Lietuvos Respublikos asmens identifikavimo kortelės įstatymo projekto

 

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.      Įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai

Vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. 592 patvirtintą Asmens dokumentų rengimo programą ir 2001 m. vasario 9 d. nutarimu Nr. 149 patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000–2004 metų programos įgyvendinimo priemones, parengtas Lietuvos Respublikos asmens identifikavimo kortelės įstatymo projektas. Rengiant šį projektą, įvertinta Europos Sąjungos valstybių patirtis, šių valstybių analogiški įstatymai.

Teikiamo įstatymo projekto tikslas - atsisakyti Lietuvos Respublikos piliečio paso, jį palaipsniui pakeičiant asmens identifikavimo kortele - Lietuvos Respublikos piliečio asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinančiu dokumentu, skirtu naudoti Lietuvos Respublikoje. Esant atitinkamoms Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių sutartims, asmens identifikavimo kortelė galės būti naudojama vykti į užsienio valstybes.

Įstatymo projekte nustatyta, kad asmens identifikavimo kortelėje gali būti techninis komponentas, naudojamas duomenims perduoti. Šio komponento naudojimą reglamentuotų Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatymas (Žin., 2000, Nr. 61-1827), kiti teisės aktai, kurie galėtų būti priimti įgyvendinant sveikatos apsaugos, socialinės rūpybos ir kitas programas.

Lietuvos valstybei integruojantis į Europos Sąjungą, būtinas tarptautinius standartus atitinkantis ir patikimas asmens dokumentas, todėl siekiama sukurti kompiuterizuotą asmens identifikavimo kortelės gamybos (personifikavimo) sistemą, kuri padėtų sumažinti pagrindinio Lietuvos Respublikos piliečio asmens dokumento falsifikavimo ir padirbimo pavojų. Dabartinis Lietuvos Respublikos piliečio dokumentas - Lietuvos Respublikos piliečio pasas nėra pakankamai apsaugotas ir, kaip rodo praktika, dažnai ir lengvai klastojamas, įklijuojant kito asmens nuotrauką. Numatoma, kad asmens identifikavimo kortelėje piliečio nuotrauka bus įspausdinama kaip ir kiti piliečio duomenys.

 

2. Įstatymo projekte aptartų klausimų dabartinis teisinis reguliavimas

            Šiuo metu Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymo (Žin., 1991, Nr. 36-977; 1992, Nr. 7-162, Nr. 34-1031; 1993, Nr. 32-733; 1995, Nr. 53-1300, Nr. 86-1940; 1996, Nr. 16-415; 1997, Nr. 67-1668) 2 straipsnyje nustatyta, kad Lietuvos Respublikos pilietybę patvirtinantis dokumentas yra Lietuvos Respublikos piliečio pasas. Lietuvos Respublikos piliečio paso išdavimo tvarka reglamentuota Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1990 m. lapkričio 8 d. nutarimu Nr. I-766 patvirtintuose Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatuose (Žin., 1990, Nr. 33-795; 1991, Nr. 15-384; 1993, Nr. 22-513; 1994, Nr. 7-106; 1995, Nr. 78-1806; 1997, Nr. 102-2565; 1998, Nr. 105-2903). Dabartinis Lietuvos Respublikos piliečio pasas skirtas naudoti ir šalies viduje, ir vykti į užsienio valstybes. Pagal Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatus kiekvienas Lietuvos Respublikos pilietis, kuriam sukako 16 metų, privalo turėti Lietuvos Respublikos piliečio pasą, kaip asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinantį dokumentą. Lietuvos Respublikos piliečio pasas gali būti išduotas ir Lietuvos Respublikos piliečiui, išvykstančiam į užsienį, nors jam ir nesukako 16 metų.

 

3. Numatomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos

            Priėmus įstatymo projektą, asmens identifikavimo kortelę, kaip pagrindinį asmens dokumentą valstybės viduje, privalės turėti kiekvienas Lietuvoje gyvenantis Lietuvos Respublikos pilietis, kuriam sukako 16 metų. Prireikus piliečiui asmens identifikavimo kortelė galės būti išduota ir iki 16 metų. Asmens identifikavimo kortelėje duomenys apie pilietį bus įrašomi pagal Lietuvos Respublikos gyventojų registro duomenų centrinės bazės duomenis.

Piliečiui, kuriam nesukako 16 metų, išduota asmens identifikavimo kortelė galios ne ilgiau kaip 5 metus, nuo 16 metų – 10 metų.

