Socialinių reikalų ir darbo komitetas                                                                                                                                                                      IXP-330

                                                                                                                                                                                    2001 m. vasario 12 d. Nr. 4                                                                                                                                                                                                                            Vilnius

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

dėl Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo projekto (IXP-330)

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: A.Melianas – komiteto pirmininkas, komiteto nariai: I.Degutienė, S.Kružinauskas, A.Poplavski, A.Sysas; kviestieji asmenys: R. Kairelis – Socialinės apsaugos ir darbo viceministras, R. Leonienė – LR Prezidentūros Socialinės politikos grupės referentė, Č.Purlys – Įmonių bankroto valdymo departamento prie Ūkio ministerijos Įmonių veiklos analizės skyriaus viršininkas, D. Sukiasianienė - Įmonių bankroto valdymo departamento prie Ūkio ministerijos Įmonių bankroto skyriaus viršininko pavaduotoja.

           

            2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados: Lietuvos Respublikos Seimo Teisės departamento išvada (2001 01 25).

            3.  Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

            4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

            5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė dėl pasiūlymo (pritarti ar nepritarti)

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

1.

Seimo narys S. Kružinauskas (2001 01 30)

1. Papildyti 3 straipsnio 6 punktą taip:

“6) fiziniai ir juridiniai asmenys, tiekiantys  žaliavas perdirbimui ir prekes; kiti kreditoriai.”

 

Nepritarti.

Šie kreditoriai yra tarp kitų kreditorių.

 

 

2. Išbraukti 5 str. 3 dalyje žodį “apygardos”:

“3. Pareiškimai vietovės, kurioje yra įmonės buveinė, apygardos teismui pateikiami raštu Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.”

Nepritarti.

Apylinkių teismai nėra apmokyti (specializuoti) nagrinėti bankroto bylas.

 

 

3. Išbraukti 10 str. 2 dalyje žodį “apygardos”:

“2. Bankroto bylą iškelia ir nagrinėja vietovės, kurioje yra įmonės buveinė, apygardos teismas.”

Nepritarti.

Apylinkių teismai nėra apmokyti (specializuoti) nagrinėti bankroto bylas.

 

 

4. Papildyti 12 str. 4 dalį:

”4. Nutarimą dėl bankroto proceso vykdymo ne teismo tvarka gali priimti kreditorių susirinkimas, jeigu šiam nutarimui atviru balsavimu pritarė kreditoriai, kurių reikalavimų suma vertine išraiška sudaro ne mažiau kaip 4/5 visų įmonės turimų įsipareigojimų, įskaitant ir tuos, kurių mokėjimo terminai nepasibaigę, sumos, esančios nutarimo priėmimo dieną, bet ne mažiau kaip 10000,- litų.”

Nepritarti.

Pasiūlymą teikėjas atsiima.

 

 

5. Pakeisti 24 str. 1 dalį taip:

4 straipsnis. Kreditorių susirinkimo nutarimų priėmimo tvarka

1. Kreditorių susirinkimo nutarimas laikomas priimtu, kai už jį atvirai balsavo kreditoriai, kurių teismo patvirtintų reikalavimų suma vertine išraiška sudaro daugiau kaip pusę visų kreditorių patvirtintų reikalavimų sumos, išskyrus šio įstatymo nustatytas išimtis. Teismo patvirtinti k Kreditorių reikalavimai bei jų suma turi būti sumažinami iki susirinkimo jau išmokėtų sumų dydžiu. Kreditorius turi teisę raštu pareikšti kreditorių susirinkimui savo nuomonę „už” ar „prieš” dėl kiekvieno nutarimo. Šie pranešimai įskaitomi į kreditorių susirinkimo (taip pat ir pakartotinio susirinkimo) balsavimo rezultatus ir apie šiuos pranešimus turi būti paskelbta kreditorių susirinkimo metu.”

Pritarti iš esmės, po žodžių “teismo patvirtintų” įrašant žodžius “ar kreditorių susirinkimo nutarimu priimtų”.

 

 

 

6. Pakeisti 33 str. 4 dalį taip:

“4. Kaip panaudoti neparduotą turtą, sprendžia kreditoriai, kurių reikalavimams tenkinti neužteko lėšų. Jeigu per 24 mėnesius nuo teismo nutarties pripažinti įmonę bankrutavusia įsiteisėjimo dienos lieka neparduoto bei kreditoriams neperduoto bankrutavusios įmonės turto ir kreditorių nepatenkintų reikalavimų, likvidavimo procedūra laikoma baigta. Likęs neparduotas ir kreditorių neperimtas turtas, kaip neturintis rinkos vertės, kreditorių, kurių reikalavimams tenkinti neužteko lėšų, sprendimu nurašomas. Nurašytas bankrutavusios įmonės turtas (išskyrus nekilnojamąjį turtą) panaudojamas arba sunaikinamas kreditorių nustatyta tvarka. Nurašytas nekilnojamasis turtas per 30 dienų po jo nurašymo dienos pagal perdavimo aktą neatlygintinai perduodamas valstybei savivaldybei, kurią atstovauja apskrities, kurios teritorijoje kurioje yra šis nekilnojamasis turtas, viršininkas. Savivaldybės Apskrities viršininko perimtas turtas toliau tvarkomas vadovaujantis atliekų tvarkymą reglamentuojančių įstatymų nuostatomis.”

