Įstatymo dėl Policijos finansavimo strategijos projekto

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

Projekto tikslai ir uždaviniai

Viešosios tvarkos palaikymas ir visuomenės bei asmens saugumo valstybėje užtikrinimas yra viena iš pagrindinių valstybės funkcijų. Todėl šiuo projektu siekiama nustatyti policijos finansavimo strategiją, kuri sudarytų sąlygas šių uždavinių įgyvendinimui.

Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami projekte aptarti klausimai

Piniginių lėšų skyrimas policijai numatomas valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymais, taip pat LR policijos veiklos įstatymu.

1999 metais biudžetiniai asignavimai policijos įstaigoms buvo 42257,3 tūkst. Lt, 2000 metais 383575,5 tūkst. Lt, o 2001 metais 375549,0 tūkst. Lt, viso per nurodytus metus sumažėjo 11,1 %.

Šiuo metu policijoje yra susidariusi kritinė finansinė būklė. Dėl mažėjančio darbo užmokesčio fondo policija priversta mažinti etatus (iš viso sumažinti 2942 etatai, iš jų 2111 – policijos pareigūnų), lėšų stygius labai apsunkina nusikaltimų išaiškinamumą, jų prevenciją ir trukdo vykdyti neatidėliotinas ir kasdienines policijos funkcijas, užtikrinant viešąją tvarką, visuomenės saugumą. Policijos komisariatams katastrofiškai trūkstant degalų, operatyviai nevykstama į įvykio vietas, daugiau kaip 50 % automobilių būtina nurašyti, kadangi jų eksploatavimo laikas jau pasibaigęs, tiriant nusikaltimus naudojama pasenusi speciali ir kita technika, dėl netinkamų ryšio priemonių PK budėtojai negali susisiekti su viešąją tvarką palaikančiais pareigūnais, neužtikrinamas pokalbių konfidencialumas, galimybė aprūpinti apranga yra tik ¼ viešosios policijos pareigūnų, patruliuojančių gatvėse, policijos komisariatuose atjungiami telefonai, elektra, šildymas ir t.t.. Yra tik minimalūs finansiniai resursai tarnybinėms komandiruotėms nusikaltimų tyrimui, nusikaltėlių paieškai, kitai operatyvinei veiklai vykdyti.

Neskirtos lėšos naujai įsteigtų Elektrėnų, Kalvarijos, Kazlų Rūdos, Pagėgių ir Rietavo, policijos komisariatų, funkcionavimui. Vykdant perimtą iš Vadovybės apsaugos departamento papildomą funkciją – Liudytojų apsaugos programą, papildomų lėšų taip pat neskirta. Dėl nuolat didėjančio ginkluotės trūkumo blogėja pareigūnų kovinis pasirengimas. Stinga lėšų kompiuterinės, kopijavimo, spausdinimo, radijo ryšio ir kt. technikos aprūpinimui. Nėra užtikrinamas paskirtų administracinių nuobaudų – administracinio arešto, vykdymas, trūksta lėšų šių asmenų mitybai.

2001 metais lėšų, ilgalaikiam turtui įsigyti, buvo skirta 3,8 karto mažiau nei 1999 metais. Tokie asignavimai neleidžia ne tik vystyti turimą techninę bazę, bet net palaikyti jos darbinę būklę. Lėšų trūkumas policijos veiklai užtikrinti negali būti daugiau mažinamas, o turi būti nuosekliai didinamas.

Kokių teigiamų rezultatų laukiama

- Stabilaus kasdieninių policijos funkcijų atlikimo viešosios tvarkos ir visuomenės saugumo užtikrinimo srityje, efektyvesnės kovos su organizuotu nusikalstamumu, neteisėta narkotinių psichotropinių medžiagų apyvarta;

- Tikslinių programų teisėsaugos užtikrinimo klausimais įgyvendinimo.

Nustačius PD prie VRM finansavimo pagal programas santykinius rodiklius 2002-2005 metams būtų užtikrinamas stabilus policijos įstaigų darbas ir veiklos gerinimas, policijos sistemos plėtra ir modernizavimas.

Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą

LR Vyriausybė, rengdama 2002-2004 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymų projektus, turės atsižvelgti į šio įstatymo nuostatas.

Teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti ar panaikinti priėmus įstatymą

Priėmus šį įstatymą, panaikinti teisės aktų nereikės.

Projekto atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams

Projekte aptartų klausimų ES teisė nereglamentuoja. Pažymėtina, jog ES valstybėse vidutiniškai 100 tūkst. gyventojų tenka 378 policijos pareigūnai, Lietuvoje – 353.

Įstatymui įgyvendinti reikalingi papildomi aktai

Įstatymą įgyvendins 2002-2004 m. valstybės biudžeto patvirtinimo įstatymai.

Kiek biudžeto lėšų reikės įstatymui įgyvendinti

Pačiam įstatymui įgyvendinti biudžeto lėšų nereikės, tačiau Vyriausybė, teikdama įstatymų dėl valstybės biudžeto nustatymo projektus, turės atsižvelgti į šį įstatymą. Konkretus biudžeto lėšų dydis bus nustatomas, priimant įstatymus dėl valstybės biudžeto.

Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Projektą teigiamai įvertino Vidaus reikalų ministerijos bei Policijos departamento specialistai.

Projekto autorių grupė

Projektą parengė LR Seimo nariai: A.Sadeckas, A. Matulevičius, G. Kirkilas, G. Šileikis.

Reikšminiai projekto žodžiai

Reikšminiai projekto žodžiai – “policija”, “finansavimas”

 

 

 

 

 

Teikia LR Seimo nariai: A. Sadeckas;

 

                                        A. Matulevičius;

 

                                        G. Kirkilas;

 

                                        G. Šileikis;