LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D A

 

dėl Lietuvos Respublikos ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ KODEKSO 21412 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO projektO  (IXP-1014)

 

2001 m. lapkričio 28 d. Nr.

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A.Sakalas, komiteto nariai – D.Velička, E.Klumbys, V.Popovas, J.Sabatauskas, E.Šablinskas, A.Vidžiūnas, R.Sedlickas, komiteto patarėjai – A.Kabišaitis, L.Zdanavičienė, J.Dirma, komiteto padėjėjos I.Randakevičienė, B.Kovalenkienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

2.1. Seimo Teisės departamento išvada:

            Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

            Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:

            1. Įstatymo projekto pavadinime bei 1 straipsnio pavadinime vietoje žodžių “papildymo”, “papildymas” reikėtų įrašyti žodžius “pakeitimo”, “pakeitimas”, nes Administracinių teisės pažeidimų kodekso 21412 straipsnis nepildomas jokia nauja struktūrine dalimi.

Komiteto nuomonė – pastabai pritarti.

            2. Reikėtų patikslinti keičiamo įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašą – vietoje “Žin., 1985, Nr.33-370” nurodyti “Žin., 1985, Nr.1-1”.

Komiteto nuomonė – pastabai pritarti.

            3. Projekte yra suformuluotas siūlymas taikyti administracinę atsakomybę taip pat ir už informavimo produkcijos, propaguojančios nacionalinę, rasinę ar religinę nesantaiką, viešą demonstravimą. Pagal galiojančią šio Administracinių teisės pažeidimų kodekso straipsnio redakciją administracinė atsakomybė taikytina už čia nurodytos informavimo produkcijos gaminimą, laikymą arba platinimą.

            Projektu keičiama Administracinių teisės pažeidimų kodekso norma yra susijusi su Visuomenės informavimo įstatymo, reguliuojančio viešosios informacijos rengimo ir platinimo santykius, nuostatomis. Pastarajame taip pat vartojama sąvoka “viešosios informacijos platinimas (skelbimas)”, pvz., šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 3 punkte numatyta, kad draudžiama skelbti informaciją, kurioje “… kurstomas karas, taip pat tautinė, rasinė, religinė, socialinė bei lyčių neapykanta”.

            Manytume, kad sąvoka “platinimas” apimtų ir “viešą demonstravimą”, todėl projekto nuostatomis nebūtų sukurti jokie nauji teisiniai santykiai ar išplėstos teisinės atsakomybės ribos.

Komiteto nuomonė – pastabai nepritarti. Ne visais atvejais “platinimas” apims “viešą demonstravimą”, todėl vertėtų įstatyme išskirti.

            2.2. Europos teisės departamento prie LRV išvada:

Išnagrinėję pateiktą Lietuvos Respublikos Administracinių teisės pažeidimų kodekso 214(12) straipsnio papildymo įstatymo projektą pažymime, kad 1950 m. Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 10 straipsnis įtvirtina kiekvieno asmens teisę į saviraiškos laisvę, kuri apima teisę turėti savo nuomonę, gauti bei skleisti informaciją ir idėjas valdžios institucijų netrukdomam ir nepaisant valstybės sienų. Todėl pateikto projekto nuostatos siejasi su saviraiškos laisve, naudojimasis kuria gali būti ribojamas tik Konvencijos 10 straipsnio 2 dalyje numatytais pagrindais. Kadangi ši Konvencijos teisė susijusi su pareigomis ir atsakomybe, vidaus įstatymai gali nustatyti sąlygas, formalumus, apribojimus ar sankcijas, kurie būtini demokratinėje visuomenėje valstybės saugumo, teritorinio vientisumo ar visuomenės apsaugos tikslais, taip pat siekiant užkirsti kelią viešosios tvarkos pažeidimams ar nusikaltimams, apsaugoti žmonių sveikatą ar moralę, taip pat kitų asmenų garbę ar teises, užkirsti kelią įslaptintos informacijos atskleidimui arba užtikrinti teisminės valdžios autoritetą ir bešališkumą. Atsižvelgiant į Europos žmogaus teisių konvencijos 10 straipsnio nuostatas ir šio straipsnio taikymo praktiką Europos žmogaus teisių teisme (pvz., Jersild prieš Daniją byla, 1994 (Series A No. 298, &35) pažymime, kad nors Konvencija ir leidžia apriboti naudojimąsi saviraiškos laisve siekiant užkirsti kelią nacionalinės, rasinės ar religinės nesantaikos kurstymui, tačiau iš kitos pusės teismas, kiekvienu atveju svarstydamas ATPK 214(12) straipsnyje numatytų veiksmų teisėtumo klausimą, įskaitant viešo demonstravimo atvejį, privalo vadovautis būtinumo demokratinėje visuomenėje bei proporcingumo principais ir atsakyti į klausimą, ar saviraiškos laisvės apribojimai šiuo konkrečiu atveju buvo proporcionalūs ir atitiko valstybės siekiamą teisėtą tikslą Konvencijos 10 straipsnio 2 dalies prasme.