Pritarti.

 

 

 

7. Papildyti 35 str. 2 dalį:

“2. Pirmąja eile yra tenkinami darbuotojų reikalavimai, susiję su darbo santykiais; reikalavimai atlyginti žalą dėl suluošinimo ar kitokio kūno sužalojimo, susirgimo profesine liga arba žuvus nuo nelaimingo atsitikimo darbe; atgręžtiniai valstybės reikalavimai, kai prievolė atlyginti žalą pereina Pritarti.valstybei Žalos atlyginimo dėl nelaimingų atsitikimų darbe ar susirgimų profesine liga laikinojo įstatymo nustatytais atvejais; fizinių ir juridinių asmenų reikalavimai apmokėti už perdirbti supirktą žemės ūkio produkciją ir pristatytas prekes.

Nepritarti.

Įstatymo projekto  kreditorių reikalavimų tenkinimo eilė, lyginant su pasiūlymu, labiau  atitinka Civilinio kodekso, įsigaliosiančio nuo 2001 m. liepos 1 d., likviduojamo juridinio asmens kreditorių reikalavimų tenkinimo eilę (2.113 straipsnis).

2.

Seimo narys Algirdas Sysas (2001 02 09)

1.Siūlo išbraukti 34 straipsnį.

 

Nepritarti.

Prieštarauja Civilinio kodekso, įsigaliosiančio nuo 2001 m. liepos 1 d., likviduojamo juridinio asmens kreditorių reikalavimų tenkinimo eilei.

 

 

2. Siūlo pakeisti 35 straipsnio redakciją ir šį straipsnį išdėstyti taip:

35 straipsnis. Kreditorių reikalavimų tenkinimo eilė ir tvarka

1. Kreditorių reikalavimai tenkinami dviem etapais. Pirmajame etape pagal šio straipsnio nustatytą eiliškumą tenkinami kreditorių reikalavimai be priskaičiuotų palūkanų, delspinigių ir baudų, o antrajame etape tuo pačiu eiliškumu tenkinama likusi kreditorių reikalavimų dalis (palūkanos ir netesybos).

2. Pirmąja eile yra tenkinami darbuotojų reikalavimai, susiję su darbo santykiais, reikalavimai atlyginti žalą dėl suluošinimo ar kitokio kūno sužalojimo, susirgimo profesine liga arba žuvus nuo nelaimingo atsitikimo darbe.

3. Antrąja eile yra tenkinami fizinių asmenų reikalavimai apmokėti už perdirbti supirktą žemės ūkio produkciją.

4. Trečiąja eile yra tenkinami reikalavimai dėl privalomojo valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo įmokų.

5. Ketvirtąja eile yra tenkinami įkaitu garantuoti kreditorių reikalavimai.

6. Penktąja eile yra tenkinami visi kiti kreditorių reikalavimai.

7. Kiekvienos paskesnės eilės kreditorių reikalavimai tenkinami po to, kai visiškai patenkinti pirmesnės eilės kreditorių reikalavimai. Jeigu neužtenka lėšų visiems vienos eilės reikalavimams visiškai patenkinti, šie reikalavimai tenkinami proporcingai pagal priklausančią kiekvienam kreditoriui sumą.

6. Šio straipsnio 2 dalyje nurodytų bankrutuojančios ar bankrutavusios įmonės darbuotojų reikalavimai, susiję su darbo santykiais, gali būti tenkinami iš Fondo bankrutuojančių ir bankrutavusių įmonių darbuotojų reikalavimams, susijusiems su darbo santykiais, tenkinti ir Garantinio fondo lėšų, o šio straipsnio 3 dalyje nurodytų fizinių asmenų reikalavimai apmokėti už perdirbti supirktą žemės ūkio produkciją gali būti tenkinami iš Fondo fizinių asmenų reikalavimams apmokėti už bankrutuojančių ir bankrutavusių  įmonių supirktą perdirbti žemės ūkio produkciją. Darbuotojo ar fizinio asmens patvirtinti reikalavimai mažinami iš nurodytų fondų sumokėtos sumos dydžiu.

Nepritarti.

Įstatymo projekto  kreditorių reikalavimų tenkinimo eilė, lyginant su pasiūlymu, labiau  atitinka Civilinio kodekso, įsigaliosiančio nuo 2001 m. liepos 1 d., likviduojamo juridinio asmens kreditorių reikalavimų tenkinimo eilę (2.113 straipsnis).

 


6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos:

1. Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

2. Atsižvelgti į komiteto pastabas ir pasiūlymus:

2.1. Išbraukti įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalį. Eilė teisės aktų yra arba turėtų būti aukštesnės teisinės galios nei šis įstatymas (pavyzdžiui, naujasis Civilinis kodeksas, Civilinio proceso kodeksas, Darbo sutarties įstatymas ir t.t.).