             

            4. Galimi neigiami priimto įstatymo padariniai

            Priėmus įstatymą, neigiamų padarinių nenumatoma.

            5. Įstatymo projekto inkorporavimas į teisinę sistemą

            Įstatymo projektas atitinka Europos Sąjungos dokumentus, yra suderintas su Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų bei kitų teisės aktų nuostatomis bei reikalavimais.

           

6. Įstatymo įgyvendinimas

Priėmus įstatymą, bus pripažinti netekusiais galios:

1. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1990 m. lapkričio 8 d. nutarimas Nr. I-766 ,,Dėl Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatų patvirtinimo’’ (Žin., 1990, Nr. 33-795);

2. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1991 m. gegužės 16 d. nutarimas Nr. I-1332 ,,Dėl Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatų papildymo ir pakeitimo’’ (Žin.,1991, Nr. 15-384);

3. Lietuvos Respublikos Seimo 1993 m. birželio 8 d. nutarimas Nr. I-177 ,,Dėl Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatų pakeitimo ir papildymo’’ (Žin., 1993, Nr. 22-513);

4. Lietuvos Respublikos Seimo 1994 m. sausio 20 d. nutarimas Nr. I-377 ,,Dėl Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatų pakeitimo ir papildymo’’ (Žin., 1994, Nr. 7-106);

5. Lietuvos Respublikos Seimo 1995 m. rugsėjo 14 d. nutarimas Nr. I-1042 ,,Dėl Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatų pakeitimo’’(Žin., 1995, Nr. 78-1806);

6. Lietuvos Respublikos Seimo 1997 m. lapkričio 4 d. nutarimas Nr. VIII-492 ,,Dėl Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatų pakeitimo ir papildymo’’ (Žin., 1997, Nr. 102-2565);

7. Lietuvos Respublikos Seimo 1998 m. lapkričio 24 d. nutarimas Nr. VIII-938 ,,Dėl Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatų pakeitimo ir papildymo’’ (1998, Nr. 105-2903).

Priėmus įstatymą, turės būti pakeisti Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymas (Žin., 1991, Nr. 36-981; 1992, Nr. 7-162, Nr. 34-1031; 1993, Nr. 32-733, Nr. 70-1303, Nr. 71-1327; 1995, Nr. 53-1300, Nr. 86-1940; 1996, Nr. 16-415; 1997, Nr. 67-1668), Lietuvos Respublikos įstatymas ,,Dėl Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymo įgyvendinimo tvarkos’’ (Žin., 1995, Nr. 90-2014; 1997, Nr. 67-1669, Nr. 99-2505), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksas, be to, suderinti su teikiamu įstatymu kiti teisės aktai. 

Numatoma, kad nuo Lietuvos Respublikos asmens identifikavimo kortelės įstatymo įsigaliojimo dienos Lietuvos Respublikos piliečio pasas nebus išduodamas. Lietuvos Respublikos piliečių pasai, išduoti iki įstatymo įsigaliojimo dienos, galios iki juose nurodytos galiojimo datos.

 

            7. Lėšos, reikalingos įstatymui įgyvendinti

            Numatoma, kad asmens dokumentų išdavimo programinei įrangai įsigyti (asmens dokumentų išdavimo sistemos taikomajai programinei įrangai, įrangai dokumentų išrašymo centre, lokalių asmens dokumentų išdavimo tarnybų aparatinei įrangai ir t.t.) reikės 17 012 tūkst. litų, o asmens identifikavimo kortelės blankams įsigyti - 7 500 tūkst. litų. Šios sumos numatytos 3 metų laikotarpiui. Vėliau, kiekvienais metais, reikės numatyti apie 1 000 tūkst. litų asmens dokumentų išdavimo sistemai eksploatuoti ir palaikyti bei papildomam asmens identifikavimo kortelių blankų kiekiui įsigyti (suma pagal faktinį asmens identifikavimo kortelių blankų poreikį, vienos asmens identifikavimo kortelės blanko savikaina - apie 5 litai). Nustatytos formos blankams ir apskaitos dokumentams, reikalingiems dabartiniam Lietuvos Respublikos piliečio pasui išduoti, per metus išleidžiama apie 45 000 litų. Numatoma, kad blankams ir apskaitos dokumentams, reikalingiems asmens identifikavimo kortelei išduoti, reikės tiek pat lėšų.

 

            8. Įstatymo projekto autorius

            Įstatymo projektą parengė Migracijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos.

 

            9. Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai

            Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia jam įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra ,,identifikavimo kortelė’’.

 

 

Vidaus reikalų ministras                                                                                              V. Markevičius