Biudžeto ir finansų komitetas                                                                                                                                                                                           2001 02 19 Nr.31

                                                                                                                                                                                                                                                Vilnius

                                                                                                                                                                                                                                 

PAPILDOMO KOMITETO 

I Š V A D A

dėl Lietuvos Respublikos  įmonių bankroto įstatymo projekto (IXP- 330)

 

 

1.       Komiteto posėdyje dalyvavo:

            R.Karbauskis, B.Bradauskas, Alg.Butkevičius, K.Glaveckas, R.Palaitis, A.Plokšto, E.Savickas, G.Šivickas, G.Vagnorius.   

                2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados: negauta                    

                3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

                4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė dėl pasiūlymo (pritarti ar nepritarti)

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

1.

Teisės departamentas

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

                     Vertinant projektą juridinės technikos reikalavimų požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais galima pateikti kai kurių pastabų ir pasiūlymų:

                     1. Projekto 2 straipsnio 7 dalis taisytina, derinant ją su Civilinio kodekso 4. 187 ir  4.209 straipsniais, kuriuose nustatyta, kad hipoteka ir įkeitimas įsigalioja tik įregistravus hipotekos ar įkeitimo lakštą hipotekos registre, taip pat su 4.196 straipsniu, kuriame nustatyta, kad hipotekos kreditorius turi teisę reikalauti patenkinti hipoteka apsaugotą reikalavimą prieš terminą, jeigu pradėta skolininko bankroto procedūra. Todėl siūlytume vietoj žodžių "surašytą hipotekos lakštą" įrašyti žodžius "įregistruotą hipotekos ar įkeitimo lakštą" bei išbraukti žodį "laiku".

                     2. Projekto 3 straipsnio 1 punkte yra įtvirtinta “privalomųjų mokesčių” sąvoka. Reikėtų atskleisti minėtos sąvokos turinį, kadangi lieka neaišku kokius tiksliai mokesčius projekto autoriai turi omeny.

                     3. Projekto 5 straipsnio 2 dalis tikslintina, derinant ją su projekto 7 straipsniu.

                     4. Projekto 5 straipsnio 3 dalis redaguotina, po žodžio "pareiškimai" įrašant žodį "pateikiami" ir išbraukiant žodį "pateikiami" po žodžio "teismui".

    5. Reikėtų patikslinti projekto 9 straipsnio 1 dalį, darant nuorodą į 6 straipsnio 4 dalį.

    6. Projekto 9 straipsnio 3 dalyje rašoma, kad teismui priėmus pareiškimą iškelti bankroto bylą, jeigu įmonės atžvilgiu buvo priimti teismų ir kitų institucijų sprendimai ir pagal juos išduoti vykdomieji dokumentai, įmonės turtas (lėšos) pagal šiuos vykdomuosius dokumentus gali būti areštuojamas, tačiau šio turto realizavimas ar išieškojimo nukreipimas į lėšas sustabdomas. Teismui atsisakius iškelti įmonei bankroto bylą, išieškojimas ir turto realizavimas atnaujinamas. Tuo tarpu Civilinio proceso kodekso 396 straipsnyje tokio pagrindo vykdomajai bylai sustabdyti nėra numatyta. Todėl reikėtų pasiūlyti Civilinio proceso kodekso pakeitimo projektą.

                     7. Pagal projekto 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto redakciją neaišku, ar teismas atsisako kelti bankroto bylą tada, kai visų kreditorių reikalavimų vykdymas yra užtikrintas įkeitimu, ar pakanka, kad dalies kreditorių reikalavimų vykdymas yra užtikrintas įkeitimu. Kartu atkreipiame dėmesį į tai, kad įkeitimu užtikrinti reikalavimai pagal Civilinį kodeksą tenkinami ne ginčo tvarka.

