TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

                                                                                                                                                      2001 m. gegužės 30 d. Nr.______

                                                                                                      Vilnius

PAGRINDINIO KOMITETO 

IŠVADA

 

dėl Lietuvos Respublikos Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 20 straipsnio 1 dalies pakeitimo"

projekto (IXP-595)

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas R. Šukys, komiteto nariai: R.Sedlickas, J.Bernatonis, V.Saulis, A.Vidžiūnas, E.Šablinskas, E.Klumbys, komiteto patarėjai L.Zdanavičienė, A.Kabišaitis, padėjėja B.Kovalenkienė. Kviestieji asmenys: Seimo narys J.Razma.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

2.1. Seimo Teisės departamento išvada:

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais, galima pateikti šias pastabas bei pasiūlymus:

1. Iš įstatymo pavadinimo išbrauktini skaičius ir žodis ,,1 dalies”.

2. Įstatymo ir jo pakeitimų oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas turėtų būti išdėstytas taip: ,,(Žin., 1997, Nr. 67-1659; 2000, Nr. 18-431)”.

3. Kadangi keičiama tik Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 20 straipsnio 1 dalis, o ne visas straipsnis, todėl projekte dėstant pakeitimo esmę minėto įstatymo 20 straipsnio numeris ir pavadinimas nerašytini.

4. Projekte po pakeitimo esmės įrašytini žodžiai: ,,Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą”.

Komiteto nuomonė - pritarti pastaboms.

2.2. Europos Teisės departamento prie LRV išvada:

Išnagrinėję LR Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 20 straipsnio 1 dalies pakeitimo įstatymo projektą pažymime, kad Europos Sąjungos teisė tiesiogiai nereglamentuoja projekte aptariamų klausimų.

Atkreipiame dėmesį į tai, kad išimties, numatytos advokatams, išbraukimas iš įstatymo atitinka Europos žmogaus teisių konvencijos 2000 m. lapkričio mėn. priimto naujojo 12 Protokolo nuostatas, draudžiančias diskriminaciją naudojantis bet kokia teise, numatyta valstybės vidaus įstatyme. Tačiau Lietuvos Respublika minėto 12 Protokolo iki šiol dar nepasirašė.

Kita vertus, kyla klausimas dėl nagrinėjamo įstatymo 20 str. pakeitimo galimų alternatyvų. Manytume, jei įstatymo 20 str. tikslas yra informacijos, kuri yra įgyta tarnybos metu, apsauga, ši apsauga turėtų būti siejama su LR Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymu, numatančiu tarnybinių paslapčių saugojimo ir atsakomybės už tokio saugojimo nesilaikymą reikalavimus. Jei 20 str. tikslas yra uždrausti asmenims, palikusiems valstybės tarnybą, teisę apskritai naudotis bet kokia informacija, su kuria buvo susipažinta atliekant tarnybos funkcijas, bet kuri nėra laikoma tarnybos paslaptimi, kyla klausimas dėl galimos diskriminacijos ryšium su įstatymo 13 str. 2 d. Šioje dalyje yra nustatyta, kad asmuo, dirbantis valstybės tarnyboje, negali savo, savo giminaičių, šeimos narių privačių interesų naudai naudotis ir leisti naudotis informacija, kurią jis įgijo eidamas pareigas, kitokia tvarka ir mastu, nei nustato įstatymas. Tai reiškia, kad dirbantis valstybės tarnyboje asmuo gali naudotis tarnybos metu įgyta informacija tiek, kiek tai leidžia įstatymai. Tuo tarpu pagal 20 str. 1 d. nuostatas, asmuo, palikęs valstybės tarybą, vienerius metus negalės atstovauti visais klausimais, kurie priskirti jo tarybinėms funkcijoms, įskaitant ir tarnybos metu įgytos informacijos naudojimą, nors ji ir nesudaro tarnybos paslapties.

Komiteto nuomonė- nepritarti pastabai.

3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pateikti pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė dėl pasiūlymo

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

1.

