

 

 

 

 

 

Muitinės departamentas rengia teisės aktų projektus, kuriais bus numatyti dėl teisės įsigyti ir turėti šaunamuosius ginklus reikalavimai, pareigūnų sveikatos būklės patikrinimo bei egzaminų laikymo tvarka.

 

Ginklų fondas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, turėdamas įstatymo suteiktą teisę importuoti, eksportuoti visų kategorijų ginklus ir jiems skirtus šaudmenis, galės užtikrinti ir aprūpinti specialaus statuso subjektus ginklais ir šaudmenimis pagal jų poreikius.

 

 

 

 

 

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

Seimo narys

Alfonsas Macaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo narys

Alvydas Sadeckas

 

Išbraukti Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo projekto (IXP-1155) 13 straipsnio 6 dalį:

6. Savigynai B, C kategorijų ilguosius lygiavamzdžius ginklus, jų šovinius gali įsigyti ir turėti ne jaunesni kaip 18 metų Lietuvos Respublikos piliečiai, išlaikę egzaminą ir gavę leidimą.

 

 

 

 

 

 

 

 

Patobulinti įstatymo projekto nuostatas reglamentuosiančias: 1) užsienio valstybės įmonės filialo teises susijusias su ginklų ir šaudmenų kontrole; 2) bendruosius leidimų išdavimo reikalavimus (12 straipsnis); 3) teisės įsigyti ginklus ir šaudmenis apribojimus (17 straipsnis); 4) ginklų ir šaudmenų nešiojimąsi (33 straipsnis); 5) tirų, šaudyklų eksploatavimą (27 straipsnis).

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

Neesat aiškių argumentų dėl siūlomos pataisos tikslingumo, galima pateikti tik šią informaciją:

1) Europos Tarybos direktyvoje dėl ginklų įsigijimo ir laikymo kontrolės vienašūviai ilgieji lygiavamzdžiai ginklai priskiriami D kategorijos ginklams, kuriems šioje direktyvoje nustatomi patys liberaliausi reikalavimai jų įsigijimui ir laikymui – nebūtinas šios rūšies ginklų deklaravimas.

2) Remiantis Valstybinės aplinkos apsaugos inspekcijos 1993-1998 metų duomenimis, galima teigti, kad lygiavamzdis savigynos šautuvas nėra dažniausiai naudojamas brakonieriavimo įrankis.

3) Minėtus ginklus įstatymas draudžia nešiotis, tačiau jie yra labai veiksminga tiek psichologinė, tiek fizinė namų valdos ar ūkio apsaugos priemonė. Tai bene vienintelė prieinama savigynos priemonė nepasiturintiems, kaime gyvenantiems, senyvo amžiaus žmonėms.

 

Įstatymo projekto atskirų straipsnių nuostatos nėra aiškiai suprantamos, kai kuriuos aspektus būtina detaliau reglamentuoti.

 

 

 

6. Papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Išvados teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

Seimo žmogaus teisių

komitetas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

Grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti. Argumentai: projektas parengtas be aiškios koncepcijos; nurodoma, kad jo paskirtis reguliuoti ginklų apyvartą( 1 str.). tačiau projektu bandoma reguliuoti kitus teisinius santykius. Projekte reikėtų daugiau dėmesio skirti žmogaus teisių apsaugai, sulyginti nacionalinių ir užsienio subjektų teises. Reikia nustatyti (1 str.) aiškią įstatymo paskirtį. Jei lieka dabartinė, tai su ja nesusijusias normas reikėtų perkelti į kitus teisės aktus.

 

 

 

Pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo Teisės departamento pastabas. Tobulinant projektą, tikslinga išsamiau apibrėžti templinio ginklo sąvoką ir detaliau reglamentuoti jų priskyrimo tam tikrai ginklų kategorijai tvarką.

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

Atsižvelgiant į Seimo Žmogaus teisių komiteto išvadoje išdėstytas pastabas, Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo projektas yra patikslintas (detaliau apibrėžtas įstatymo tikslas, paskirtis, suvienodintos nacionalinių ir užsienio subjektų teisės, siekiant apsaugoti žmogaus teises patikslintos ginklo panaudojimo sąlygos ir kt.)

 

 

 

 

7. Komiteto išvada: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.

            7. Balsavimo rezultatai: už – bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Nikolaj Medvedev.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nebuvo.

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                          Alvydas Sadeckas