2.2. Suvienodinti įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalies 4 punkte ir 35 straipsnio 3 dalyje nurodytų paskolų rūšį (gautos valstybės vardu paskolos ir paskolos, gautų su valstybės garantija ar paskolos, kurioms suteikta valstybės ar Vyriausybės garantija).

            2.3. Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

            “1) įmonė laiku nemoka darbo užmokesčio ir netenkina darbuotojų kitų turtinių reikalavimų, susijusių su darbo santykiais išmokų, susijusių su darbo santykiais;”

            2.4. Pakeisti įstatymo projekto 11 straipsnio 3 dalies 12 punktą ir jį išdėstyti taip:

“12) pateikia Fondui bankrutuojančių ir bankrutavusių įmonių darbuotojų reikalavimams, susijusiems su darbo santykiais, tenkinti ar Garantiniam fondui dokumentus dėl lėšų skyrimo darbuotojų reikalavimams, susijusiems su darbo santykiais, tenkinti ar Garantiniam fondui;”

2.5. Įstatymo projekto 11 straipsnio 3 dalies 11 punkto, 19 straipsnio ir 23 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostatas dėl darbo sutarčių suderinti su Darbo sutarties įstatymo nuostatomis, kadangi Darbo sutarties įstatymo 26 ir 29 straipsnių nuostatos yra įtvirtintos vadovaujantis galiojančiu Įmonių bankroto įstatymo nuostatomis.

2.6. Pakeisti įstatymo projekto 19 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

            “19 straipsnis. Darbo sutartys Darbo santykių reguliavimas”.

            2.7. Išbraukti įstatymo projekto 19 straipsnio 4 dalį, kadangi ji pakartoja šio straipsnio 1 ir 2 dalies nuostatą, kad administratorius, įspėjęs įmonės darbuotojus, kad su jais bus nutraukta darbo sutartis, apie tai praneša teritorinei darbo biržai ir savivaldybei.   


            2.8. Pakeisti įstatymo projekto 24 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

24 straipsnis. Kreditorių susirinkimo nutarimų priėmimo tvarka

1. Kreditorių susirinkimo nutarimas laikomas priimtu, kai už jį atvirai balsavo kreditoriai, kurių teismo patvirtintų ar kreditorių susirinkimo nutarimu priimtų reikalavimų suma vertine išraiška sudaro daugiau kaip pusę visų kreditorių patvirtintų reikalavimų sumos, išskyrus šio įstatymo nustatytas išimtis. Teismo patvirtinti ar kreditorių susirinkimo nutarimu priimti kreditorių reikalavimai bei jų suma turi būti sumažinami iki susirinkimo jau išmokėtų sumų dydžiu. Kreditorius turi teisę raštu pareikšti kreditorių susirinkimui savo nuomonę „už” ar „prieš” dėl kiekvieno nutarimo. Šie pranešimai įskaitomi į kreditorių susirinkimo (taip pat ir pakartotinio susirinkimo) balsavimo rezultatus ir apie šiuos pranešimus turi būti paskelbta kreditorių susirinkimo metu.”

            2.9. Pakeisti įstatymo projekto 33 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

“4. Kaip panaudoti neparduotą turtą, sprendžia kreditoriai, kurių reikalavimams tenkinti neužteko lėšų. Jeigu per 24 mėnesius nuo teismo nutarties pripažinti įmonę bankrutavusia įsiteisėjimo dienos lieka neparduoto bei kreditoriams neperduoto bankrutavusios įmonės turto ir kreditorių nepatenkintų reikalavimų, likvidavimo procedūra laikoma baigta. Likęs neparduotas ir kreditorių neperimtas turtas, kaip neturintis rinkos vertės, kreditorių, kurių reikalavimams tenkinti neužteko lėšų, sprendimu nurašomas. Nurašytas bankrutavusios įmonės turtas (išskyrus nekilnojamąjį turtą) panaudojamas arba sunaikinamas kreditorių nustatyta tvarka. Nurašytas nekilnojamasis turtas per 30 dienų po jo nurašymo dienos pagal perdavimo aktą neatlygintinai perduodamas valstybei savivaldybei, kurią atstovauja apskrities, kurios teritorijoje kurioje yra šis nekilnojamasis turtas, viršininkas. Savivaldybės Apskrities viršininko perimtas turtas toliau tvarkomas vadovaujantis atliekų tvarkymą reglamentuojančių įstatymų nuostatomis.”

            2.10. Suvienodinti įstatymo projekto 35 straipsnio 1 dalies sąvokas “delspinigiai ir baudos” ir “netesybos”, kadangi pagal Civilinį kodeksą šios sąvokos yra tapačios.

            3. Atsižvelgti į Seimo Teisės departamento išvadą.

           


            7. Balsavimo rezultatai: 4 – “už”, 1 – susilaikė.

            8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Stasys Kružinauskas.

            9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

Priedai: nėra.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         A. Melianas