Komiteto nuomonė – atsižvelgtina.

3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Teisės institutas

Teikiamas projektas yra aktualus ir esminių pastabų dėl jo neturime. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad praktikoje gali kilti atsakomybės atribojimo už ATPK 21412 str. ir BK 721 str. 1 d. numatytas veikas problema. Ji galėtų būti sprendžiama arba šiuose kodeksuose numatant formalius šių veikų skiriamuosius požymius, arba Lietuvos Aukščiausiajam teismui pateikiant išaiškinimus formuojant vieningą teismų praktiką.

Nepritarti

Tokios problemos neiškilo pagal dabar galiojančias tiek ATPK, tiek BK normas. Todėl nėra tikslinga teikti sąvokų išaiškinimo.

 

4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Lietuvos Aukščiausiasis teismas

            Susipažinę su Lietuvos Respublikos Administracinių teisės pažeidimų kodekso 21412 straipsnio papildymo įstatymo projektu, pareiškiame šiuos pasiūlymus:

      1. Straipsnio 1 dalies sankcijoje po žodžių ,,su tokio pobūdžio” įrašyti žodį ,,demonstruojamos“, po žodžio ,,produkcijai” įrašyti žodį ,,demonstruoti”, žodį ,,gamybos” pakeisti į žodį ,,tokių” ir šio straipsnio 1 dalies sankciją išdėstyti taip:

užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio iki dešimties tūkstančių litų su tokio pobūdžio demonstruojamos, gaminamos, laikomos ar platinamos produkcijos bei priemonių, iš esmės naudojamų tai produkcijai demonstruoti, gaminti, konfiskavimu arba be tokių priemonių konfiskavimo.

                        2. Straipsnio 2 dalyje pakeisti žodį ,,veiksmai” į žodį ,,veikos”, išbraukti žodžius ,,pirmojoje dalyje” ir šią dalį išdėstyti taip:

                        Tokios pat veikos, padarytos asmens, bausto administracine nuobauda už šiame straipsnyje numatytus pažeidimus.

            3. Straipsnio 2 dalies sankcijoje po žodžio ,,produkcijai” įrašyti žodį ,,demonstruoti”, žodį ,,gamybos” pakeisti į žodį ,,tokių” ir straipsnio 2 dalies sankciją išdėstyti taip:

            užtraukia baudą nuo dešimties tūkstančių iki dvidešimties tūkstančių litų su tokios produkcijos bei priemonių, iš esmės naudojamų tai produkcijai demonstruoti, gaminti, konfiskavimu arba be tokių priemonių konfiskavimo.

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

2.

Teisingumo ministerija

1.      Įstatymų oficialaus paskelbimo šaltinių sąraše vietoj “Žin., 1985, Nr. 33-370” įrašytina “Žin., 1985, Nr.1-1”.

