Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo įgyvendinimo įstatymo projektų
Teikiamų įstatymų projektų tikslas – valstybės tarnybos teisinio reglamentavimo tobulinimas bei tinkamo funkcionalaus valstybės tarnybos sistemos modelio Lietuvoje įgyvendinimo užtikrinimas, atitinkamai reformuojant egzistuojančią Lietuvoje valstybės tarnybos sistemą.
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas, kuriuo galiojantis Valstybės tarnybos įstatymas išdėstomas nauja redakcija, bei Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo įgyvendinimo įstatymo projektas parengti įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos XII skyriaus “Valstybės valdymas” nuostatas dėl valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo ir papildymo, “sudarant sąlygas suformuoti profesionalių valstybės tarnautojų korpusą, kuris užtikrintų valstybės valdymo institucijų ir savivaldybių darbo tęstinumą, politinį neutralumą, efektyvumą, viešumą, aukštą teikiamų paslaugų kokybę ir atsakomybę už savo priimtus sprendimus”, bei “įgyvendinti skaidrią ir visiems suprantamą valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo sistemą, panaikinant susiklosčiusias atlyginimų disproporcijas ir nepagrįstai dideles išeitines kompensacijas”.
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo projekte (toliau-įstatymo projektas), atsižvelgiant į Vyriausybės programos nuostatas dėl valstybės tarnautojų pareigybių ir sudėties unifikavimo bei valstybės institucijų ir tarnautojų skaičiaus optimizavimo, taip pat į valstybės tarnybai keliamus tikslus, uždavinius ir į dabar galiojančiame Valstybės tarnybos įstatyme nustatytų atitinkamų kategorijų valstybės tarnautojų vykdomas funkcijas, t.y. šių funkcijų pobūdį, siūloma Valstybės tarnybos įstatymo nuostatas netaikyti asmenims, teikiantiems viešąsias paslaugas visuomenei bei atliekantiems ūkines ar technines funkcijas. Šis pasiūlymas grindžiamas siekiu racionalizuoti valstybės tarnybos sistemą ją unifikuojant, bei užtikrinant valstybės valdymo bei viešojo administravimo funkcijų tinkamą įgyvendinimą. Siekiant išvengti žinybinio subjektyvumo, įstatymo projekte siūloma pavesti Lietuvos Respublikos Vyriausybei patvirtinti unifikuotą visų valstybės tarnautojų pareigybių sąrašą.
Įstatymo projekte taip pat siūloma atsisakyti detalaus statutinių valstybės tarnautojų tarnybos teisinių santykių reglamentavimo Valstybės tarnybos įstatymo teisės normomis, nustatant, kad jų statusas bei tarnybos teisiniai santykiai reglamentuojami įstatymų patvirtintais statutais, o valstybės tarnybos įstatymo nuostatos jiems bus taikomos tik tiek, kiek jų statuso bei tarnybos teisinių santykių nereglamentuoja statutai. Šis siūlymas, atsižvelgiant į darbo (tarnybos) teisinių santykių srities ypatumus bei specifines darbo (tarnybos) sąlygas, grindžiamas siekiu užtikrinti darbo (tarnybos) teisinių santykių tinkamą reguliavimą, išvengiant teisės normų kolizijos bei analogiškų teisinių santykių dvigubo reglamentavimo.
Siekiant įgyvendinti Vyriausybės programos nuostatą - “užtikrinti valstybės tarnybos profesionalumą” – siūloma koreguoti privalomo valstybės tarnautojų tarnybinės veiklos tęstinio vertinimo bei atestavimo tvarką. Vertinant bei atestuojant valstybės tarnautojus kasmet būtų užtikrinama nuolatinė valstybės tarnautojo tarnybinės veiklos kontrolė, jo asmeninė atsakomybė už priimtus sprendimus. Privaloma visų karjeros valstybės tarnautojų ir viešojo administravimo įstaigų vadovų atestacija užtikrintų galimybę sukurti valstybės tarnybą, grindžiamą karjeros principu. Be to, įstatymo projekte siūloma įvesti valstybės tarnautojų paaukštinimo sistemą, kuri sudarys sąlygas užtikrinti didesnį valstybės tarnybos veiksmingumą.
Atsižvelgiant į Vyriausybės programos nuostatas dėl “skaidrios ir visiems suprantamos valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo sistemos įgyvendinimo”, įstatymo projekte keičiant valstybės tarnybos teisinių santykių reguliavimo mechanizmą, iš dalies siūloma keisti ir valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo sistemą.
