Lietuvos Respublikos prekybos įstatymo ir Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo "Dėl Lietuvos Respublikos prekybos įstatymo įgyvendinimo" pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 4 ir 44 straipsnių pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos įmonių rejestro įstatymo 101 straipsnio pakeitimo įstatymo
p r o j e k t ų a i š k i n a m a s i s r a š t a s
Lietuvos Respublikos prekybos įstatymo ir Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo "Dėl Lietuvos Respublikos prekybos įstatymo įgyvendinimo " pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto tikslas - panaikinti nereikalingus prekybos verslo suvaržymus, teisės normų dubliavimą keliuose teisės aktuose bei Prekybos įstatymo nuostatas, prieštaraujančias naujai priimtam Civiliniam kodeksui ir Europos Sąjungos teisei.
Dauguma galiojančio Prekybos įstatymo nuostatų yra įtvirtintos kituose specialiuose įstatymuose (Konkurencijos, Reklamos, Visuomenės informavimo) bei nuo š. m. liepos 1d. įsigaliojusiame naujame Civiliniame kodekse.
Civiliniame kodekse detaliai reglamentuojami šie galiojančio Prekybos įstatymo klausimai: įmonių steigimas, reorganizavimas ir likvidavimas (Civilinio kodekso 2 knygos V ir VIII skyriai); prokūros samprata, išdavimas, prokuristo teisės, atsakomybė ir kiti su prokūra susiję veiksmai (kodekso 2 knygos XII skyriaus trečiasis skirsnis); vartojimo - pardavimo bei didmeninio pirkimo - pardavimo sutarčių ypatumai, pardavėjų bei pirkėjų teisės ir pareigos, prekių kokybės ir kainų klausimai (kodekso 6 knygos IV dalies XXIII skyriaus antrasis - penktasis skirsniai); prekybos agentų veikla (kodekso 2 knygos XII skyriaus pirmasis skirsnis), prekybos komisionierių veikla (kodekso 6 knygos XXXVIII skyrius) ir kiti klausimai.
Prekybos įstatymo nuostatoms, susijusioms su reklama bei informacija apie prekių išpardavimus, yra taikomi nuo š.m. sausio 1 d. įsigaliojusio Reklamos įstatymo reikalavimai ir jame nustatyta atsakomybė. Prekybos konkurencijos ypatybės yra reguliuojamos Konkurencijos įstatyme, Civilinio kodekso pirmosios knygos 1.116 straipsnyje bei Darbo sutarties įstatyme.
Šiuo metu galiojančio Konkurencijos įstatymo 16 straipsnyje yra reglamentuojamas nesąžiningos konkurencijos veiksmų draudimas, kuris taikomas ir nesąžiningai prekybos konkurencijai. Taip pat šis įstatymas apibrėžia ūkio subjektų dominuojančią padėtį, nustato draudimą piktnaudžiauti dominuojančia padėtimi ir atsakomybę už šių draudimų nesilaikymą. Konkurencijos taryba, įgyvendinanti Konkurencijos įstatymą, vykdo koncentracijos kontrolę ir esant reikalui neleidžia vykdyti ūkio subjektų koncentracijos, kuri sukurtų ir sustiprintų dominuojančią padėtį, tuo apribodama konkurenciją atitinkamoje rinkoje.
Todėl minėtas Prekybos įstatymo nuostatas, kaip dubliuojančias kitų įstatymų nuostatas, tikslinga panaikinti.
Šiuo metu galiojančiame Prekybos įstatymo 71 straipsnyje yra uždrausta įmonėms verstis bet kokia prekybine veikla, jei yra teismo ar kitų kontrolės institucijų (muitinės, policijos, mokesčių inspekcijos, Valstybinės tabako ir alkoholio kontrolės tarnybos) įsiteisėję nuosprendžiai, nutarimai dėl sankcijų skyrimo įmonėms, jų vadovams ar darbuotojams (jei jie veikė įmonės vardu ar dėl jos interesų) už alkoholio produktų ir tabako gaminių kontrabandą, alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių be banderolių, falsifikuotų alkoholio produktų ir tabako gaminių realizavimą, gabenimą ar laikymą turint tikslą realizuoti. Taip pat šiame straipsnyje yra nustatyta draudimo įmonėms verstis bet kokia prekybine veikla įgyvendinimo tvarka.