2.      Projekto 1 str. pavadinimas dėstytinas taip:

“1 straipsnis. 21412 straipsnio pavadinimo ir 1 dalies papildymas”

Atsižvelgiant į tai, kad 21412 str. keičiama tik jo pavadinimas ir 1 dalis, šio straipsnio 2 dalis nedėstytina bei atitinkamai keistina 21412 straipsnio papildymo esmė.

3. Svarstytina, ar nereikėtų keičiamo 21412 straipsnio 1 dalies sankcijoje numatyti taip pat viešai demonstruojamos nurodytos produkcijos konfiskavimą.

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

 

 

Pritarti

 

 

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Seimo narys A.Lydeka

1 pasiūlymas.

21412 straipsnio 1 dalyje išbraukti žodžius “viešas demonstravimas ar” ir

2 dalyje išbraukti  žodžius “viešas demonstravimas arba” bei 1 ir 2 dalyse po

žodžių platinimas įrašyti žodžius “(tame tarpe viešas demonstravimas), o

šį straipsnį išdėstyti taip:

“21412 straipsnis. Informavimo produkcijos, propaguojančios nacionalinę,

rasinę ar religinę nesantaiką, viešas demonstravimas ar gaminimas, laikymas

arba platinimas (tame tarpe viešas demonstravimas).

Spaudinių, vaizdo, garso ar kitokios produkcijos, propaguojančios nacionalinę,

rasinę ar religinę nesantaiką, viešas demonstravimas arba gaminimas ar laikymas

turint tikslą platinti, taip pat platinimas (tame tarpe viešas demonstravimas) -

užtraukia baudą nuo vieno tûkstančio iki dešimties tûkstančių litų su tokio

pobūdžio gaminamos, laikomos ar platinamos produkcijos bei priemonių, iš

esmės naudojamų tai produkcijai gaminti, konfiskavimu arba be gamybos

priemonių konfiskavimo.

Tokie pat veiksmai, padaryti asmens, bausto administracine nuobauda už šio

straipsnio pirmojoje dalyje numatytus pažeidimus, -

užtraukia baudą nuo dešimties tûkstančių iki dvidešimties tûkstančių litų su

tokios produkcijos bei priemonių, iš esmės naudojamų tai produkcijai gaminti, konfiskavimu arba be gamybos priemonių konfiskavimo”.

Nepritarti

Siekiant išvengti dviprasmybės, aiškumo dėlei reikėtų atskirai išskirti “viešą demonstravimą”.

2.

Seimo narys V.Landsbergis

            Įstatymo projekto IXP-1014 1 straipsnio tekste po žodžių "21412 straipsnis. Informavimo produkcijos, propaguojančios nacionalinę, rasinę ar religinę nesantaiką", įterpti žodžius "taip pat kurstančios karą, socialinę bei lyčių neapykantą".

Nepritarti

Tai ne šio įstatymo dalykas.

3.

Seimo narys J.Sabatauskas

Siūlytina peržiūrėti sankcijas ir pirmojoje straipsnio dalyje numatyti baudą nuo  vieno ir penkių tūkstančių litų, o antrojoje dalyje – nuo penkių iki dešimties tūkstančių litų.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

siūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 1 ir 2 pastabą.

Pritarti

 

2.

Žmogaus teisių komitetas

Iš esmės pritarti įstatymo projektui su siūlymu apibrėžti informavimo produkcijos "demonstravimo" ir "platinimo" sąvokas.

"platinimą"  ir "demonstravimą" suprantant siaurai, pažodžiui, nebus galima traukti atsakomybėn už tokius veiksmus, kaip, pvz., leidinių skaitymas auditorijoje ir pan..

Pritarti iš dalies

 

 

7. Komiteto sprendimas:

- Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu - už.

9. Komiteto paskirtas pranešėju: E.Klumbys, R.Sedlickas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA: Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                        Aloyzas Sakalas