Aiškinamasis raštas

Dėl Lietuvos Respublikos pensijų fondų įstatymo

pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto

 

 

        Lietuvos Respublikos pensijų fondų įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto rengimo tikslai – sudaryti palankesnes ir lankstesnes teisines bei finansines sąlygas privatiems pensijų fondams, kaip didžiausiems potencialiems Lietuvos kapitalo rinkos dalyviams, kurtis, padidinti pensijų fondų veiklos efektyvumą, pagerinti pensijų programų dalyvių, kaip “silpnesnės šalies”, teisinę padėtį santykiuose su pensijų fondais, atsisakyti nereikalingų biurokratinių procedūrų steigiant pensijų fondus ir jiems veikiant, numatytų dabar galiojančiame Pensijų fondų įstatyme, suderinti Pensijų fondų įstatymą su naujosios redakcijos Lietuvos Respublikos investicinių bendrovių įstatymo nuostatomis (1999 m. lapkričio 4 d. Lietuvos Respublikos investicinių bendrovių įstatymo pakeitimo įstatymas Nr. VIII-1387).

        Šiuo metu galiojančios Europos Sąjungos direktyvos, kuri reglamentuotų privačių pensijų fondų veiklą, nėra.

 

Esminiai įstatymo projekte siūlomi galiojančio Pensijų fondų įstatymo nuostatų pakeitimai, naujos nuostatos

 

        Atsižvelgiant į užsienio šalių, pradėjusių socialinio aprūpinimo ir pensijų sistemos reformavimą (Lenkijos, Kroatijos ir kt.), patirtį Įstatymo projekte siūloma įvesti “pensijų programos grynųjų aktyvų” ir “apskaitos vienetų” sąvokas, kai pensijų fondo įsipareigojimai pensijų programos dalyviams pagal tą programą būtų lygūs pensijų programos grynųjų aktyvų vertei. Apskaitos vienetai išreikštų pensijų programos dalyviui priklausančią dalį tos programos grynuosiuose aktyvuose. Siūloma atsisakyti dabar galiojančiame įstatyme numatyto privalomo minimalaus pensijų programos pajamingumo ir pensijų fondo įsipareigojimų pensijų programų dalyviams garantavimo sistemos, kai pensijų fondo garantijų rezervas formuojamas iš pensijų programų dalyvių lėšų, o ne iš pensijų fondo nuosavo turto. Siūloma nustatyti, kad visi pensijų fondo rezervai būtų formuojami ir naudojami Akcinių bendrovių įstatyme nustatyta tvarka.

        Įstatymo projekte siūloma panaikinti pensijų fondo teisę šalinti pensijų programos dalyvį iš tos programos, taip pat įtvirtinti nuostatą, kad pensijų programos dalyvis, kurio naudai sudaryta pensijos sutartis, lieka pensijų programos dalyviu ir po tos sutarties nutraukimo ne pensijų programos dalyvio valia.

Įstatymo projektu taip pat siūloma nustatyti, kad pensijų programos dalyvių ir pensijų fondo tarpusavio santykius detaliai reglamentuoja ne įstatymas, o pensijų programos, t. y. šalių susitarimas (pvz., pensijų įmokų mokėjimo tvarka, pensijų išmokų mokėjimo būdai, pensijų programos turto administravimo išlaidų padengimo tvarka, atlyginimas pensijų fondui pensijų programos turto sąskaita ir kt.). Iš kitos pusės siūloma įtvirtinti nuostatas, pagal kurias pensijų sąskaitų, pensijų programos dalyvių registrų tvarkymo ir kitos taisyklės taptų vidinėmis pensijų fondo veiklos taisyklėmis ir būtų tvirtinamos pačių pensijų fondų, bet ne Vertybinių popierių komisijos. Dalis tokių taisyklių pagal siūlomą Įstatymo projektą būtų įtraukta į pensijų programos turinį.

        Kadangi pensijų programų turtas nuosavybės teise priklauso pensijų programų dalyviams, kurių potencialiai gali būti pakankamai daug, iškilo problema su to turto teisine registracija, apskaita ir laikymu vertybinių popierių bei pinigų sąskaitose. Įstatymo projektu siūloma nustatyti pensijų programų turto registravimą ne bendrasavininkių (pensijų programų dalyvių) vardu, bet pensijų fondo, kuris investuoja tą turtą, vardu. Šiuo atveju atitinkamuose turto registruose (sąskaitose) vietoj savininko bus nurodomas pensijų fondas ir pensijų programa.

        Siekiant panaikinti dabar galiojančiame Pensijų fondų įstatyme numatytas nereikalingas biurokratines procedūras ir formalumus, Įstatymo projekte siūloma atsisakyti nuostatų, reikalaujančių pensijų fondų įstatų derinimo su Vertybinių popierių komisija, pensijų programų derinimo su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Taip pat siūloma atsisakyti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pensijų fondų veiklos priežiūros, kad būtų panaikintas pensijų fondų priežiūros funkcijų dubliavimas tarp Vertybinių popierių komisijos ir šios ministerijos.

 

Įstatymo projekto inkorporavimas į Lietuvos teisinę sistemą

 

        Siūlomo įstatymo projekto priėmimas nereikalautų kitų Lietuvos Respublikos įstatymų keitimo bei pildymo. Įstatymo projekto priėmimas reikalautų tik Vertybinių popierių komisijos priimtų teisės aktų keitimo ir pildymo.

 

Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

 

        Įstatymo projektas buvo derintas su Lietuvos Respublikos ūkio ir teisingumo ministerijomis, Finansų ministerija, kuravusia projekto rengimą, Europos teisės departamentu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, užsienio specialistais ir užsienio kapitalo rinkos dalyviais bei su Lietuvos įmonių, veikiančių kapitalo ir vertybinių popierių rinkoje, specialistais. Į daugelį pareikštų Lietuvos ir užsienio institucijų bei specialistų pastabų dėl Įstatymo projekto buvo atsižvelgta.

 

Įstatymo projekto autoriai

 

        Pensijų fondų įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą rengė Vertybinių popierių komisijos pirmininko pavaduotoja I.Judickaitė, Vertybinių popierių komisijos Investicijų valdymo skyriaus viršininkė I.Lazickienė ir Vertybinių popierių komisijos Vertybinių popierių registravimo skyriaus vyriausias juristas R.Gerasimovas. Kuravo Lietuvos Respublikos finansų ministerija.

 

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai

 

Reikšminiai Pensijų fondų įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto žodžiai: pensijų programos grynieji aktyvai ir apskaitos vienetas.

 

 

 

 

 

 

Finansų ministras                                                                                                               Vytautas Dudėnas