Biudžeto ir finansų komitetas                                                                                           2001-06-27 Nr.42

                                                                                                                                                Vilnius                                                                                                                                                                                                     

PAPILDOMO KOMITETO 

I Š V A D A

dėl Lietuvos Respublikos  Klaipėdos  laisvosios ekonominės zonos įstatymo 3, 7 ir 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (Nr. IXP-339)

 

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo:        

Z.Balčytis, Alg.Butkevičius, R.Palaitis, A.Plokšto, E.Savickas, A.Skardžius, G.Šivickas, A.Sysas (pavaduojantis B.Bradauską).

                2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados: Europos Teisės departamentas

   Projekte numatyti klausimai priskiriami muitų sąjungos, laisvo prekių judėjimo ir teikiamos valstybės pagalbos sritims, reguliuojamoms ES teisės, tame tarpe ir Europos sutarties, steigiančios asociaciją tarp Europos Bendrijų bei jų Šalių Narių, iš vienos pusės, ir Lietuvos Respublikos, iš kitos pusės. Šiose srityse draudžiamos tokios priemonės, kurios iškreipia arba gali iškreipti konkurenciją, sudarant palankesnes sąlygas tam tikroms įmonėms, gaminančioms tam tikras prekes.

Ryšium su tuo, pažymime, kad Jūsų pateikto įstatymo projekte numatyti klausimai iš esmės neprieštarauja minėtoms Europos Sąjungos teisės nuostatoms, tačiau atkreipiame Jūsų dėmesį į tai, kad kai kuriuos įstatymo projekte siūlomus pakeitimus reikėtų patikslinti:

Projekto 1 straipsnyje, siūlančiame pakeisti galiojančio įstatymo 3 straipsnio 2 dalį, pateikiamas naujas nuostatą papildantis sakinys “zonos valdymo bendrovės teikimu valstybės žemė zonos teritorijoje gali būti parduodama zonos įmonėms”. Šis teiginys kelia abejonių dėl minėto teikimo tikslingumo, nes neaišku, kada valdymo bendrovės teikimas bus duodamas, kokiomis sąlygomis, kada zonos valdymo bendrovė galės atsisakyti duoti leidimą - nesant tokių nuostatų šia teise gali būti piktnaudžiaujama.

                Projekto 2 straipsnyje, siūlančiame pakeisti galiojančio įstatymo 7 straipsnį, pateikiamos kelios naujos nuostatos, kurias reikėtų patikslinti arba keisti:

1) 7 straipsnio 7 dalies 9 punkte siūloma išbraukti žodžius “žemės subnuomos mokesčio”. Tokiu būdu, šalia kitų zonos valdymo bendrovės valdybos funkcijų, vykdomų valdant šią zoną, bus priskiriamas ir mokesčių skaičiavimo bei mokėjimo tvarkos nustatymas. Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 15 straipsnis, įtvirtinantis nuostatas apie mokesčius zonoje, numato, kad mokesčiai yra mokami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, manytume, kad atsiranda prieštaravimas ir kyla neaiškumas, ar zonos valdymo bendrovės valdyba gali nustatyti zonoje įregistruotų įmonių ir jų darbuotojų mokamų mokesčių, tokių kaip juridinių asmenų pelno mokesčio, fizinių asmenų pajamų mokesčio ir kitų (numatytų minėtame LR laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 15 straipsnyje), skaičiavimo ir mokėjimo tvarką.  

2) 7 straipsnio 9 dalies 2 punkte numatytus žodžius “jos nupirktą ar kitaip įgytą” siūlytume keisti terminu “nuosavybės teise įsigytą”. 

3) Pasiūlymas išbraukti 7 straipsnio 9 dalies 10 punktą, numatantį zonos valdymo bendrovės administracijos įgaliojimus rinkti iš ūkio subjektų statistinius ataskaitinius duomenis ir juos analizuoti atsižvelgiant į Statistikos įstatymo reikalavimus, taip pat kelia abejonių dėl tikslingumo. Manytume, kad panaikinus tokius zonos valdymo bendrovės administracijos įgaliojimus atsiras tam tikrų keblumų ir galimų prieštaravimų ruošiant zonos valdymo bendrovės valdybos aprobuojamą, to paties straipsnio 7 dalies 7 punkte numatytą, Vyriausybei teikiamą ataskaitą už zonos valdymo bendrovės ir zonos veiklą. Kartu atkreipiame dėmesį į tai, kad ir LR laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje yra įtvirtinta zonos valdymo bendrovės pareiga zonos statute nustatytais terminais ir nustatyta tvarka atisiskaityti Lietuvos Respublikos Vyriausybei už savo ir zonos veiklą. 12 straipsnio 1 dalies septintojoje pastraipoje yra numatyta, kad zonos valdymo bendrovė gali gauti iš zonoje veikiančių ūkio subjektų Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus statistinius ataskaitinius duomenis apie jų veiklą (tai yra turi minėtus įgaliojimus).

                  Seimo Teisės departamentas pastabos  ir pasiūlymai:

            1. Įstatymo bei jo pakeitimų oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas dėstytinas taip: ,,(Žin., 1996, Nr. 92-2143; 2000, Nr. 92-2857)”.

            2. Siūlomas 3 straipsnio 2 dalies papildymas nesiderina su Lietuvos Respublikos Konstitucijos 47 straipsnio antrojoje dalyje numatyto žemės sklypų įsigijimo nuosavybėn subjektų, tvarkos, sąlygų ir apribojimų konstitucinio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 10 punkto nuostata, kad šio įstatymo nustatyti subjektai negali įsigyti nuosavybėn įstatymų nustatyta tvarka laisvosios ekonominės zonos teritorijai skirtos žemės. Tas pats pasakytina apie projekto 2 straipsnį, kuriuo siūloma papildyti įstatymo 7 straipsnio 7 dalies 3 punktą ir šio straipsnio 9 dalies 2 punktą. Be to, įstatymo 3 straipsnio 2 dalies pakeitime neaišku, kokio įstatymo nuostatos turimos omenyje.

            3. Svarstytina, ar tikslinga projekte dėstyti įstatymo 7 straipsnio 1-6 bei 8 dalis, kadangi jų turinys nėra keičiamas.

          4. Kvestionuotina siūloma įstatymo 7 straipsnio 7 dalies 9 punkto nuostata, kadangi mokesčių mokėjimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai. Be to, įstatymo 7 straipsnio 9 dalies 4 punkte po žodžių ,,Muitinės departamentu” įrašytini žodžiai ,,prie Finansų ministerijos”.        

                3.  Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

                4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

                5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos,

6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos. (Komitetas gali pateikti savo siūlomą įstatymo projektą. Nedidelis projekto tekstas išdėstomas šiame punkte; didelis tekstas išdėstomas šios išvados priede ir apie tai nurodoma šiame punkte):

 

Pritarti Seimo nario E. Masiulio pateiktam įstatymo projektui (Nr.IXP- 339)atsižvelgus į  Teisės departamentų pastabas

                7. Balsavimo rezultatai: 7 už; - prieš; 1 susilaikė (Alg.Butkevičius).

 

                8. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

                   

                Priedai: nėra

         

Komiteto pirmininko

Pavaduotojas                                                                                                                  Gintautas      Šivickas