LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAPILDOMO  KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GINKLŲ IR ŠAUDMENŲ KONTROLĖS

ĮSTATYMO  PROJEKTO (IXP-1155)

 

2001 m. gruodžio 5 d. Nr.

Vilnius

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas A.Sakalas, komiteto nariai – E.Klumbys, D.Velička, J.Sabatauskas, R.Šukys, A.Vidžiūnas, E.Šablinskas, komiteto patarėjai A.Kabišaitis, L.Zdanavičienė, J.Dirma, komiteto padėjėjos B.Kovalenkienė, I.Randakevičienė. Kviestieji asmenys – Lietuvos viešosios policijos biuro komisaras A.Kavolis, VRM Viešojo saugumo departamento Veiklos priežiūros skyriaus vedėjo pavaduotojas V.Daugis.

            2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

            2.1 Seimo Teisės departamento išvada:

 Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

            Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:

 

            1. Projekto 1 straipsnio 3 dalies 7 punkte numatyta, kad šio įstatymo nuostatos netaikomos karinei technikai ir jos įrangai. Nevisiškai aiškus  sąvokos “karinė technika ir jos įranga” santykis su  projekto 3 straipsnyje vartojamomis tokiomis sąvokomis kaip pvz.  karinės raketos su sprogstamaisiais užtaisais ir jų paleidimo įtaisais, visų kalibrų patrankos, haubicos, mortyrai ir pan.

            2. Pagal Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimus, pirmą kartą minimas pavadinimas negali būti trumpinamas, todėl projekto 2 straipsnio 30 dalyje reikėtų rašyti pilną Generalinės prokuratūros pavadinimą : “Generalinė prokuratūra prie Lietuvos Aukščiausiojo Teismo”.

            3. Nevisiškai aiškus projekto 2 straipsnio 41 ir 43 dalyse vartojamų sąvokų santykis. 41 dalyje rašoma, kad “ginklo ir šaudmenų laikymas – ginklo, šaudmenų valdymas (faktinis turėjimas savo žinioje)”, 43 dalyje : “ginklo, šaudmenų turėjimas – ginklo, šaudmenų laikymas, nešiojimas, saugojimas, naudojimas”. 

            4. Projekto 5 straipsnio 3 punkte, 7 straipsnio 6 dalyje bei kituose straipsniuose prieš nuorodą į atitinkamą projekto straipsnį reikėtų rašyti žodžius “šio įstatymo”.

            5. Projekto 6 straipsnio 2 dalyje prieš žodį “įstatymo” praleistas žodis “šio”.  12 straipsnio 2 dalies 2 punkte po skaičiaus ir žodžio “19 straipsnio” praleistas skaičius ir žodis “1 dalies”.

            6. Projekto 7    straipsnio 2 dalies 1 punkte  numatyta, kad “civilinėje apyvartoje draudžiami A kategorijos ginklai ir šaudmenys tik A kategorijos ginklams, išskyrus medžioklei ir sportiniam šaudymui naudojamus šovinius su ekspansyviomis kulkomis, ir kulkos tokiems šoviniams”. 13 straipsnio 1 dalyje – kad  “A kategorijos ginklus, jų priedėlius, šaudmenis gali įsigyti ir turėti tik specialaus statuso subjektai, valstybinės kriminalistinės ekspertizės įstaigos”. Su šiomis nuostatomis nesiderina 13 straipsnio 7 dalies paskutinis sakinys, kuriame numatyta, kad Lietuvos bankas, nustatyta tvarka gavęs leidimą, turi teisę įsigyti A kategorijos automatinius šaunamuosius ginklus. Pagal projekto 2 straipsnio 30 dalį Lietuvos bankas nepriskiriamas prie specialaus statuso subjektų.

           7. Atsižvelgiant į Policijos veiklos įstatyme vartojamas sąvokas, projekto 12 straipsnio 6 dalyje žodžiai “Lietuvos policijos generaliniam komisarui”  keistini į žodžius “policijos generaliniam komisarui”. Atitinkamai tikslintina ir projekto 40 straipsnio 6 dalis.

