ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS                                                                                      2000 m. gruodžio 13  d.                                                                                                                                                                                                             Vilnius

PAGRINDINIO KOMITETO 

IŠVADA

 

dėl Konvencijos dėl asmenų apsaugos ryšium su asmens duomenų automatizuotu tvarkymu (ETD Nr.108)

 ratifikavimo įstatymo projekto (P-2875)

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas: G.Dalinkevičius; komiteto nariai: M.Bastys, A.Lydeka, A.Salamakinas, G.Steponavičius, A.N.Stasiškis, J.Utovka; komiteto vyresnysis patarėjas K.Čilinskas. Kviestieji asmenys: Valstybės saugumo departamento vyr. juriskonsultas A.Panomariovas, Departamento poskyrio viršnininkas R.Grigas, Policijos departamento Kriminalinės policijos operatyvinės veiklos tarnybos komisaras vyresniojo komisaro pavaduotojas O.Rimanas, Vidaus reikalų ministerijos  valdymo departamento teisinės ekspertizės skyriaus vyr. specialistė V.Ivanauskienė, Duomenų apsaugos inspekcijos viršininkė O.Jakštaitė.

 

            2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados: Teisės departamento išvada (2000 09 21): 

1.      Redaguojant projektą, siūloma jo pavadinimą išdėstyti taip: "Lietuvos Respublikos įstatymas dėl Konvencijos dėl asmenų apsaugos ryšium su asmens duomenų automatizuotu tvarkymu (ETS Nr.108) ratifikavimo".

2.      Projekto 2 straipsnio pavadinimas "Lietuvos Respublikos pareiškimas" neatitinka šio straipsnio 1 dalies nuostatos - "Lietuvos Respublikos Seimas pareiškia (…)". Reikėtų šiais nuostatas tarpusavyje suderinti.

3.      Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 8 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad įstatymo straipsnį sudaro dalys ir dalių punktai. Dalys žymimos arabiškais skaitmenimis su tašku iš eilės, o punktai - arabiškais skaitmenimis su skliausteliu. Atsižvelgiant į šiuos įstatymo reikalavimus, reikėtų atitinkamai suredaguoti projekto 2 straipsnį.      

            3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pateikti pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

            4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė dėl pasiūlymo (pritarti ar nepritarti)

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

1.

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

Muitinės departamentas

Teisingumo ministerija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krašto apsaugos ministerija

Vidaus reikalų ministerija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės saugumo departamentas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija

Pastabų ir siūlymų dėl įstatymo projekto neturi.

1. Ratifikuoti Konvencija ir Konvencijos dėl asmenų apsaugos, ryšium su asmens duomenų automatizuotu tvarkymu (ETS Nr. 108) pataisas, kurios leidžia Europos Bendrijoms prisijungti prie jos.

2. Konvencijos ratifikavimas galėtų vykti tik po to, kada bus priimtas Lietuvos Respublikos asmens duomenų apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymas, t.y. po to, kai Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas bus suderintas ir su aptariama Konvencija ir egzistuojančia Europos Sąjungos direktyva. Lietuvos Respublikos Seimui 2000 metų liepos 17 dieną priėmus Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymą, kuris įsigalios 2001 metų sausio 1 dieną, nebeliko teisinių kliūčių ratifikuoti Konvenciją dėl asmenų apsaugos ryšium su asmens duomenų automatizuotu tvarkymu.

3. Konvencijos įstatymas turėtų įsigalioti kitą dieną nuo jo paskelbimo "Valstybės Žiniose".

4. Konvencijos įgyvendinimas turi būti pavestas atitinkamai valstybinei institucijai, kuriai bus pavesta įgyvendinti naujos redakcijos Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą.

 

Pastabų neturime ir projektui pritariame.

 

Pagrindinis trūkumas yra Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymo 1 straipsnio 4 punkte bei  Konvencijos ratifikavimo įstatymo 2 straipsnyje minimos išlygos. Lietuvai siekiant stoti į Europos sąjungą viena iš būtinų sąlygų yra sutarties su Europolu pasirašymas. Konvencijos ratifikavimas su išlygomis taptų esmine kliūtimi deryboms su Europolu pradėti.

Atsižvelgdami į tai, kad Konvencijos 3 straipsnio 2 dalies a) punkte yra įtvirtinta nuostata, kuri suteikia teisę daryti išlygas nacionaliniuose teisės aktuose, siūlytume Konvenciją ratifikuoti atsižvelgiant į mūsų pateiktas projekto pataisas:

Iš Konvencijos dėl asmenų apsaugos ryšium su duomenų automatizuotu tvarkymu (ETS Nr.108) ratifikavimo įstatymo projekto:

1)              2 straipsnio išbraukti 1) punkto a) papunktį,

2)               palikti 2 straipsnio 1 dalies b) papunktį ir 2 dalyje numatytas išlygas.