                     8. Siūlytume 10 straipsnį papildyti nuostata, kad apie bankroto bylos iškėlimą teismas nedelsiant praneša juridinių asmenų registro tvarkytojui, kad apie bankroto bylos iškėlimą turėtų galimybę tuoj pat sužinoti bet kuris suinteresuotas asmuo. Naujasis Civilinis kodeksas gina sąžiningą įgijėją. Asmuo laikomas sąžiningu įgijėju, jei jis nežinojo ir neturėjo žinoti apie tai, kad daiktas įgytas iš asmens, kuris neturėjo teisės jo perleisti nuosavybėn. Kadangi juridinių asmenų registro duomenys yra vieši, bankroto bylos iškėlimo fakto įregistravimu šiame registre būtų galima remtis, ginčijant bankrutuojančios įmonės turto perleidimo sandorius, sudarytus po to, kai įmonei buvo iškelta bankroto byla.

                     9. Projekto 10 straipsnio 3 dalies 4 punktą reikėtų papildyti nuostata, kad apie bankroto bylos iškėlimą pranešama ir apylinkių teismų hipotekos skyriams, kurių teisėjai nagrinėja kreditorių prašymus dėl išieškojimo nukreipimo į įkeistą turtą.

                  10. Projekto 10 straipsnio 7 dalies 4 punktą reikėtų perredaguoti, kad būtų aiškiau suprantama esminė nuostata, jog sutartys pasibaigia nepriklausomai nuo to, ar administratorius apie tai pranešė suinteresuotiems asmenims.

                     11. Projekto 11 straipsnio 3 dalies 1 punktas taisytinas. Šiame ir kituose projekto straipsniuose vietoj Įmonių rejestro siūlytume nurodyti Juridinių asmenų registrą, nes pagal naująjį Civilinį kodeksą, kuris įsigalioja 2001 m. liepos 1 d., visi juridiniai asmenys turi būti registruojami juridinių asmenų registre. Kadangi juridinių asmenų registras dar neįsteigtas, baigiamosiose projekto nuostatose reikėtų įrašyti, kad iki bus įsteigtas juridinių asmenų registras, dokumentai ir duomenys apie bankrutuojančią įmonę pateikiami Įmonių rejestrui.

                     12. Projekto 11 straipsnio 3 dalies 8 punktas ir 20 straipsnis derintini su Civilinio kodekso 1.82 straipsniu, kuris nustato juridinio asmens teisnumui prieštaraujančio sandorio negaliojimą. Todėl vietoj žodžių "įmonės tikslams" siūlytume įrašyti "įmonės veiklos tikslams" arba "įmonės teisnumui".

                     13. Kelia abejonių projekto 11 straipsnio 3 dalies 18 punkte įrašyta nuoroda į 28 straipsnį.

                     14. Kelia abejonių projekto 13 straipsnio 4 dalyje įrašyta nuoroda į 27 straipsnio 2 ir 3 dalis.

                     15. Tikslintina 15 straipsnio 1 dalies nuoroda į 6 straipsnio 6 dalį, nes 6 straipsnyje  nėra 6 dalies.

                   16. Redaguojant 16 straipsnio antrojo sakinio tekstą reikėtų atsižvelgti į tai, kad įmonei, kuriai buvo iškelta bankroto byla, tą bylą nutraukus, skolų sumokėjimo terminai gali būti pasibaigę

bylos nagrinėjimo metu. Tokiu atveju ši įmonė, negalėjusi vykdyti savo prievolių dėl nepagrįsto bankroto bylos iškėlimo, privalės mokėti netesybas. Todėl reikėtų nustatyti, kad į tokios įmonės skolų mokėjimo terminus neįskaitomas terminas nuo bankroto bylos iškėlimo iki jos nutraukimo.

                     17. Projekto 18 straipsnio pavadinimas neatitinka turinio. Siūlytume 18 straipsnio pavadinimą išdėstyti taip "Arešto ir vykdomųjų dokumentų perdavimas".

                     18. Kelia abejonių projekto 19 straipsnio 3 dalies nuostatos dėl naujų darbo sutarčių. Straipsnis derintinas su Darbo sutarties įstatymo nuostatomis.

                   19. Projekto 21 straipsnyje reikėtų įvardinti kreditoriaus teisę ginčyti teismo patvirtintą  sąrašą, kuriame patvirtintas jo reikalavimo dydis.

                    20. Projekto 28 straipsnio 2 dalis taisytina, atsižvelgiant į tai, kad pagal įmonių veiklą reglamentuojančius įstatymus sprendimą dėl įmonės reorganizavimo ar likvidavimo paprastai priima įmonės savininkas (savininkai), o ne valdymo organas.

