Lietuvos Respublikos paso įstatymo

projekto

 

 

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1.      Įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai

Vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. 592 patvirtintą Asmens dokumentų rengimo programą ir 2001 m. vasario 9 d. nutarimu Nr. 149 patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000–2004 metų programos įgyvendinimo priemones, parengtas Lietuvos Respublikos paso įstatymo projektas. Rengiant šį projektą, įvertinta Europos Sąjungos valstybių patirtis, šių valstybių analogiški įstatymai.

Teikiamo įstatymo projekto tikslas - atsisakyti Lietuvos Respublikos piliečio paso, kaip kelionės dokumento, jį palaipsniui pakeisti naujo pavyzdžio pasu - Lietuvos Respublikos piliečio asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinančiu dokumentu, skirtu vykti į užsienio valstybes.

Lietuvos valstybei integruojantis į Europos Sąjungą, būtinas tarptautinius standartus atitinkantis ir patikimas asmens dokumentas, todėl siekiama sukurti kompiuterizuotą paso gamybos (personifikavimo) sistemą, kuri padėtų sumažinti Lietuvos Respublikos piliečio asmens dokumento falsifikavimo ir padirbimo pavojų. Dabartinis Lietuvos Respublikos piliečio pasas nėra pakankamai apsaugotas ir, kaip rodo praktika, dažnai ir lengvai klastojamas, perklijuojant kito asmens nuotrauką. Numatoma, kad naujame pase piliečio nuotrauka bus įspausdinama kaip ir kiti piliečio duomenys.

 

2. Įstatymo projekte aptartų klausimų dabartinis teisinis reguliavimas

            Šiuo metu Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymo (Žin., 1991, Nr. 36-977; 1992, Nr. 7-162, Nr. 34-1031; 1993, Nr. 32-733; 1995, Nr. 53-1300, Nr. 86-1940; 1996, Nr. 16-415; 1997, Nr. 67-1668) 2 straipsnyje nustatyta, kad Lietuvos Respublikos pilietybę patvirtinantis dokumentas yra Lietuvos Respublikos piliečio pasas. Lietuvos Respublikos piliečio paso išdavimo tvarka reglamentuota Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1990 m. lapkričio 8 d. nutarimu Nr. I-766 patvirtintuose Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatuose (Žin., 1990, Nr. 33-795; 1991, Nr. 15-384; 1993, Nr. 22-513; 1994, Nr. 7-106; 1995, Nr. 78-1806; 1997, Nr. 102-2565; 1998, Nr. 105-2903). Dabartinis Lietuvos Respublikos piliečio pasas skirtas naudoti ir šalies viduje, ir vykti į užsienio valstybes. Pagal Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatus kiekvienas Lietuvos Respublikos pilietis, kuriam sukako 16 metų, privalo turėti Lietuvos Respublikos piliečio pasą, kaip asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinantį dokumentą. Lietuvos Respublikos piliečio pasas gali būti išduotas ir Lietuvos Respublikos piliečiui, išvykstančiam į užsienį, nors jam ir nesukako 16 metų.

 

3. Numatomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos

            Pasas, kaip Lietuvos Respublikos piliečio asmens dokumentas, skirtas kelionėms į užsienio valstybes, bus neprivalomas ir išduodamas piliečio pageidavimu, nepaisant jo amžiaus. Numatoma, kad pasai bus išduodami ir užsienio valstybėse gyvenantiems Lietuvos Respublikos piliečiams. Duomenys apie pilietį pase bus įrašomi pagal Lietuvos Respublikos gyventojų registro duomenų centrinės bazės duomenis.

            Piliečiui, kuriam nesukako 18 metų, išduotas pasas galios ne ilgiau kaip 5 metus, nuo 18 metų – 10 metų.

 

            4. Galimi neigiami priimto įstatymo padariniai

            Priėmus įstatymą, neigiamų padarinių nenumatoma.

           

5. Įstatymo projekto inkorporavimas į teisinę sistemą

            Įstatymo projektas atitinka Europos Sąjungos dokumentus, yra suderintas su Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų bei kitų teisės aktų nuostatomis bei reikalavimais.

            6. Įstatymo įgyvendinimas

Priėmus įstatymą, turės būti pakeisti Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymas (Žin., 1991, Nr. 36-981; 1992, Nr. 7-162, Nr. 34-1031; 1993, Nr. 32-733, Nr. 70-1303, Nr. 71-1327; 1995, Nr. 53-1300, Nr. 86-1940; 1996, Nr. 16-415; 1997, Nr. 67-1668), Lietuvos Respublikos įstatymas ,,Dėl Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymo įgyvendinimo tvarkos’’ (Žin., 1995, Nr. 90-2014; 1997, Nr. 67-1669, Nr. 99-2505), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksas, be to, suderinti su teikiamu įstatymu kiti teisės aktai.

           

7. Lėšos, reikalingos įstatymui įgyvendinti

            Numatoma, kad asmens dokumentų išdavimo programinei įrangai įsigyti (asmens dokumentų išdavimo sistemos taikomajai programinei įrangai, įrangai dokumentų išrašymo centre, lokalių asmens dokumentų išdavimo tarnybų aparatinei įrangai ir t.t.) reikės 17 012 tūkst. litų, o pasų blankams – 12 288 tūkst. litų. Šios sumos numatytos 3 metų laikotarpiui. Vėliau,  kiekvienais metais,  reikės  numatyti  apie  1 000 tūkst. litų asmens dokumentų išdavimo sistemai eksploatuoti ir palaikyti bei papildomam pasų blankų kiekiui įsigyti (suma pagal faktinį pasų blankų poreikį, vieno paso blanko savikaina - apie 12,28 litų).

            Nustatytos formos blankams ir apskaitos dokumentams, reikalingiems dabartiniam Lietuvos Respublikos piliečio pasui išduoti, per metus išleidžiama apie 45 000 litų. Numatoma, kad blankams ir apskaitos dokumentams, reikalingiems naujo pavyzdžio pasui išduoti, reikės tiek pat lėšų.

           

8. Įstatymo projekto autorius

            Įstatymo projektą parengė Migracijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos.

 

            9. Reikšminis įstatymo projekto žodis

            Reikšminis įstatymo projekto žodis, kurio reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra ,,pasas’’.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vidaus reikalų ministras                                                                                              V. Markevičius