 

 

 

 

 

 

 

 

Siūlome Konvencija ETS Nr.108 ratifikuoti su išlygomis, kurioms pritarė LR Vyriausybė 2000 m. rugpjūčio 30 d. nutarimu Nr. 1011. Atsisakius į įstatymo projektą įtraukti esminę ir būtiną Lietuvos Respublikos daromą išlygą, kad Konvencija nebus taikoma asmens duomenų rinkmenoms, sudarančioms valstybės ir tarnybos paslaptį, bus grubiai pažeistos Lietuvos Valstybės bei jos institucijų teisėti interesai.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.       Atsisakyti išimties netaikyti Konvenciją asmens duomenų rinkmenoms, sudarančioms valstybės ir tarnybos paslaptį.

2.       Jei Seime ratifikavimo įstatymas būtų priimtas 2000 metais., Konvencija Lietuvoje galėtų įsigalioti 2001 m. 2-ąjį ketvirtį.

3.       Ne vėliau kaip iki Konvencijos įsigaliojimo dienos pagrindiniai duomenų apsaugos principai turi būti perkelti į nacionalinius teisės aktus.

4.       Priėmus Konvenciją, iki jos įsigaliojimo reikės paskirti institucijas, atsakingas už Konvencijos įgyvendinimą ir nustatyti jų kompetenciją.

5.       5.   Peržiūrėti, ar yra nustatyti kituose Lietuvos Respublikos teisės aktuose pagrindiniai duomenų apsaugos principai ir prireikus iki Konvencijos įsigaliojimo papildyti.

6.      6. Apimant duomenų apsaugos priežiūrą pagal Europolo ir Šengeno Konvencijos reikalavimus, preliminariais skaičiavimais  reiktų numatyti papildomas lėšas 100 tūkst.Lt. - 2 naujoms pareigybėms (paskirti 2 atstovus duomenų apsaugos sričiai reikalauja šios Konvencijos.)

7. Už įstatymo įgyvendinimą turėtų būti atsakingos tos institucijos, kurios įgaliotos prižiūrėti ir kontroliuoti naująjį Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą:1) Žurnalistų etikos inspektorius; 2) Kitais atvejais,  išskyrus valstybės ir tarnybos paslaptis, iki š.m. pabaigos - Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija prie Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos. Šiuo metu, įgyvendinant naująjį Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą, yra derinamas Vyriausybės nutarimo "Dėl Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos prie Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos reorganizavimo ir asmens duomenų apsaugos priežiūros tarnybos nuostatų patvirtinimo" projektas, pagal kurį, manoma, nuo 2001 01 01 Vyriausybė įgalios Tarybą prižiūrėti ir kontroliuoti naująjį Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą (išskyrus jo dalį, kai asmens duomenys tvarkomi visuomenės informavimo tikslu).

       Ateityje turės būti spręstinas klausimas dėl asmens duomenų apsaugos priežiūros, bendradarbiaujant su Europos sąjungos valstybėmis teisingumo ir vidaus reikalų srityse, kaip to reikalauja Europolo ir Šengeno Konvencijos.

 

 

Pritarta

 

 

 

 

Pritarta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarta

 

Pritarta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarta

 

Nepritarta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarta

 

 

Pritarta

 

 

Pritarta

 

 

 

Pritarta

 

 

 

Pritarta

 

 

 

Atsižvelgta

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nes 2 straipsnio 1 dalies b) papunktyje numatyta išlyga yra perteklinė, ji numatyta pačioje Konvencijoje. O projekto 2 dalyje siūloma išlyga neteiktina, nes kol kas neaišku ar Lietuva yra  pasirengusi užtikrinti automatizuotai tvarkomų rinkmenų apsaugą. Kai Vyriausybės paskirta institucija nustatys, kad yra galimybė užtikrinti dar ir automatizuotai  netvarkomų duomenų apsaugą.

Valstybės interesai negali nukentėti, jei duomenys apie asmenį, sudarantys valstybės ir tarnybos paslaptį (jei tokių duomenų yra) bus saugomi ir tvarkomi sąžiningai bei teisėtai ir nenaudojami neteisėtam tikslui, o duomenų išsaugojimui bus imtasi tinkamų apsaugos priemonių, kurios neleistų juos sunaikinti, prarasti  ar neleistinai palikti juos prieinamus (Konvencijos  5 ir 7 straipsniai). Jeigu Lietuva padarytų siūlomas išlygas, tai ji pripažintų, kad jos valstybės institucijos nesuinteresuotos, jog duomenys sudarantys  valstybės ir tarnybos paslaptį, būtų apsaugoti nuo neteisėto naudojimo.

 

                   5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

            6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

7. Komiteto siūlomas įstatymo projekto tekstas: pridedamas.

8.Komiteto sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto  patobulintam įstatymo projektui.

            9. Balsavimo rezultatai: 5 - už; 0 - prieš; 1 - susilaikė.

            10. Komiteto paskirtas pranešėjas: G.Dalinkevičius, A.Lydeka.

            11. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

 

Priedai: Komiteto siūlomas įstatymo projektas.

 

           

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                     G.Dalinkevičius