                     21. Projekto 31 straipsnis derintinas su Civilinio kodekso 2.108 straipsniu, kuriame nustatyta, kad kreditorių susirinkimas ar teismas, priėmęs sprendimą likviduoti juridinį asmenį, privalo paskirti likvidatorių, taip pat su 2.110 - 2.111 straipsniais, kuriuose nustatyta likvidatoriaus kompetencija.

                     22. Projekto 32 straipsnio 4 ir 5 dalys taisytinos, derinant jas su Civilinio kodekso antrosios knygos V skyriaus nuostatomis, reglamentuojančiomis juridinių asmenų registravimą juridinių asmenų registre. Sprendimą dėl įmonės išregistravimo iš juridinių asmenų registro priima juridinių asmenų registro tvarkytojas. Juridinis asmuo išregistruojamas iš juridinių asmenų registro tik tada, kai jis pasibaigia.  Todėl projekte reikėtų kalbėti apie sprendimą dėl juridinio asmens pasibaigimo, o ne dėl jo išregistravimo.

                     Taip pat siūlytume išbraukti 32 straipsnio 5 dalies  paskutinį sakinį ir 6 dalį, nes bankrutavusi ir likviduota įmonė turėtų būti išregistruota iš juridinių asmenų registro ta pačia tvarka, kaip ir kitos likviduotos įmonės, Juridinių asmenų registro nuostatų nustatyta tvarka.

                     23. Projekto 33 straipsnio 1 dalis derintina su Civilinio kodekso 6.393, 6.419 - 6.424 straipsniais, kurie nustato nekilnojamųjų daiktų sandorio formą ir priverstinio aukciono vykdymo tvarką.

                     24. Kelia abejonių 33 straipsnio 4 dalies nuostatos dėl perduoto valstybei nekilnojamojo turto tvarkymo pagal Atliekų tvarkymo įstatymą.

                  25. Projekto 34 straipsnio tekstas neturėtų būti numeruojamas, kadangi jame nėra straipsnio dalių.

                26. Projekto 35 straipsnio 2 - 5 dalių nuostatos atkartoja Civilinio kodekso 2.113 straipsnį. Siūlytume nurodytas dalis išbraukti ir pateikti nuorodą į Civilinio kodekso 2.113

straipsnį.

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Pritarti

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritari

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

Pritarti

 

Pritarti

 

Pritarti

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

Nepritarti

 

Nepritarti

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kadangi hipotekos skyriai yra teismų padaliniai

 

 

 

 

Kadangi taip ir norima, kad sutartys, apie kurių vykdymą  administratorius nepranešė per 30 dienų, automatiškai pasibaigia

 

 

Netikslinga, nes nėra bazės t.y Juridinių asmenų registro dar nėra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tokių atvejų negali  būti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kadangi tai daryti leidžia CPK

 

Faktiškai tai yra tas pats: aukščiausias įmonės valdymo organas – visuotinis akcininkų susirinkimas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šiuo metu naudojama praktika pasiteisina

 

 

                5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė dėl pasiūlymo (pritarti ar nepritarti)

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

1.

 

Seimo narys S. Kružinauskas

1. Papildyti 3 straipsnio 6) punktą taip:

6) fiziniai ir juridiniai asmenys tiekiantys  žaliavas perdirbimui ir prekes; kiti kreditoriai.

 

      2. Išbraukti 5 str. 3 dalyje žodį “apygardos”:

3. Pareiškimai vietovės, kurioje yra įmonės buveinė, apygardos teismui pateikiami raštu Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

 

      3. Išbraukti 10 str. 2 dalyje žodį “apygardos”:

2. Bankroto bylą iškelia ir nagrinėja vietovės, kurioje yra įmonės buveinė, apygardos teismas.

     

                4. Papildyti 12 str. 4 dalį:

4. Nutarimą dėl bankroto proceso vykdymo ne teismo tvarka gali priimti kreditorių susirinkimas, jeigu šiam nutarimui atviru balsavimu pritarė kreditoriai, kurių reikalavimų suma vertine išraiška sudaro ne mažiau kaip 4/5 visų įmonės turimų įsipareigojimų, įskaitant ir tuos, kurių mokėjimo terminai nepasibaigę, sumos, esančios nutarimo priėmimo dieną, bet ne mažiau kaip 10000,- litų.

