AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 

KLAIPĖDOS LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS  ĮSTATYMO                                3, 7 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO       PROJEKTO

 

 

Lietuvai siekiant sudaryti palankias sąlygas vietos ir užsienio kapitalo investicijoms ir veiklai laisvosiose ekonominėse zonose, itin aktuali tampa laisvųjų ekonominių zonų veiklą reglamentuojančių įstatymų kokybė. Pastaruoju metu paaiškėję Laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo, laisvųjų ekonominių zonų įstatytų, Muitinės kodekso trūkumai blogina investicijų sąlygas ir mažina pasitikėjimą laisvųjų ekonominių zonų perspektyvomis.

       Padarius pakeitimus bei papildymus Laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatyme ir Muitinės kodekse ir nustatančius, kad Laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatyme bei Muitinės kodekse nustatytos muitų lengvatos ir muitinės priežiūros ypatumai taikomi ne visoje laisvosios ekonominės zonos teritorijoje, o tik zonų specialiosiose muitų teritorijose, būtina padaryti atitinkamas pataisas ir Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymo normose. Šiuo tikslu ir siūloma padaryti pakeitimus ir papildymus Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymo 7 straipsnio 7 dalies 10 punkte, 9 dalies 6 ir punktuose, papildyti 7 straipsnio 7 dalį 11 punktu. Šiais pakeitimais ir papildymais įtvirtinamos zonos valdymo bendrovės valdybos zonos valdymo funkcijos nustatant įleidimo į zonos specialiąsias muitų teritorijas tvarką, steigiant tokias specialiąsias muitų teritorijas bei nustatant jų ribas, taip pat nustatomi zonos valdymo bendrovės įgalinimai bei pareigos užtikrinti zonos specialiųjų muitų teritorijų ribų apsaugą bei zonos specialiųjų muitų teritorijų fizinę apsaugą ir sudaryti sąlygas Lietuvos Respublikos muitinės darbui zonos specialiųjų muitų teritorijų muitinės kontrolės postuose.

Laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatyme padarius pakeitimus ir papildymus, nustatančius, kad žemė laisvosiose ekonominėse zonose yra ne vien nuomojama ir subnuomojama, bet gali būti įsigyjama ir nuosavybės teise, būtina padaryti atitinkamas pataisas ir Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymo normose. Šiuo tikslu ir siūloma padaryti pakeitimus ir papildymus Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje, 7 straipsnio 7 dalies 3 ir 9 punktuose bei 9 dalies 2 punkte. Siūlomi įstatymo pakeitimai ir papildymai sudarytų galimybę laisvųjų ekonominių zonų valdymo bendrovėms bei zonos įmonėms ne vien nuomoti ir subnuomoti žemę, bet ją naudoti ir kitais pagrindais. Zonos įmonės įgytų galimybę zonoje įstatymų nustatyta tvarka nusipirkti  valstybinę žemę arba zonos valdymo bendrovei nuosavybės teise priklausančią žemę, arba savo pasirinkimu ją nuomoti ar subnuomoti zonos. Tokią galimybę taip pat turi ir mūsų artimiausio kaimyno Liepojos specialiosios ekonominės zonos įmonės bei Lenkijos specialiųjų(laisvųjų) ekonominių zonų įmonės ir šių zonų valdytojai.

Teikiamu projektu siūloma išbraukti Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymo 7 straipsnio 7 dalies 10 punktą kaip neaktualų Klaipėdos laisvajai ekonominei zonai. Kaip žinia Klaipėdos laisvoji ekonominė zona nesiriboja su Lietuvos Respublikos valstybės siena, todėl šia norma  reglamentuojami klausimai turi būti sprendžiami bendra tvarka.

Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymo 7 straipsnio 7 dalies 10 straipsnyje siūloma atsisakyti kaip neaktualios nuostatos, jog Lietuvos Respublikos piliečių ir kitų asmenų įleidimo į zonos specialiąją muitų teritoriją tvarką reikalinga suderinti su Valstybės sienos apsaugos tarnyba, kadangi Klaipėdos laisvoji ekonominė zona nesiriboja su Lietuvos Respublikos valstybės siena.

 Dėl tų pačių priežasčių siūloma padaryti pakeitimus Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymo 7 straipsnio 9 dalies 4 punkte.

Išbraukiant Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymo 7 straipsnio 9 dalies 10 punktą  būtų atsisakyta nuostatos, įtvirtinančios necharakteringą zonos valdymo bendrovės valdybai pareigą rinkti iš ūkio subjektų statistinius duomenis ir juos analizuoti.

Klaipėdos laisvosios  ekonominės zonos  įstatymo 9 straipsnio 2 dalies pakeitimu siūloma ištaisyti įstatyme esantį netikslumą. Lietuvos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje bei Klaipėdos laisvosios  ekonominės zonos  įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta zonos valdymo bendrovės  teisė nustatyti rinkliavas zonos įmonėms. To paties įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje ši teisė nepagrįstai susiaurinama, apibrėžiant rinkliavų paskirtį(bendriems zonos reikalams). Siūloma pataisa šį netikslumą įstatyme pašalintų.

               Siūlomi Klaipėdos laisvosios  ekonominės  zonos įstatymo papildymai ir pakeitimai atitinka pasaulinę specialiųjų(laisvųjų) ekonominių zonų veiklos reglamentavimo praktiką bei sulygina Lietuvos laisvųjų ekonominių zonų ir artimiausioje kaimynystėje esančių specialiųjų(laisvųjų) ekonominių zonų konkurencines galimybes.

               Neigiamų įstatymo pasekmių nenumatoma.

Europos Sąjungos direktyvoms siūlomi pakeitimai neprieštarauja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                E.Masiulis