IXP-100
2001 m. sausio 10 d. Nr.
Vilnius
dėl Lietuvos Respublikos valstybinių pašalpų šeimoms, auginančioms vaikus, įstatymo
1, 2, 4 ir 41 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (IXP-100)
1. Klausymai dėl įstatymo projekto: -
2. Klausymuose dalyvavo: -
3. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Lietuvos Respublikos Seimo Teisės departamento išvada (2000 11 22):
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.
Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir jo santykį su galiojančiais įstatymais, būtų galima pateikti kai kurių pastabų ir pasiūlymų:
1. Projekto 1 straipsnyje siūloma papildyti keičiamo įstatymo 1 straipsnį nauja 3 dalimi. Joje numatyta, kad jei vienas iš tėvų nėra nuolatinis Lietuvos Respublikos gyventojas, šio įstatymo nustatytos pašalpos mokamos nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenančiai motinai (tėvui), jeigu kitam iš tėvų pašalpos už vaikus nepriklauso pagal valstybės, kurios pilietis jis yra, įstatymus (pabr. – mūsų). Šios dalies nuostatas reikėtų tikslinti ir tarpusavyje suderinti su straipsnio 1 dalimi, kurioje įvardinti subjektai, turintys teisę į šiame įstatyme numatytas pašalpas. Pagal šio straipsnio 1 dalį, pašalpos mokamos nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenantiems Lietuvos Respublikos piliečiams, Lietuvoje nuolat gyvenantiems užsienio piliečiams, asmenims be pilietybės ir asmenims, turintiems pabėgėlio statusą. Straipsnio 2 dalyje įvardinti tik nuolatiniai Lietuvos Respublikos gyventojai.
Įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje taip pat numatyta, kad pašalpos mokamos nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenančiai motinai (tėvui), jeigu kitam iš tėvų pašalpos už vaikus nepriklauso pagal valstybės, kurios pilietis jis yra, įstatymus. Galima būtų pasiūlyti pasvarstyti, kaip ši nuostata bus įgyvendinta, nes kiekviena užsienio valstybė skirtingai reglamentuoja pašalpų skyrimo ir mokėjimo tvarką. Sąvoka “pašalpa už vaikus” gali būti įvairiai suprantama. Taip gali būti apibrėžta konkreti išmoka ar bet kuri išmoka, skirta vaiką auginančiai šeimai.
2. Projekto 2 ir kituose straipsniuose siūloma nustatyti, kad pašalpa mokama abiejų tėvų prašymu, nurodant pašalpos gavėją. Ši nuostata nustatytų vienodas teises vaiko tėvams gauti pašalpą, tačiau reikėtų pasvarstyti, ar toks siūlymas nesukels sunkumų jį įgyvendinant. Visų pirma, neaišku kaip turi būti įformintas abiejų tėvų prašymas, ar jis turi būti nustatyta tvarka patvirtintas, ar abu tėvai turi atvykti, kad išreikštų savo valią ir nurodytų, kas bus pašalpos gavėju. Neaišku, kaip bus sprendžiamas ginčas, jeigu tėvai nesusitartų dėl to, kas bus pašalpos gavėju.
Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (2000 12 06):
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos valstybinių pašalpų šeimoms, auginančioms vaikus, įstatymo 1, 2, 4 ir 4(1) straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr. IXP-100, pažymi, kad pateikto įstatymo nuostatos, siekdamos suvienodinti moterų ir vyrų galimybes kreiptis dėl pašalpos vaiko auginimui bei gauti šią pašalpą, atitinka pamatiniam Europos Sąjungos vyrų ir moterų lygybės principui, įtvirtintam tiek ES teisės nuostatose, tiek Europos Teisingumo Teismo jurisprudencijoje.
4. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pateikti pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
5. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
6. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
7. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos: nepaskirta.
8. Komiteto narių - komiteto išvados projekto rengėjų siūlomas įstatymo projekto tekstas: pateiktas priede.
9. Komiteto narių - komiteto išvados projekto rengėjų komitetui siūlomi sprendimai:
Pritarti išvados rengėjų patobulintam įstatymo projektui.
Priedai: Komiteto išvados projekto rengėjų siūlomas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto nariai - komiteto išvadų projekto rengėjai:
Irena Degutienė
Irena Šiaulienė