 

                5. Pakeisti 24 str. 1 dalį taip:

24 straipsnis. Kreditorių susirinkimo nutarimų priėmimo tvarka

1. Kreditorių susirinkimo nutarimas laikomas priimtu, kai už jį atvirai balsavo kreditoriai, kurių teismo patvirtintų reikalavimų suma vertine išraiška sudaro daugiau kaip pusę visų kreditorių patvirtintų reikalavimų sumos, išskyrus šio įstatymo nustatytas išimtis. Teismo patvirtinti kKreditorių reikalavimai bei jų suma turi būti sumažinami iki susirinkimo jau išmokėtų sumų dydžiu. Kreditorius turi teisę raštu pareikšti kreditorių susirinkimui savo nuomonę „už” ar „prieš” dėl kiekvieno nutarimo. Šie pranešimai įskaitomi į kreditorių susirinkimo (taip pat ir pakartotinio susirinkimo) balsavimo rezultatus ir apie šiuos pranešimus turi būti paskelbta kreditorių susirinkimo metu.

                6. Pakeisti 33 str. 4 dalį taip:

4. Kaip panaudoti neparduotą turtą, sprendžia kreditoriai, kurių reikalavimams tenkinti neužteko lėšų. Jeigu per 24 mėnesius nuo teismo nutarties pripažinti įmonę bankrutavusia įsiteisėjimo dienos lieka neparduoto bei kreditoriams neperduoto bankrutavusios įmonės turto ir kreditorių nepatenkintų reikalavimų, likvidavimo procedūra laikoma baigta. Likęs neparduotas ir kreditorių neperimtas turtas, kaip neturintis rinkos vertės, kreditorių, kurių reikalavimams tenkinti neužteko lėšų, sprendimu nurašomas. Nurašytas bankrutavusios įmonės turtas (išskyrus nekilnojamąjį turtą) panaudojamas arba sunaikinamas kreditorių nustatyta tvarka. Nurašytas nekilnojamasis turtas per 30 dienų po jo nurašymo dienos pagal perdavimo aktą neatlygintinai perduodamas valstybei savivaldybei, kurią atstovauja apskrities, kurios teritorijoje kurioje yra šis nekilnojamasis turtas, viršininkas. Savivaldybės Apskrities viršininko perimtas turtas toliau tvarkomas vadovaujantis atliekų tvarkymą reglamentuojančių įstatymų nuostatomis.     

                7. Papildyti 35 str. 2 dalį:. Pirmąja eile yra tenkinami darbuotojų reikalavimai, susiję su darbo santykiais; reikalavimai atlyginti žalą dėl suluošinimo ar kitokio kūno sužalojimo, susirgimo profesine liga arba žuvus nuo nelaimingo atsitikimo darbe; atgręžtiniai valstybės reikalavimai, kai prievolė atlyginti žalą pereina valstybei Žalos atlyginimo dėl nelaimingų atsitikimų darbe ar susirgimų profesine liga laikinojo įstatymo nustatytais atvejais; fizinių ir juridinių asmenų reikalavimai apmokėti už perdirbti supirktą žemės ūkio produkciją ir pristatytas prekes.

 

Pritarti

 

 

Nepritarti

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

Kadangi Apygardos teismai turi daugiau patirties  šiame reikale

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kadangi kreditorių reikalavimų eilė nustatyta remiantis ES direktyvomis

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Seimo narys A. Matulevičius

 

Siūlau sekančias pataisas:

 

6 straipsnio 2 ir 3 punktus pakeisti iki “kreditorinio reikalavimo suma ne mažesnė kaip penkiasdešimt tūkstančių litų”.

 

6 straipsnio 4 punktą pakeisti “įsipareigojimams įvykdyti kreditorius (kreditoriai) nustato ne trumpesnį kaip 60 dienų laikotarpį”.