Minėta Prekybos įstatymo nuostata prieštarauja naujam Civiliniam kodeksui, kuriame nenumatyta tokia sankcija įmonei, ir Europos Sąjungos teisėje įtvirtintam steigimosi laisvės principui. Už padarytus pažeidimus įmonė gali būti baudžiama skiriant jai baudą ar panaikinant licenciją turimai veiklai, bet ne likviduojant įmonę.
Todėl dėl minėtų priežasčių turėtų būti panaikintos ir Prekybos įstatymo 71 straipsnio nuostatos. Atsižvelgiant į tai, kad su šiuo straipsniu yra susiję ir kiti įstatymai, kartu teikiami ir siūlomi svarstyti Alkoholio kontrolės įstatymo bei Įmonių rejestro įstatymo pakeitimų projektai, kuriuose daromos analogiškos pataisos.
Be to, Alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimo projekte kartu naikinama 4 straipsnio 2 dalis, kurioje reglamentuojama, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė, remdamasi Prekybos įstatymo 4 straipsnio 1 dalimi, ypatingais atvejais gali įvesti alkoholinių gėrimų didmeninės ir mažmeninės prekybos valstybės monopolį. Šiuo metu alkoholinių gėrimų prekybą valstybė reguliuoja kitomis priemonėmis, nustatančiomis specifinius reikalavimus šiai veiklai. Alkoholio kontrolės įstatyme ir Vyriausybės nutarimuose nustatyta, kad veikla, susijusia su alkoholiu, gali užsiimti tik įmonės, turinčios Vyriausybės nustatyta tvarka išduotas licencijas, taip pat reglamentuotos griežtos šios veiklos sąlygos ir jų laikymosi kontrolė, nustatytos sankcijos už pažeidimus. Siekiant užkirsti kelią nelegaliam alkoholio produktų realizavimui, įvestas alkoholinių gėrimų ženklinimas banderolėmis, nustatyta griežta banderolių išdavimo ir apskaitos tvarka. Taip pat Alkoholio kontrolės įstatymo reikalavimas įvesti ypatingais atvejais alkoholinių gėrimų didmeninės ir mažmeninės prekybos monopolį yra perteklinis ir dėl to, kad Vyriausybė 2000 m. rugsėjo 5 d. nutarimu Nr. 1058 - 19 "Dėl ypatingais atvejais taikomos specialios kai kurių prekių pardavimo tvarkos patvirtinimo" nustatė specialią kai kurių prekių pardavimo tvarką, kuri taikoma ir alkoholiniams gėrimams.
Pripažinus netekusiu galios Prekybos įstatymą, kartu bus panaikinti ir netikslingi bei nepagrįsti šio verslo suvaržymai, ribojantys prekių išpardavimus, jų trukmę, reikalavimas teikti savivaldybėms pažymas apie kiekvieno prekybos ar viešojo maitinimo vieneto projektinį pajėgumą, prekių grupių asortimentą ir kt.
Priėmus teikiamą svarstyti Prekybos įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo ir su juo susijusius Alkoholio kontrolės įstatymo bei Įmonių rejestro įstatymo pakeitimo projektus, turėtų būti patikslinti Vyriausybės nutarimai, reglamentuojantys alkoholio ir tabako verslą. Neigiamų įstatymų projektų pasekmių neprognozuojama. Projektai Europos Sąjungos teisei neprieštarauja.
Svarstyti teikiamus įstatymų projektus parengė Ūkio ministerija.
Reikšminiai įstatymų projektų žodžiai yra "prekybos įstatymas".
Ūkio ministras Petras Čėsna