Įstatymo projekte siūloma valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo sistema grindžiama valstybės tarnautojo pareigybės kategorija, tačiau siūlomos naujai įvesti valstybės tarnautojų kvalifikacinės klasės (I, II ir III), už kurias, atsižvelgiant į kvalifikacinę klasę, siūloma mokėti atitinkamus priedus, sudarytų prielaidas lanksčiau ir objektyviau įvertinti valstybės tarnautojo kvalifikaciją. Tai paskatintų valstybės tarnautojus ne tik siekti aukštesnių pareigų valstybės tarnyboje, bet ir nuolat kelti savo kvalifikaciją, nes jo daro užmokestis priklausytų ir nuo jo kvalifikacijos lygio.
Įstatymo projekte, atsižvelgiant į Vyriausybės programos nuostatas dėl valstybinio valdymo organizavimo ir veiklos priežiūros mechanizmo reformavimo; valstybės institucijų ir pareigūnų veiklos ribų bei valstybės institucijų ir valstybės tarnautojų individualios atsakomybės už jų padarytus pažeidimus teisinio reglamentavimo pakeitimų būtinumo, siūloma naujai reglamentuoti valstybės tarnautojų tarnybinę bei materialinę atsakomybę, vietoje detalaus tarnybinių nusižengimų reglamentavimo, nustatant bendruosius tarnybinių nuobaudų skyrimo pagrindus bei principus bei koreguojant nuostatas dėl valstybės tarnautojų materialinės atsakomybės.
Taip pat, atsižvelgiant į dabar galiojančio Valstybės tarnybos įstatymo nuostatų įgyvendinimo problemas praktikoje, įstatymo projekte siūloma atsisakyti tokių galiojančio Valstybės tarnybos įstatymo valstybės tarnybos nefunkcionalių institutų, kaip: valstybės tarnautojo statuso atkūrimo, valstybės tarnybos rezervo, asmenų, siekiančių tapti valstybės tarnautojais, privalomo įvadinio mokymo ir pan.
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo įgyvendinimo įstatymo projekte siūloma naujos redakcijos Valstybės tarnybos įstatymo nuostatas įgyvendinti įsigaliojus Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymui, t.y. atsisakant pereinamojo laikotarpio.
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo įgyvendinimo įstatymo projekte taip pat siūloma įtvirtinti valstybės tarnautojų pareigybių priskyrimo valstybės tarnybai tvarką, pagal kurią valstybės tarnautojų pareigybes valstybės tarnybai priskirtų atestacinės komisijos, vadovaudamosi Pareigybių aprašymo ir vertinimo metodika bei atitinkamų pareigybių aprašymais.
Taip pat Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo įgyvendinimo įstatymo projekte dabar galiojančio Valstybės tarnybos įstatymo paslaugų valstybės tarnautojų darbo apmokėjimą siūloma nustatyti atskiru įstatymu, kuris reglamentuotų darbo apmokėjimą asmenims, gaunantiems darbo užmokestį iš valstybės, savivaldybės biudžetų ir valstybinių fondų.
Priėmus šiuos įstatymų projektus neigiamų padarinių nenumatoma.
Įstatymo projektai inkorporuosis į Lietuvos Respublikos teisės norminių aktų sistemą, jiems neprieštarauja ir yra suderintas su jų reikalavimais.
Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymui projektui įgyvendinti reikia parengti šiuos poįstatyminius teisės aktus: Valstybės tarnautojų kvalifikacinių klasių suteikimo, jų vertinimo ir atestacijos tvarką, Unifikuotų valstybės tarnautojų pareigybių sąrašą, Pareigybių aprašymo ir vertinimo metodiką, Priėmimo į valstybės tarnybą tvarką, Priemokų skyrimo tvarką, Įvadinio mokymo, tęstinio kvalifikacijos kėlimo programų turinio reikalavimus, Darbo užmokesčio apskaičiavimo tvarką, Valstybės tarnautojų ir darbuotojų, gaunančių darbo užmokestį iš valstybės, savivaldybių biudžetų ir valstybinių fondų, darbo užmokesčio fondo paskaičiavimo metodiką, Valstybės tarnautojų pažymėjimų išdavimo tvarką, Tarnybinės etikos taisykles bei Tarnybinių nuobaudų skyrimo tvarką.
Reikšminiai įstatymų projektų žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra “valstybės tarnyba”.
Vidaus reikalų ministras Juozas Bernatonis