 

9 straipsnio 5 dalies 1 punktą pakeisti “pradelsti įmonės įsipareigojimai (skolos) viršija 2/3 jos turto”.

 

Naujas 35 straipsnis. Darbuotojų reikalavimų tenkinimas

1. Be eilės yra tenkinami darbuotojų reikalavimai atgauti jiems nesumokėtą atlyginimą, priklausantį pagal darbo sutartį.

 

35 straipsnį pernumeruoti 36 straipsniu ir t.t.

 

 

 

Nepritarti

 

 

Nepritarti

 

Nepritarti

 

Nepritarti

 

 

Nevisai aiškus pasiūlymas

 

 

 

 

Siūloma išvis atsisakyti apibrėžto dydžio, įrašyti kai “įmonės būsena kada ji neatsiskaito su kreditoriais ir kai ji yra laikinai nemoki”

3.

A. Sysas

 

1.Siūlau išbraukti 34 straipsnį  

 

2. Siūlau pakeisti 35 straipsnio redakciją ir šį straipsnį išdėstyti taip:

35 straipsnis. Kreditorių reikalavimų tenkinimo eilė ir tvarka

1.         Kreditorių reikalavimai tenkinami dviem etapais. Pirmajame etape pagal šio straipsnio nustatytą eiliškumą tenkinami kreditorių reikalavimai be priskaičiuotų palūkanų, delspinigių ir baudų, o antrajame etape tuo pačiu eiliškumu tenkinama likusi kreditorių reikalavimų dalis (palūkanos ir netesybos).

2.Pirmąja eile yra tenkinami darbuotojų reikalavimai, susiję su darbo santykiais, reikalavimai atlyginti žalą dėl suluošinimo ar kitokio kūno sužalojimo, susirgimo profesine liga arba žuvus nuo nelaimingo atsitikimo darbe.

3. Antrąja eile yra tenkinami fizinių asmenų reikalavimai apmokėti už perdirbti supirktą žemės ūkio produkciją.

4. Trečiąja eile yra tenkinami reikalavimai dėl privalomojo valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo įmokų.

5. Ketvirtąja eile yra tenkinami įkaitu garantuoti kreditorių reikalavimai.

6.Penktąja eile yra tenkinami visi kiti kreditorių  reikalav reditorreikalavimai.

7.         Kiekvienos paskesnės eilės kreditorių reikalavimai tenkinami po to, kai visiškai patenkinti pirmesnės eilės kreditorių reikalavimai. Jeigu neužtenka lėšų visiems vienos eilės reikalavimams visiškai patenkinti, šie reikalavimai tenkinami proporcingai pagal priklausančią kiekvienam kreditoriui sumą.

6.         Šio straipsnio 2 dalyje nurodytų bankrutuojančios ar bankrutavusios įmonės darbuotojų reikalavimai, susiję su darbo santykiais, gali būti tenkinami iš Fondo bankrutuojančių ir bankrutavusių įmonių darbuotojų reikalavimams, susijusiems su darbo santykiais, tenkinti ir Garantinio fondo lėšų, o šio straipsnio 3 dalyje nurodytų fizinių asmenų reikalavimai apmokėti už perdirbti supirktą žemės ūkio produkciją gali būti tenkinami iš Fondo fizinių asmenų reikalavimams apmokėti už bankrutuojančių ir bankrutavusių  įmonių supirktą perdirbti žemės ūkio produkciją. Darbuotojo ar fizinio asmens patvirtinti reikalavimai mažinami iš nurodytų fondų sumokėtos sumos dydžiu.

 

 

 

 

Nepritarti 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos. (Komitetas gali pateikti savo siūlomą įstatymo projektą. Nedidelis projekto tekstas išdėstomas šiame punkte; didelis tekstas išdėstomas šios išvados priede ir apie tai nurodoma šiame punkte):

Pritari Vyriausybės pateiktam įstatymo projektui Nr. IXP–330 su  Seimo narių  ir Teisės departamento pastabomis

                   

7. Balsavimo rezultatai: Bendru sutarimu.

 

                8. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

                9. Komiteto paskirtas pranešėjas R. Palaitis

                   

                                Priedai: nėra

 

  Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                            K. Glaveckas