Lietuvos Žmogaus teisių centras

Manytume, kad pateiktam įstatymo projektui galėtų būti pritarta. Tam tikra dalimi tai ne tik padėtų balansuoti viešuosius ir privačius interesus, bet ir stiprintų šalių lygiateisiškumo principą. Kai kurie advokato funkcijų apribojimai jau dabar nustatyti Advokatūros įstatymo 26 str. Tikėtina, kad taip pakeitus įstatymą, 20 str. 1 d. nuostata, kad advokatas negalės atstovauti "…tais klausimais, kurie buvo priskirti jo tarnybinėms funkcijoms", bus interpretuojama tiksliai, pernelyg neišplečiant "tarnybinių funkcijų" sąvokos.

Pritarti

 

2.

Lietuvos advokatų taryba

Pirma, advokatų veiklos klausimus bei profesinės etikos santykius reguliuoja LR Advokatūros įstatymas, Lietuvos advokatūros statutas bei Advokatų profesinės etikos kodeksas. Šie teisės aktai nustato advokato veiklos sąlygas, profesinės etikos reikalavimus bei advokatų profesinės atsakomybės ribas.

Antra, iškilus abejonėms dėl advokato profesinės veiklos bei profesinės etikos reikalavimų laikymosi suinteresuotas asmuo gali kreiptis į Teisingumo ministrą ar Lietuvos advokatų tarybą dėl drausmės bylos iškėlimo. Iškelta drausmės byla perduodama Lietuvos advokatų garbės teismui ištirti bei priimti atitinkamą pagrįstą bei teisingą sprendimą, nustatantį ar advokato veikoje yra profesinės drausmės pažeidimo sudėtis, ir, nustačius, kad yra, paskirti drausmės nuobaudą. Ši tvarka bei advokatų savivaldos institucijų priimami sprendimai suteikia galimybes užtikrinti, kad advokatų profesinės etikos reikalavimų būtų laikomasi, o, juos pažeidus atitinkamai reaguojama.

Dėl šių priežasčių manome, kad Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo projekto aiškinamajame rašte išdėstyta situacija galėtų būti sprendžiama aukščiau minėtų advokatų veiklą reglamentuojančių teisės aktų pagalba, neįvedant Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatuose advokato profesijai apribojimo.

Pritarti iš dalies

 

 

4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė dėl pasiūlymo

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

1.

LR Vyriausioji tarnybinės etikos komisija

1. Komisija pritaria projektui IXP-595;

 

2. Siūlo papildyti šią dalį tokiu sakiniu: "Advokatas pasirinkęs darbą valstybės tarnyboje, penkerius metus po šios tarnybos pasibaigimo negali verstis advokato praktika".

Pritarti

 

Nepritarti

 

 

Šis siūlymas prieštarauja Advokatūros įstatymo 7 straipsniui, kuriame yra įtvirtintos sąlygos, kurioms esant asmuo pripažįstamas advokatu bei to paties įstatymo 26 straipsniui, kuriame yra išdėstyti advokato funkcijų apribojimai.

 

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė dėl pasiūlymo

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

1.

Seimo narys R.Šukys

Siūlyti tokią 20 straipsnio redakciją:

"1. Asmuo, nustojęs eiti pareigas valstybinėje tarnyboje, vienerius metus negali atstovauti fiziniams ar juridiniams asmenims toje institucijoje, kurioje jis paskutinius metus dirbo. Ši nuostata netaikoma advokatams.

Asmuo, nustojęs eiti pareigas valstybinėje tarnyboje, taip pat negali atstovauti fiziniams ar juridiniams asmenims kitose valstybės ar savivaldybių institucijose tais klausimais, kurie buvo priskirti jo tarnybinėms funkcijoms."

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė dėl pasiūlymo

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

Pritarti teikiamam įstatymo projektui, atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas

Atsižvelgti

 

7. Komiteto siūlomi sprendimai:

- pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu - už.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: R.Sedlickas, J.Bernatonis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

Priedas: Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                            R.Šukys