            8. Projekte reikėtų suvienodinti vartojamas sąvokas. 2 straipsnio 7 dalyje kaip viena iš pagrindinių šio įstatymo sąvokų vartojama  “trumpojo šaunamojo ginklo”  sąvoka, tačiau kituose projekto straipsniuose (pvz. 13 straipsnio 5 dalyje, 15 straipsnio 4 dalyje ) vartojama “trumpojo ginklo”  sąvoka.

            9. Projekto 13 straipsnio 11 dalyje numatyta, kad “sportui D kategorijos pneumatinius ginklus, jų šaudmenis be leidimų gali įsigyti ir turėti 16-18 metų fiziniai asmenys”. Nevisiškai aišku kodėl paminėtų ginklų bei šaudmenų negalėtų įsigyti vyresnio amžiaus asmenys. Tas pats pasakytina ir dėl projekto 15 straipsnio 8 dalies.

            10. Projekto 16 straipsnyje numatyta, kad asmenys B, C kategorijų ginklus gali perleisti nuolat naudoti kitiems asmenims. Svarstytina ar nereikėtų detalizuoti šių nuostatų, pvz. numatant kaip turėtų būti toks perleidimas įforminamas.

            11. Diskutuotina projekto 18 straipsnio 2 dalies nuostata, kad nepriekaištingos reputacijos asmeniu gali būti teistas už kriminalinius, tame tarpe ir už tyčinius nusikaltimus,  asmuo.

            12. Projekto 19 straipsnio 2 dalyje kaip perteklinį būtų galima išbraukti žodį “licencijuojama”.

            13. Projekto 19 straipsnio 4 dalyje, 40 straipsnio 6 dalyje reikėtų patikslinti nuo kokio momento bus skaičiuojamas 30 dienų terminas (pvz. sprendimo priėmimo ar sprendimo gavimo dienos).

            14. Projekto 22 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad įmonė, norinti gaminti ginklus, šaudmenis, jų dalis, privalo turėti licenciją. Tokia nuostata jau yra įtvirtinta projekto 19 straipsnyje, todėl 22 straipsnio 1 dalyje tai kartoti nebereikėtų.

15. Projekto 40 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad leidimai nešiotis ir laikyti atitinkamų kategorijų ginklus ir šaudmenis panaikinami asmens prašymu. Šią projekto dalį būtų galima patikslinti nurodant, kad paminėti leidimai panaikinami ne bet kurio asmens, o tik  turinčio leidimą prašymu. Atitinkamai būtų galima patikslinti ir kitus šios projekto dalies punktus.

Komiteto nuomonė: Teisės departamento pastaboms pritarti.

 

2.2. TTK patarėjo J.Dirmos pastabos: Projektas iš esmės priimtinas. Jame įteisinta nauja ginklų klasifikacija bei detaliai reglamentuojamos naujos ginklų apyvartos sritys. Projekte atsisakoma valstybinio ginklų ir šaudmenų kadastro bei šiuo metu privalomo ginklų ir šaudmenų sertifikavimo. Iš projekto neaišku kas nustatys ginklų ir šaudmenų parametrus, priklausomybę kategorijai, atitikimą kokybės ir saugumo reikalavimams.

Komiteto nuomonė: pastabai pritarti iš dalies. Privalomo ginklų sertifikavimo atsisakymas yra susijęs su Europos sąjungos Laisvi prekių judėjimo principu.

 

            3.  Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

            4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

            5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos: siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo Teisės departamento pastabas.

Tobulinant projektą – tikslinga išsamiau apibrėžti templinio ginklo sąvoką ir detaliau reglamentuoti jų priskyrimo tam tikrai ginklų kategorijai tvarką.

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu – už.

       8. Komiteto paskirtas pranešėjas: D. Velička, V.Popovas

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nebuvo

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                  Aloyzas Sakalas